Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1381
Doknr.
556892
Dato
21-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 1. marts 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 278 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 278:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan hun vil sikre, at der i anbringelsessager sker den
lovpligtige partshøring? Der henvises bl.a. til sagen om M.L., jf. SOU alm. del - bilag
169.”
Svar:
Forvaltningslovens regler om partshøring finder anvendelse i sager om særlig støtte til
børn og unge og skal selvfølgelig overholdes af kommunen. Herudover fastsætter
serviceloven særlige regler om inddragelse af barnet eller den unge og familien. Støt-
ten til et barn eller en ung skal således bygge på barnets eller den unges egne res-
sourcer, og barnets eller den unges synspunkter skal altid inddrages med passende
vægt i overensstemmelse med barnets eller den unges alder og modenhed.
Det betyder bl.a., at der skal finde en samtale med barnet eller den unge sted, før der
træffes afgørelse om bl.a. anbringelse uden for hjemmet, ændret anbringelsessted og
samvær, jf. servicelovens § 48. Børnesamtalen kan i helt særlige tilfælde udelades,
hvis barnets modenhed eller sagens karakter i afgørende grad taler imod. I så fald
skal barnets eller den unges holdning til den påtænkte afgørelse søges tilvejebragt på
anden vis.
Hvis barnet eller den unge allerede er anbragt uden for hjemmet, fx i en plejefamilie,
har plejefamilien typisk en nær relation og et indgående kendskab til barnet eller den
unge. Derfor er kommunen også forpligtet til at indhente en udtalelse fra plejefamilien,
før der træffes afgørelse om at flytte barnet eller den unge til et andet anbringelses-
sted uden samtykke fra forældremyndighedsindehaver og den unge, der er fyldt 12 år.
Overholdelsen af disse regler i konkrete sager er kommunernes
–
og i sidste ende den
enkelte kommunalbestyrelses
–
ansvar. Såfremt reglerne i en konkret sag ikke er
overholdt, er der en række muligheder for at klage over og i sidste ende få ændret
kommunens afgørelse. Vi har taget en række initiativer i Folketinget for at understøtte
kommunernes sagsbehandling og borgernes mulighed for at få korrekte afgørelser.