Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2018 - 1043
Doknr.
520032
Dato
08-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 26. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 269 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål nr. 269:
”Kan ministeren bekræfte, at Finansieringsudvalgets anbefalinger, jf. ”Afrapportering
fra Finansieringsudvalget”, februar 2018, bygger på, at Horsens Kommune betragtes
som en bykommune, og at Horsens Kommune samlet set oplever et tab på ca. 79
mio. kr. under model 3, og kan ministeren bekræfte, at Horsens Kommune taber yder-
ligere ca. 24 mio. kr. ved opjustering af grænsen for højt strukturelt underskud fra 105
til 115 pct.?”
Svar:
I ”Afrapportering fra Finansieringsudvalget”, februar 2018, er Horsens Kommune i
kommunetypeinddelingerne placeret som en bykommune. Bykommuner, er kommu-
ner, som har en by med mere end 45.000 indbyggere eller er en del af hovedstaden.
Finansieringsudvalget har haft til opgave primært at komme med forslag, som imøde-
går de byrdefordelingsmæssige virkninger af refusionsomlægningen på beskæftigel-
sesområdet. Udvalget har også skullet vurdere muligheden for at indarbejde det eksi-
sterende beskæftigelsestilskud i den generelle udligning og inddrage en nedjustering
af udlændingeudligningen. Herudover har udvalget set på håndteringen af forskellige
tekniske problemstillinger mv.
I de opstillede løsningsmodeller i udvalgets rapport er der på baggrund af det faglige
arbejde med disse opgaver en række elementer, som går igen i alle modeller. Herud-
over illustrerer de fem modeller forskellige afvejninger af forskellige hensyn.
Det kan bekræftes, at der i Finansieringsudvalgets model 3 er opgjort et finansielt tab
for Horsens Kommune på ca. 79 mio. kr. Det har ikke sammenhæng med, om der er
tale om en bestemt kommunetype, men skal primært tilskrives de ændringer, som
sker med tilpasninger i kriterier og vægte og en indarbejdelse af beskæftigelsestil-
skuddet. Konsekvensen af indarbejdelsen af beskæftigelsestilskuddet skal dog i øvrigt
ses i lyset af, at kommunen er overkompenseret med det nuværende beskæftigelses-
tilskud.
Det er også korrekt, at der i Finansieringsudvalgets model 5, hvor grænsen i ordnin-
gen for kommuner med højt strukturelt underskud hæves til 115 pct., er et opgjort
finansielt tab på yderligere ca. 24 mio. kr.
Det bemærkes, at udvalget ikke har anbefalet en konkret model. Desuden skal det
understreges, at man ikke ud fra Finansieringsudvalgets modeller kan konkludere,