Sagsnr.:
2018 - 2473
Dato:
12. marts 2018
Bilag 1: Lovende praksis
Baggrund
Selvom der på socialområdet i dag findes mange metoder og indsatser med
dokumenteret effekt i forhold til bestemte sociale problemstillinger, er der fortsat
meget praksis, hvor der endnu ikke er foretaget effektmålinger, og dermed ingen
sikker viden om effekten. Formålet med ”Lovende
praksis”
var at etablere et fælles
sprog til at identificere og kvalificeret tale om de sociale praksisser, hvor effekten
endnu ikke er dokumentet, men som vurderes at have en stor sandsynlighed for at
vise en positiv effekt. Projektet har to konkrete leverancer:
1)
En fælles typologi (fælles sprog)
til klassifikation af praksis på det
specialiserede socialområde. Typologien definerer 11 elementer som
kendetegner
”Lovende praksis”.
2)
Et spørgeskemabaseret måleredskab
med i alt 67 spørgsmål, der kan
indkredse i hvilken grad en praksis er kendetegnet af de enkelte 11 elementer
Projektet er finansieret af satspuljen for 2015 og gennemført for af det daværende
SFI, nu VIVE, i tæt samarbejde med Socialstyrelsen.
De 11 elementer
Nedenfor er listet de 11 elementer, der indgår i ”Lovende
praksis”:
1.
Teori og viden:
Praksis er forankret i veldefineret teori og aktuelt bedste viden.
2.
Virkning:
Der er undersøgelser, som tyder på, at praksis har en positiv
virkning for borgerne på et eller flere af de områder, der er sat som mål.
3.
Beskrivelse:
Praksis er systematisk beskrevet, fx når det gælder hvilken
gruppe borgere den er rettet mod, hvilke aktiviteter den består i og hvilke mål
den har.
4.
Mål:
Praksis indeholder klare og relevante mål for de deltagende borgeres
udvikling eller velfærd.
5.
Overførbarhed:
Praksis kan overføres til andre tilbud, der er rettet mod
tilsvarende grupper af borgere.
6.
Økonomi:
Praksis er forbundet med en vis grad af økonomisk rentabilitet.
7.
Faglig refleksion:
Praksis understøtter en fælles professionel faglig refleksion.
8.
Relationelt samarbejde:
Praksis understøtter, at medarbejderne har de rette
professionelle relationskompetencer til at samarbejde konstruktivt med
borgere, kolleger og andre fagprofessionelle.