Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1860087_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
SOU-samråd J og K om Rigsrevisionens
beretning om viden fra puljer
8. februar kl. 12.30-13.30.
10 min
Folketinget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål J
Ministeren bedes forholde sig til Rigsrevisionens beretning nr.
6/2017 med Statsrevisorernes bemærkninger om viden fra puljer
på socialområdet og redegøre for, hvordan ministeren vil rette op
på de enkelte kritikpunkter. Ministerens redegørelse til
beretningen bedes oversendt forud for besvarelse af
samrådsspørgsmålet.
Samrådsspørgsmål K
Hvad er ministerens holdning til, at der ikke er tilstrækkelig viden
om effekten af de sociale indsatser, og at ingen af ministeriets
effektevalueringer, jf. Rigsrevisionens beretning 6/2017, lever op
til ministeriets egne krav hertil, jf. evidenspolitikken af 2013, set i
lyset af, at det er de svageste danskere, det handler om, og at der
årligt bruges ca. 45 mia. kr. på området? Ministerens redegørelse
til beretningen bedes oversendt forud for besvarelse af
samrådsspørgsmålet.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/2-18 om Rigsrevisionens beretning 6/2017 om viden fra puljer på socialområdet, til børne- og socialministeren
1860087_0002.png
[Indledning]
Jeg er blevet bedt om at forholde mig til Rigsrevisionens beretning
nr. 6/2017 med Statsrevisorernes bemærkninger om viden fra
puljer på socialområdet i de to spørgsmål, som dette samråd
handler om.
Spørgsmål J handler om, hvordan jeg vil rette op på de enkelte
kritikpunkter. Spørgsmål K spørger ind til, hvad min holdning er til,
at vi har for lidt viden om effekter af sociale indsatser, og hvad min
holdning er til, at Rigsrevisionen vurderer, at ingen af ministeriets
effektevalueringer lever op til ministeriets egne krav.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet, da der er et tæt overlap
mellem svarene på de to spørgsmål.
[En vidensbaseret socialpolitik]
Lad mig med det samme sige, at vi i videst muligt omfang skal
basere socialpolitikken og den sociale indsats på viden. Derfor er
jeg også glad for Rigsrevisionens fokus på ministeriets indsats for
at få mere viden om, hvad der virker, i deres beretning, og jeg
tager deres og Statsrevisorernes kritik til efterretning. Jeg har
derfor bedt ministeriet om at følge op på deres kritikpunkter,
hvilket jeg kommer tilbage til i det følgende.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/2-18 om Rigsrevisionens beretning 6/2017 om viden fra puljer på socialområdet, til børne- og socialministeren
1860087_0003.png
Men indledningsvist vil jeg redegøre for Børne- og
Socialministeriets samlede tilgang til arbejdet med at tilvejebringe
mere viden om effekten af de ca. 45 mia. kr., vi årligt bruger på
socialområdet.
For arbejdet med en mere vidensbaseret socialpolitik er blevet
væsentligt opprioriteret over en bred kam med de seneste to
regeringsgrundlag. Det gælder både politisk inden for rammerne
af regeringens ti mål for social mobilitet, som sætter fokus og
ambition på en række af de områder, hvor mange i dag oplever, at
indsatsen gør for lille forskel i forhold til at skabe progression for
den enkelte.
Og det gælder organisatorisk i ministeriet, hvor blandt andet
arbejdet med at forbedre datagrundlaget på hele socialområdet er
styrket væsentligt, ligesom der er kommet et markant større fokus
på at anvende data i analyser blandt andet i ministeriets årlige
Socialpolitiske Redegørelse og de velfærdspolitiske analyser, som
ministeriet løbende offentliggør. Analyserne kan pege på, hvor
den nuværende socialpolitik ikke lykkes, og hvor der derfor kan
være et behov for andre metoder eller nye måder at organisere
eller implementere indsatsen på.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/2-18 om Rigsrevisionens beretning 6/2017 om viden fra puljer på socialområdet, til børne- og socialministeren
1860087_0004.png
Et centralt element i arbejdet med en mere virksom socialpolitik er
ligeledes arbejdet med at udvikle og udbrede metoder på
socialområdet, hvor vi i 2017 har lanceret en strategi for udvikling
af sociale indsatser, som skal sikre et større afkast af
investeringerne i at udvikle indsatser med dokumenteret effekt.
Samtidig udvikles der via de nye sociale investeringspuljer,
lanceringen og videreudviklingen af den Socialøkonomiske
Investeringsmodel (SØM) samt ved etableringen af den nye
Sociale Investeringsfond nye redskaber og strukturer for at
understøtte en mere vidensbaseret og omkostningseffektiv indsats
på socialområdet fremover.
Så jeg deler selvfølgelig Rigsrevisionens fokus på, hvor vigtigt det
er, at vi arbejder målrettet med at finde ud af, hvad der virker, så
vi kan fokusere på de bedste indsatser. Og når det er relevant og
muligt, så skal vi selvfølgelig måle effekten af den indsats, som vi
sætter i værk, og det er derfor også utilfredsstillende, at dette ikke
i højere grad har været tilfældet historisk.
Men her bliver jeg nødt til at tilføje, at viden er langt mere end
måling af effekter. Det er helt afgørende, at vi anlægger en
bredere tilgang til arbejdet. Vidensbaseret socialpolitik drejer sig
ikke kun om at udvikle konkrete, borgerrettede metoder. En række
indsatser på socialområdet har derfor også til formål at udvikle og
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/2-18 om Rigsrevisionens beretning 6/2017 om viden fra puljer på socialområdet, til børne- og socialministeren
1860087_0005.png
udbrede vidensbaserede samarbejdsmodeller,
organisationsformer og styringsredskaber. Det sker ofte også med
udgangspunkt i en lokal, vidensbaseret praksis, som ministeriet
understøtter fx gennem Håndbogen i resultatdokumentation og
evaluering til de sociale tilbud, Lovende praksis-typologien og ved
at pege på måleredskaber, som forskningen viser, er velegnede til
at dokumentere effekt på det sociale område.
[Rigsrevisionens beretning]
Som jeg læser Rigsrevisionens og Statsrevisorerne kritik, så
drejer den sig om, at vi skal blive bedre til at understøtte og
formidle viden om effektive indsatser. De rejser, som jeg har
nævnt, en række relevante kritikpunkter, som jeg tager alvorligt,
og som ministeriet derfor også er i gang med at udbedre.
Da I alle har fået min redegørelse til beretningen tilsendt, hvori jeg
redegør for disse tiltag, vil jeg her kun kort redegøre for tiltagene.
[Utilstrækkelig opsamling af evalueringsresultater]
Rigsrevisionen har bemærket, at Børne- og Socialministeriets
vidensopsamling af evalueringsresultater har været utilstrækkelig,
og at fx Vidensportalen ikke har været fuldt opdateret. Jeg kan
oplyse, at portalen nu er fuldt opdateret, ligesom systematikken
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/2-18 om Rigsrevisionens beretning 6/2017 om viden fra puljer på socialområdet, til børne- og socialministeren
1860087_0006.png
for, hvor ofte indholdet gennemgås og opdateres, nu er mere
tydeligt beskrevet.
Socialstyrelsen har desuden på deres hjemmeside netop etableret
et overblik over alle ministeriets evalueringer på socialområdet.
Det vil løbende blive opdateret med gennemførte evalueringer, så
de er lette at tilgå.
[Individdata fra puljerne gemmes ikke]
Beretningen viser, at ministeriet ikke i tilstrækkelig grad har gemt
individdata fra puljerne hos Danmarks Statistik. Socialstyrelsen er
derfor i gang med at sikre, at data gemmes for de
ansøgningspuljer, der påtales i beretningen, og hvor der er et
lovligt formål med at gemme data.
[Utilstrækkelig evaluering af effektpuljer]
På baggrund af det materiale, som Rigsrevisionen har undersøgt,
og som dækker frem til og med 2016, konkluderer de, at ingen af
de gennemførte evalueringer lever op til Rigsrevisionens krav om
effektmåling. Det skyldes bl.a., at forudsætningerne for at lave en
effektevaluering for en indsats ikke altid er til stede.
Men i de tilfælde, hvor det er muligt at gennemføre en
effektmåling er det selvsagt utilfredsstillende, at så mange
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/2-18 om Rigsrevisionens beretning 6/2017 om viden fra puljer på socialområdet, til børne- og socialministeren
1860087_0007.png
evalueringer ikke lever op til hverken Rigsrevisionens eller
ministeriets egne standarder for effektmåling.
Det er min forventning, at Strategien for udvikling af sociale
indsatser, som Børne- og Socialministeriet, som nævnt, lancerede
i 2017, vil være med til at forbedre indsatsen her, idet den rummer
en mere systematisk tilgang til, hvordan man bruger evalueringer i
processen fra en problemstilling identificeres, og til der findes en
idé til en løsning.
[Vidensregnskab]
Når vi aftaler nye indsatser på socialområdet, fx i forbindelse med
udmøntningen af satspuljen, så er vores sigtelinje jo altid, at
pengene kommer ud og virker for borgerne. Vi skal samtidigt sikre
os et forbedret vidensgrundlag til gavn for alle borgere i
målgruppen og ikke blot de, som er omfattet af puljerne.
Jeg er helt afklaret med, at ikke alle indsatser, vi igangsætter er
vidensgenererende, og at der også er andre vægtige hensyn, der
spiller ind i prioriteringen. Lad os tage et velkendt eksempel fra
satspuljeaftalen for 2018 og flere tidligere aftaler –
sommerferiehjælpen. At sikre udsatte børn og familier en
ferieoplevelse er der bred enighed om at støtte, og det vil I ikke
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/2-18 om Rigsrevisionens beretning 6/2017 om viden fra puljer på socialområdet, til børne- og socialministeren
1860087_0008.png
høre mig tale for at ændre. Men der er ikke tvivl om, at det ikke er
en vidensgenererende indsats.
Og så er der de initiativer, hvor vi har en helt klar intention om fx
at udvikle eller udbrede nye virksomme metoder. Det gælder fx
arbejdet med Udvikling- og Investeringsprogrammet på
voksenområdet, som der blev afsat permanente midler til med
satspuljeaftalen for 2017.
Hvis vi skal balancere det samlede vidensindhold i
satspuljeaftalerne med så forskelligt artede initiativer på et oplyst
grundlag, så er der brug for mere gennemsigtighed. Derfor vil jeg
– som noget nyt – sikre partierne et bedre overblik over den viden,
der skabes i forbindelse med enkelte indsatser, som vi kan bruge i
forhandlingerne om satspuljen og efterfølgende til at følge op på
aftalen.
[Afrunding]
For at opsummere: Rigsrevisionen og Statsrevisorerne har rejst
en række relevante kritikpunkter, som jeg tager til efterretning, og
som jeg har sat ministeriet i gang med at udbedre. Men når det er
sagt, så skal vi for at sikre en mere vidensbaseret socialpolitik,
arbejde med et langt bredere fokus end det fokus på
effektmålinger af borgerrettede indsatser, der er sat i
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8/2-18 om Rigsrevisionens beretning 6/2017 om viden fra puljer på socialområdet, til børne- og socialministeren
1860087_0009.png
Rigsrevisionens beretning. Derfor fortsætter ministeriet ufortrødent
arbejdet med at tilvejebringe og udbrede viden på socialområdet
ud fra de mange andre forskellige spor, jeg har redegjort for i mit
svar i dag.
Tak for ordet.
8