Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1860126_0001.png
22. februar 2018
NOTAT VEDRØRENDE INDKØB AF NYT VALGSYSTEM
På baggrund af folketingspørgsmål stillet til økonomi- og indenrigsministeren har
KOMBIT udarbejdet nærværende notat, der beskriver udbudsprocessen,
udvælgelseskriterier, vurdering af leverandørerne samt ejerforhold hos leverandørerne.
Udbudsprocessen
KOMBIT prækvalificerede følgende tre ansøgere med deres underleverandører:
KMD A/S i samarbejde med underleverandøren Scytl Secure Electronic Voting
S.A.
NNIT A/S i samarbejde med underleverandørerne IVU Traffic Tecnologies AG
og Assembly Voting ApS
CSC Scandihealth A/S (et DXC Technology selskab) i samarbejde med
underleverandøren Smartmatic International Holding B.V.
KOMBIT gennemførte udbud med forhandling, hvilket indebærer, at alle leverandører
får feedback på deres tilbud fra KOMBIT, ligesom KOMBIT får feedback på kravene i
udbudsmaterialet fra alle leverandører. Samme udbudsform anvendes bl.a. af staten
ved genudbud af næste generation af NemID, NemLog-in og Digital Post.
Alle tre leverandører afgav indledende tilbud til KOMBIT. Herefter havde KOMBIT
forhandlingsrunder med de tre leverandører og deres underleverandører. Alle
leverandører gav i forhandlingen udtryk for, at de høje kvalitetskrav til valgsystemet ikke
kunne imødekommes indenfor den økonomiske ramme for udbuddet på 110,0 mio. kr.
samlet for udvikling og drift af systemet. KOMBIT hævede derfor rammen til 125,0 mio.
kr. Afslutningsvis modtog KOMBIT kun ét bud fra CSC Scandihealth, der som den
eneste leverandør kunne imødekomme samtlige kvalitetskrav til systemet indenfor den
økonomiske ramme.
Udvælgelseskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige tilbud er identificeret på baggrund af tildelingskriteriet
”bedste forhold mellem pris og kvalitet”, vurderet på baggrund af en række under- og
delkriterier, jf. nedenfor. Disse kriterier fremgik af udbudsmaterialet.
Systemets kvalitet: 40% vægt
Driftsydelsernes kvalitet: 30% vægt
Tidsplan og leverancesikkerhed: 25% vægt
Pris: 5% vægt.
Tildelingskriterierne afspejler, at kvalitet, driftssikkerhed og leverancesikkerhed er tillagt
større vægt end økonomi, givet de høje kvalitetskrav til et valgsystem. Det store fokus
på kvalitet kom også til udtryk ved, at KOMBIT hævede den økonomiske ramme for
udbuddet, da alle tre leverandører pegede på, at de høje kvalitetskrav ikke kunne
imødekommes indenfor den oprindelige økonomiske ramme.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 1/3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om, hvor mange leverandører der var med i sidste budrunde i forbindelse med KOMBITs udbud af drift, vedligeholdelse og videreudvikling af kommunernes nye valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1860126_0002.png
Vurdering af leverandørerne
Som kommunernes it-fællesskab er det KOMBITs rolle at indkøbe it-systemer til
kommuner i den kvalitet, der følger af lovgivningen, kommunernes behov og til den
bedst mulige pris. KOMBITs krav til it-leverandørerne har til formål at sikre leverancen
af systemer indenfor de rammer, der er lovet kommunerne.
KOMBIT undersøger, som en standardprocedure i forbindelse med afholdelsen af
udbud, alle selskaber, der figurerer i ansøgninger om at afgive tilbud, i forhold til de
obligatoriske udbudsretlige udelukkelsesgrunde, som fremgår af udbudslovens kapitel
11. Det gælder bl.a. forhold omkring bestikkelse, kriminalitet og svig. I det konkrete
udbud af det nye valgsystem har KOMBIT undersøgt CSC Scandihealth og deres
underleverandør, det hollandske selskab Smartmatic International Holding, herunder
selskabernes ledelses- og bestyrelsesmedlemmer i forhold til de obligatoriske
udelukkelsesgrunde.
KOMBIT har ikke som en del af udbudsprocessen undersøgt endelige ejerforhold
omkring CSC Scandihealth og Smartmatic International Holding, herunder endelige
ejeres hjemsted, eller hvorvidt sådanne hjemsted udgør skattely. Da udbudsloven efter
KOMBITs vurdering ikke giver mulighed for at inddrage sådanne forhold i udvælgelsen
af egnede ansøgere, har det derfor ikke været en del af KOMBITs undersøgelse.
KOMBIT skal ifølge udbudsloven alene forholde sig til de selskaber, der konkret indgår i
udbuddet. KOMBIT har derfor kun forholdt sig til CSC Scandihealth og deres
underleverandør, det hollandske selskab Smartmatic International Holding, og således
ikke forholdt sig til andre af Smartmatics selskaber og deres virke, fx i Filipinerne.
KOMBITs krav til it-leverandørerne følger de generelle regler for it-leverandørers
deltagelse i EU-udbud, og har således fokus på it-leverandørernes evne til at levere det
system, som udbuddet handler om – i dette tilfælde et valgsystem. CSC Scandihealth
og Smartmatic har fået mulighed for at deltage i udbuddet efter dokumentation af
sammenlignelige tidligere leverancer af valgsystemer, bl.a. under henvisning til deres
leverance til den belgiske forbundsregering og de regionale regeringer i Flandern og
Bruxellesområdet.
Desuden er krav om overholdelse af FN’s Global Compact en integreret del af alle
KOMBITs kontrakter med leverandører og underleverandører. Global Compact stiller
bl.a. krav om opfyldelse af principperne for antikorruption og sociale-, miljømæssige- og
etiske forhold. Ved indgåelsen af kontrakten med KOMBIT har CSC Scandihealth og
deres underleverandører således forpligtet sig til at udvise samfundsansvar i henhold til
principperne i FN’s Global Compact.
KOMBIT fandt på baggrund af den samlede undersøgelse af hhv. obligatoriske
udbudsretlige udelukkelsesgrunde, CSC Scandihealth og Smartmatics evne til at levere
et valgsystem i henhold til udbuddets krav om kvalitet og pris, dokumentation af
referencer og tiltrædelse af FN’s Global Compact, grundlag for at indgå kontrakt med
virksomhederne som leverandører af det nye valgsystem.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 2/3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 213: MFU spm. om, hvor mange leverandører der var med i sidste budrunde i forbindelse med KOMBITs udbud af drift, vedligeholdelse og videreudvikling af kommunernes nye valgsystem, til økonomi- og indenrigsministeren
1860126_0003.png
Ejerforhold hos leverandørerne
Det følger af CVR registeret, at CSC Scandihealth A/S er 100 pct. ejet af CSC Danmark
A/S, som igen er ejet 100 pct af CSC Computer Sciences International Operations
Limited i England, som igen er ejet af moderselskabet DXC Technology.
KOMBIT har som uddybning hertil for så vidt angående ejerforhold fået følgende oplyst
af CSC Scandihealth og Smartmatic International Holding:
”DXC Technology blev oprettet som selskab efter en fusion af it-virksomhederne CSC
og Hewlett-Packard Enterprise den 3. april 2017. I Danmark kan DXC Technology
spore sin historie tilbage til Datacentralen I/S af 1959, som det daværende CSC købte i
1996 for at oprette CSC Danmark A/S. Moderselskabet DXC Technology er børsnoteret
på New York Stock Exchange (NYSE).
Smartmatic International Holding B.V. er ejet af SGO Corporation Limited, Company N°
07477910, der er baseret i UK.
SGO gruppen er en samling af flere virksomheder, herunder Smartmatic, der leverer
innovative teknologiske løsninger samt rådgivning om blandt andet valg og
demokratiske processer.
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 3/3