Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1860262_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
26. februar 2018
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 205
(Alm. del) af 29. januar 2018 stillet efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Andreas Steenberg (RV)
Spørgsmål
I lyset af, at Statens og Kommunernes Indkøbsservice, SKI, forventer at lave en
ny forpligtende aftale på området for genbrugshjælpemidler, hvordan forholder
ministeren sig til, at erfaringerne med lignende aktiviteter i Norge (gennem NAV)
viser, at fælles nationale udbud på områder, hvor den offentlige sektor er en do-
minerende kunde i markedet, afføder et indkøbsmonopol, som har de konsekven-
ser, at de offentlige indkøb ødelægger konkurrence på markedet, reducerer inno-
vationskraften og ikke høster langsigtede økonomiske gevinster?
Svar
Finansministeriet har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet anmodet Sta-
ten og Kommunernes Indkøbsservice A/S (SKI) om svarbidrag.
SKI har i den forbindelse udtalt:
”For
at sikre både den langsigtede konkurrence og imødekomme det offentliges ønske om pro-
dukter af den rette kvalitet til konkurrencedygtige priser, gennemfører SKI i forbindelse med alle
sine udbud en omfattende markedsanalyse, der afdækker styrker og svagheder i det eksisterende
marked. I den forbindelse opgøres det, hvor stor en andel af det samlede marked, den pågældende
aftale vil udgøre, ligesom det er vigtigt at kortlægge, hvordan leverandørmarkedet er skruet sam-
men, herunder hvor store adgangsbarriererne er på det pågældende marked. Der er flere eksem-
pler på, at SKI har taget kontakt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med henblik på at
udveksle data for et givent marked.
På baggrund af markedsundersøgelsen fastlægges aftalens udbudsdesign, herunder den forventede
afgræsning af sortimentet, hvorvidt aftalen eventuelt opdeles i delaftaler og sammensættes med en
eller flere leverandører per delaftale.
Den kommende indkøbsaftale på Genbrugshjælpemidler forventes at træde i kraft medio 2019,
og det er endnu ikke besluttet, hvordan designet skal se ud. Men som markedet er skruet sam-
men, er det usandsynligt, at SKI kommer til at udbyde en samlet aftale, der skal dække samtlige
genbrugshjælpemidler for alle kommuner i hele landet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 205: MFU spm. om, hvordan ministeren forholder sig til, at erfaringerne med lignende aktiviteter i Norge (gennem NAV) viser, at fælles nationale udbud på områder, hvor den offentlige sektor er en dominerende kunde i markedet, afføder et indkøbsmonopol, som har de konsekvenser, at de offentlige indkøb ødelægger konkurrence på markedet, reducerer innovationskraften og ikke høster langsigtede økonomiske gevinster, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
SKI er opmærksom på, at en sund konkurrence ikke kun hjælper det offentlige med at købe ind
til attraktive priser. Det er ligeledes forudsætningen for både et stærkt erhvervsliv og en innovativ
branche.”
Når den offentlige sektor samler sin indkøbsvolumen, skal det være med henblik
på at opnå den bedst mulige konkurrence om indkøbet. Eksempelvis skal det vur-
deres, om fællesoffentlige aftaler vil fordreje markedet og skade konkurrencen,
fordi den samlede offentlige volumen udgør en for stor andel af markedet, eller
markedet endnu ikke er modent til at håndtere de krav til skala og logistik, der
følger med en tværoffentlig indkøbsaftale.
I udbudsloven er der et særligt fokus på små og mellemstore virksomheder. Ek-
sempelvis skal offentlige ordregivere vurdere, om kontrakter bør opdeles eller
forklare, hvorfor det ikke er sket. I tilrettelæggelsen af fællesoffentlige udbud vil
der altid skulle foretages en konkret vurdering af, hvordan der skabes et felt af
virksomheder, der kan påvirke konkurrencen om den enkelte kontrakt bedst mu-
ligt, herunder om det er hensigtsmæssigt at opdele kontrakten i delkontrakter.
Det kan desuden oplyses, at SKI følger op på udviklingen i antallet af små og mel-
lemstore virksomheder
på deres aftaler i deres årsrapport. I SKI’s årsrapport fra
2016 fremgår det, at ud af de 300 forskellige leverandører, der er
på SKI’s aftaler
har 40 pct. færre end 50 ansatte, og 75 pct. af leverandørerne har færre end 200
ansatte.
Hvad angår erfaringerne fra Norge, har Moderniseringsstyrelsen været i dialog
med det norske Konkurransetilsynet. Direktør for eksterne relationer, Kjell Jo-
stein Sunnevåg, udtaler til Moderniseringsstyrelsen:
”Vi skrev i desember 2013 en høringsuttalelse knyttet til regjeringens
forslag om samordning av
statlige innkjøp. Vi uttalte oss der kritisk til sentralisering, blant annet på bakgrunn av virk-
ningene på konkurransen. Så vidt jeg kjenner til har vi ikke senere uttalt oss, eller sett nærmere
på konsekvensene av sentralisering av offentlige innkjøp, verken knyttet til innkjøp av hjelpemid-
ler eller mer generelt.”
I en rapport fra 2016 udarbejdet for det norske Social- og arbejdsministerium har
konsulentfirmaerne Oslo Economics og Inventura konkluderet, at der overodnet
set fortsat er en effektiv konkurrence på hjælpemiddelområdet, og at der ses en
moderat til høj grad af leverandørudskiftning ved genudbud, hvilket indikerer, at
leverandører, der står uden for rammeaftalerne stadig er konkurrencedygtige.
Rapporten finder ligeledes heller ikke, at rammeaftalerne på området har haft en
hæmmende virkning på innovationen af produkterne.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation