Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 664
Doknr.
544183
Dato
15-02-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 26. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 201 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Spørgsmål nr. 201:
”Ministeren bedes forholde sig til, om hun mener, at det er rimeligt, at
Nordfyns Kom-
mune har nægtet at indgå i et gratis udrednings- og rådgivningsforløb i VISO i en sag
med en 16-årig pige med svær angst, og vil ministeren vurdere, om kommunen gene-
relt gør tilstrækkelig brug af den specialrådgivning, som VISO stiller gratis til rådighed?
Der henvises til artiklen bragt på tv2fyn.dk den 7. juni 2017 ”Kommunal behandling
drev psykisk sårbar 16-årig
ud i sammenbrud”.”
Svar:
Indledningsvis skal jeg bemærke, at hverken jeg eller ministeriet kan træffe afgørelse
eller pålægge en anden myndighed at træffe afgørelse i en konkret sag. Det gælder
også i forhold til en konkret kommunes brug af den specialrådgivning, som VISO
–
den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation
–
stiller til rådighed.
Jeg kan imidlertid forstå, at Folketingets Ombudsmand har været involveret i den kon-
krete sag, og at Nordfyns Kommune senere i forløbet har besluttet alligevel at inddra-
ge VISO. Det fremgår af følgende artikel bragt på tv2fyn.dk den 2. juli 2017:
https://www.tv2fyn.dk/artikel/kovending-psykisk-saarbar-16-aarig-henvises-alligevel-til-
specialister
Jeg kan helt generelt oplyse, at VISO bistår kommuner, borgere og kommunale og
regionale tilbud med gratis vejledende specialrådgivning i de mest specialiserede og
komplicerede enkeltsager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til
stede i den enkelte kommune.
VISO’s rådgivning er vejledende, og det er således kommunen, som på baggrund af
VISO’s rådgivning i sidste ende beslutter, hvilken konkret indsats borgeren skal have.
Såfremt borgeren ikke er enig i kommunens afgørelse, kan borgeren klage til Ankesty-
relsen.
Jeg går ud fra, at kommunerne er opmærksomme på muligheden for at søge bistand
hos VISO og benytter sig af denne mulighed i sager, hvor det er nødvendigt. Udviklin-
gen viser i hvert fald, at antallet af henvendelser til VISO er stadigt stigende, og at det
i vidt omfang er kommunerne, som benytter sig af VISO’s rådgivning. Det fremgår af
VISO’s årsrapport for 2017, som kan tilgås her:
https://socialstyrelsen.dk/udgivelser/viso-arsrapport-2017.
VISO overvåger også lø-