Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1856855_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 658
Doknr.
547105
Dato
15-02-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 26. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 200 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 200:
”Ministeren
bedes kommentere og forholde sig til artiklerne i Jyllands-Posten
hhv. den 17. januar ”Forældre opkræves høje bidrag til børn i udlandet” og
den 18. januar ”Flertal vil bekæmpe kritiserede børnebidrag” samt redegøre
for, om der er uhensigtsmæssigheder i lovgivningen, som ministeren agter at
ændre?”
Svar:
De to artikler i Jyllands-Posten drejer sig om en mand med bopæl i Danmark, som i
2012 i Polen blev dømt til at betale 3.616 kr. om måneden til en søn, der bor i Polen,
og som han aldrig har haft kontakt med. Den polske dom anerkendes i Danmark, og
SKAT har opkrævet bidraget hos ham.
Han mener selv, at han i Danmark alene ville være blevet pålagt at betale normalbi-
draget i børnebidrag. Dette bidrag er i 2018 1.316 kr. om måneden.
Jeg kan ikke kommentere udenlandske og danske myndigheders behandling af kon-
krete sager.
Generelt kan jeg dog oplyse, at i Danmark har en forælder pligt til at forsørge sit barn,
også selvom forældrene alene har haft en enkeltstående relation. Forældres relationer
til hinanden og deres kontakt med deres børn har således hverken betydning for for-
ældrenes pligt til at forsørge deres børn eller for størrelsen af et børnebidrag. Det gi-
ver mig derfor ikke anledning til bemærkninger, at der i Polen er fastsat børnebidrag,
selvom bidragsbetaleren ikke har kontakt med barnet, uanset hvad der er årsagen til
den manglende kontakt.
Jeg kan oplyse, at reglerne om inddrivelse i Danmark af polske afgørelser om børne-
bidrag findes i Rådets forordning (EF) nr. 4/2009 om kompetence, lovvalg, anerken-
delse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og samarbejde vedrørende underholdspligt
(underholdspligtforordningen).
Jeg har i mit svar af 7. marts 2017 på spørgsmål nr. 16 til lovforslag L 7 til lov om
Haagerkonventionen af 2007 redegjort for reglerne i underholdspligtforordningen for
inddrivelse i Danmark af bidrag fra de øvrige EU-medlemsstater.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm. om at kommentere og forholde sig til artiklerne i Jyllands-Posten hhv. den 17. januar Forældre opkræves høje bidrag til børn i udlandet og den 18. januar Flertal vil bekæmpe kritiserede børnebidrag, til børne- og socialministeren
Som det fremgår af besvarelsen, indeholder forordningen regler om, hvordan sager
om inddrivelse af bidrag fra EU-medlemsstater skal behandles, herunder i hvilket om-
fang inddrivelsen kan nægtes.
Underholdspligtforordningen giver ikke Danmark mulighed for at fastsætte regler, der
strider mod inddrivelsesbestemmelserne i forordningen. Der vil således ikke
heller
ikke ved lov
kunne fastsættes et maksimum for størrelsen af børnebidrag fra de
øvrige EU-medlemsstater, der inddrives her i landet.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag 1:
Svar af 7. marts 2017 på spørgsmål nr. 16 til lovforslag L 7 til lov om Haagerkonventi-
onen af 2007.
2