Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1854488_0001.png
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6909
Doknr.
536086
Dato
23-01-2018
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 3. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 276 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Spørgsmål nr. 276:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Billetten til Europa: Et stigende antal udlændinge
bliver proformagift i Danmark” fra Berlingskes webavis b.dk den 25. december 2017,
samt redegøre for hvilke initiativer regeringen vil iværksætte for at løse de i artiklen
omtalte problemer med proforma ægteskaber?”
Svar:
Jeg er forarget over det misbrug af vores ægteskabslovgivning, som beskrives i den i
spørgsmålet omtalte artikel. Danmark skal ikke bruges som en bagdør til, at personer
snyder sig ind i EU.
Jeg vil på det samråd om proformaægteskaber, som Udlændinge- og Integrationsud-
valget har indkaldt til, gøre rede for mine aktuelle tanker om, hvordan vi kan imødegå
misbruget, og forventer herefter at have en drøftelse om mulige løsningsmodeller med
Folketingets partier.
Jeg kan derudover oplyse, at jeg netop har udsendt et hyrdebrev til kommunerne, hvor
det er gjort helt klart, hvad der forventes af dem efter den gældende lovgivning, når en
udlænding vil indgå ægteskab her i landet. Det handler bl.a. om, at kommunerne skal
undersøge identiteten på udlændinge, som ønsker at indgå ægteskab, med henblik på
at undgå, at man kan blive gift på falske papirer. Kommunerne er også forpligtede til at
sikre, at personerne har lovligt ophold i Danmark. I skrivelsen indskærpes endelig
retningslinjerne for at kræve, at personer, der ikke har bopæl i Danmark, skal frem-
lægge en civilstandsattest fra deres hjemland, som viser, at de ikke allerede er gift.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1: Orienteringsskrivelse til kommunerne om kommunernes prøvelse af ægte-
skabsbetingelserne i sager, hvor en part er udlænding
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: MFU spm. om ministeren har kendskab til de proaktive tiltag, Irland med succes har lavet siden 2015 med en udvidet prøvelse af udenlandske par, som ønsker at indgå ægteskab i Irland (Civil Registration (Amendment) Act 2014), til børne- og socialministeren
1854488_0002.png
Til samtlige kommuner
Vielseskontoret/Borgerservice
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2017 - 6909
Doknr.
536326
Dato
23-01-2018
Kommunernes prøvelse af ægteskabsbetingelserne i sager, hvor en part er ud-
lænding
Børne- og Socialministeriet skal hermed præcisere kommunernes behandling af sager
om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, når en part ikke er dansk statsborger.
Udlændinge, der ønsker at indgå ægteskab her i landet, skal opfylde de danske ægte-
skabsbetingelser.
Ægteskabsbetingelserne findes i kapitel 1 i ægteskabsloven (lov om indgåelse og
opløsning af ægteskab), og betingelserne er nærmere beskrevet i kapitel 2 i vejled-
ning om behandling af ægteskabssager (vejledning nr.10323 af 11. december 2017).
Reglerne i ægteskabsloven om indgåelse af ægteskab med de nærmere forklaringer
på reglerne, der findes i vejledningen, gælder for alle kommuner. Det er således ikke
overladt til den enkelte kommune at træffe beslutning om, i hvilket omfang parterne
skal dokumentere, at de opfylder ægteskabsbetingelserne. En kommune kan derfor
f.eks. ikke generelt beslutte, at udenlandske parter ikke skal fremlægge civilstandsat-
test som dokumentation for at være ugift.
Når en part er udlænding, skal kommunerne særligt være opmærksom på følgende
ægteskabsbetingelser og retningslinjer:
·
Dokumentation for identitet og lovligt ophold
Det følger af vejledningen, at en part, der er udlænding, og som ikke bor her i landet,
skal dokumentere sit navn og sin fødselsdato ved f.eks. at forevise pas.
Endvidere fremgår det af § 11 a i ægteskabsloven, at ægteskab kun må indgås, når
parterne har dansk indfødsret eller lovligt ophold her i landet.
Er kommunen i tvivl om, hvorvidt et pas eller en opholdstilladelse er ægte, eller hvor-
vidt en udlænding opfylder betingelserne i ægteskabsloven om lovligt ophold i Dan-
mark, kan kommunen kontakte den relevante myndighed.
·
Dokumentation for at være ugift (fremlæggelse af civilstandsattester)
Det fremgår af § 9 i ægteskabsloven, at den, som tidligere har indgået ægteskab eller
har været part i et registreret partnerskab, ikke må indgå ægteskab, så længe det
tidligere ægteskab eller registrerede partnerskab består.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: MFU spm. om ministeren har kendskab til de proaktive tiltag, Irland med succes har lavet siden 2015 med en udvidet prøvelse af udenlandske par, som ønsker at indgå ægteskab i Irland (Civil Registration (Amendment) Act 2014), til børne- og socialministeren
I punkt 2.5. i vejledningen er det beskrevet, hvordan kommunerne skal sikre sig, at
parterne opfylder denne ægteskabsbetingelse.
Det fremgår bl.a. af vejledningen, at kommunen kan kræve, at parter, der ikke har
boet i Danmark hele deres voksne liv, skal fremlægge en erklæring fra den kompeten-
te udenlandske myndighed om, at den pågældende ikke har indgået ægteskab i det
pågældende land. En sådan erklæring kaldes en
”civilstandsattest”.
Ifølge vejledningen kan følgende forhold begrunde, at kommunen kræver, at en part
fremlægger en civilstandsattest:
Parten bor ikke i Danmark.
Konkret mistanke om, at parten er eller har været gift.
Stikprøve.
Der skal således i forhold til alle udlændige, der ønsker at indgå ægteskab i Danmark,
foretages en konkret vurdering af, om udlændingen skal dokumentere at være ugift
gennem fremlæggelse af en civilstandsattest.
·
Proformaægteskaber
Kommunen skal indberette tilfælde, hvor der kan være grund til at antage, at det afgø-
rende formål med ægteskabets indgåelse er, at en af parterne opnår opholdstilladelse
i Danmark (proformaægteskab).
Indberetning skal sendes til Udlændingestyrelsen, og oplysningerne kan indgå i be-
handlingen og afgørelsen af en sag om familiesammenføring.
Med venlig hilsen
Carina Fogt-Nielsen
Kontorchef
Kontoret for Familier
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: MFU spm. om ministeren har kendskab til de proaktive tiltag, Irland med succes har lavet siden 2015 med en udvidet prøvelse af udenlandske par, som ønsker at indgå ægteskab i Irland (Civil Registration (Amendment) Act 2014), til børne- og socialministeren
1854488_0004.png
Til samtlige kommuner
Vielseskontoret/Borgerservice
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2017 - 6909
Doknr.
536326
Dato
23-01-2018
Kommunernes prøvelse af ægteskabsbetingelserne i sager, hvor en part er ud-
lænding
Børne- og Socialministeriet skal hermed præcisere kommunernes behandling af sager
om prøvelse af ægteskabsbetingelserne, når en part ikke er dansk statsborger.
Udlændinge, der ønsker at indgå ægteskab her i landet, skal opfylde de danske ægte-
skabsbetingelser.
Ægteskabsbetingelserne findes i kapitel 1 i ægteskabsloven (lov om indgåelse og
opløsning af ægteskab), og betingelserne er nærmere beskrevet i kapitel 2 i vejled-
ning om behandling af ægteskabssager (vejledning nr.10323 af 11. december 2017).
Reglerne i ægteskabsloven om indgåelse af ægteskab med de nærmere forklaringer
på reglerne, der findes i vejledningen, gælder for alle kommuner. Det er således ikke
overladt til den enkelte kommune at træffe beslutning om, i hvilket omfang parterne
skal dokumentere, at de opfylder ægteskabsbetingelserne. En kommune kan derfor
f.eks. ikke generelt beslutte, at udenlandske parter ikke skal fremlægge civilstandsat-
test som dokumentation for at være ugift.
Når en part er udlænding, skal kommunerne særligt være opmærksom på følgende
ægteskabsbetingelser og retningslinjer:
·
Dokumentation for identitet og lovligt ophold
Det følger af vejledningen, at en part, der er udlænding, og som ikke bor her i landet,
skal dokumentere sit navn og sin fødselsdato ved f.eks. at forevise pas.
Endvidere fremgår det af § 11 a i ægteskabsloven, at ægteskab kun må indgås, når
parterne har dansk indfødsret eller lovligt ophold her i landet.
Er kommunen i tvivl om, hvorvidt et pas eller en opholdstilladelse er ægte, eller hvor-
vidt en udlænding opfylder betingelserne i ægteskabsloven om lovligt ophold i Dan-
mark, kan kommunen kontakte den relevante myndighed.
·
Dokumentation for at være ugift (fremlæggelse af civilstandsattester)
Det fremgår af § 9 i ægteskabsloven, at den, som tidligere har indgået ægteskab eller
har været part i et registreret partnerskab, ikke må indgå ægteskab, så længe det
tidligere ægteskab eller registrerede partnerskab består.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: MFU spm. om ministeren har kendskab til de proaktive tiltag, Irland med succes har lavet siden 2015 med en udvidet prøvelse af udenlandske par, som ønsker at indgå ægteskab i Irland (Civil Registration (Amendment) Act 2014), til børne- og socialministeren
I punkt 2.5. i vejledningen er det beskrevet, hvordan kommunerne skal sikre sig, at
parterne opfylder denne ægteskabsbetingelse.
Det fremgår bl.a. af vejledningen, at kommunen kan kræve, at parter, der ikke har
boet i Danmark hele deres voksne liv, skal fremlægge en erklæring fra den kompeten-
te udenlandske myndighed om, at den pågældende ikke har indgået ægteskab i det
pågældende land. En sådan erklæring kaldes en
”civilstandsattest”.
Ifølge vejledningen kan følgende forhold begrunde, at kommunen kræver, at en part
fremlægger en civilstandsattest:
Parten bor ikke i Danmark.
Konkret mistanke om, at parten er eller har været gift.
Stikprøve.
Der skal således i forhold til alle udlændige, der ønsker at indgå ægteskab i Danmark,
foretages en konkret vurdering af, om udlændingen skal dokumentere at være ugift
gennem fremlæggelse af en civilstandsattest.
·
Proformaægteskaber
Kommunen skal indberette tilfælde, hvor der kan være grund til at antage, at det afgø-
rende formål med ægteskabets indgåelse er, at en af parterne opnår opholdstilladelse
i Danmark (proformaægteskab).
Indberetning skal sendes til Udlændingestyrelsen, og oplysningerne kan indgå i be-
handlingen og afgørelsen af en sag om familiesammenføring.
Med venlig hilsen
Carina Fogt-Nielsen
Kontorchef
Kontoret for Familier
2