Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
2. februar 2018
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 171
(Alm. del) af 10. januar 2018 stillet efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Er ministeren bekendt med, at der kan opstå forsinkelser, når en borger f.eks.
sender post via e-boks til stat, regioner eller kommuner, dvs. at der kan være stor
forskel på afsendelses- og modtagertidspunktet? Og i lyset, at dette kan forhindre
borgerne i at overholde givne tidsfrister og dermed skade borgernes retssikkerhed,
hvad vil ministeren så gøre for at sikre, at disse forsinkelser ikke sker?
Svar
Jeg er bekendt med, at der kan opstå forsinkelser, når borgere sender Digital Post
til offentlige myndigheder, hvor myndighederne i praksis anvender egne
fagsystemer til behandlingen af henvendelsen.
Digitaliseringsstyrelsen har oplyst, at så snart en Digital Post-meddelelse er
afsendt fra en borger og dermed tilgængelig for myndigheden i Digital Post-
løsningen, anses den, jf. lov om Digital Post, for at være tilgængelig for
myndigheden og dermed modtaget.
Der kan dog i praksis være et tidsrum fra, at Digital Post-meddelelsen ligger
tilgængelig for myndighederne i Digital Post-løsningen, til myndighederne henter
posten ind i egne fagsystemer til videre behandling. Ankomsttidspunktet i
myndigheders egne systemer er dog uden betydning for, hvornår en Digital Post
meddelelse anses for værende kommet frem.
Ifølge § 10, stk. 1, i lov om Digital Post fra offentlige afsendere samt
bemærkningerne hertil, betragtes en Digital Post-meddelelse som værende
kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i
Digital Post-løsningen. Af bemærkningerne til loven fremgår endvidere, at en
meddelelse kan betragtes som kommet frem, når den har nået den placering i
Digital Post-løsningen, hvorfra adressaten skal fremkalde den.
Dermed er en Digital Post-meddelelse tilgængelig for myndigheden, så snart den
er afsendt fra borgeren eller virksomheden. En myndighed kan til en hver tid tilgå
en kommunikationslog i Digital Post-løsningen, der dokumenterer tidspunktet
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk