Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1850167_0001.png
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 160 (Alm. del):
I brev af 22. december 2017 har udvalget efter ønske fra Jakob Sølvhøj
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 160:
I en kommentar til offentliggørelsen af Institut for menneskerettigheders
rapport ”Retten til uddannelse” foreslår formanden for Landsforeningen
Autisme, at visitationen af skoletilbud til børn med autisme skal flyttes
fra kommunerne til uafhængige eksperter, f.eks. VISO, jf.
www.folkeskolen 19/12-17:
”Anbefalinger om skolevægringer løser
næppe problemet”. https://www.folkeskolen.dk/621769/anbefalinger-
om-skolevaegringer-loeser-naeppe-problemet Vil ministeren overveje at
gennemføre en sådan ændring?
Svar:
Kommunerne har i dag ansvaret for undervisning af alle børn i den un-
dervisningspligtige alder, hvis de ønskes optaget i folkeskolen.
Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, skal henvi-
ses til specialundervisning. Det følger af folkeskolelovens § 3, stk. 2.
Henvisning til specialundervisning skal ske efter pædagogisk psykologisk
rådgivning og efter samråd med eleven og forældrene. De nærmere regler
om henvisning til specialundervisning fremgår af bekendtgørelse om
folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Den pædagogiske psykologiske vurdering
Det følger af ministeriets vejledning om specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand, at hvis forældrene ønsker, at der iværksættes
støtte i mere end 9 ugentlige timer i den almindelige klasse, eller der skal
ske henvisning til en specialklasse eller specialskole, skal der foretages en
pædagogisk psykologisk vurdering. Vurderingens omfang og indhold kan
tilpasses den konkrete elev.
29. januar 2018
Sagsnr.:18/00072
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om visitationen af skoletilbud til børn med autisme skal flyttes fra kommunerne til uafhængige eksperter, til undervisningsministeren
Den pædagogisk psykologiske vurdering har til formål at belyse elevens
kompetencer med henblik på at yde skolen samt eleven og forældrene
rådgivning om tilrettelæggelsen af indholdet i en undervisning, der kan
tilgodese elevens særlige behov og forudsætninger. Forældrene skal altid
medvirke centralt i forløbet. Et element i vurderingen kan være en analy-
se af elevens særlige behov på grundlag af de foreliggende oplysninger
fra det undervisende personale, forældre og andre personer med betyd-
ning for elevens og klassens faglige og sociale funktion. Et andet element
kan være en grundig og dybdegående undersøgelse af elevens individuelle
faglige og sociale kompetencer.
Inddragelse af VISO
Det fremgår af bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand § 19, stk. 1, at i forbindelse med den
pædagogisk-psykologiske vurdering, skal pædagogisk psykologisk rådgiv-
ning (PPR) tage stilling til, om der er behov for indhente specialrådgiv-
ning fra den nationale videns- og specialrådgivningsinstitution (VISO).
Beslutningen om at inddrage VISO skal ske i samråd med forældrene, jf.
bekendtgørelsens § 19, stk. 2. Hvis forældrene anmoder om inddragelse
af VISO, og PPR afslår dette, skal det fremgå af udtalelsen til skolens
leder med en begrundelse for afslaget.
Klage over afgørelser om specialundervisning
Forældre kan klage over alle beslutninger om specialundervisning til Kla-
genævnet for Specialundervisning. Det samme gælder klage over indhol-
det af specialundervisningstilbuddet. Det fremgår af folkeskolelovens §
51.
Jeg mener på denne baggrund, at der er de fornødne rammer for at ind-
drage relevant viden og faglig ekspertise i forbindelse med kommunernes
visitation til skoletilbud.
Den pædagogisk psykologiske rådgivning og vurdering med inddragelse
af andre sagkyndige skal ske tæt på den enkelte elev i samråd med foræl-
drene. Det mener jeg også skal gælde afgørelser om skoletilbud og speci-
alundervisning. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for at ændre visi-
tationen af skoletilbud til børn med autisme fra kommunerne til uaf-
hængige eksperter.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2