Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1814307_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Christiansborg
8. november 2017
Svar på Social-, Indenrigs- og Børneudvalgets spørgsmål nr. 16
(Alm. del) af 12. oktober 2017 stillet efter ønske fra Susanne
Eilersen (DF)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for reglerne for kommunernes brug af SKI aftaler,
herunder særligt inden for fødevarer. Ministeren bedes desuden forholde sig til,
om en medarbejder i en institution beliggende i en kommune, der har indgået en
SKI aftale om fødevarer, må indkøbe mælk og brød i det lokale supermarked til
institutionen, eller om institutionen skal have alle fødevarer - også mælk og brød -
leveret i henhold til SKI aftalen, selv om det bliver dyrere for institutionen. Mini-
steren bedes desuden oplyse, hvilke muligheder en institution har for at fravige en
af kommunen indgået SKI aftale?
Svar
Finansministeriet har i forbindelse med besvarelsen af spørgsmålet anmodet Sta-
ten og Kommunernes Indkøbsservice A/S (SKI) om svarbidrag.
SKI har i den forbindelse udtalt:
”De
fælleskommunalt forpligtende indkøbsaftaler udspringer af regeringens og KL's aftale om
kommunernes økonomi fra 2012 og er bekræftet i de senere økonomiaftaler. Det er målsætnin-
gen med de fælles indkøbsaftaler, at kommunerne skal forpligte sig på et koordineret og standar-
diseret sortiment med henblik på at effektivisere indkøbet. Der er indtil videre idriftsat godt 20
forskellige fælleskommunale, forpligtende aftaler, og erfaringerne er gode.
Det er kommunerne selv, der vælger, hvilke aftaler der skal udbydes som kommunalt forpligten-
de aftaler. SKI er operatør for aftalerne og har blandt andet dialogen med brancheorganisationer
og potentielle leverandører, ligesom SKI gennemfører en grundig markedsanalyse, der bl.a. kort-
lægger markedsstrukturen, indkøbsmønstre mm. De enkelte aftaler udarbejdes i tæt samarbejde
med eksperter fra kommunerne via såkaldte projektgrupper. Projektgrupperne er bl.a. med til at
fastlægge aftalernes sortiment, leveringskrav mv.
Inden udbudsmaterialet færdiggøres, gennemfører SKI en høring, hvilket giver kommunerne mu-
lighed for at kommentere udkastet. På baggrund af høringen tilrettes og færdiggøres udbudsmate-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om reglerne for kommunernes brug af SKI aftaler, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 2
rialet. Herefter har kommunerne mulighed for at tilslutte sig aftalen, og det er således op til den
enkelte kommune at beslutte, hvorvidt de ønsker at forpligte sig til anvendelse af aftalerne eller ej.
Generelt vælger omkring 60 kommuner at tilslutte sig aftalerne, og når aftalerne genudbydes,
vokser den gennemsnitlige tilslutning til omkring 80 kommuner.
Konkret i forhold til den kommunale forpligtende aftale på fødevarer (50.90 Fødevarer), kan det
oplyses, at aftalen er udviklet i tæt samarbejde med repræsentanter fra kommunerne. Under
tilblivelsen af aftalen fremhævede den kommunale projektgruppe vigtigheden af, at aftalen i prak-
sis afspejlede de meget forskellige fødevarepolitikker, der findes lokalt.
Derfor er aftalen tilrettelagt, så hver kommune ved tilslutning til aftalen har mulighed for at
skræddersy aftalen, fx ved at kunne friholde visse kategorier, hvis man f.eks. har et ønske om, at
kommunen køber lokalt producerede produkter (f.eks. æg eller by-honning). Derudover omfatter
aftalen et fuldt økologisk såvel som et fuldt konventionelt sortiment, således at aftalen også kan
imødese kommunernes politikker for indkøb af økologiske fødevarer.
Den kommunale projektgruppe besluttede, at aftalen skulle målrettes storkøkkener, som aftager
en vis volumen, både henset til et økonomisk bæredygtigt princip for leverandørernes forretning,
men også henset til den miljømæssige belastning ved at have store lastvogne, som afleverer små
partier fødevarer til små institutioner.
I alt valgte 51 kommuner at tilslutte sig aftalen. De tilsluttede kommuner er forpligtet til at
anvende aftalen i den udstrækning, aftalens sortiment dækker køkkenernes behov. Endvidere
har en række af de 51 kommuner undladt at tilslutte sig udvalgte fødevarekategorier.
Med andre ord er en kommune således forpligtet til at købe de fødevarer på aftalen, som aftalen
dækker, såfremt kommunen ikke har valgt at fritage sig forpligtelsen på de pågældende fødeva-
rer.
Udover den kommunalt forpligtende aftale på fødevarer, tilbyder SKI også en frivillig rammeaf-
tale på fødevarer. Denne aftale er frivillig for offentlige institutioner at anvende. Hvorvidt de
enkelte offentlige myndigheder i forbindelse med deres egen indkøbspolitik vælger at anvende den
frivillige SKI-aftale og implementere den med en pligt for deres decentrale institutioner til anven-
delse, er op til den enkelte offentlige myndighed. Hvorvidt en institution har mulighed for at fra-
vige en af kommunen indgået SKI-aftale er således afhængig af både aftaletypen (forpligtende eller
frivillig) og kommunens indkøbspolitik.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation