Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Troels Ravn
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
18. januar 2018
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget har i brev af 21. december 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 156 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Troels Ravn (S).
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorvidt familieplejere skal betragtes som selv-
stændige eller som ansatte. Baggrunden for spørgsmålet er, at familieplejere ifølge
KL skal betragtes som værende selvstændige jf. KL’s notat af 10. december
2015
”Familieplejere
-
ansatte eller selvstændige”
(http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_77266/cf_202/Notat_om_familieplejere_20
15.PDF). Omvendt har daværende skatteminister i et svar spørgsmål nr. 640 af 28.
april 2015 (SAU alm. del, folketingsåret 2014-15, 1. samling) oplyst, at
spørgsmålet om, hvorvidt familieplejere skatteretligt anses som værende ansatte
eller selvstændige skal bunde i en konkret og individuel vurdering, baseret på en
række kriterier”
Svar:
Spørgsmål nr. 156:
J.nr. 2018 - 84
Der findes ikke en entydig definition af, hvornår man i dansk lovgivning betragtes
som henholdsvis lønmodtager eller selvstændig. Det skyldes bl.a., at formålet og
beskyttelseshensynet bag regelsættene kan variere.
Det betyder, at der kan være forskel mellem det skatteretlige og det ansættelsesret-
lige lønmodtagerbegreb, og der kan også være nuanceforskelle mellem de enkelte
ansættelsesretlige love. Om en person er omfattet af et regelsæt må dermed afgøres
ud fra en konkret vurdering i relation til det regelsæt, der er tale om at anvende.
Vurderingen i forhold til en konkret ansættelsesretlig lov vil i sidste ende skulle fo-
retages af enten Arbejdsretten eller de almindelige domstole.
I forbindelse med en konkret vurdering af familieplejeres ansættelsesretlige status
kan der blive lagt vægt på, hvordan kontrakten mellem familieplejeren og den på-
gældende kommune er udformet. Det vil desuden være nærliggende fx at lægge
vægt på, at familieplejeres udførelse af arbejdet er undergivet tilsyn, at de modtager
vederlag herfor, og at de er personligt godkendt til at udføre arbejdet.