Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1854806_0001.png
Folketinget
Social- Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
8. februar 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Kristine Toke Mogensen
Sagsnr.: 2018-0032/42-0025
Dok.:
645531
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 151 (Alm. del), som Folketin-
gets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har stillet til justitsministeren den
21. december 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om at redegøre for, om vurderingen af at det vil være bedst for barnet at bo hos en afsonende forælder i et fængsel tages op til revurdering i løbet af afsoningen, til justitsministeren, kopi til børne- og socialministeren
Spørgsmål nr. 151 (Alm. del) fra Folketingets Social-, Indenrigs- og
Børneudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke kriterier og undersøgel-
ser der ligger til grund for vurderingen af, hvorvidt det er bedst
for barnet at bo i et fængsel hos en afsonende forælder.”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvist oplyse, at reglerne om indsattes mu-
ligheder for at have et barn hos sig under afsoning fremgår af straffuldbyr-
delsesloven og administrative forskrifter udstedt i medfør heraf.
Afgørelse om en indsats adgang til at have sit barn med sig under afsoning
træffes af kriminalforsorgsområdet.
Kriminalforsorgsområdets tilladelse forudsætter, at en række betingelser er
opfyldt, herunder at der indhentes en udtalelse fra de sociale myndigheder
om, hvorvidt ophold i institutionen hos den dømte er foreneligt med hensy-
net til barnet, idet det er de sociale myndigheder, der foretager denne vurde-
ring. Kriminalforsorgsområdet kan dog, hvis særlige omstændigheder taler
derfor, give tilladelse til, at en indsat kan have sit barn under 1 år med sig
under afsoning uden indhentelse af en udtalelse fra de sociale myndigheder.
Det vil f.eks. kunne komme på tale, hvis den straf, der skal udstås, er ganske
kort, og kriminalforsorgsområdet på grundlag af forhåndskendskab til den
dømte umiddelbart kan vurdere, at den pågældende er i stand til selv at passe
barnet under opholdet i institutionen. Det forudsætter dog, at den dømte for-
inden har afgivet samtykke til, at kriminalforsorgsområdet underretter de
sociale myndigheder om, at barnet opholder sig hos den dømte i institutio-
nen.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”For så vidt angår spørgsmålet om proceduren for vurderingen
af, hvorvidt det er bedst for barnet at være sammen med foræl-
deren under dennes afsoning bemærkes, at det er de sociale
myndigheder, der har den socialfaglige indsigt, og som således
vurderer dette spørgsmål.
Såfremt de sociale myndigheder vurderer, at det er bedst for bar-
net at være sammen med forælderen i fængslet, gælder det ge-
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm. om at redegøre for, om vurderingen af at det vil være bedst for barnet at bo hos en afsonende forælder i et fængsel tages op til revurdering i løbet af afsoningen, til justitsministeren, kopi til børne- og socialministeren
nerelt set, at kriminalforsorgen imødekommer den dømtes an-
søgning, medmindre det måtte vurderes, at konkrete fængsels-
mæssige forhold gør en sådan placering i fængslet uforsvarlig.
I de tilfælde, hvor et barn opholder sig med en forælder under
afsoningen, vurderer kriminalforsorgen løbende, om der fortsat
er grundlag for at opretholde kriminalforsorgens tilladelse til, at
barnet kan opholde sig hos forælderen, og kriminalforsorgen
skal om nødvendigt videregive oplysninger til de sociale myn-
digheder med henblik på, at myndighederne kan vurdere, hvor-
vidt det fortsat er bedst
for barnet at bo i fængslet.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Børne- og Socialministeriet, der har oplyst følgende:
”Kommunen
skal i lighed med, når kommunen på anden vis bli-
ver opmærksom på omstændigheder, der giver grund til at an-
tage, at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for støtte
eller hjælp i medfør af serviceloven, vurdere, om barnet trænger
til særlig støtte eller hjælp og i givet fald træffe de fornødne af-
gørelser herom.
Støtten kan spænde fra støtte og hjælp i hjemmet, familiebe-
handling mv. til anbringelse uden for hjemmet af barnet, even-
tuelt uden samtykke hvis der vurderes at være åbenbar risiko for,
at barnets sundhed eller udvikling lider alvorlig fare ved fortsat
ophold i hjemmet på grund af fx utilstrækkelig omsorg for bar-
net.”
3