Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1854810_0001.png
Folketinget
Social- Indenrigs- og Børneudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
8. februar 2018
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Kristine Toke Mogensen
Sagsnr.: 2017-0032/36-0015
Dok.:
618361
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 148 (Alm. del), som Folketin-
gets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har stillet til justitsministeren den
21. december 2017. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard
(DF).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Aagaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om at redegøre for, om der iværksættes særlige tiltag for at lette overgangen for barnet, når opholdet i et fængsel sammen med far eller mor nærmer sig sin afslutning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 148 (Alm. del) fra Folketingets Social-, Indenrigs- og
Børneudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om der iværksættes særlige til-
tag for at lette overgangen for barnet, når opholdet i et fængsel
sammen med far eller mor nærmer sig sin afslutning, og i givet
fald hvilke?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udta-
lelser fra Børne- og Socialministeriet samt fra Direktoratet for Kriminalfor-
sorgen.
Børne- og Socialministeriet har oplyst følgende:
”Børne-
og Socialministeriet kan oplyse, at der ikke i servicelo-
ven er fastsat særskilte bestemmelser om hjælp og støtte til ind-
satte under deres afsoning i et fængsel, hvor de har et barn med
sig. Indsattes forhold under afsoning henhører under Justitsmi-
nisteriets ressort.
Det fremgår af servicelovens § 146, at kommunen har en tilsyns-
forpligtelse i forhold til de forhold, hvorunder børn og unge un-
der 18 år samt vordende forældre i kommunen lever.
Denne tilsynsforpligtelse omfatter både en generel forpligtelse
for kommunen til at interessere sig for de forhold, der har be-
tydning for børn og unges vilkår, og en konkret forpligtelse, idet
kommunen skal være opmærksom på omstændigheder, der gi-
ver grund til at antage, at et barn eller en ung under 18 år har
behov for støtte.
Formålet er således at sikre, at der sættes ind med en tidlig ind-
sats i tilfælde, hvor et barn eller en ung må formodes at have
behov for særlig hjælp og støtte.
Der kan være en række omstændigheder, som betyder, at kom-
munen skal være særlig opmærksom på et konkret barns for-
hold, fx hvis kriminalforsorgen henvender sig til kommunen om
et barn, hvis forælder skal afsone eller har afsonet en dom i et
fængsel, og hvor barnet eventuelt skal bo eller har boet med for-
ælderen i fængslet. Tilsynspligten gælder i disse tilfælde både
før, under og efter afsoningen.
Derudover bemærkes, at personer, der udøver offentlig tjeneste
eller offentligt hverv, skal underrette kommunen, hvis de under
udøvelsen af tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 148: Spm. om at redegøre for, om der iværksættes særlige tiltag for at lette overgangen for barnet, når opholdet i et fængsel sammen med far eller mor nærmer sig sin afslutning, til justitsministeren
til at antage, at et barn eller en ung under 18 år kan have behov
for særlig støtte. Der gælder således en særlig udvidet underret-
ningspligt (såkaldt skærpet underretningspligt) for offentlig an-
satte, der går forud for tavshedspligten, og som betyder, at man
som fagperson er forpligtet til at underrette kommunen i over-
ensstemmelse med servicelovens § 153, hvis man får kendskab
til eller grund til at antage, at et barn kan have behov for særlig
støtte. Det gælder fx ansatte under Kriminalforsorgen, der som
led i deres arbejde får kendskab til eller grund til at antage, at et
barn kan have behov for støtte.”
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
”Der
henvises indledningsvis til besvarelse af spørgsmål nr. 140
(Alm. del) fra Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
af 18. januar 2018, hvor samarbejdet med eksterne myndighe-
der, herunder kommunen, er nærmere beskrevet. Som anført i
besvarelsen af spørgsmål nr. 140 er der i kriminalforsorgen stort
fokus på sager, hvor en forælder anmoder om at have sit barn
hos sig under afsoning i fængsel.
Der henvises endvidere til den samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 151 (Alm. del) fra Folketingets Social-, Indenrigs- og
Børneudvalg, hvoraf det fremgår, at kriminalforsorgen i de til-
fælde, hvor et barn opholder sig med en forælder under afsonin-
gen, løbende vurderer, om der fortsat er grundlag for at opret-
holde kriminalforsorgens tilladelse til, at barnet kan opholde sig
hos forælderen, og kriminalforsorgen skal om nødvendigt vide-
regive oplysninger til de sociale myndigheder med henblik på,
at myndighederne kan vurdere, hvorvidt det fortsat er bedst for
barnet at bo i fængslet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at kriminalfor-
sorgen generelt har stor opmærksomhed rettet mod de børn, som
følger med forældre under afsoning. Der iværksættes ikke på
kriminalforsorgens initiativ, ud over hvad der måtte følge af den
kontakt mellem kriminalforsorg og de sociale myndigheder, der
er under forælderens afsoning, særlige tiltag vedrørende barnets
forhold uden for institutionen, når moderens/faderens løsladelse
nærmer sig, da dette hører under de sociale myndigheders kom-
petence.
Direktoratet kan dog oplyse, at såfremt institutionen bliver op-
mærksom på, at der under barnets ophold er forhold, som kan
tænkes at være relevante for de sociale myndigheder at vide,
herunder også når barnets ophold i institutionen nærmer sig af-
slutningen, vil institutionen orientere de sociale myndigheder
herom.”
3