Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1843205_0001.png
Folketingets social-, indenrigs- og børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6733
Doknr.
530115
Dato
10-01-2018
Folketingets social-, indenrigs- og børneudvalg har d. 14. december 2017stillet føl-
gende spørgsmål nr. 125 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 125:
”Ministeren bedes bekræfte, at det er muligt at konstatere en skævvridning i et op-
holdssteds regnskaber, selvom man som myndighed ikke har indblik i alle detaljer af
stedets regnskab. Desuden bedes ministeren redegøre for, hvad det er for forhold,
man skal holde øje med, hvis man som tilsynsmyndighed skal opdage, at et opholds-
sted f.eks. bevidst betaler for meget for visse ydelser. Spørgsmålet stilles på baggrund
af samrådet den 7. december 2017 om socialtilsynene (samrådsspm. F og G).”
Svar:
Det er en betingelse for godkendelse af et tilbud, at tilbuddet efter en samlet vurdering
har den fornødne kvalitet. Heri ligger også en vurdering af tilbuddets økonomiske kva-
litet. Herudover fører socialtilsynet driftsorienteret tilsyn med, om det godkendte tilbud
fortsat har den fornødne kvalitet, herunder den økonomiske kvalitet.
Formålet med at stille krav til tilbuddenes økonomiske kvalitet som led i godkendelse
er at sikre:
at de offentlige midler, som kommunerne betaler for tilbuddets ydelser, an-
vendes efter hensigten,
at tilbud ikke lukker alene på grund af manglende økonomisk bæredygtighed,
med den usikkerhed det medfører for borgere og kommuner,
at de visiterende kommuner som købere, der skal afholde udgiften, gives mu-
lighed for styring af deres udgifter, og
at tilbuddene får mulighed for at træffe fornuftige økonomiske dispositioner, at
kunne udvikle tilbuddene og at kunne agere som de private virksomheder, de
for nogles vedkommende er.
Formålet er således at sikre, at tilbuddets økonomi understøtter, at tilbuddet kan leve-
re de ydelser i forhold til den angivne målgruppe, som fremgår af godkendelsen og af
oplysningerne om tilbuddet på Tilbudsportalen.
Socialtilsynet skal som led i godkendelsen af og tilsynet med de økonomiske forhold
tage stilling til om:
1) Tilbuddet er økonomisk bæredygtigt.
2) Tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i for-
hold til prisen og tilbuddets målgruppe.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, at bekræfte, at det er muligt at konstatere en skævvridning i et opholdssteds regnskaber, selvom man som myndighed ikke har indblik i alle detaljer af stedets regnskab, til børne- og socialministeren
3) Tilbuddets økonomi er gennemskuelig for socialtilsynet og for de visiterende
kommuner.
Socialtilsynet skal i sin vurdering af, om tilbuddet har den fornødne økonomiske kvali-
tet tage udgangspunkt i de oplysninger, der fremgår af budgetskemaet, budget- og
regnskabsnøgletal, revisionspåtegninger og de private tilbuds årsregnskaber. Hvis
disse oplysninger vurderes ikke at være tilstrækkelige, kan socialtilsynet efter en kon-
kret vurdering indhente supplerende oplysninger hos tilbuddet, driftsherren eller revi-
sor.
Godkendte private tilbud skal aflægge årsregnskab i overensstemmelse med årsregn-
skabsloven. Socialtilsynet kan stille yderligere krav til regnskabsaflæggelsen for at
sikre tilstrækkelig gennemskuelighed i økonomien for det enkelte tilbud f.eks. hvis det
er uklart, hvad der er indeholdt i de enkelte regnskabsposter.
Regnskabsaflæggelsen for de regionale og kommunale tilbud sker som et led i det
samlede regnskab for regionen eller kommunen.
Private tilbud skal have deres regnskaber revideret af en godkendt revisor. Revisionen
omfatter både finansiel revision, juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision. Det
reviderede regnskab skal sendes til socialtilsynet til orientering.
Socialtilsynet skal således ikke godkende tilbuddets regnskab, men regnskabet indgår
som en del af socialtilsynets informationsgrundlag om tilbuddets økonomi. Socialtilsy-
net lægger revisors påtegning af regnskabet til grund ved deres gennemgang af regn-
skaberne, med mindre, der efter en konkret vurdering ikke er grundlag herfor.
Revisor står med sin påtegning af tilbuddets regnskab således bl.a. inde for, at
at regnskabet er retvisende,
at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt indgåede
aftaler og sædvanlig praksis,
at der er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler, og
ved driften af de tilbud, der er omfattet af regnskabet.
Revisor påser bl.a., at
at regnskabet ikke indeholder poster uvedkommende for tilbuddets virksom-
hed,
at regnskabet ikke indeholder væsentlige fejl eller mangler,
at de økonomiske nøgletal oplyst af tilbuddet i tilbuddets årsrapport, er i over-
ensstemmelse med tilbuddets regnskab,
at udgifter til leje af fast ejendom ikke overstiger, hvad der anses for normale
lejeudgifter for tilsvarende ejendom, der anvendes til tilsvarende formål (mar-
kedslejen),
at vederlag til bestyrelsesmedlemmer ikke overstiger, hvad der anses for
sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang,
Hvis tilbuddet indgår i en koncern eller en koncernlignende konstruktion påser revisor
derudover, at
afregninger mellem enkelte enheder i koncernen eller den koncernlignende
konstruktion sker på markedsvilkår, og revisor står således med sin påtegning af regnska-
bet også inde for dette.
Revisor har pligt til at oplyse socialtilsynet om forhold, som revisor er blevet opmærk-
som på i forbindelse med revisionen, og som kan have betydning for socialtilsynets
vurdering af, om tilbuddet opfylder betingelserne for at være godkendt.
Hvis socialtilsynet bliver opmærksom på konkrete forhold, der gør, at socialtilsynet
vurderer, at oplysningerne i revisionspåtegningen ikke er retvisende for tilbuddets
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, at bekræfte, at det er muligt at konstatere en skævvridning i et opholdssteds regnskaber, selvom man som myndighed ikke har indblik i alle detaljer af stedets regnskab, til børne- og socialministeren
aktuelle økonomiske kvalitet, er socialtilsynet berettiget og efter omstændighederne
forpligtet til ikke at lægge revisionspåtegningen til grund ved gennemgangen af tilbud-
dets regnskab. Det kan eksempelvis være i tilfælde, hvor det er åbenbart, at det er
uoverensstemmelser mellem regnskabet og de forhold, som socialtilsynet ser i tilbud-
det i forbindelse med driftsorienterede tilsyn. Hvis socialtilsynet vurderer, at der er
grundlag for at tilsidesætte revisionspåtegningen, har socialtilsynet mulighed for at
foretage deres egne undersøgelser og vurderinger af de forhold, som ellers er omfat-
tet af revisionspåtegningen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3