Folketingets social-, indenrigs- og børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6733
Doknr.
530115
Dato
10-01-2018
Folketingets social-, indenrigs- og børneudvalg har d. 14. december 2017stillet føl-
gende spørgsmål nr. 123 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 123:
”Pr.
1. januar 2017 trådte en bagatelgrænse i kraft, som definerede, at socialtilsynet
kun kan udstede påbud over for bl.a. botilbud, når det er nødvendigt i forhold til tilbud-
dets kvalitet. Ministeren bedes med konkrete eksempler redegøre for, hvilke forseelser
der kan være under denne bagatelgrænse. Ministeren bedes desuden definere, hvor
grove forseelser der skal til, før eksempelvis et botilbud kan lukkes med det samme.
Spørgsmålet stilles på baggrund af samrådet den 7. december 2017 om socialtilsyne-
ne (samrådsspm. F og G).”
Svar:
Som det fremgår af spørgsmålet blev socialtilsynslovens bestemmelse om påbud
ændret med virkning fra 1. januar 2017. Som svar på spørgsmålet kan jeg derfor hen-
vise til bemærkningerne til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 8 - folketingssamlingen
2016-17, hvoraf følgende fremgår:
”Med
den foreslåede bestemmelse foreslås det at tydeliggøre i socialtilsynslovens § 8,
stk. 2, at der alene kan udstedes på bud, når det er nødvendigt for at sikre, at tilbuddet
fortsat opfylder betingelserne for godkendelse.
Socialtilsynet kan således alene gennem et påbud forlange, at et tilbud skal ændre
forhold, som har betydning for vurderingen af, om tilbuddet fortsat opfylder betingel-
serne for godkendelse. Således kan socialtilsynet træffe afgørelse om at udstede et
påbud om, at tilbuddet skal skabe overensstemmelse mellem medarbejdernes kvalifi-
kationer og tilbuddets målgruppe. Hvis tilsynet træffer en sådan afgørelse om et på-
bud, kan tilbuddet selv vurdere, om tilbuddet ønsker at opkvalificere sine egne medar-
bejdere eller ansætte nye kvalificerede medarbejdere, eller eventuelt blive godkendt til
en mindre krævende målgruppe.
Socialtilsynet vil ikke kunne træffe afgørelse om forhold, der ikke er nødvendige for at
sikre, at tilbuddet fortsat opfylder betingelserne for godkendelse. For eksempel kan
socialtilsynet i almindelighed ikke træffe afgørelse om at udstede et påbud om en
bygnings eller et lokales æstetiske udformning eller udsmykning eller om lønmæssige
forhold for tilbuddets medarbejdere.
Socialtilsynet kan ikke træffe afgørelser om påbud om forhold, der eksempelvis relate-
rer sig til den visiterende kommunes personrettede tilsyn med tilbuddet. At socialtilsy-