Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1843192_0001.png
Folketingets social-, indenrigs- og børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6733
Doknr.
530115
Dato
10-01-2018
Folketingets social-, indenrigs- og børneudvalg har d. 14. december 2017stillet føl-
gende spørgsmål nr. 123 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 123:
”Pr.
1. januar 2017 trådte en bagatelgrænse i kraft, som definerede, at socialtilsynet
kun kan udstede påbud over for bl.a. botilbud, når det er nødvendigt i forhold til tilbud-
dets kvalitet. Ministeren bedes med konkrete eksempler redegøre for, hvilke forseelser
der kan være under denne bagatelgrænse. Ministeren bedes desuden definere, hvor
grove forseelser der skal til, før eksempelvis et botilbud kan lukkes med det samme.
Spørgsmålet stilles på baggrund af samrådet den 7. december 2017 om socialtilsyne-
ne (samrådsspm. F og G).”
Svar:
Som det fremgår af spørgsmålet blev socialtilsynslovens bestemmelse om påbud
ændret med virkning fra 1. januar 2017. Som svar på spørgsmålet kan jeg derfor hen-
vise til bemærkningerne til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 8 - folketingssamlingen
2016-17, hvoraf følgende fremgår:
”Med
den foreslåede bestemmelse foreslås det at tydeliggøre i socialtilsynslovens § 8,
stk. 2, at der alene kan udstedes på bud, når det er nødvendigt for at sikre, at tilbuddet
fortsat opfylder betingelserne for godkendelse.
Socialtilsynet kan således alene gennem et påbud forlange, at et tilbud skal ændre
forhold, som har betydning for vurderingen af, om tilbuddet fortsat opfylder betingel-
serne for godkendelse. Således kan socialtilsynet træffe afgørelse om at udstede et
påbud om, at tilbuddet skal skabe overensstemmelse mellem medarbejdernes kvalifi-
kationer og tilbuddets målgruppe. Hvis tilsynet træffer en sådan afgørelse om et på-
bud, kan tilbuddet selv vurdere, om tilbuddet ønsker at opkvalificere sine egne medar-
bejdere eller ansætte nye kvalificerede medarbejdere, eller eventuelt blive godkendt til
en mindre krævende målgruppe.
Socialtilsynet vil ikke kunne træffe afgørelse om forhold, der ikke er nødvendige for at
sikre, at tilbuddet fortsat opfylder betingelserne for godkendelse. For eksempel kan
socialtilsynet i almindelighed ikke træffe afgørelse om at udstede et påbud om en
bygnings eller et lokales æstetiske udformning eller udsmykning eller om lønmæssige
forhold for tilbuddets medarbejdere.
Socialtilsynet kan ikke træffe afgørelser om påbud om forhold, der eksempelvis relate-
rer sig til den visiterende kommunes personrettede tilsyn med tilbuddet. At socialtilsy-
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om, hvilke forseelser der kan være under denne bagatelgrænse, til børne- og socialministeren
net kun kan udstede påbud, der er nødvendigt for at sikre, at tilbuddet fortsat opfylder
betingelserne for godkendelse, medfører, at socialtilsynet ikke kan udstede påbud om
forhold af bagatelagtig karakter. I sådanne tilfælde, kan en tilsynskonsulent eksempel-
vis gå i dialog med tilbuddet i forbindelse med et tilsynsbesøg.”
Forhold af bagatelagtig karakter, som der i udgangspunktet ikke kan udstedes påbud
om, kan f.eks. være spørgsmål om indretning og pyntning af tilbuddets lokaler, om
lønforhold for konkrete medarbejdere eller om skiltning i relation til andre myndighe-
ders regler om f.eks. rygning eller brandveje.
For så vidt angår spørgsmålet om lukning af tilbud, fremgår det af socialtilsynslovens
§ 5, stk. 7, at socialtilsynet kan træffe afgørelse om ophør af godkendelsen af et tilbud,
hvis tilbuddet ikke længere opfylder betingelserne for godkendelse.
Det vil f.eks. efter en konkret vurdering kunne være tilfældet, hvis forholdene, der lig-
ger til grund for godkendelsen, har ændret sig væsentligt, og tilbuddet dermed ikke
længere opfylder betingelserne for at være godkendt, eller hvis et tilbud ikke har efter-
kommet et påbud, f.eks. om at sikre de rette kompetencer i tilbuddet.
Forud for en afgørelse om ophør af en godkendelse forudsættes det, at der har været
en dialog mellem socialtilsynet og tilbuddet om overvejelserne om ophør af godken-
delsen, samt at tilbuddet har fået mulighed for at rette op på de forhold, der ligger til
grund herfor.
En afgørelse om ophør af en godkendelse skal fastsætte en rimelig frist, så både til-
buddet og de kommuner, der har ansvar for borgerens ophold i tilbuddet, har mulighed
for at indrette sig på det. Fristen for ophør skal ses i sammenhæng med reglerne om,
at klager over afgørelser om ophør som udgangspunkt tillægges opsættende virkning.
Der kan dog være særlige situationer, hvor godkendelsen, under hensyntagen til de
anbragte borgere, fjernes omgående, f.eks. som følge af oplysninger om seksuelle
overgreb, eller hvor der i øvrigt er akut risiko for borgerens sikkerhed og sundhed.
Udgangspunktet er således, at en afgørelse om ophør af godkendelse/lukning af et
tilbud ikke træder i kraft med det samme, og at dette kun vil være tilfældet efter en helt
konkret vurdering, hvor hensynet til både til de borgere, der bor i tilbuddet, til de visite-
rende kommuner og til tilbuddet skal vejes op i mod karakteren af de forhold, der lig-
ger til grund for afgørelsen om ophør af godkendelsen/lukningen. Det er derfor ikke
muligt præcist og udtømmende at definere, hvornår et tilbud kan lukkes straks.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2