Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1843183_0001.png
SocialtilsynMidt
15. november 2017
Redegørelse for Socialtilsyn Midts håndtering af tilsynet med
Småskolen ved Nakkebølle Fjord
Baggrund
Børne- og Socialministeriet har den 9. november 2017 bedt Socialtilsyn Midt om en
redegørelse om tilsynet med Småskolen ved Nakkebølle Fjord. Dette sker bl.a. i
forlængelse af de dokumentarudsendelser som DR1 har sendt den 24. og 31. oktober
2017 med titlen "Afsløret - Tvinds nye imperium". Udsendelserne sætter fokus på
Småskolen ved Nakkebølle Fjord, og om en række sociale tilbud har så tætte
relationer, at de lovgivningsmæssigt skal betragtes som en koncernlignende
konstruktion.
1. Gennemgang af tilsynsforløb fra 2016 til oktober 2017
Socialtilsyn Midt har siden den 1. januar 2014 haft ansvaret for tilsynet med
Småskolen ved Nakkebølle Fjord. Det samlede tilsynsforløb for 2016 og 2017 fremgår
her:
18.
10.
15.
21.
20.
19.
marts 2016: Anmeldt tilsyn
november 2016: Anmeldt tilsyn
marts 2017: Uanmeldt tilsyn
marts 2017: Anmeldt tilsyn
juni 2017: Anmeldt tilsyn
september 2017: Uanmeldt tilsyn
Socialtilsyn Midt har i perioden ført mange tilsyn på Småskolen ved Nakkebølle Fjord,
både anmeldte og uanmeldte. Det er et udtryk for, at der har været forhold på stedet,
som socialtilsynet har skullet følge op på. Tilsynet med Småskolen ved Nakkebølle
Fjord har været udført af fem forskellige tilsynskonsulenter fra Socialtilsyn Midt i
perioden. Småskolen ved Nakkebølle Fjord har i perioden fået nedsat godkendelsen
fra 29 til 15 pladser. Der er udarbejdet fem tilsynsrapporter i perioden, herunder blev
den seneste rapport færdig i oktober 2017.
2. Baggrunden for de meget forskellige vurderinger af tilbuddets kvalitet i
henholdsvis 2016, april 2017 og juli 2017
Socialtilsyn Midt kan bekræfte, at tilsynsrapporterne fra 2016 og 2017 ændrer sig i
forhold til tilsynets vurdering af kvaliteten på Småskolen ved Nakkebølle Fjord. Dette
sker fordi Socialtilsyn Midt fra 2016 til 2017 får forskellige oplysninger i forbindelse
med tilsynet, herunder i forbindelse med samtaler med bestyrelse, ledelse,
medarbejdere, borgere og pårørende.
Socialtilsyn Midt
www.tilsynmidt.dk
Silke1301
-
Kommune
Søvej 1 • 8600 Silkeborg
Tlf.: 8970 1000
www.silkeborgkommune.dk
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at oversende udvalget redegørelsen fra Socialtilsyn Midt om det Tvind-ejede opholdssted Småskolen ved Nakkebølle fjord, til børne- og socialministeren
1843183_0002.png
Alle samtaler fra 2016 gav tilsynet et indtryk af et tilbud som fungerede
tilfredsstillende med tilfredse medarbejdere og borgere. F.eks. taler tilsynet i 2016
med fem forskellige medarbejdere, som bl.a. udtaler:
"Det bedste ved at være ansat
her er, at der er højt til loftet, store armbevægelser, medbestemmelse og gode
kolleger".
Medarbejderne udtaler ligeledes i forhold til antal magtanvendelser:
"Der er
ikke så mange og det er godt, i forhold til at målgruppen er så kompleks. Der bliver
snakket meget om magtanvendelser og der bliver altid brugt mindst indgribende
princip."
I en samtale med fem unge på tilsyn i 2016 udtales der bl.a.:
"Vi synes ikke
der er noget der kunne være bedre".
Ledelsen udtaler på tilsyn i 2016, at der er
mange medarbejdere der er sygemeldte og en del er blevet fyret eller har selv forladt
tilbuddet. Ledelsen har håndteret dette bl.a. ved selv at dække vagter.
I det tidlige forår 2017 førte en række oplysninger til, at Socialtilsyn Midt gik i dialog
med Småskolen ved Nakkebølle Fjord om nogle af de kritikpunkter, som senere
fremgår af DR-dokumentaren. Det skal understreges, at Socialtilsyn Midt allerede er
opmærksom på problemerne og aflægger et uanmeldt tilsyn på Småskolen ved
Nakkebølle Fjord, inden DR første gang kontakter tilsynet. På baggrund af anmeldte
og uanmeldte tilsynsbesøg i marts 2017, hvor der blev fundet en række alvorlige
kritikpunkter, udstedte Socialtilsyn Midt den 21. april 2017 ni påbud og traf afgørelse
om skærpet tilsyn i foreløbigt tre måneder. Skærpet tilsyn er særdeles alvorligt, og
næste skridt er en tvangslukning af tilbuddet, såfremt stedet ikke retter op på de
kritisable forhold.
I forbindelse med det skærpede tilsyn blev Småskolen ved Nakkebølle Fjord konkret
bedt om følgende:
Tilbuddet skulle i samarbejde med de unge, opstille konkrete mål for de unges
uddannelse og beskæftigelse
Tilbuddet skulle i samarbejde med de unge, opstille konkrete, individuelle mål
for de unges sociale kompetencer og selvstændighed
Tilbuddet skulle sikre, at medarbejderne havde den fornødne viden om de
forskellige målgruppers specifikke vanskeligheder og behov
Tilbuddet skulle sikre, at medarbejderne havde den tilstrækkelige viden om de
faglige tilgange og metoder, der fremgår af Tilbudsportalen
Tilbuddet skulle i samarbejde med de unge, opstille konkrete og klare mål for
indsatsen
Tilbuddet skulle i udarbejde retningslinjer for, hvornår anbringende kommune
skulle orienteres om konkrete hændelser, der vurderedes af betydning for
kommunernes personrettede tilsyn
Tilbuddet skulle sikre, at såvel ledelse og medarbejdere havde opdateret viden
om de unges retssikkerhed og selvbestemmelsesret
Tilbuddet skulle sikre, at såvel ledelse som medarbejdere havde opdateret
viden om reglerne om magtanvendelse
Side 2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at oversende udvalget redegørelsen fra Socialtilsyn Midt om det Tvind-ejede opholdssted Småskolen ved Nakkebølle fjord, til børne- og socialministeren
1843183_0003.png
Tilbuddet skulle redegøre for, hvilke initiativer tilbuddet ville iværksætte, med
henblik på at øge de unges trivsel
Småskolen ved Nakkebølle Fjord fik indtil fredag den 5. maj 2017 til at udarbejde en
redegørelse for, hvordan tilbuddet ville leve op til ovenstående påbud.
Socialtilsyn Midt fulgte op på ovenstående på tilsyn på Småskolen ved Nakkebølle
Fjord den 20. juni 2017. Fokus på tilsynet var, hvorvidt tilbuddet havde fulgt planen
for genopretning af tilbuddets kvalitet, så driften kunne fortsætte. Småskolen ved
Nakkebølle Fjord havde taget socialtilsynets påbud og kritik til efterretning og havde
arbejdet med udvikling af tilbuddets kvalitet. Efter modtagelse af endelig
dokumentation og tilbagemeldinger fra anbringende kommuner mm., løftes det
skærpede tilsyn af tilbuddet den 27. juli 2017. Socialtilsyn Midt giver dog Småskolen
ved Nakkebølle Fjord en række opmærksomheds- og udviklingspunkter, hhv. 2
opmærksomhedspunkter og ni udviklingspunkter. Alle opmærksomhedspunkter blev
fulgt op af en handleplan fra tilbuddets side mens der blev fulgt op på
udviklingspunkter ved kommende tilsynsbesøg.
Selv om det skærpede tilsyn blev løftet af i juli, følger socialtilsynet fortsat op med
både anmeldte og uanmeldte tilsyn i et såkaldt intensiveret tilsyn. Det sker blandt
andet i form af individuelle samtaler med sagsbehandlere, medarbejdere, anbragte
borgere og pårørende. Socialtilsynet har naturligvis en fortsat skærpet
opmærksomhed omkring de emner, de ni påbud omhandlede og andre forhold.
Senest har socialtilsynet været på besøg på Småskolen ved Nakkebølle Fjord i
september og socialtilsynet har konstateret, at tilbuddet fortsat arbejder med at
forbedre tilbuddets kvalitet. Småskolen ved Nakkebølle Fjord har dog fortsat et
opmærksomhedspunkt og ni udviklingspunkter, som tilbuddet skal arbejde med.
Af DR's dokumentar fremstår det som om, det skærpede tilsyn med Småskolen ved
Nakkebølle Fjord blev frafaldet, blot fordi Småskolen valgte at indsætte en ny leder og
en ny bestyrelsesformand. I forlængelse af ovenstående har Småskolen skullet
foretage omfattende ændringer for at leve op til de ni påbud om blandt andet
magtanvendelse, pædagogisk metode mm. En ny ledelse, der både kunne og ville
gennemføre disse ændringer, har naturligvis haft stor betydning. Desuden har det
også haft betydning, at tilbuddet stort set udskiftede hele personalegruppen i forløbet,
at antallet af pladser er reduceret og at målgruppen er indskrænket betydeligt.
3. En vurdering af socialtilsynets indsats i sagen
Socialtilsyn Midt vurderer, at tilsynet har ført et omfattende tilsyn i perioden. Bl.a.
derfor blev der iværksat skærpet tilsyn i april 2017.
Både efter gældende og tidligere lovgivning må Socialtilsyn Midt ikke kommentere på
evt. indkomne anonyme henvendelser i 2016, uanset at personerne bag de anonyme
Side 3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at oversende udvalget redegørelsen fra Socialtilsyn Midt om det Tvind-ejede opholdssted Småskolen ved Nakkebølle fjord, til børne- og socialministeren
1843183_0004.png
henvendelser eventuelt senere selv står frem i offentligheden, fx i forbindelse med en
dokumentarudsendelse.
Alle anonyme henvendelser til socialtilsynet vurderes grundigt og undersøges. Af
hensyn til lovgivningens beskyttelse af de anonyme underretteres identitet kan
socialtilsynet ikke direkte konfrontere et tilbud med de rejste bekymringer.
Undersøgelserne foregår derfor på en måde, så den anonyme henvendelse og
underretterens identitet ikke bliver afsløret. Gennem anmeldte og uanmeldte tilsyn
søger socialtilsynet, gennem samtaler med ledelse, medarbejdere, anbragte borgere
og deres pårørende, at få be- eller afkræftet en underretters bekymringer. Anonyme
underretninger giver således anledning til omfattende undersøgelser. Det er derfor
ikke korrekt, men forståeligt, hvis en anonym underretter opfatter, at der ikke sker
noget med underretningen, hvis socialtilsynet ikke kan få bekræftet eller
dokumenteret de forhold, som underretteren anonymt har givet tilsynet.
I forhold til Småskolen var det først i det tidlige forår 2017, at medarbejdere og
borgere på stedet ved tilsynsbesøg begyndte at fortælle tilsynet om bekymrende
forhold. Socialtilsyn Midt konstaterer desuden også i foråret 2017, at tilbuddets
daværende ledelse i mindst et tilfælde sender redigerede dokumenter
(dagbogsnotater) til socialtilsynet. Påbuddene og det skærpede tilsyn bliver givet i
april 2017 som en direkte følge af, at socialtilsynet kunne dokumentere bekymrende
forhold.
Af DR-dokumentaren fremstår det i en konkret situation, som om der for nylig er
blevet udført en grov magtanvendelse på en af tilbuddets unge beboere. DR-
dokumentaren fremlægger billeddokumentation. Socialtilsyn Midt kender til billederne
og undersøgte det nærmere i foråret 2017. Det kan oplyses, at anbringende
kommune også kender til billederne og at såvel sagsbehandler som den unge selv er
lidt i tvivl om, hvornår de er taget. Antagelsen er, at billederne og hændelsen
formentlig er fra omkring 2013.
4. Socialtilsynets eventuelle tiltag på baggrund af den konkrete sag
Socialtilsyn Midt arbejder konstant på at løfte kvaliteten af det tilsyn der udføres, til
gavn for de svageste borgere i Danmark. I forlængelse af forløbet på Småskolen ved
Nakkebølle Fjord, har Socialtilsyn Midt vurderet tilsynspraksis. Følgende bør i den
forbindelse nævnes:
1. Socialtilsyn Midt har et øget fokus på, at der løbende kommer "nye øjne" på en
sag. Det er essentielt, at vi internt i socialtilsynet løbende udfordrer hinanden
fagligt. Konkret har Socialtilsyn Midt besluttet, at det aldrig er de samme to
tilsynskonsulenter, der fører tilsynet på samme tilbud to år i træk. Tidligere
skulle konsulenterne først skifte i 3. års tilsyn.
2. Socialtilsyn Midt må jfr. lovgivningen ikke udtale sig om anonyme
henvendelser indgivet før 1. januar 2017. Vi kan oplyse, at alle anonyme
henvendelser som tilgår Socialtilsyn Midt tages alvorligt og bliver drøftet af
Side 4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om at oversende udvalget redegørelsen fra Socialtilsyn Midt om det Tvind-ejede opholdssted Småskolen ved Nakkebølle fjord, til børne- og socialministeren
1843183_0005.png
jurister, afdelingsledere og tilsynskonsulenter.
3. DR's dokumentar antyder, at en af tilsynets konsulenter, der har ført tilsyn
med stedet, har en tæt relation til stedets ledelse. Det er en beskyldning, som
Socialtilsyn Midt har taget overordentlig alvorligt. Socialtilsyn Midt har derfor
foretaget en meget grundig undersøgelse af de alvorlige beskyldninger.
Tilsynets ledelse har blandt andet gennemgået al mailkorrespondance til og fra
de berørte konsulenter to år tilbage. Socialtilsyn Midt har ikke fundet tegn på
inhabilitet hos berørte medarbejdere.
4. Socialtilsyn Midt har som følge af sagen indskærpet eksisterende tilsynspraksis
for alle tilsynskonsulenter, eksempelvis at der altid tages stikprøver i
dagbogsnotater i forbindelse med tilsyn.
5. Socialtilsyn Midt fortsætter eksisterende praksis med stort fokus på
magtanvendelser. Alle magtanvendelser behandles centralt af en jurist med
særlig kompetence inden for området, inden de tilgår tilsynskonsulenterne og
deres forberedelse af det konkrete tilsyn.
Information
Socialtilsyn Midt har i øjeblikket lagt information og fakta frem i sagen på tilsynets
hjemmeside: http://tilsynmidt.silkeborgkommune.dk/Socialtilsyn-Midt/Nyheder/DR-
dokumentaren-om-Tvind. Her kan offentligheden bl.a. se:
- Socialtilsynets tilsynsrapport fra juli 2017
- Socialtilsynets tilsynsrapport fra september 2017
- Socialtilsynets notat om koncernlignende konstruktioner
Hvis ministeriet har behov for yderligere information til sagen, stiller Socialtilsyn Midt
sig til rådighed og vil forsøge at svare med kortest mulig frist.
Venlig hilsen
Ulla B. Andersen
Tilsynschef
Socialtilsyn Midt
20 15 21 14
[email protected]
Side 5