Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1832893_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Besvarelse af samrådsspørgsmål F og G
Torsdag den 7. december 2017 kl. 12-13
Ca. 18 minutter
FT 2-141
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for muligheden for at drøfte centrale
spørgsmål i forhold til socialtilsynene.
Jeg bliver i det ene samrådsspørgsmål spurgt, om jeg mener, at
socialtilsynenes praksis og procedurer for vurderinger af
tilbuddene generelt fungerer hensigtsmæssigt. Der henvises i den
forbindelse
til DR’s dokumentarudsendelse om tilsynet
med et
konkret tilbud, Småskolen ved Nakkebølle Fjord.
I det andet samrådsspørgsmål bliver jeg spurgt, om jeg mener, at
kvalitetsmodellen i tilstrækkelig grad bidrager til at tegne et
objektivt billede af kvaliteten på et institutionstilbud, når det i nogle
tilfælde ikke lykkes for tilsynene at identificere og gribe ind over for
tilbud, hvor dagligdagen er præget af f.eks. vold, trusler og
mistrivsel, mens der omvendt gives påbud til institutioner for
mindre forseelser.
Svarene på de to spørgsmål hænger tæt sammen, så jeg vil
besvare dem samlet.
[Grundlæggende tillid til socialtilsynenes praksis og
procedure]
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
Lad mig starte med at sige, at det er meget vigtigt for mig, at de
socialtilsyn, som vi har sat til at føre tilsyn med kvaliteten i tilbud til
nogle af vores allersvageste borgere, også selv har en ordentlig
kvalitet.
Når det er sagt, så har jeg faktisk grundlæggende tillid til
socialtilsynene og til den måde, de udfører deres arbejde på.
Da der i 2012 blev indgået en bred politisk aftale om et nyt
socialtilsyn, skete det på baggrund af en række sager, hvor der
ikke var ført ordentligt tilsyn. Det havde formentlig haft
konsekvenser for de børn, unge og voksne, der boede på
tilbuddene. Derudover stod vi i en situation, hvor 98 kommuner
havde haft meget forskellig praksis, ligesom kommunernes
forskellige roller som både tilsyn og driftsherre var
sammenblandede.
Det er derfor vigtigt at huske på, hvor vi stod dengang, og hvad
formålet var med de nye socialtilsyn. Det var blandt andet, at de
skulle ”rydde ud” i tilbud, som f.eks. ikke havde tilstrækkelige
kompetencer, som ikke havde egnede fysiske rammer, som ikke
havde en kompetent ledelse, og som ikke havde styr på
økonomien. Vi ønskede at hæve kvaliteten på stederne, som
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
passer på børn og unge, når forældrene har svigtet, så de bliver
mødt med pædagogisk forståelse og en ordentlig tilgang.
Derfor fik de fem socialtilsyn
som jo vel og mærke er
kommunale tilsyn - til opgave at føre et mere kvalificeret og
professionelt tilsyn. De fik nogle sanktionsmuligheder som f.eks.
muligheden for at give påbud og trække en godkendelse tilbage.
Med det fulgte også et stort ansvar for at gøre arbejdet i
overensstemmelse med socialtilsynsloven regler, og ikke mindst i
dialog med tilbuddene.
Det var det Folketinget vedtog, og som trådte i kraft 1. januar
2014.
Med udgangen af 2016 førte socialtilsynene tilsyn med i alt ca.
2.000 tilbud og 6.000 plejefamilier, og faktisk lader der til generelt
at være en positiv vurdering af socialtilsynet fra tilbuddene. F.eks.
viste Socialstyrelsens midtvejsevaluering fra 2016, at mellem 52
% og 72 % af plejefamilier og tilbud udtrykte en høj grad af
tilfredshed med socialtilsynet. Plejefamilierne og tilbuddene blev
spurgt om deres tilfredshed med forløbet omkring det seneste
tilsynsbesøg og med det generelle samarbejde med socialtilsynet.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
Der vil i sagens natur være tilbud, som ikke er tilfredse med
socialtilsynet, når socialtilsynet kritiserer deres praksis, eller
måske ligefrem lukker tilbuddet. Men det er altså lige præcis den
opgave, vi har givet socialtilsynene, og jeg har fortsat tillid til, at
socialtilsynene generelt varetager opgaven i overensstemmelse
med socialtilsynslovens formål. Jeg har tillid til, at når de griber til
at lukke et tilbud
eller når et tilbud ikke blev regodkendt
så er
det fordi, at kvaliteten ikke er god nok. Og det er jo hele meningen
med systemet.
Men hvis der sker fejl i socialtilsynene, skal vi selvfølgelig reagere
på dem, og hvis der viser sig at være generelle forhold, der er
uhensigtsmæssige, er jeg åben overfor, at vi drøfter dem.
I samrådsspørgsmål F nævnes konkret tilsynet med Småskolen
ved Nakkebølle Fjord, som det blev beskrevet i DR’s
dokumentarudsendelse, som et eksempel på, at socialtilsynenes
praksis og procedurer ikke fungerer hensigtsmæssigt.
Dokumentaren rejste ganske rigtigt nogle spørgsmål om tilsynets
praksis og procedurer, men en tv-udsendelse viser dog sjældent
det fulde billede. Derfor har jeg bedt Socialtilsyn Midt om en
redegørelse for forløbet i forbindelse med deres tilsyn med det
konkrete tilbud. Socialtilsynet har indsendt en redegørelse, hvor
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
de beskriver det konkrete tilsynsforløb, deres sagsskridt og den
proces, de har været igennem. Derudover vurderer socialtilsynet
deres egen indsats i sagen og beskriver konkrete tiltag på
baggrund af den konkrete sag.
Redegørelsen viser, at socialtilsynet ikke bare forholder sig
passivt i forhold til det konkrete tilbud, men agerer på de
oplysninger, de får, og følger tilbuddet tæt.
Redegørelsen beskriver således et forløb, der forandrer sig. Hvor
beboere og medarbejdere i 2016 udtaler sig meget positivt om
tilbuddet i forbindelse med et tilsyn, og hvor socialtilsynet
reagerer, da de senere - tidligt i 2017 - får nye kritiske oplysninger.
Det fremgår desuden af redegørelsen, at det skærpede tilsyn og
de 9 påbud ikke bare bortfalder, som man ellers kan få indtrykket
af i dokumentarudsendelsen. Tilbuddet har efter socialtilsynets
opfattelse opfyldt de 9 påbud, men socialtilsynet fører fortsat et
intensiveret tilsyn med stedet.
Redegørelsen for det konkrete tilsynsforløb giver ikke i sig selv
grundlag for at vurdere, at socialtilsynenes generelle praksis og
procedurer er uhensigtsmæssige.
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
Men det beskrevne forløb illustrerer, at det er vigtigt, at
medarbejdere, borgere og pårørende har mulighed for at
henvende sig anonymt til socialtilsynet, så tilsynet kan reagere på
forhold, som socialtilsynet ikke har fået oplyst fra tilbuddet.
Jeg bliver også i samrådsspørgsmål F spurgt, hvilke initiativer, jeg
mener, der er nødvendige for at sikre, at socialtilsynene kommer
til at fungere efter hensigten.
Til det vil jeg først og fremmest bemærke, at Socialstyrelsen i
2018 vil gennemføre den anden evaluering af tilsynsreformen.
Evalueringen tager udgangspunkt i en gentagelse af
midtvejsevalueringen fra 2016, så vi udover nogle konkrete
resultater også får noget at vide om udviklingen siden
midtvejsevalueringen.
Jeg ser frem til, at evalueringen giver os mere faktuel viden om,
hvordan socialtilsynene fungerer. Foreløbigt har jeg ikke grundlag
for at konkludere, at tilsynene ikke fungerer efter hensigten. Jeg
kommer lidt mere ind på evalueringen undervejs.
[Kvalitetsmodellen]
Jeg bliver også spurgt, om jeg mener, at kvalitetsmodellen i
tilstrækkelig grad bidrager til at tegne et objektivt billede af
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
kvaliteten på tilbuddene, når det ikke lykkes socialtilsynet at
opdage alvorlige forhold i nogle tilbud, mens andre tilbud får
påbud for ”småforseelser”.
For at tage småforseelserne først, så er jeg bekendt med, at det i
socialtilsynenes første år forekom, at et tilbud fik et påbud f.eks.
for ikke at have sat et rygeskilt op. Det burde slet ikke kunne
forekomme længere. I forbindelse med den politiske opfølgning på
midtvejsevalueringen i 2016 blev det aftalt, at indsætte en
bagatelgrænse i lovgivningen, som gør, at der kun kan gives
påbud for forhold, der er så alvorlige, at de kan have betydning for
godkendelsen. De nye regler trådte i kraft den 1. januar 2017.
Kvalitetsmodellen er et centralt dialogredskab, som giver
socialtilsynet et systematisk udgangspunkt for den samlede
faglige vurdering af tilbuddenes kvalitet. Kvalitetsmodellen
understøtter desuden en ensartet tilgang i tilsynet og gør, at
tilbuddene ved, hvad de bliver vurderet på.
Kvaliteten af et tilbud skal vurderes i forhold til, om tilbuddet
formår at forbedre borgernes situation og bidrage til borgernes
trivsel. Kvalitetsmodellen har derfor allerede i dag fokus på de
resultater der skabes for borgerne. Det gælder for alle de syv
temaer, at det er resultaterne for borgerne, der er i fokus.
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
Tilsynet
skal
vurdere kvaliteten af tilbuddet ud fra de kriterier og
indikatorer, der er angivet under hvert af de syv temaer, men
kan
også inddrage andre forhold inden for rammerne af det enkelte
tema.
Det enkelte tilbud får en score mellem 1 og 5 for hvert tema.
Tilbuddet får ikke en samlet score for de syv temaer samlet. Men
socialtilsynet foretager på baggrund af scorerne for de syv temaer
en samlet, faglig vurdering under hensyn til tilbuddets karakter og
målgruppe. Den samlede faglige vurdering bliver offentliggjort på
Tilbudsportalen. Så der er allerede i dag fokus på tilbuddets
samlede resultater.
Midtvejsevalueringen fra 2016 viste, at kvalitetsmodellen var
blevet taget godt imod af plejefamilier og tilbud. I forbindelse med
den politiske opfølgning på midtvejsevalueringen blev det aftalt, at
kvalitetsmodellen skulle justeres, og det er den blevet. Modellen
er blevet målrettet, tydeliggjort og forenklet for at tilpasse den i
forhold til de forskellige tilbudstyper, den skal anvendes i forhold
til.
Jeg har ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at sige, at
kvalitetsmodellen ikke fungerer efter hensigten. Og generelt
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
mener jeg, at vi skal passe på, at vi ikke gør hele tilsynsmodellen
mere bureaukratisk, end det er nødvendigt. Der er jo fx allerede i
dag adgang til at klage til Ankestyrelsen over alle afgørelser, der
træffes af socialtilsynet. På den måde indeholder systemet
allerede
mulighed for at få en ”anden instans” vurdering af
socialtilsynets afgørelser og vurderinger, herunder hvis det
konkrete tilbud ikke mener, at socialtilsynet optræder uvildigt.
Så jeg synes også her, at vi skal afvente den kommende
evaluering, så vi har noget konkret viden, før vi griber til at ændre
et centralt element i socialtilsynsmodellen. Og derfor har vi jo også
i forbindelse med den netop indgåede satspuljeaftale aftalt, at vi
skal drøfte kvalitetsmodellen, når evalueringen af tilsynsreformen
foreligger.
[Tilsynsreformen skal evalueres igen
nærmere om denne
evaluering]
Når nu jeg har talt en del om den kommende evaluering af
tilsynsreformen, vil jeg ganske kort lige beskrive omfanget af den.
Evalueringen tager som nævnt udgangspunkt i en gentagelse af
midtvejsevalueringen, og formålet med evalueringen er også
denne gang at vurdere, om de centrale formål med
tilsynsreformen er opnået, og at informere om tilsynsreformens
implementering og virkninger.
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
For bare at nævne nogle få af de emner, som kommer til at indgå i
evalueringen, så vil evalueringen bl.a. belyse tilsynenes
bemanding og kompetencesammensætning, tilsynenes
anvendelse af anmeldte og uanmeldte tilsyn, brugen af
sanktioner, anvendelse af klageadgangen samt brugen af
whistleblowerordningen.
Evalueringen vil desuden belyse tilbuddenes og plejefamiliernes
oplevelse af tilsynet. Denne del af evalueringen gennemføres som
en spørgeskemaundersøgelse, der omfatter
alle
tilbud og
plejefamilier, der er underlagt socialtilsynet.
Evalueringen forventes offentliggjort i foråret 2018, og vil
forhåbentlig gøre os meget klogere på konkrete forhold omkring
socialtilsynene, og give os noget konkret kvantitativ og kvalitativ
viden. Når evalueringen er færdig, vil jeg lige som sidst invitere
alle partier til drøftelser af, om evalueringen giver grundlag for
ændringer af lovgivningen eller for andre initiativer.
[Der gøres allerede meget for at sikre kvaliteten i
socialtilsynet]
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
Selv om jeg synes, at socialtilsynsmodellen grundlæggende
fungerer, så er det jo ikke sådan, at socialtilsynene bare får lov til
at passe sig selv.
Socialstyrelsens auditfunktion har en væsentlig rolle i forhold til
løbende at følge socialtilsynenes praksis og understøtte, at de fem
socialtilsyn har en ensartet praksis. Jeg vil bare nævne nogle få
større konkrete initiativer.
Socialstyrelsen har i 2017 gennemført en
stikprøveundersøgelse med fokus på tilsynenes inddragelse
af oplysninger fra borgerne. På baggrund af
undersøgelsens resultater vil Socialstyrelsen iværksætte
flere initiativer, der skal styrke tilsynenes inddragelse af
borgerperspektivet.
Som opfølgning på vedtagelsen af de nye regler om
voksenansvar i forhold til anbragte børn og unge har
Socialstyrelsen sammen med Ankestyrelsen gennemført
undervisningsforløb for alle fem socialtilsyn.
Socialstyrelsen gennemførte i 2016 en
stikprøveundersøgelse med fokus på kvaliteten af
socialtilsynenes afgørelser. Det førte bl.a. til, at
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
Ankestyrelsen gennemførte kurser i alle fem socialtilsyn om
”Den gode afgørelse”, og at Socialstyrelen har udarbejdet
udkast til en fælles systematik for afgørelsesskrivelser.
Socialstyrelsen udarbejder hvert år en rapport om socialtilsynenes
virksomhed. Årsrapporten for 2016 vil meget snart blive
offentliggjort, og den vil lige som sidste år blive oversendt til
udvalget i forbindelse med offentliggørelsen.
Socialstyrelsen gennemførte derudover i 2016 en
midtvejsevaluering af implementeringen af tilsynsreformen. I
sommeren 2016 afholdt den tidligere social- og indenrigsminister
politiske drøftelser om opfølgning på midtvejsevalueringen.
Drøftelserne førte til en aftale om nogle ændringer af
socialtilsynsloven, som trådte i kraft den 1. januar 2017.
Dengang blev der bl.a. indført en bagatelgrænse for påbud, som
jeg tidligere har nævnt, vi fik et mere målrettet tilsyn med de tilbud,
der er oprettet som fonde, vi fik indført opsættende virkning for
afgørelser om ophør af godkendelse, og vi fik præciseret, at dialog
med tilbud skal indgå som et led både i godkendelsesprocessen
og i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn.
[Afslutning]
12
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 7/12-17 om socialtilsynene, til børne- og socialministeren
Som sagt har jeg fortsat grundlæggende tillid til socialtilsynene og
til den samlede model, som har været i kraft siden 2014. Der
gøres allerede et stort arbejde for at understøtte og sikre kvalitet i
socialtilsynenes arbejde.
Det betyder ikke, at der ikke er ting, der kan gøres bedre, og det
betyder heller ikke, at der ikke stadig kan komme konkrete sager,
som er gået galt, eller som ikke er håndteret hensigtsmæssigt.
Socialtilsynene er ikke ufejlbarlige. Derfor skal vi fortsat have
fokus på dem og følge deres praksis tæt.
Og som nævnt vil den kommende evaluering give os noget faktuel
viden at stå på, når vi efterfølgende samles til generelle drøftelser
om denne.
Tak for ordet.
13