Folketingets Social-; Indenrigs og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6555
Doknr.
528858
Dato
19-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. december 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 114 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl og Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 114:
”I forlængelse af SOU
alm. del
–
svar på spørgsmål 427 (folketingsåret 2016-17) be-
des ministeren oversende en opdateret oversigt over, hvor mange kommuner der har
haft besøg af task forcen på børneområdet, siden den blev etableret i 2012. Det øn-
skes oplyst, præcis hvilke kommuner der er tale om. Desuden bedes ministeren rede-
gøre for, om kommuner nogensinde er blevet pålagt et forløb ved taskforcen på bør-
neområdet (i givet fald hvilke kommuner og hvilke typer sager), eller om taks force-
forløb altid er frivilligt for kommunerne.”
Svar:
Siden Task Forcen på området for udsatte børn og unge blev etableret i 2012 har 17
kommuner indgået samarbejde med Task Forcen om et længerevarende analyse- og
udviklingsforløb.
Derudover har Task Forcen pt. indledt samarbejde om et længevarende analyse- og
udviklingsforløb med Stevns Kommune og Københavns Kommune. Når de to kommu-
ner modtager deres indledende analyserapport fra Task Forcen i 2018, skal de efter-
følgende tage stilling til, hvorvidt de vil indgå i det videre udviklingsforløb med Task
Forcen. Af tabellen neden for fremgår, hvilke kommuner der har indledt eller indgået
samarbejde om et analyse-og udviklingsforløb med Task Forcen siden 2012.
Task Forcen har tidligere også udbudt korte, afgrænsede rådgivningsforløb til kom-
muner, og omkring 30 kommuner har modtaget korte forløb siden 2012. Disse korte
forløb udbydes ikke længere.
Håndteringen af sager på området for udsatte børn og unge er kommunalbestyrelsens
ansvar. Det er således kommunalbestyrelsen, der beslutter allokeringen af ressourcer
til området, og som har ansvar for, at sagsbehandlingen lever op til lovens krav. Hvis
Task Forcen skal have den ønskede effekt - nemlig at skabe varige forbedringer i
kommunens indsats over for udsatte børn og unge - vurderes det derfor også afgø-
rende, at der er opbakning i kommunalbestyrelsen til at understøtte og forankre Task
Forcens anbefalinger. Det er baggrunden for, at støtte fra Task Forcen i dag er base-
ret på ansøgning fra kommunerne.
Alle kommuner ansøger altså selv om et Task Force forløb på området for udsatte
børn og unge. Der er derfor heller ikke kommuner, som er blevet pålagt forløb med