Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1838836_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6711
Doknr.
529709
Dato
21-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. december 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 106 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 106:
”Vil ministeren oplyse, om ministeren
forud for forhandlingsudspillet til satspuljeaftalen
2018-2021 prioriterede indsatser, der er baseret på gode evalueringsresultater, jf.
ministeriets datastrategi og oprettelse af en særskilt afdeling til analyse og datastrategi
i 2015? Spørgsmålet stilles med henvisning til Rigsrevisionens beretning med Statsre-
visorernes bemærkninger (nr. 6/2017) om viden fra puljer på socialområdet.”
Svar:
Veldokumenterede socialfaglige metoder kan ikke bare hjælpe den enkelte modtager
af en social indsats, men også sikre en bedre udnyttelse af de mange ressourcer,
samfundet hvert år bruger på sociale indsatser.
Derfor arbejder Børne- og Socialministeriet på at styrke vidensgrundlaget og fremme
en mere analyse- og datadrevet styring og prioritering på området. Arbejdet sker
blandt andet ved at udvikle, sanere og kvalitetssikre indsamlingen af data på social-
området i tæt samarbejde med interessenter og aktører og gennem evalueringer og
analyser, der skaber ny viden og sætter fokus på, hvad der virker.
Børne- og Socialministeriet arbejder ud fra en Strategi for udvikling af sociale indsat-
ser, som bygger på eksisterende erfaringer med at udvikle og udbrede sociale meto-
der med gode evalueringsresultater . Strategien understøtter, at de afsatte ressourcer
på socialområdet får større effekt og går til indsatser, der virker for den enkelte. Den
understøtter derfor også arbejdet med at sikre størst mulig effekt af midlerne, der af-
sættes i de årlige aftaler om udmøntning af satspuljen.
Regeringens sociale mål sætter en retning for udviklingen af den sociale indsats. Den
sociale indsats skal gøre en reel forskel for børn, unge og voksne. Det gør den bedst,
hvis indsatserne bygger på faktuel viden om, hvad der virker. Det er vigtigt at pointere,
at det ikke udelukkende drejer sig om udvikling af konkrete, vidensbaserede borgerret-
tede metoder. Det er også vigtigt at få viden om organisationsformer, der understøtter
en helhedsorienteret og koordineret indsats i kommunerne eller effektive måder at
indrette den kommunale sagsbehandling på, så den understøtter, at borgerne får den
mest effektive indsats. Ligeledes handler det om at tilvejebringe den nødvendige viden
om strukturer på socialområdet og mulige behov for fx justering af lovgivning for at
fremme en bedre og mere effektiv indsats på fx plejefamilieområdet, en mere strate-
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren forud for forhandlingsudspillet til satspuljeaftalen 2018-2021 prioriterede indsatser, der er baseret på gode evalueringsresultater, jf. ministeriets datastrategi og oprettelse af en særskilt afdeling til analyse og datastrategi i 2015, til børne- og socialministeren
gisk retning for civilsamfundet eller en mere effektiv og virkningsfuld og indsats for
udsatte borgere og personer med handicap.
I regeringens prioriteringsoplæg til satspuljen for 2018 er der prioriteret indsatser, der
på forskellige måder bygger på viden. Det gælder fx i forhold til at pege på behovet for
indsatsen, positive evalueringsresultater, der kan lægges til grund for videreudvikling
eller udbredelse eller andre indsigter, der på forskellig vis er lagt til grund for den kon-
krete indsats. De enkelte initiativer på børne- og socialområdet gennemgås forneden:
Handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed
Regeringens udspil til handlingsplan til bekæmpelse af hjemløshed, som indgik i priori-
teringsoplægget for satspuljen for 2018, er i høj grad baseret på positive evaluerings-
resultater, ligesom viden om målgruppen og indsatserne fra en række undersøgelser
er indgået som grundlag for arbejdet med udarbejdelsen af handlingsplanen. Som det
beskrives mere udførligt i den samtidige besvarelse af SOU alm. del nr. 105, så har
udgangspunktet for handlingsplanen været at bygge videre på det arbejde, der blev
igangsat som led i
Hjemløsestrategien
(2009-2013) og efterfølgende indsatser. I for-
bindelse med Hjemløsestrategien og efterfølgende indsatser har evalueringer vist, at
Housing First tilgangen kan levere gode resultater i forhold til at sikre hjemløse et liv i
egen bolig. Derfor er et af fokusområderne i handlingsplanen at sikre, at langt flere får
en virksom og helhedsorienteret indsats, herunder Housing First, ligesom dette under-
støttes af flere delinitiativer under handlingsplanen.
Ligeledes udvikles der med delinitiativet
Housing first for unge
en mere forebyggende
og samlet Housing First indsats for unge hjemløse, som også målrettes en yngre al-
dersgruppe end tidligere. I løbet af 2018 offentliggøres to evalueringer af tidligere
igangsatte indsatser målrettet unge hjemløse, nemlig
En styrket sammenhængende
og helhedsorienteret indsats mod hjemløshed blandt unge, med særlig fokus på fore-
byggelse og tidlig indsats
(2014-2017), hvor den endelige effekt- og implementerings-
evaluering afsluttes og offentliggøres i starten af 2018, samt fra initiativet
Midlertidige
overgangsboliger til unge hjemløse
(2015-2018), hvor evalueringen forventes med
udgangen af 2018. Resultaterne af evalueringerne inddrages i den fortsatte udvikling
af indsatsen målrettet unge.
I prioriteringsoplægget indgik også et forslag om
Ny og samlet indsats for økonomi- og
gældsrådgivning.
KORA’s
undersøgelse om gratis økonomi- og gældsrådgivning i
Danmark ligger til grund for udarbejdelsen af delinitiativet. Undersøgelsen afdækker
forskelle og ligheder i de gældsrådgivninger, der i dag findes på bolig-, beskæftigel-
ses- og socialområdet og peger på centrale elementer i gratis økonomi- og gældsråd-
givning, som kan sikre kvalitet, effektivitet og imødekommelse af borgernes behov.
Delinitiativet bygger bl.a. på de forskelle og ligheder samt centrale elementer for ind-
satsen. Derfor indeholder initiativet dels et partnerskabsspor, der tager udgangspunkt i
de eksisterende strukturer i økonomi- og gældsrådgivningslandskabet med de aktører,
der allerede leverer rådgivning. Det vil sige frivillige organisationer, kommuner og bo-
ligorganisationer. Dels indeholder initiativet etableringen af en vidensfunktion for øko-
nomi- og gældsrådgivning, som skal bidrage til et kvalitetsløft af indsatsen på tværs af
de forskellige aktører, herunder i form af kvalitetsstandarder og viden om indsatsen.
Strategi for et stærkere civilsamfund
Delinitiativet ”Styrkelse af det lokale frivillige sociale arbejde” bygger til dels på Evalue-
ring af frivilligcentrene, der er udarbejdet af Rambøll for Børne- og Socialministeriet i
2016. Evalueringen viser bl.a., at kvaliteten i frivilligcentrenes arbejde varierer meget
rundt om i landet. I forlængelse af evalueringens konklusioner vedr. frivilligcentrenes
arbejde er der udarbejdet nye tildelingskriterier til frivilligcentrene, som centrene skal
leve op til for at få tildelt statslig grundfinansiering, og som skal sikre, at centrene ar-
bejder mere mål- og resultatorienteret. De nye tildelingskriterier er godkendt af sats-
puljepartierne i maj 2017. For at sikre at tildelingskriterierne bliver implementeret i alle
frivilligcentre, således at der sker et kvalitetsløft af frivilligcentrenes arbejde lokalt, er
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren forud for forhandlingsudspillet til satspuljeaftalen 2018-2021 prioriterede indsatser, der er baseret på gode evalueringsresultater, jf. ministeriets datastrategi og oprettelse af en særskilt afdeling til analyse og datastrategi i 2015, til børne- og socialministeren
der i initiativet afsat midler til at udvikle og implementere en kvalitetsmodel for frivillig-
centrenes arbejde.
Det overordnede mål for samtlige initiativer i strategien for et stærkere civilsamfund
om at bekæmpe ensomhed og få flere med i samfundets fællesskaber bygger på re-
sultater af undersøgelserne Fællesskabsmålingen, udarbejdet af VIVE og Trygfonden,
samt Frivillighedsundersøgelsen 2017, udarbejdet af Rambøll for Børne- og Socialmi-
nisteriet.
Sammenhængende og fleksible indsatser til børn og unge med handicap
Initiativforslaget blev udarbejdet med afsæt i anbefalingerne fra arbejdsgruppen til
forenkling af hjælp til børn med handicap og deres familier. Arbejdsgruppens afdæk-
ning bekræftede et behov for at gøre indsatsen over for børn med handicap mere
sammenhængende og fleksibel. Arbejdsgruppen påviste også, at der ikke var lovgiv-
ningsmæssige barrierer for sammenhæng og fleksibilitet, men at udfordringerne lå i
den lokale tilrettelæggelse af indsatserne. Som afspejling heraf indeholdt oplægget tre
delinitiativer: a.
Afdækning, udvikling og udbredelse af Best Practice,
b.
Udvikling og
afprøvning af en model for en mere koordineret indgang for forældre til børn med han-
dicap,
samt c.
Nye læringsforløb om koordineret og sammenhængende sagsbehand-
ling.
Det lå i oplægget, at den nye model, som skulle udvikles og afprøves under deli-
nitiativ b., skulle tage afsæt i kommunernes erfaringer med eksisterende modeller for
koordineret sagsbehandling, og at erfaringerne med den nye model skulle indsamles
og udbredes til alle landets kommuner.
Handlingsplan til styrkelse af kvaliteten i sagsbehandlingen på handicapområdet
Initiativet er bl.a. udarbejdet på baggrund af det danmarkskort over omgørelsespro-
centerne i klagesager på socialområdet i alle landets kommuner, som ministeriet of-
fentliggjorde i juni 2017.
Børnerettighedspakke til forebyggelse af mistrivsel og overgreb
Som led i prioriteringsoplæggetindgik et delinitiativ om permanentgørelse af den udvi-
dede åbningstid for henvendelser til BørneTelefonen for at sikre børns direkte adgang
til hjælp og rådgivning.
Børns Vilkår har i august 2017 udarbejdet ”Evalueringsnotat
vedr. BørneTelefonens Nattelinje”. Af evalueringsnotatet fremgår det bl.a., at henven-
delserne til BørneTelefonen i den udvidede åbningstid generelt vurderes at have en
mere alvorlig karakter, end henvendelserne i dagtimerne. Endvidere fremgår det, at de
børn og unge, der får hjælp af BørneTelefonen i nattetimerne er glade for at kunne få
kontakt til en voksen, der vil lytte og kan hjælpe, om natten.
Som led i prioriteringsoplægget indgik også et delinitiativ om udbredelse af børns
kendskab til egne rettigheder for at styrke børns modstandskraft og forebygge over-
greb. Som led heri blev der afsat midler til Red Barnet til udbredelse af børns kend-
skab til egne rettigheder for at styrke børns modstandskraft og forebygge overgreb.
Initiativet tager udgangspunkt i erfaringerne fra Børns Beredskab, som Red Barnet
udviklede som led i Overgrebspakken (satspuljen for 2013) med fokus på børn i den
skolepligtige alder. Slutevalueringen af Børns Beredskab peger generelt på positive
erfaringer, herunder at børnene er blevet bedre til at identificere både fysisk og psy-
kisk vold samt at kendskabet til børns rettigheder er steget. Det fremgår endvidere
bl.a. at flere lærere og pædagoger føler sig sikre på, hvordan de skal handle ved mis-
tanke om overgreb mod børn.
Mere kvalitet i plejefamilier
en bedre opvækst for det anbragte barn
Initiativerne i
”Mere
kvalitet i plejefamilier
– en bedre opvækst for det anbragte barn”
baserer sig bl.a. på to undersøgelser af plejefamilieområdet, som Børne- og Socialmi-
nisteriet fik udarbejdet forud for forhandlingerne. Den ene undersøgelse er en større
undersøgelse af plejefamilieområdet, som Ankestyrelsen har gennemført. Undersø-
gelsen består af tre delrapporter: 1) Plejefamiliers karakteristika, 2) Plejefamiliers vil-
kår: Uddannelse, supervision og aflønning og 3) Supplerende støtte til børn og unge
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om ministeren forud for forhandlingsudspillet til satspuljeaftalen 2018-2021 prioriterede indsatser, der er baseret på gode evalueringsresultater, jf. ministeriets datastrategi og oprettelse af en særskilt afdeling til analyse og datastrategi i 2015, til børne- og socialministeren
anbragt i familiepleje. Den anden undersøgelse er en kortlægning af kommunernes
udgiftsdækning af netværksplejefamiliers omkostninger ved at have barnet boende,
som BDO har lavet for ministeriet. Undersøgelserne har fungeret som vidensgrundlag
for prioriteringsoplægget og de løsninger, der blev lagt op til heri.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
4