Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1836809_0001.png
Folketingets Social, - Indenrigs,- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6471
Doknr.
528199
Dato
18-12-2017
Folketingets Social, - Indenrigs, og Børneudvalg har d. 1. december 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 101 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål nr. 101:
”Ministeren oplyste på samrådet den 30. november 2017 om indsatsen
mod omsorgssvigt af og overgreb på børn (SOU alm. del samrådsspørgsmål D og E),
at 187 plejefamilier siden 2014 har mistet deres godkendelse som plejefamilier. Mini-
steren bedes - evt. i overordnede kategorier - redegøre for, hvad årsagerne har været
til, at disse
plejefamilier har mistet deres godkendelse.”
Svar:
Det findes ikke i forvejen en opgørelse, der viser årsagerne til ophør af plejefamiliers
godkendelse. Socialtilsynene registrerer ikke sådanne oplysninger centralt, og tilveje-
bringelse af de efterspurgte oplysninger kræver således, at socialtilsynene manuelt
gennemgår samtlige 187 sager. En opgørelse som den, der her efterspørges, vil såle-
des vil medføre et uforholdsmæssig stort ressourceforbrug, som jeg ikke finder, står
mål med den viden og information, vi kan forvente at få ud af en sådan opgørelse.
Jeg besvarer på den baggrund spørgsmålet mere overordnet.
Det er en betingelse for godkendelsen som plejefamilie, at plejefamilien efter en sam-
let vurdering har den fornødne kvalitet. Vurderingen af om kvaliteten er tilstrækkelig
sker som led i godkendelsen og i forbindelse med det løbende tilsyn. Hvis en plejefa-
milie efter en samlet vurdering ikke længere opfylder betingelserne for godkendelsen
og de krav for kvalitet, der er fastsat i kvalitetsmodellen, kan socialtilsynene træffe
afgørelse om skærpet tilsyn, udstedelse af påbud eller ophør af godkendelsen.
Der kan træffes afgørelse om påbud, når det er nødvendigt for at sikre, at plejefamili-
en fortsat opfylder betingelserne for godkendelse, og et påbud kan gøres til en betin-
gelse for fortsat godkendelse. Det betyder, at manglende overholdelse af et påbud
kan føre til, at der træffes afgørelse om ophør af godkendelsen.
Plejefamiliens godkendelse bortfalder, hvis plejefamilien ikke har haft plejebørn an-
bragt hos sig i en sammenhængende periode på tre år.
Socialtilsynet skal efter de gældende regler altid gå i dialog med det konkrete anbrin-
gelsessted, fx en plejefamilie, inden de træffer afgørelse om ophør af godkendelse.
Socialtilsynet skal også give plejefamilien mulighed for at rette op på forholdene og
fastsætte en rimelig frist for ophøret. Det har jeg tillid til, at socialtilsynene overholder.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om redegøre for, hvad årsagerne har været til, at disse plejefamilier har mistet deres godkendelse, til børne- og socialministeren
Afgørelser om ophør af godkendelse kan påklages til Ankestyrelsen.
I den kommende evaluering af tilsynsreformen, der gennemføres i 1. kvartal 2018, vil
der være et særligt fokus på årsager til lukninger af sociale tilbud og inddragelse af
plejefamiliers godkendelse. Socialstyrelsen oplyser følgende i forhold til det:
”I
evalueringen af tilsynsreformen sættes der fokus på årsagerne til iværksatte sankti-
oner, herunder årsagerne til lukningen af tilbud og plejefamilier samt årsagerne til
iværksatte påbud. Undersøgelsen af årsagerne til iværksatte sanktioner baseres på
en overordnet analyse af beskrivelserne af de iværksatte sanktioner på tilbudsportalen
samt evt. oplysninger fra tilsynenes afgørelser. Analysen udarbejdes i udgangspunktet
på grundlag af en stikprøve.”
Folketinget indførte i bred enighed socialtilsynene i 2014 for at sikre bedre kvalitet af
sociale tilbud og plejefamilier. Det gjorde vi for at højne fagligheden og
”rydde ud” i
tilbud, som f.eks. ikke havde tilstrækkelige kompetencer, egnede fysiske rammer,
kompetent ledelse eller styr på økonomien.
Vi har i dag et professionelt og uvildigt socialtilsyn, der godkender sociale tilbud og
plejefamilier, påser, at kvaliteten er tilstrækkelig, og at forholdene på anbringelsesste-
det generelt er i orden. Det er rigtig godt.
Jeg har ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at konkludere, at tilsynene ikke
fungerer efter hensigten, men når den endelige evaluering af tilsynsreformen forelig-
ger, vil jeg invitere alle partier til drøftelser af, om der er behov for ændringer.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2