Folketingets Skatteudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. november 2017
Besvarelse af spørgsmål 69 stillet af udvalget den 6. november 2017.
Spørgsmål 69:
Vil ministeren på baggrund af side 13 i ”Strategi for Vækst gennem
Deleøkonomi” hvoraf det fremgår, at der er en række
studier, der viser, at
deleøkonomi fordrer vækst, kort redegøre for konklusionerne i studierne
og oversende studierne til Skatteudvalget?
Svar:
I regeringens strategi for vækst igennem deleøkonomi fremgår det, at der
eksisterer en række studier, der peger på en positiv sammenhæng mellem
øget deleøkonomisk aktivitet og højere vækst i samfundet blandt andet i
form af øget BNP ved en stigning i forbruget i deleøkonomien.
Nedenfor opridses konklusioner fra de anvendte analyser.
European Commission, A European agenda for the collaborative econ-
omy (Brussels: EU, 2016), COM (2016) 356 final
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Kommissionen har i en udtalelse fra juni 2016 beskrevet det samlede for-
brug af deleøkonomiske tjenester på 28 mia. euro i 2015. EU-
Kommissionen vurderer, at deleøkonomien i fremtiden kan bidrage med
et sted mellem 160 og 572 mia. euro til den europæiske økonomi.
Vista Analyse: Delingsøkonomiens betydning for norsk økonomi
–
i
dag og i fremtiden, 2016
En analyse af deleøkonomiens betydning for norsk økonomi foretaget af
konsulentvirksomheden Vista for den norske regering anslår, at deleøko-
nomien i Norge omsatte for ca. 500 mio. norske kr. i 2015, og at der
fremover forventes høj vækst. Med en vis usikkerhed anslås en omsæt-
ning i Norge på mellem 28 og 57 mia. norske kr. i 2025, svarende til lige
over 1 pct. af norsk BNP.
Deleøkonomien i Danmark - Kortlægning af deleøkonomiens omfang i
Danmark og økonomisk virkning af øget udbredelse af deleøkonomiske
tjenester
DREAM har for Erhvervsministeriet gennemført en analyse af, hvad det
kan betyde for den samlede økonomi i Danmark, hvis efterspørgslen efter
tre deleøkonomiske aktiviteter stiger i et bestemt omfang: henholdsvis
samkørsel, biludlejning og privat boligudlejning. Beregningerne i analy-