Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873566_0001.png
27. november 2017
J.nr. 2017 - 7345
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 64 af 2. november 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (Enhedslisten).
Karsten Lauritzen
/ Mikkel Dirks
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om at redegøre for de budgetmæssige konsekvenser af det statslige omprioriteringsbidrag for henholdsvis SKAT og det samlede skattevæsen i perioden 2005 til 2017, til skatteministeren
1873566_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes år for år – i kr. og som procent af det samlede budget – redegøre for de
budgetmæssige konsekvenser af det statslige omprioriteringsbidrag for henholdsvis
SKAT og det samlede skattevæsen i perioden 2018 til 2021. Tallene bedes opgjort i 2018-
priser.
Svar
Indtil 30. juni 2018 består det samlede skattevæsen af fire myndigheder i form af Departe-
mentet, SKAT, Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden. Med bevillingen til det sam-
lede skattevæsen forstås driftsrammen på § 9. Skatteministeriet. Det vil sige nettoudgifts-
bevillinger til de fire myndigheder samt dertilhørende driftsbevillinger og reserver.
Med
Aftale om et nyt skattevæsen
af 18. november 2016 blev det aftalt at annullere ompriori-
teringsbidraget på Skatteministeriets område i perioden 2017-2020. Dette blev for 2017
og 2018 indarbejdet på finansloven for 2017. Regeringen har på forslag til finanslov for
2018 lagt op til at annullere omprioriteringsbidraget i 2019 og 2020. Samtidig er der indar-
bejdet et omprioriteringsbidrag på 2 pct. på Skatteministeriets driftsramme i 2021. Der er
dog ikke trukket et omprioriteringsbidrag af den yderligere bevillingstilførsel til en styr-
kelse af skattevæsenet. Heraf er en væsentlig del af midlerne placeret på § 9.21.79. Reser-
ver og budgetregulering, der udmøntes løbende i takt med, at der er etableret et konsoli-
deret grundlag herfor. Dette medfører, at omprioriteringsbidraget udgør mindre end 2
pct. af henholdsvis SKATs bevilling og den samlede driftsramme i 2021.
Omprioriteringsbidraget er udmøntet forholdsmæssigt på de fire myndigheder. Ompriori-
teringsbidraget medfører en reduktion af SKATs bevilling og Skatteministeriets samlede
driftsramme på henholdsvis 88,5 mio. kr. og 95,2 mio. kr. i 2021 svarende til henholdsvis
1,8 pct. og 1,6 pct. af den samlede nettoudgiftsbevilling,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Konsekvenser af det statslige omprioriteringsbidrag for § 9. Skatteministeriet på FFL18
2018
I mio. kr. (2018-pl) § 9. Skatteministeriet
I mio. kr. (2018-pl) § 9.21.01. SKAT
I pct. af driftsramme § 9. Skatteministeriet
I pct. af driftsramme § 9.21.01. SKAT
-
-
-
-
2019
-
-
-
-
2020
-
-
-
-
2021
95,2
88,5
1,6
1,8
Anmærkninger: Driftsrammen for § 9. Skatteministeriet vedrører den samlede nettoudgiftsbevilling på § 9.11.01. Departe-
mentet, § 9.11.02. Skatteankestyrelsen, § 9.11.51. Retssager, § 9.21.01. SKAT, § 9.21.02. Spillemyndigheden og §
9.21.79. Reserver og budgetregulering. Der er anvendt det generelle pl-indeks til opregning af omprioriteringsbidraget fra
2017-pl til 2018-pl.
Kilde: Forslag til finanslov for finansåret 2018 og egne beregninger.
Side 2 af 2