Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1873565_0001.png
26. marts 2018
J.nr. 2017 - 7345
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 65 af 2. november 2017 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rune Lund (Enhedslisten).
Karsten Lauritzen
/ Mikkel Dirks
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om at redegøre for de budgetmæssige konsekvenser af det statslige omprioriteringsbidrag for henholdsvis SKAT og det samlede skattevæsen i perioden 2005 til 2017, til skatteministeren
1873565_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes år for år – i kr. og som procent af det samlede budget – redegøre for de
budgetmæssige konsekvenser af det statslige omprioriteringsbidrag for henholdsvis
SKAT og det samlede skattevæsen i perioden 2005 til 2017. Tallene bedes opgjort i 2018-
priser.
Svar
Jeg beklager, at det endelige svar på spørgsmålet først fremsendes nu. Den sene besva-
relse skyldes, at det har været nødvendigt at gennemgå et større sagskompleks.
Der er i perioden foretaget en række omorganiseringer af Skatteministeriets område. Med
bevillingen til det samlede skattevæsen fra 2005-2018 forstås driftsrammen på § 9. Skatte-
ministeriet. Det vil sige nettoudgiftsbevillingen til Skatteministeriets myndigheder i de på-
gældende finansår samt dertilhørende driftsbevillinger og reserver. Udviklingen i Skatte-
ministeriets driftsramme i perioden 2005-2018 fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. Udvikling i driftsrammen for § 9. Skatteministeriet fra 2005-2018 (mio. kr., 2018-pl)
Finanslov
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
3.882
6.723
6.852
6.374
6.549
6.198
5.972
5.822
5.807
5.451
5.673
5.770
6.382
7.440
Tillægsbevilling
1.433
156
25
399
66
111
163
105
14
14
269
246
65
-*
I alt
5.315
6.880
6.877
6.773
6.615
6.309
6.136
5.927
5.821
5.465
5.942
6.015
6.447
7.440
Anm.: Driftsrammen for § 9. Skatteministeriet vedrører den samlede nettoudgiftsbevilling til Skatteministeriets myndigheder
samt dertilhørende driftsbevillinger og reserver. Der er anvendt det generelle PL-indeks til opregning af rammerne til 2018-
pl. (*) Den endelige tillægsbevilling for 2018 vedtages først af Folketinget primo 2019.
Kilde: Statens Budgetsystem.
Det vil kræve et større analysearbejde at opgøre omprioriteringsbidragets budgetmæssige
konsekvenser, ligesom opgørelsen vil være behæftet med usikkerhed. Dette skyldes sær-
ligt de mange omorganiseringer på Skatteministeriets område. Der er således forskydnin-
ger mellem omprioriteringsbidraget, som indarbejdes i det nye budgetoverslagsår (BO3-
året) på finanslovsforslaget, og de organisatoriske ændringer, som typisk indarbejdes på
bevillingslove i det pågældende eller efterfølgende finansår. Skatteministeriets rammer har
dog som udgangspunkt været omfattet af omprioriteringsbidraget.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 65: Spm. om at redegøre for de budgetmæssige konsekvenser af det statslige omprioriteringsbidrag for henholdsvis SKAT og det samlede skattevæsen i perioden 2005 til 2017, til skatteministeren
1873565_0003.png
Det bemærkes, at omprioriteringsbidraget er én særskilt budgetændring, som skal ses i
sammenhæng med øvrige budgetændringer på ministerområdet, såsom indarbejdelse af
indkøbseffektiviseringer, dispositionsbegrænsninger, merbevillinger mv.
På den baggrund vurderes det, at opgørelsen af de budgetmæssige konsekvenser af om-
prioriteringsbidraget vil medføre et større ressourcetræk, som ikke vil stå mål med karak-
teren af den information, som vil kunne frembringes. Det kan dog oplyses, at ompriorite-
ringsbidraget i 2017 blev annulleret på finansloven for 2017 i forlængelse af
Aftale om et nyt
skattevæsen
af 18. november 2016,
jf. også besvarelsen af SAU 64 af 27. november 2017.
Side 3 af 3