Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1956448_0001.png
23. oktober 2018
J.nr. 2018 - 6216
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 596 af 28. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 596: Spm. om, hvad de provenumæssige konsekvenser har været af at afskaffe frikørselsordningen for taxier, til skatteministeren
1956448_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad de provenumæssige konsekvenser har været af at afskaffe
frikørselsordningen for taxier.
Svar
Afskaffelsen af frikørselsordningen for taxier er gennemført som et led i den brede politi-
ske aftale om en vækstpakke fra juni 2014 indeholdende en række initiativer rettet mod
bedre regulering, styrket virksomhedsservice, forskning og uddannelse samt bedre er-
hvervsbeskatning mv. Blandt initiativerne var en afgiftsharmonisering for personbiler til
erhvervsmæssig persontransport.
Før ændringerne afhang afgiften af hvilken type tilladelse til persontransport, det enkelte
køretøj havde. De nye regler med ens beskatning i hele erhvervet har bidraget til lige og
fair konkurrence på området.
Før ændringerne afhang afgiften af hvilken type tilladelse til persontransport, det enkelte
køretøj havde. De nye regler med ens beskatning i hele erhvervet har bidraget til lige og
fair konkurrence på området.
Afgiftsreglerne blev ændret med virkning fra 1. januar 2015. Ændringerne omfattede bl.a.
en afskaffelse af registreringsafgiften for taxier, limousiner og sygetransportbiler, så alle
personbiler til erhvervsmæssig persontransport blev fritaget for registreringsafgift. Desu-
den afskaffedes reglerne om frikørsel af taxier og limousiner. Taxier og limousiner regi-
streret første gang før ikrafttrædelsesdatoen kan fortsat frikøres. Ændringerne er derfor
endnu ikke fuldt indfaset.
Den samlede provenuvirkning blev forud for vedtagelsen af loven skønnet til 225 mio.
kr., mens den samlede provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd blev skønnet til 130
mio. kr.
Side 2 af 2