Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1952250_0001.png
11. oktober 2018
J.nr. 2018 - 6382
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 586 af 28. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
Karsten Lauritzen
/ Christina Faurby Birck
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om, hvor mange årsværk der er beskæftiget med opgaven med udlevering af materiale til undersøgelseskommissionen, jf. samråd om Undersøgelseskommissionen om SKAT, til skatteministeren
1952250_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af samrådet den 27. september 2018 om Undersøgelseskommissionen om
SKAT, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål AU-AW, bedes ministeren oplyse, hvor
mange årsværk der er beskæftiget med opgaven med udlevering af materiale til undersø-
gelseskommissionen.
Svar
Som der blev redegjort for på samrådet den 27. september 2018, er antallet af medarbej-
dere, der er allokeret til arbejdet med Undersøgelseskommissionen om SKAT løbende
blevet justeret, og det kan også fremadrettet justeres. Der er således løbende tilført res-
sourcer til opgaven.
Pr. 28. september 2018 er der allokeret 14 medarbejdere og en kontorchef i Skattemini-
steriets departement til arbejdet med undersøgelseskommissionen, hvoraf en del løser an-
dre opgaver ved siden af arbejdet med undersøgelseskommissionen. Derudover er der i
perioder trukket på medarbejdere andre steder i departementet til at bistå med opgaven,
og det vil der også fremover blive. Da der løbende er justeret, tilført ressourcer og trukket
på medarbejdere andre steder i organisationen er det svært at opgøre et samlet antal års-
værk. De 14 allokerede medarbejdere svarer i et øjebliksbillede til ca. 7 årsværk. Da der
som nævnt løbende er tilført ressourcer og sket justeringer, vil det samlede antal årsværk
regnet fra den 1. januar 2018 til nu, være lavere end det nuværende øjebliksbillede.
SKAT
pr. 1. juli 2018 Skatteforvaltningen
er en stor organisation, og det materiale,
der skal fremfindes, relaterer sig til flere organisatoriske enheder i SKAT/Skatteforvalt-
ningen. Derfor valgte man pr. 1. december 2017 en model med et lille sekretariat, som
kunne trække på relevante medarbejdere andre steder i SKAT/Skatteforvaltningen. Disse
medarbejdere har dels bidraget med viden om arbejdet med de områder, som undersøgel-
seskommissionen omfatter, har dels stået for indsamling af materiale fra de respektive
fagområder, hvor de er ansat.
Når denne model er valgt, er det fordi, opgaven med at fremfinde dokumenter fra det da-
værende SKAT er meget omfattende
og involverer medarbejdere bredt i organisatio-
nen. Der er dels behov for medarbejdere, der kan have overblik over den samlede proces
og dels behov for input fra medarbejdere, der har indgående kendskab til de respektive
områder.
Pr. 28. september 2018 er allokeret 8 medarbejdere herunder en kontorchef i Skattestyrel-
sen til arbejdet med undersøgelseskommissionen. De 8 allokerede medarbejdere svarer i
et øjebliksbillede til ca. 7 årsværk. Da der som nævnt løbende er tilført ressourcer og sket
justeringer, vil det samlede antal årsværk regnet fra den 1. januar 2018 til nu, være lavere
end det nuværende øjebliksbillede.
Ca. 60 medarbejdere udenfor sekretariatet har i varierende omfang bistået og/eller under-
støttet arbejdet med udsøgning og levering af materiale til undersøgelseskommissionen.
Det er derfor svært at opgøre et samlet antal årsværk.
Side 2 af 2