Notat
Klik og vælg dato
J.nr. 2018 - 6499
Kontor:
Miljø, energi og motor [MEM]
Skatteøkonomisk redegørelse 2018 kapitel 3 boks 3.4
Boks 3.4. Beregningsforudsætninger i Skatteministeriets bilmodel
Den umiddelbare provenuvirkning og den afledte forbrugsadfærd ved en ændring i bilafgif-
terne beregnes i Skatteministeriets bilmodel. Datagrundlaget i bilmodellen består af de fakti-
ske bilkøb fra det senest tilgængelige år, som er inddelt i de mest populære varianttyper. Va-
rianterne er grupperet efter bilmærke og -model (fx Skoda Octavia), og på det bilsegment
som bilen tilhører (fx Mellemsegmentet). I 2016 er bilsalget inddelt på ca. 2.600 variant er for-
delt på 370 bilmodeller, som giver et detaljeret grundlag for at opgøre den enkelte forbrugers
mulige bilvalg ved eventuelle afgiftsændringer.
Det antages i bilmodellen, at den strukturelle levealder for en nyregistreret bil er 15 år (regi-
streringsafgiften antages dog afskrevet i løbet af 13 år og to måneder,
jf. afsnit 3.5).
Antagel-
sen har betydning for provenuet af de løbende bilafgifter knyttet til ejerskab og anvendelse,
idet levetiden bestemmer, hvor mange år der går, før en afgiftsændring for n yregistrerede bi-
ler er slået fuldt igennem i bilbestanden. Det gælder fx for den grønne ejerafgift.
Sammen med husholdningerne står erhvervene for en stor del af bilkøbet af nyregistrerede
biler. I bilmodellen lægges det dog til grund, at hele registreri ngsafgiftsprovenuet vedrører
husholdningerne. Baggrunden herfor er, at bilejerskabet typisk overgår til husholdningerne
inden for et kort tidsrum (jf. også afsnit 3.5), og ændringer i registreringsafgiften vil således
hovedsageligt overvæltes til husholdningerne. For så vidt angår leasingbiler, henføres hele
afgiftsbetalingen for nyregistrerede biler til det år, hvor bilen indregistreres første gang.
De priser, der anvendes til beregning af adfærdsvirkningerne i modellen, er for hver bilvariant
opgjort som bilens købspris inkl. registreringsafgift tillagt nutidsværdien af ejerafgiften, op-
gjort over bilens forudsatte levetid (på 15 år). Det er ændringer i denne pris, som i modellen
medfører ændringer i bilefterspørgslen (og som omtales som ”bilens pris” i dette
afsnit).
Ved beregning af ændringen i
sammensætningen
af bilkøbet anvendes en fast egenprisela-
sticitet på -4,0 på variantniveau. Det betyder, at et prisfald på en given bilvariant på 1 pct.
isoleret set vil øge efterspørgslen efter denne variant med 4 pct. Den forudsatte egenprisela-
sticitet er på niveau med resultaterne i rapporten ”Demand
for Cars and their Attributes”
fra
2008 lavet af konsulentvirksomheden
Economics for the Environment.
Ændringen i sammen-
sætningen af efterspørgslen efter de enkelte bilvarianter sker ved, at en del af bilkøbet
–
via
loyalitets- og substitutionseffekterne
–
flyttes hen til de bilvarianter, modeller og segmenter,
der falder relativt mest i pris ved afgiftsændringen.
Ved beregning af ændringen i
antallet
af købte biler anvendes en egenpriselasticitet på -0,55,
som er baseret på skøn udarbejdet af
COWI
i forbindelse med en række tidligere projekter for
Skatteministeriet. Dette skøn er på niveau med den egenpriselasticitet på langt sigt, der frem-
går af Fosgerau,
Holmblad og Pilegaard (2004), ”ART
–
en aggregeret prognosemodel for
dansk vejtrafik”.
Elasticiteten skal tolkes på den måde, at hvis den gennemsnitlige bilpris
(inkl. nutidsværdien af ejerafgiften) falder med 1 pct.
–
efter korrektion for sammensætnings-
effekten
–
vil den samlede efterspørgsel, dvs. det ønskede antal biler, stige med 0,55 pct.
Det årlige kørselsomfang har betydning for provenuet fra både brændstofafgifterne og mom-
sen på brændstofforbruget. I bilmodellen er det forudsat, at det årlig e kørselsomfang pr. bil er
aftagende med bilbestandens størrelse. Det betyder, at den marginale bil vil have et lidt min-
dre årligt kørselsomfang end den gennemsnitlige bil i bestanden.