Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1957925_0001.png
25. oktober 2018
J.nr. 2018 - 6499
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 582 af 27. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 582: MFU spm. om undersøgelser af effekterne af en ændring i prisen på personbiler, til skatteministeren
1957925_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Det Økonomiske Råds publikation ”Økonomi og Miljø 2013”, at ”Uden-
landske undersøgelser af effekterne af en ændring i prisen på personbiler tyder på, at et
fald i bilprisen på 10 pct. vil øge bilparkens størrelse med 5 pct.”, hvilket betyder, at der er
tale om en elasticitet på 0,5. Ministeren bedes redegøre for, hvordan en tilsvarende elasti-
citet ser ud nu, efter de seneres års lempelser og omlægning af registreringsafgiften.
Svar
Ændringer i registreringsafgiften og dermed ændringer i prisen på biler har en virkning på
danskernes bilforbrug. Ændringer i bilafgifterne påvirker bilforbruget på to måder: Dels
ændres, hvilke bilmodeller der købes, dels ændres antallet af købte biler.
Ved beregning af effekten på antallet af købte biler som følge af afgiftsændringer anven-
des en egenpriselasticitet. I Skatteministeriets bilmodel anvendes en egenpriselasticitet på
-0,55. Elasticiteten skal tolkes på den måde, at hvis den gennemsnitlige bilpris (pris inkl.
moms, registreringsafgift og nutidsværdien af ejerafgiften) falder med 1 pct., vil antallet af
købte biler (og dermed på sigt den samlede bilbestand) stige med 0,55 pct. Det er på ni-
veau med, hvad
De Økonomiske Råd finder i deres publikation ”Økonomi og Miljø
2013”.
Elasticiteten er baseret på skøn udarbejdet af COWI i forbindelse med en række tidligere
projekter for Skatteministeriet,
jf. kapitel 3, boks 3.4 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2018 og ved-
lagte bilag.
Denne egenpriselasticitet har været anvendt både ved nedsættelserne af registreringsafgif-
ten som led i aftaler om finansloven for 2016 og 2017 samt ved
Aftale om omlægning af bilaf-
gifterne
af 21. september 2017.
Elasticiteter er et udtryk for, hvor følsom forbrugernes efterspørgsel er overfor prisæn-
dringer. Elasticiteter forholder sig derfor alene til virkningen af den relative prisændring
uafhængigt af, hvad der har medført prisændringen.
Det skal bemærkes, at elasticiteter almindeligvis bedst egnes til at estimere effekten ved
mindre ændringer i prisen, fordi tilgængelige undersøgelser ofte vil være baseret på data-
materiale med begrænset variation i priser, mængder og andre faktorer. Dette gælder også
for priselasticiteterne anvendt i Skatteministeriets bilmodel.
De seneste tre nedsættelser af registreringsafgiften giver ikke i sig selv anledning til at re-
videre elasticiteten, der anvendes ved beregning af effekten på antallet af solgte biler. Det
skyldes, at der ikke er grund til at forvente, at prisfølsomhedens størrelse skulle påvirkes
af ændrede afgiftsregler (eller andre faktorer, der påvirker prisen). De samlede afledte ef-
fekter på de offentlige finanser, som beregnes i kapitel 3 i Skatteøkonomisk Redegørelse
2018, er derimod
udover de anvendte prisfølsomheder
følsomme overfor afgifternes
niveau og struktur. Et formål med analysen er netop at undersøge, hvilken betydning de
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 582: MFU spm. om undersøgelser af effekterne af en ændring i prisen på personbiler, til skatteministeren
1957925_0003.png
senere års stedfundne ændringer i registreringsafgiften har for virkningerne af (yderligere)
ændringer i afgiften.
Side 3 af 3