Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
2045929_0001.png
12. april 2019
J.nr. 2018 - 6114
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 565 af 26. september 2018 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 565: Spm. om at redegøre for de samlede efterreguleringer, som har fulgt af skatteforvaltningens kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder i perioden 2006-2017, til skatteministeren
2045929_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de samlede efterreguleringer, som har fulgt af skatteforvalt-
ningens kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder i perioden 2006-2017.
Derudover bedes ministeren oplyse de faktiske tal
eller det bedst mulige skøn
over
det deraf følgende skatteprovenu.
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
Derudover vil jeg bemærke, at opgjorte provenuvirkninger fra kontrolaktiviteter ikke
nødvendigvis har karakter af varige merprovenuer. Det skyldes bl.a., at en del af nettopro-
venuet i ét år kan neutraliseres af lavere regelefterlevelse i andre år, ligesom der kan være
tale om skatteskyldige virksomheder, der på lovlig vis går konkurs mellem kontrollen og
skattebetalingen, samt restancer, der ikke kan inddrives. Samtidig vil størrelsen på andelen
af nettoprovenuet, der reelt bliver betalt eller inddrevet, afhænge af, på hvilket område re-
guleringerne foretages.
Jeg vil minde om, at der i de seneste år er afsat væsentlige ressourcer og igangsat en lang
række initiativer for at styrke skatteforvaltningen. Regeringen har således på FL17, FL18
og FL19 sikret et investeringsløft på ca. 13 mia. kr. til skatteforvaltningen, og samlet set er
der i dag ca. 2.400 flere medarbejdere i skatteforvaltningen sammenlignet med 2015.
I forhold til små og mellemstore virksomheder er der, som følge af udfordringerne på
området, specifikt afsat i alt 400 mio. kr. i 2018-2021 til skatteforvaltningens arbejde med
kontrol og vejledning af små og mellemstore virksomheder, styrket indsats på momsom-
rådet og bekæmpelse af svig som følge af
Aftale om styrket kontrol og vejledning.
Disse inve-
steringer er kommet efter den periode, der spørges til, og de konkrete resultater vil derfor
først vise sig i senere opgørelser.
Skatteforvaltningen prioriterer sine aktiviteter ud fra en vurdering af, hvordan konkrete
risici håndteres mest hensigtsmæssigt. Det kan fx være i form af digitale stopklodser,
kampagner eller regnskabskontrol. Derfor mener jeg, at et isoleret fokus på kontrolpro-
jekter er for ensidigt. Kontrol kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre korrekt skattebetaling
fra virksomhederne. Skatteforvaltningen skal også sikre en god vejledning og nemme ind-
beretningsmuligheder.
Derudover vil jeg henvise til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skatteforvaltningen
var organiseret i en regional struktur indtil 2013, og segmentopdelin-
gen på virksomhedsområdet i
Mikrovirksomheder, Små virksomheder
og
Mellemstore og store
virksomheder
blev indført for kontrolprojekterne i SKATs daværende kontrolaktivitetsplan
fra 2014. Der er endvidere fra 2014 indført en ensartet tilgang til registreringen af kon-
trolproduktionen. Det er derfor ikke muligt at opstille sammenlignelige opgørelser for
kontrolindsatsen før 2014.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 565: Spm. om at redegøre for de samlede efterreguleringer, som har fulgt af skatteforvaltningens kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder i perioden 2006-2017, til skatteministeren
2045929_0003.png
Rigsrevisionen har i sin beretning nr. 6/2015 om skatteforvaltningens kontrolindsats over
for små og mellemstore virksomheder afgrænset sin undersøgelse til at omfatte de kontrol-
projekter, der var kategoriseret under tre specifikke segmenter, nemlig
Mikrovirksomheder,
Små virksomheder
og
mellemstore virksomheder.
Det bemærkes, at Rigsrevisionen anvender seg-
mentbetegnelsen
mellemstore virksomheder
1
for samme virksomhedssegment, som Skattesty-
relsen kalder
mellemstore og store virksomheder.
Opgørelsen af antal kontroller og provenu i
Rigsrevisionens beretning er baseret på kontrolprojekter, som er knyttet til de nævnte seg-
menter.
Skattestyrelsen har anvendt en anden opgørelsesmetode end den anvendt i Rigsrevisionens
beretning nr. 6/2015. Det skyldes, at Skatteforvaltningens kontrolindsats i de enkelte kon-
trolprojekter i vidt omfang tilrettelægges på tværs af segmenterne, og kontrollerne er derfor
ikke afgrænset til borgere og virksomheder i det segment, som kontrolprojektet er katego-
riseret under. Der kan således godt være foretaget kontroller af borgere og virksomheder
inden for segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virksomheder
ifm. kontrolprojekter inden for øvrige segmenter, ligesom ikke alle kontrolprojekter inden
for ovenstående segmenter har været rettet mod borgere og virksomheder i disse segmen-
ter.
Der er således anvendt en opgørelsesmetode, der baserer sig på de konkrete virksomheder,
der har været kontrolleret i de enkelte år, inddelt i segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virk-
somheder
og
Mellemstore og store virksomheder
på baggrund af antallet af ansatte og/eller virk-
somhedens omsætning
2
.
Det bemærkes, at definitionen af små- og mellemstore virksomheder kan variere med kon-
teksten. Skatteforvaltningens undersøgelser af regelefterlevelsen for små og mellemstore
virksomheder definerer eksempelvis små og mellemstore virksomheder ud fra, at de har
under 250 ansatte.
Tabel 1
viser for årene 2014 til 2017 de gennemførte nettoreguleringer og det beregnede
nettoprovenu i forbindelse med skatteforvaltningens kontrolindsats af virksomheder i seg-
menterne
Mikrovirksomheder, Små virksomheder
og
Mellemstore og store virksomheder.
Afgrænsnin-
gen heraf foretages på baggrund af antallet af ansatte og/eller virksomhedens omsætning.
Det er ikke givet, at en samlet forhøjelse af skatter og afgifter (nettoprovenu) kan inddrives.
Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det beløb, som staten modtager. Nettoprovenuet er
udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer. Der tages udgangspunkt i den
skatte- og afgiftsspecifikke sats for den enkelte regulering. Dog anvendes et gennemsnit af
1
2
Med henblik på at sikre en tydeligere distinktion fra et fjerde segment
de største virksomheder.
Mikrovirksomheder:
Virksomheder uden ansatte og med en omsætning på under 0,5 mio. kr.
Små virksomheder:
Virksomheder
med op til 10 ansatte eller en omsætning på mellem 0,5 mio. kr. og 14 mio. kr.
Mellemstore og store virksomheder:
Virksomheder
med mindst 10 ansatte eller en omsætning på mellem 14 mio. kr. og 500 mio. kr.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 565: Spm. om at redegøre for de samlede efterreguleringer, som har fulgt af skatteforvaltningens kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder i perioden 2006-2017, til skatteministeren
2045929_0004.png
skattesatsen for personskatten på 40 pct. og selskabsskatten på 25 pct., idet der kan fore-
komme stor variation i beskatningssatsen imellem de enkelte virksomheder og borgere. Det
faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra det opgjorte provenu af reguleringerne.
Tabel 1. Samlet nettoregulering og nettoprovenu i segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virksom-
heder
og
Mellemstore og store virksomheder i årene 2014-2017
2014
Mio.kr.
Mikrovirksomhe-
der
Små virksomhe-
der
Mellemstore og
store virksomhe-
der
Total
Netto-
regule-
ring
1)
5.455
1.116
2)
18.392
24.964
2015
2016
2017
Netto
Provenu
2.396
1.071
1.437
4.904
Netto-
Netto
regule-
provenu
ring
2.050
466
648
3.163
3.807
2.354
7.381
13.542
Netto-
Netto
regule-
provenu
ring
1.445
824
949
3.218
7.151
1.646
3.690
12. 487
Netto-
Netto
regule-
Provenu
ring
3.410
797
1.040
5.247
5.443
3)
1.997
3.791
11.231
Anm: Sumafvigelser i tabellen skyldes afrundinger. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres lø-
bende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Opgørelsen bygger på henholdsvis gennemsigtighedsrap-
porten for 2014 og 2015. Alle reguleringer og provenuer for 2016 og 2017 er opgjort ved dataudtræk pr. den 20. marts 2019.
1) Nettoregulering er værdien af reguleringer, der medfører forhøjelser af fx den skattepligtige indkomst, og er fratrukket
nedsættelser af fx den skattepligtige indkomst. Nettoreguleringen opgøres i det år, hvor kontrollen afsluttes.
2) I 2014 skete der en enkeltstående større regulering af et underskudsbeløb, som ikke har provenumæssig virkning for det
pågældende år, og som ikke er inkluderet i opgørelsen.
3) I 2017 skete der en enkeltstående større momsregulering, som har provenumæssig virkning for det pågældende år, og
som ikke er inkluderet i opgørelsen.
’’
Side 4 af 4