Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1957166_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. oktober 2018
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 563 (Alm. del) af 26.
september 2018 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse den samlede skattelettelse de 100 rigeste personer vil opnå i
antal kroner i 2025, som følge af Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer fra
den 12. november 2017? Svaret bedes opgjort som i finansministerens svar på
FIU alm. del
spørgsmål 536 (folketingsåret 2016-17).
Svar
Den gennemsnitlige skattelempelse som følge af
Aftale om erhvervs- og iværksætterini-
tiativer
for de 1.000 personer, der har højest bruttoindkomst, er opgjort i besvarel-
sen af FIU 55 (alm. del) af 14. november 2017. I denne besvarelse foretages en
tilsvarende opgørelse for de 100 personer, der har højest bruttoindkomst.
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
indeholder en række initiativer, der kan
påvirke de målte indkomstforskelle. I beregningen af fordelingsvirkningerne er
indregnet virkningerne af initiativerne nr. I.1-I.3, I.5, II.1-II.4, II.6, II.9, III.4 og
V.1 i aftalen. De skønnede fordelingsvirkninger skal tolkes med forsigtighed, da
beregningen beror på en række antagelser. Der henvises til besvarelsen af FIU 55
(alm. del) af 14. november 2017 for en nærmere gennemgang af de indregnede
initiativer samt usikkerheder forbundet med opgørelsen.
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
skønnes samlet set at indebære en skatte-
lempelse på i gennemsnit ca. 141.600 kr. for de 100 personer, der har højest brut-
toindkomst,
jf. tabel 1.
Heraf skønnes ca. 89.500 kr. at kunne henføres til indførel-
se af investorfradraget (initiativ I.2), mens indførelse af aktiesparekonto (initiativ
I.1) og bedre vilkår for medarbejderaktier (initiativ I.3) skønnes at indebære en
lempelse på hhv. ca. 1.100 kr. og ca. 18.000 kr. Grænsehandelspakken (initiativ
II.1-II.4) og FoU-fradraget (initiativ V.1) skønnes at indebære lempelser svarende
til hhv. 4.800 kr. og 23.600 kr.
Det bemærkes, at de skønnede virkninger for de 100 personer, der har højest
bruttoindkomst, er baseret på et meget beskedent antal observationer og derfor er
behæftet med væsentlig stikprøveusikkerhed.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 563: Spm. om at oplyse den samlede skattelettelse, som de 100 rigeste personer vil opnå i antal kroner i 2025 som følge af Aftale om Erhvervs- og Iværksætterinitiativer fra den 12. november 2017, til finansministeren, kopi til skatteministeren
1957166_0002.png
Side 2 af 2
Lempelserne skal ses i lyset af, at de 100 personer, der har højest bruttoindkomst,
i gennemsnit skønnes at have en bruttoindkomst på knap 60 mio. kr. og betale
godt 28 mio. kr. i indkomstskatter i udgangspunktet.
Tabel 1
Gennemsnitlig virkning af
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
for de 100 skatteydere med højest
bruttoindkomst, fuldt indfaset
Heraf
Hele
Aftale om
erhvervs-
og iværksætter-
initiativer
Personer med højest
bruttoindkomst
100
141.600
1.100
89.500
18.000
4.800
23.600
Aktie-
sparekonto
(I.1)
Investor-
fradrag
(I.2)
Medarbej-
deraktier
(I.3)
Grænse-
handels-
pakke
(II.1-II.4)
FoU-
fradrag
(V.1)
Anm.: I beregningen af fordelingsvirkningerne er indregnet virkningerne af initiativerne nr. I.1-I.3, I.5, II.1-II.4,
II.6, II.9, III.4 og V.1 fra
Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer.
Det bemærkes, at den samlede fordelings-
virkning af initiativerne I.1 og I.2 afhænger af, i hvilken rækkefølge personer med aktieindkomst antages at
placere deres aktiebeholdning i de tre beskatningsordninger, der vil være efter indførelsen af de nye ordnin-
ger. Det er lagt til grund, at personer med aktieindkomst først anvender aktiesparekontoen og dernæst lave-
ste trin i den nuværende aktieindkomstskat. Investorfradraget antages fordelt svarende til aktieindkomst over
progressionsgrænsen. Bruttoindkomsten er opgjort som personlig indkomst før arbejdsmarkedsbidrag tillagt
aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen samt forbrugsundersøgelsen i 2014
opregnet til 2018 med august 2017-forudsætninger.
Set i forhold til indkomst, er virkningen af de aktionærrettede initiativer (initiati-
verne I.1-I.3) mest koncentreret i den øvre ende af indkomstfordelingen, mens
virkningen af afgiftslempelserne (initiativerne II.1-II.4, II.6 og II.9 samt III.4)
relativt set er størst for de lavere indkomster. Virkningen af FoU-fradraget (initia-
tiv V.1) er omtrent proportional med disponibel indkomst.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister