Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962722_0001.png
24. juni 2016
J. nr.
16-0284527
Plannr. 116-011
Intern Revision
Rapport 2016
Økonomi
Informationssikkerhedspolitikker
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962722_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 7. marts 2016, revideret
området for ”Informationssikkerhedspolitikker”.
Den udførte revision er en del af
den samlede revision for 2016.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 24. juni 2016.
Kurt Wagner
Revisionschef
Annette Kirstine Skov Pedersen
Manager
Informationssikkerhedspolitikker
2 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962722_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen har været at undersøge og vurdere, om SKAT har
tilrettelagt politikker og retningslinjer for informationssikkerheden, og om de er i
overensstemmelse med forretningsmæssige krav og relevante love og forskrifter.
2. Omfang
Revisionen er udført i perioden marts til april 2016 med udgangspunkt i ISO
standarden 27001 og har omfattet emnet
”A.5
Informationssikkerhedspolitikker”
med følgende hovedområde:
A.5.1 Retningslinjer for styring af informationssikkerhed
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
SIR anvender denne model til operationel beskrivelse og kategorisering af
aktiviteterne i SKAT. I forbindelse med denne revision har vi revideret følgende
funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
I de enkelte observationer har vi henvist til, hvilket funktionsområde, som
observationen vedrører.
ISO 27001 standarden for informationssikkerhed har været obligatorisk for
statslige myndigheder siden starten 2014 og skulle være implementeret primo
2016. Departementet er bekendt med, at SKATs implementering af ISO 27001
først vil være gennemført ved udgangen af 2016 (j.nr. 15-1528730).
Informationssikkerhedspolitikker
3 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962722_0004.png
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved interviews, og
stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra Informationssikkerhed.
Revisionen er udført af Annette Kirstine Skov Pedersen og Klaus Friis Myssen.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer i relation
til ”
A.5 Informationssikkerhedspolitikker”.
Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Sikkerhed har udarbejdet regelsæt for SKAT (håndbog for ledere og
håndbog for medarbejdere) til understøttelse af ministeriets
informationssikkerhedspolitik, men dette arbejde ikke er baseret på en
samlet overordnet risikovurdering.
Vi har udarbejdet et antal anbefalinger til styrkelse af de enkelte hovedområder.
Samtlige anbefalinger fremgår af bilag 1. Den væsentligste anbefaling er følgende:
Vi har konstateret, at SKAT ikke har udarbejdet en samlet, overordnet
risikovurdering som grundlag for udarbejdelse af informationssikkerheds-
politik og regelsæt (se evt. anbefaling A.5.1.1.3. i bilag 1).
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Nr.
Emne/Område/Kontrolmål
Prio. Prio. Prio. Prio. I
alt
1
2
3
4
A.5.1
A.5.1.1
A.5.1.2
I alt
Retningslinjer for styring af informationssikkerhed
Politikker for informationssikkerhed
Gennemgang af politikker for
informationssikkerhed
0
0
0
2
0
2
0
0
0
1
1
2
3
1
4
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Informationssikkerhedspolitikker
4 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962722_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
A.5.1
A.5.1.1
Observationer
Kontrolmål:
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Retningslinjer for styring af informationssikkerhed.
Politikker for informationssikkerhed
A.5.1.1.1
Overordnet politik for informationssikkerhed
Prio. 4
Vi har konstateret, at der foreligger en
overordnet politik for informationssikkerhed,
som er godkendt af ledelsen og
offentliggjort på intranettet. Vi har
gennemgået politikken og finder den
anvendelig til at styrke
informationssikkerheden i SKAT.
A.5.1.1.2
Understøttelse af informationssikkerhed
Prio. 2
med retningslinjer
SKAT har udarbejdet håndbog for ledere og
håndbog for medarbejdere, som udgør
regelsættet til den overordnede
informationssikkerhedspolitik. Håndbøgerne
er godkendt af SKATs direktion d. 17.
december 2014. I februar 2015 udsatte
Skatteministeriets departement
implementeringen, så håndbøgerne kunne
Den korte tidsfrist til implementeringen
af håndbøgerne og ISO 27001
medfører øget risiko for, at
implementering af alle væsentlige
områder ikke kan nås.
Vi anbefaler, at SKAT øger deres fokus på
implementeringen af ISO 27001 og eventuel
udarbejder og følger en overordnet plan for
implementeringen af alle væsentlige områder for
at understøtte det ønskede sikkerhedsniveau i
SKAT.
Informationssikkerhedspolitikker
5 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962722_0006.png
Nr.
Observationer
tilpasses og blive godkendt i ministeriets
samarbejdsfora inden implementeringen.
Håndbog for medarbejdere er godkendt d.
31. marts 2016 af SKATs ledelse, hvorimod
godkendelse af håndbog for ledere udestår.
Regelsættet i håndbøgerne skal være
implementeret inden 31. december 2016
som en del af ISO 27001
implementeringen.
Risici
Anbefalinger
Handleplan:
SKAT har i samarbejde med departementet ultimo maj 2016 lagt en ny handlingsplan for at komme i mål med implementeringen af ISO
27001. Handlingsplanen har følgende trin:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
Nyt ISMS-dokument udarbejdes efter departementets skabelon og forelægges direktionen (30. juni 2016)
Tilpasning af modenhedsanalysen, så den passer til ISO27001 (30. juni 2016)
Risikovurdering gennemført i SKATs forretning (30. juni 2016)
Regelsæt for SKAT tilpasses og kontrolkatalog udarbejdes og lægges i ControlManager (31. august 2016)
På baggrund af modenhedsanalysen og den netop afsluttede risikovurdering udarbejdes en opdateret SOA op mod den
kvalitetssikrede/gennemarbejdede Håndbog for Ledere og/eller ISO27001 i ControlManager (30. september 2016)
Håndbog for ledere forelægges direktionen (30. september 2016)
Modenhedsanalyse, risikovurdering og SOA, samt forslag til handlingsplan og awareness forelægges SKATs direktion til
godkendelse (31. oktober 2016)
Kontroller og aktiviteter kan herefter iværksættes og køre i et årshjul.
Tidsplan: 31.12.2016
Ansvarlig person: Jeanette Sporleder Ebbesen
Informationssikkerhedspolitikker
6 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962722_0007.png
Nr.
Observationer
fastlæggelse af informationssikkerheds-
niveauet
Vi har konstateret, at vi ikke har fået
forelagt dokumentation som viser, at SKAT
har udarbejdet sikkerhedshåndbøger, som
er baseret på en overordnet risikovurdering
af SKATs samlede forretning.
Risici
Manglende identifikation og vurdering
af forretningsmæssige risici medfører
øget risiko for, at håndbøgerne for
informationssikkerhed i SKAT ikke
afspejler et sikkerhedsniveau, som er
tilpasset de konkrete trusler og risici.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at håndbøgerne for
informationssikkerhed udarbejdes med
udgangspunkt i en samlet vurdering af
forretningsmæssige risici, der viser, hvilke
konkrete trusler og risici, som SKAT bør
behandle.
A.5.1.1.3
Risikovurdering som grundlag for
Prio. 2
Handleplan:
Der er pr. juni 2016 udarbejdet en samlet risikovurdering i forretningen. Denne vil fremover danne udgangspunkt for kvalitetssikring af
kontroller og håndbog for ledere.
Risikoanalysen vil fremover blive foretaget en gang årligt.
Frist: 31.12.2016
Ansvarlig person: Jeanette Sporleder Ebbesen
A.5.1.2
Gennemgang af politikker for informationssikkerhed
A.5.1.2.1
Gennemgang af retningslinjer for
Prio. 4
informationssikkerhed
Vi har konstateret, at ejerskabet til
informationssikkerhedspolitik og regelsæt er
fastlagt, og at der regelmæssigt foretages
gennemgang af politikken og regelsættet. Vi
har gennemgået regelsættet i
Sikkerhedshåndbøgerne og finder dem
Informationssikkerhedspolitikker
7 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962722_0008.png
Nr.
Observationer
anvendelige til at styrke
informationssikkerheden i SKAT.
Risici
Anbefalinger
SLUT
Informationssikkerhedspolitikker
8 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962722_0009.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Informationssikkerhedspolitikker
9 af 9