Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962719_0001.png
19. maj 2016
J. nr. 16-0152861
Plannr. 115-224
Intern Revision
Notat
Gennemgang af Skatteministeriets depar-
tements momsredegørelse for 2014 - EUs
egne indtægter, moms.
Modtager
Rigsrevisionen
Kopi
Departementet
Revision
Rådgivning
Rapportering
Momsredegørelsen 2014
1 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962719_0002.png
Forord
Efter aftale med Rigsrevisionen gennemgår Skatteministeriets Interne Revision
momsredegørelsen for 2014, der er udarbejdet af Skatteministeriets departe-
ment.
Gennemgangen har omfattet en undersøgelse af det retlige grundlag for kompen-
sationerne samt en sammenholdelse af de opgjorte kompensationer med det un-
derliggende datamateriale.
Momsredegørelsen 2014
2 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962719_0003.png
1. Formål
Formålet med gennemgangen er vurdere, om der er forhold, der giver anledning
til at konkludere, at momsgrundlaget for 2014 ikke i al væsentlighed er opgjort i
overensstemmelse med Rådets forordning 1553/1989.
2. Omfang
Gennemgangen har omfattet grundlaget for opgørelsen af kompensationerne.
De opgjorte kompensationer er sammenholdt med det underliggende datamateri-
ale, ligesom der er foretaget sammenholdelse med Kommissionens rapport om
kontrolbesøget i september 2014 (for årene 2011, 2012 og 2013) og det øvrige
nedenfor anførte materiale. Endvidere er der foretaget en sammenligning med de
beregnede kompensationer for tidligere år.
Materiale, som har indgået i gennemgangen (vedlægges som bilag):
Departementets momsredegørelse for 2014
Underliggende talmateriale / statistisk materiale vedrørende momsredegørelsen
Revised VAT-statement for 2013 (following the inspection week 2014) compared to
the original VAT-statement for 2013 (21.11.2014)
Revised VAT-statement for 2013 EU - momsgrundlag 2013 - revised version (regne-
ark) (26. november 2014)
Commission report on the results of the inspection visit 15th
19th September 2014
Departementets notat af 29. april 2016 vedrørende subsidier
Notatet om gennemgangen har i udkast været sendt til udtalelse hos departe-
mentet. Departementets bemærkninger er indarbejdet i notatet.
3. Konklusion
Skatteministeriets Interne Revision er ved gennemgangen af Skatteministeriets
momsredegørelse for 2014 ikke blevet opmærksom på forhold, der giver anledning
til at konkludere, at momsgrundlaget for 2014 ikke i al væsentlighed er opgjort i
overensstemmelse med Rådets forordning 1553/1989.
Momsredegørelsen 2014
3 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962719_0004.png
4. Intern Revisions bemærkninger
a. Momsindbetalingerne.
Indbetalingerne fra moms i 2014 opgøres af SKAT, mens korrektion for aviser
med nulsats og det mellemliggende grundlag samt kompensationerne opgøres af
Skatteministeriets departement.
Af Intern Revisions rapport om SKATs opgørelse af bidraget til beregningsgrund-
laget for egne indtægter hidrørende fra moms for finansåret 2014 fremgår bl.a.
følgende:
”SKATs opgørelse af de
samlede momsindbetalinger for finansåret 2014
Intern Revision har foretaget afstemning mellem opgørelsen af momsindbetalingerne og momsind-
tægterne i SAP bogholderiet samt Statsregnskabet.
Revisionen er foretaget med udgangspunkt i SKATs opgørelse af momsindbetalinger for 2014, af-
stemning for 2014 og SKATs interne arbejdsbeskrivelse for 2014 (Intern beskrivelse årlig opgørelse
af momsandelen til EU version 20150529).
Vi har gennemført analyse af udviklingen over årene og foretaget afstemninger i relation til moms-
opgørelsen. Spørgsmål til momsopgørelsen og afstemningerne er gennemgået og drøftet med §38
Regnskab.
Vi har ligeledes påset, at der er foretaget afstemning af systemer og bankkonti, samtidig er SKATs
§38 regnskab er afstemt til Statsregnskabet (SKS).
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne fra DR og TV2
Revisionen er foretaget med udgangspunkt i SKATs opgørelse og det er i den forbindelse påset at:
Opgørelsen indeholder månedsangivelsen for december 2013, samt angivelserne for ja-
nuar til og med november for 2014 for begge virksomheder.
3 tilfældigt udvalgte månedsangivelser i DR-systemet stemmer til opgørelsen, både hvad
angår beløb og periode
Eventuelle yderligere momsindbetalinger på baggrund af rettede angivelser er medtaget i
opgørelsen, samt at rettede angivelser, angivet efter 31.12.2014, ikke er medtaget i opgø-
relsen.
Konklusion
Det er vores vurdering, at der
intet behov er
for ændringer i de reviderede processer vedr. opgørelse
af momsindbetalingerne.
Det er vores vurdering, at der
behov for mindre
ændringer i de reviderede processer vedr. opgø-
relse af momsindbetalingerne for DR og TV2. ”
Momsredegørelsen 2014
4 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962719_0005.png
Om sidstnævnte forhold (opgørelse af momsindbetalingerne for DR og TV2) anføres andet steds i
rapporten, at SKATs opgørelse alene indeholder oplysning og dokumentation om ordinære angivel-
ser fra DR systemet. Opgørelsen af momsindbetalinger fra DR og TV2 indeholder ingen dokumen-
teret undersøgelse af, om der i opgørelsesåret er angivet rettelser til momsangivelser for 2014 eller
foregående år.”
b. Korrektion for aviser til nulsats.
I henhold til artikel 2, stk. 2 i forordning 1553/1989 beregnes korrektion for trans-
aktioner, for hvilke medlemsstaterne i medfør af momssystemdirektivets artikel
110, jf. artikel 98, jf. bilag III fortsat indrømmer fritagelser/nedsatte satser med ret
til fradrag af den i det tidligere omsætningsled betalte moms (i Danmark: Aviser
med nulsats).
I henhold til den danske momslovs § 34, stk. 1, nr. 18 skal der ikke betales moms
ved levering af aviser, der normalt udkommer med mindst et nummer månedligt.
Der udgives i Danmark aviser, som ikke indgår i statistikkerne over aviser, og for
hvilke der derfor skal beregnes et tillæg.
Ved kontrolbesøget i juni 2012 aftaltes, at tillægget skal beregnes på basis af
disse avisers oplagstal samt stykpris.
I momsredegørelsen for 2014 er tillægget
i modsætning til beregningen i
momsredegørelsen for 2013 - beregnet på basis af det private konsum. Da SIR
er enig i, at denne metode er den korrekte metode, er der ingen bemærkninger til
opgørelsen af denne kompensation.
c. Fritagne små virksomheder med en omsætning på over 10.000 euro.
Der beregnes en kompensation, jf. artikel 6, stk. 1, jf. artikel 2, stk. 1 i forordning
1553/1989, for transaktioner, der udføres af afgiftspligtige, hvis årlige omsætning
overstiger 10.000 euro, men som er fritaget for afgift. Grundlaget for momsind-
tægterne fastlægges, som om disse transaktioner var belagt med afgift.
Kunstneres førstegangssalg af kunstværker
En kunstner (eller dennes arvinger), der for første gang sælger sine egne kunst-
genstande, skal ikke momsregistreres og betale moms, når salget hverken i det
løbende eller i det foregående kalenderår overstiger 300.000 kr., jf. momslovens §
48, stk. 2, nr. 2).
Kompensationen blev tidligere beregnet ved at fremskrive den årlige omsætning
af førstegangssolgt billedkunst på basis af udviklingen i omsætningen for forenin-
ger og kultur.
Kommissionen har imidlertid henvist til, at der burde anvendes et andet grundlag
for fremskrivningen, da kurverne snart ville krydse hinanden, hvorved tallet for
momspligtigt salg efterhånden ville overstige tallet for det samlede salg.
De danske myndigheder har foreslået
hvilket Kommissionen har tiltrådt i kon-
trolrapporten for 2009 -2010
at udviklingen i det momspligtige salg anvendes
som fremskrivningsfaktor. (På grund af manglende data anvendes dog frem til
2001 udviklingen i BNI).
Momsredegørelsen 2014
5 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962719_0006.png
Det fremgår af momsredegørelsen samt øvrigt materiale, at det er aftalt med
Kommissionen, at der som fremskrivningsfaktor anvendes udviklingen i det
momspligtige salg frem for udviklingen i omsætningen for foreninger og kultur.
Beregning af inputandel.
SIR kritiserede første gang metoden i notatet om gennemgangen af 2011-rede-
gørelsen.
Det er SIRs opfattelse, at den anvendte metode, hvor inputandelen er beregnet
af den momsfri omsætning, inden reduktion for salg til momspligtige sektorer,
ikke er valid. Hvis man fx forestiller sig, at salget til private udgjorde 55 % i stedet
for 75 %, ville den i momsredegørelsen anvendte beregningsmetode medføre, at
kompensationsbeløbet ville blive et negativt tal, hvilket ikke kan være korrekt. Ef-
ter SIRs opfattelse forekommer det mest korrekt
således som det også tidligere
har været tilfældet
–,
at inputdelen beregnes af den momsfrie omsætning efter re-
duktion for salg til momspligtige sektorer, da salg til momspligtige sektorer netop
skal holdes uden for kompensationen.
I forbindelse med kontrolbesøget i september 2014 har Kommissionen imidlertid
fastholdt, at metoden, hvor inputandelen er beregnet af den momsfri omsætning,
inden reduktion for salg til momspligtige sektorer, er den rigtigste metode. SIR
har ingen bemærkninger hertil, men fastholder de ovenfor anførte indvendinger.
Departementet bemærker hertil:
”En
momsfritagelse kan i visse tilfælde godt være en skattesanktion, hvorfor det
ikke er umuligt, at et kompensationsbeløb bliver negativt.
En momsfritagelse indebærer, at der ikke lægges moms på salg fra den berørte
(fritagne) branche, men også at virksomheder indenfor branchen ikke kan fra-
drage momsen på deres indkøb. Disse forhold medfører, at der en fordel, når det
gælder salg til husholdninger/private (forudsat, at der sker en værditilvækst i
branchen). Forholdene medfører dog også, at der er en ulempe, når det gælder
salg til erhverv. Salget til erhverv bliver således belastet af, at momsen på indkøb
til produktionen ikke kan fradrages, mens der ikke er en fordel ved, at der ikke
lægges momsen på salget, da momspligtige erhverv kan fradrage momsen på
deres indkøb.
Det derfor Skatteministeriets opfattelse, at inputandelen bør beregnes af hele den
momsfrie omsætning, som det er gjort ved momsopgørelsen for 2014. En tilgang
hvor inputandelen beregnes af den momsfrie omsætning efter reduktion for salg
til momspligtige sektorer, vil efter Skatteministeriet opfattelse medføre, at den del
af det manglende fradrag, der vedrører salg til momspligtige erhverv, ikke tages
med i kompensationsberegningen.”
SIR
fastholder kritikken af den anvendte metode. Det bemærkes, at SIR ikke har
anført, at et kompensationsbeløb ikke kan være negativt.
Vi har derimod bemærket, at den anvendte metode medfører, at ved andre
ikke
usandsynlige - tal for det private salg, ville den konkrete kompensation blive ne-
gativ, hvilket forekommer at være kontekstuelt ikke-retvisende.
Leverancer foretaget af synshæmmede.
I henhold til momslovens § 48, stk. 2, nr. 1 skal der ikke ske registrering og beta-
les afgift af blindes salg af varer og ydelser, når salget ikke overstiger 170.000 kr.
årligt.
Momsredegørelsen 2014
6 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Da der ikke foreligger tal fra Dansk blindesamfund, har det været nødvendigt at
opgøre kompensationen skønsmæssigt. Det fremgår heraf, at den samlede om-
sætning ansættes til 15 mio. årligt, hvoraf momsen i redegørelsen er beregnet til
3,75 mio. kr. Ved et beløb på 15 mio. inkl. moms vil momsen udgøre 3 mio. Imid-
lertid er beregningen af inputandelen i overensstemmelse med Kommissionens
anvisninger i kontrolrapport af 27. oktober 2006, hvorfor der ikke er anledning til
bemærkninger til dette punkt.
Kompensationsbeløbet er fremskrevet med udviklingen i det momspligtige salg
for kunstnerisk skaben.
d. Ikke-kommerciel radio og TV.
Der beregnes en kompensation, jf. forordning 1553/1989, artikel 6, stk. 2, for så
vidt angår de i bilag X, del A til direktiv 112/2006 anførte transaktioner, for hvilke
Danmark i medfør af artikel 370 i det nævnte direktiv fortsat opkræver afgift.
Grundlaget for momsindtægterne fastlægges, som om disse transaktioner var fri-
taget for afgift.
I modsætning til, hvad der er gældende efter momssystemdirektivets almindelige
bestemmelser (artikel 132, stk. 1, litra q), er ikke-kommerciel radio og tv moms-
pligtig i Danmark.
I Kommissionens kontrolrapport for 2009
2010 bemærkedes, at DRs inputandel
var faldet fra 50 % til 31 % fra 2009 til 2010. Et på dette punkt taget forbehold
fastholdtes. Hertil har Danmark i sine bemærkninger af 4. juli 2013 forklaret, at en
ændring af betalingsfrister medførte, at der blev flyttet en betydelig licensindtægt
fra december 2009 til januar 2010.
I Kommissionens kontrolrapport for 2011
2013 accepteredes den af departe-
mentet givne forklaring på udviklingen i inputandel, og forbeholdet blev ophævet.
e. Bedemandsforretninger.
Der beregnes en kompensation, jf. forordning 1553/1989, artikel 6, stk. 2, for så
vidt angår de i bilag X, del B, nr. 4 til direktiv 112/2006 anførte transaktioner, som
Danmark i medfør af artikel 371 i det nævnte direktiv fortsat fritager for afgift.
Grundlaget for momsindtægterne fastlægges, som om disse transaktioner var be-
lagt med afgift.
I henhold til den danske momslovs § 13, stk. 1, nr. 16, er ydelser i direkte tilknyt-
ning til bisættelser og begravelser fritaget for moms, jf. momssystemdirektivets
artikel 371, jf. bilag X, del B, nr. 4.
Bestemmelsen omfatter kun tjenesteydelser, og der skal således betales moms i
forbindelse med levering af varer mv. i tilknytning til bisættelser.
Kompensationen er opgjort på grundlag af oplysninger fra foreningen Danske Be-
demænd, som har oplyst, at den gennemsnitlige momsfrie ydelse andrager ca.
3.700 kr., fordelt med 1.700 kr. for rustvognskørsel og 2.000 kr. for øvrige ydel-
ser.
Fremskrivning sker på basis af udviklingen i forbrugerprisindekset.
For så vidt angår inputandelen er det vanskeligt at finde en sammenlignelig bran-
che. Inputandelen fastsættes på baggrund af momsomsætning og momskøb for
advokater og revisorer, jf. Kommissionens henstilling i kontrolrapport for 2009 og
2010.
I Kommissionens kontrolrapport for 2011
2013 henstilles til, at der for fremtiden
anvendes mere aktuelle data for honorarer og rustvognskørsel.
Momsredegørelsen 2014
7 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Departementet bemærker hertil:
”Skatteministeriet
har, i forbindelse med det igangværende arbejde med udarbej-
delsen af momsopgørelsen for 2015, henvendt sig til danske bedemænd for at
indhente nye oplysninger til brug for momsopgørelsen. I momsopgørelsen for
2014 er der, som SIR anfører, benyttet data indhentet i 2011. Skatteministeriets
opfattelse af praksis, på tværs af medlemslandene, vedrørende brugen af prisin-
deks på denne type oplysninger er, at Kommissionen godtager fremskrivning i op
til 5 år, hvorefter der bør indhentes nye oplysninger. Denne praksis følger Skatte-
ministeriet.”
f. Befordring af personer.
Der beregnes en kompensation, jf. forordning 1553/1989, artikel 6, stk. 2, for så
vidt angår de i bilag X, del B nr. 10 til direktiv 112/2006 anførte transaktioner,
som Danmark i medfør af artikel 371 i det nævnte direktiv fortsat fritager for afgift.
Grundlaget for momsindtægterne fastlægges, som om disse transaktioner var be-
lagt med afgift.
Efter den danske momslovs § 13, stk. 1, nr. 15 (momssystemdirektivet artikel
371, bilag X, del B nr. 10) er personbefordring momsfritaget. Fritagelsen omfatter
dog ikke anden erhvervsmæssig passagerkørsel med bus end rutekørsel.
Fritagelsen omfatter som udgangspunkt transport af personer med alle former for
transportmidler bortset fra turistbuskørsel.
Bestemmelsen omfatter også hyrevognskørsel med passagerer.
Kørsel med varer er derimod ikke omfattet af fritagelsen, og er derfor momsplig-
tig.
Kompensationen er beregnet på basis af tal fra Danmarks Statistik fra seneste
endelige nationalregnskab.
Af Kommissionens kontrolrapport for 2011
2013 fremgår,
at de danske myndigheder ved kontrolbesøget i september 2014 i relation til
spørgsmålet om subsidier blev anmodet om at underbygge notaterne fra hhv.
2007 og 2011 med henvisning til gældende retsregler. Endvidere udbad Kom-
missionens sig de relevante kontrakter samt bevillinger mv., hvoraf formålet
med subsidierne fremgår,
at tallene for produktionsværdi og input skal gennemgås med henblik på at
sikre, at disse tal modsvarer moms, herunder om inputtal er medtaget uden
moms, hvilket de skal være,
og der tages et nyt forbehold omfattende de ovennævnte punkter, ligesom det
gældende forbehold for udenlandske busser udvides til at gælde perioden 2006
2013.
I Departementets momsredegørelse bemærkes, at flere kompensationsberegnin-
ger er ændret og at nye beregninger er tilføjet, og at der fortsat udestår et forbe-
hold vedrørende subsidier, samt et nyt forbehold taget af Kommissionen vedrø-
rende moms ved input og output.
SIR bemærker til spørgsmålet om subsidier, at så vidt ses har Kommissionen tid-
ligere tiltrådt Danmarks opfattelse på dette punkt. Af de danske myndigheders
bemærkninger til Kommissionens rapport om årene 2006-2008 (af 4. juli 2013)
Momsredegørelsen 2014
8 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962719_0009.png
fremgår således, at ”Kommissionen har tidligere (det 3. dokument vedr. kontrol-
len i Danmark for årene 2006, 2007 og 2008) godkendt, at det tilskud, som er
ydet til den kollektive trafik ikke skal medregnes
i momsgrundlaget. ” Efter SIRs
opfattelse bør dette forhold, som er efter SIRs vurdering er væsentligt i såvel kva-
litativ som kvantitativ henseende, undersøges nærmere hurtigst muligt.
Departementet bemærker hertil:
”Skatteministeriet
deler som udgangspunkt SIRs opfattelse af, at Kommissionen
tidligere har tiltrådt Skatteministeriets/Danmarks opfattelse på dette punkt. Det
blev ved seneste kontrolbesøg i efteråret 2014 dog klart, at der ikke var klarhed
over, hvad den tidligere ”aftale” indebar. Kommissionen
udbad sig herefter, at tid-
ligere notater blev underbygget, og at yderligere materiale blev leveret. En rede-
gørelse/analyse af subsidier til personbefordring, som reelt blev efterspurgt af
Kommissionen, er ganske omfattende. Hertil bemærkes, at Skatteministeriet d.
29. april 2016 har oversendt et notat til EU-Kommissionen, der redegør for, hvor-
dan Skatteministeriet mener, at subsidier bør behandles ved beregningen af
kompensationsbeløbene. Notatet blev oversendt til EU-Kommissionen kort efter,
at Skatteministeriet havde modtaget SIRs notat vedr. gennemgangen af moms-
opgørelsen for 2014 og blev efterfølgende tilsendt SIR til orientering.”
SIR har ingen yderligere bemærkninger hertil, men vil fortsætte dialogen herom
med departementet.
For så vidt angår spørgsmålet om moms ved input bemærker SIR, at der ikke er
fulgt op på Kommissionens kritik og ønsker om dokumentation mv. vedrørende
dette punkt. Det konstateres blot i redegørelsen, at der stadig gælder et forbe-
hold, mens der ikke er redegjort for, hvad der er gjort for at tilvejebringe doku-
mentation med hertil hørende eventuelle ændrede beregninger mv. med henblik
på at udvirke, at forbeholdet kan hæves.
Departementet bemærker hertil:
”I
forbindelse med behandlingen af ovenstående forbehold vedr. subsidier, stil-
lede Kommissionen spørgsmål til den hidtidige behandling af input i den approk-
simative tilgang til opgørelsen af kompensationsbeløbet på baggrund af national-
regnskabsdata. Skatteministeriet tilføjede i denne forbindelse, at det i så fald
også var nødvendigt at se på behandlingen af outputdelen/produktionsværdien,
og Kommissionen indførte herefter et forbehold. I det notat vedrørende subsidier,
som Skatteministeriet sendte til Kommissionen d. 29. april 2016, indgår også en
analyse af behandlingen af såvel input som output, samt en ny foreslået opgørel-
sesmetode.
Hertil bemærkes, at Kommissionen i kontrolrapporten skriver, at spørgsmålet
vedr. input og output er knyttet til spørgsmålet om subsidier. Det er for Skattemi-
nisteriet ikke klart, at de to forhold nødvendigvis skulle være koblet i relation til
kompensationsberegningen.”
SIR har ingen yderligere bemærkninger hertil, men vil fortsætte dialogen herom
med departementet.
Indenrigs luftfart.
Ændringen af momsloven ved lov nr. 524 af 17. juni 2008, jf. momslovens § 34,
stk. 1, nr. 10 og § 34, stk. 2, indebærer, at udenrigsluftfartsselskaber kan få
momsfri leverancer til deres indenrigsflyvninger i samme omfang, som de kan få
Momsredegørelsen 2014
9 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962719_0010.png
til deres udenrigsflyvninger, og ændringen medfører tillige, at de selskaber, der
hovedsagelig flyver i indenrigstrafik, ikke længere kan få momsfri leveringer af og
til deres fly, uanset om de bruges til indenrigs- eller udenrigsflyvninger.
For så vidt angår indenrigsflyselskabernes udenrigsflyvninger, kan selskaberne i
stedet for momsfri leveringer få godtgørelse af indkøbsmomsen.
Ved lov nr. 1134 af 4. december 2009 fik § 34, stk. 1, nr. 12 denne ordlyd: ”Leve-
ring af brændstof og forsyninger, herunder proviant, til luftfartøjer omfattet af nr.
10.”
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at baggrunden for den ændrede
affattelse var, at det var hensigten med ændringen af § 34, stk. 1, nr. 12, foreta-
get ved lov nr. 524 af 17. juni 2008, at flyselskaber, der hovedsageligt flyver i
udenrigsfart, kan få momsfri leverancer af brændstof og proviant til både selska-
bets udenrigs- og indenrigsflyvninger (ved en fejl var det anført i lovens § 34,
stk. 1, nr. 12, at momsfriheden gives i overensstemmelse med toldlovens regler).
For så vidt angår indenrigs lufttransport er momsgrundlaget opgjort særskilt og
uden fradrag for indkøb, idet ændringen af momsloven (lov nr. 524 af 17. juni
2008) medfører
idet indenrigsflyvningen varetages af selskaber, der hovedsa-
geligt flyver i udenrigstrafik
at leverancer sker uden moms.
Investeringer.
Efter aftale med Kommissionen er korrektionen vedrørende investeringer i færger
medtaget under investeringer.
Bornholm, søtrafik uden for Danmark.
Af Kommissionens kontrolrapport for 2011
2013 fremgår, at procentdelen for
Bornholmstrafikken skal underbygges, og at der tages et nyt forbehold omfat-
tende dette punkt.
Ved kontrolbesøget i efteråret 2014 blev Kommissionen gjort opmærksom på, at,
at korrektionerne for Bornholmstrafikken i en række år ikke havde været beregnet
korrekt. Kommissionen om, at grundlæggende afstandsparametre blev estimeret
på ny. Reviderede beregninger for 2011-2013 er på denne baggrund efterføl-
gende blevet leveret til Kommissionen. Ved det nye estimat konkluderes, at 68 %
af sejladsen til/fra Bornholm tilbagelægges uden for dansk toldområde. Korrektio-
nen for 2014 er beregnet på grundlag af det nye estimat. SIR har ingen bemærk-
ninger til det nye estimat og grundlaget herfor.
Bornholm, lufttrafik uden for Danmark.
Af Kommissionens kontrolrapport for 2011
2013 fremgår, at procentdelen for
Bornholmstrafikken skal underbygges, og at der tages et nyt forbehold omfat-
tende dette punkt.
Ved kontrolbesøget i efteråret 2014 blev Kommissionen gjort opmærksom på, at,
at korrektionerne for Bornholmstrafikken i en række år ikke havde været beregnet
korrekt. Kommissionen bad om, at grundlæggende afstandsparametre blev esti-
meret på ny. Reviderede beregninger for 2011-2013 er på denne baggrund efter-
følgende blevet leveret til Kommissionen. Ved det nye estimat konkluderes, at 73
% af flyvningerne til/fra Bornholm tilbagelægges uden for dansk toldområde. Kor-
rektionen for 2014 er beregnet på grundlag af det nye estimat. SIR har ingen be-
mærkninger til det nye estimat og grundlaget herfor.
Svenske taxaer.
Som korrektion for svenske taxier, der kører til og fra Kastrup Lufthavn og andre
taxier, der lejlighedsvis kører over landegrænsen, beregnes et beløb baseret på
Momsredegørelsen 2014
10 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962719_0011.png
et skønnet antal daglige ture til en ligeledes skønnet pris og med en skønnet
dansk andel af disse ture.
Af Kommissionens kontrolrapport for 2011
2013 fremgår, at mere præcise data
for taxi-trafikken skal tilvejebringes, og at der tages et nyt forbehold omfattende
dette punkt.
Kommissionen ønskede ved kontrolbesøget i 2014, at mere direkte kilder/data
blev benyttet som grundlag for kompensationsberegningen vedrørende svenske
taxaer.
Derfor er en ny metode anvendt i momsredegørelsen for 2014. Der er ligeledes
sendt reviderede beregninger for 2011-2013 til Kommissionen. Metoden benytter
mere direkte data i form af prisdata, antallet af holdepladser mv., og SIR har in-
gen bemærkninger til den opgjorte kompensation.
Catering på skibe.
Det fremgår af Kommissionens kontrolrapport for 2011-2013, at der på dette
punkt har manglet beregninger for årene 2007-2013. Beregningerne er nu udfær-
diget, og dokumenter, som understøtter disse, er tilvejebragt. Kommissionens in-
spektører har erklæret sig tilfredse hermed. Kommissionens database er opdate-
ret med de beregninger, som blev fremsendt den 21. november 2014, og forbe-
holdet gældende for 2007- 2010 er ophævet. Kompensationsberegningen er ba-
seret på oplysninger om omsætning, passagerantal og sejladsernes varighed hos
Scandlines med beregning af en gennemsnitlig cateringydelse pr. minut anvendt
på antal passagerminutter på alle færgeruter fra dansk havn.
Herudover beregnes et tillæg for krydstogtsskibe på basis af rejsetider og passa-
gertale for krydstogtssejladser fra dansk havn.
SIR har ingen bemærkninger til kompensationsberegningen.
Catering på fly.
Det fremgår af Kommissionens kontrolrapport for 2011-2013, at der på dette
punkt har manglet beregninger for årene 2007-2013. Beregningerne er nu udfær-
diget, og dokumenter, som understøtter disse, er tilvejebragt. Kommissionens in-
spektører har erklæret sig tilfredse hermed. Kommissionens database er opdate-
ret med de beregninger, som blev fremsendt den 21. november 2014, og forbe-
holdet gældende for 2007- 2010 er ophævet.
Kompensationen er opgjort på grundlag af oplysninger om omsætning af catering
og antal passagerer (svenske data) samt udtræk fra Trafikstyrelsens database.
SIR har ingen bemærkninger til kompensationsberegningen.
g. Levering af fly
statsinstitutioner.
I henhold til momssystemdirektivet artikel 371, bilag X, del B nr. 11 kan medlems-
staterne fortsat fritage levering, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragt-
ning og udlejning af luftfartøjer, som benyttes af statsinstitutioner, samt af gen-
stande, der er indbygget i eller anvendes ved udnyttelsen af disse luftfartøjer.
Momsfritagelsen for statsinstitutioners fly fremgår af momslovens § 34, stk. 1, nr.
13.
I momsredegørelsen oplyses, at det i realiteten kun er Forsvaret, som råder over
statslige fly. Det er oplyst, at der i 2014 har været anskaffelser og reparationer på
i alt 578.964.395 kr.
Der findes ikke anledning til bemærkninger hertil.
h. Levering af krigsskibe.
Momsredegørelsen 2014
11 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962719_0012.png
Iht. momssystemdirektivet artikel 371, bilag X, del B nr. 12 kan medlemsstaterne
fortsat fritage levering, ombygning, reparation, vedligeholdelse, chartring og ud-
lejning af krigsskibe.
Det er oplyst, at der i 2014 har været anskaffelser og reparationer på i alt
275.661.126 kr.
Der findes ikke anledning til bemærkninger hertil.
i. Anskaffelse og drift af personbiler.
I henhold til momslovens § 42, stk. 1, nr. 7 kan virksomheder ikke fradrage afgift
af indkøb mv., som vedrører anskaffelse og drift af personmotorkøretøjer, der er
indrettet til befordring af ikke mere end 9 personer. I stk. 4 og 6 er der undtagel-
ser hertil (leje / autoforhandlere / køreskoler).
I henhold til momslovens § 42, stk. 4 kan virksomheder, der lejer personmotorkø-
retøjer i mere end 6 måneder i sammenhæng, uanset bestemmelsen i stk. 1, nr.
7, fradrage afgiften af lejen, dog højst med 25 pct. af fradragsgrundlaget, som op-
gøres efter stk. 5. Det er en betingelse, at mindst 10 pct. af den årlige kørsel med
det lejede køretøj anvendes i forbindelse med virksomhedens fradragsberetti-
gede levering af varer og ydelser.
Virksomheder, der forhandler eller udlejer motorkøretøjer, eller som driver køre-
skole, kan uanset bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, fradrage afgiften af indkøb m.v. til
disse formål, jf. momslovens § 42, stk. 6.
Der beregnes, jf. forordning 1553/1989 art 6, stk. 4, en kompensation for be-
grænsning af fradragsretten ved køb af personbiler samt for udgifter til vedlige-
holdelse og reparation af sådanne biler i det omfang, de anvendes til erhvervs-
kørsel. Grundlaget for momsindtægterne fastlægges, som om udøvelsen af fra-
dragsretten ikke var begrænset.
Der skal således opgøres negativ kompensation herfor.
Kompensationen omhandler anskaffelse og drift af personbiler anskaffet og an-
vendt af erhvervsvirksomheder.
DMR-systemet blev sat i drift den 4. juni 2012.
Af Kommissionens kontrolrapport for 2011-2013 fremgår, at det er således Kom-
missionens opfattelse, at fra og 2013 skal de objektive data fra DMR lægges til
grund for beregning af kompensationen.
I momsredegørelsen for 2014 anvendes derfor en ny metode, som blandt andet er
baseret på prisoplysninger fra DMR.
Brændstofudgifter:
Kompensationen for brændstofudgifter beregnes på baggrund af oplysninger om
kørte km i personbiler, brændstofpriser, population af personbiler i erhverv, samt
FDM’s bilbudget for 2014.
SIR har ingen bemærkninger til den beregnede kompensation.
Reparation og vedligeholdelse:
Kompensationer beregnet på basis af FDMs bilbudget for 2014. Bilbudgettet in-
deholder et skøn over udgifter til reparation og vedligeholdelse for nyregistrerede
personbiler varierende efter brugsår og pris.
Momsredegørelsen 2014
12 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Det anføres, at det ud fra oplysningerne er muligt at estimere, hvor stor en del af
udgifterne til reparation og vedligeholdelse, der er dækket af forsikring og deraf
opgøre udgifterne netto for forsikring. Så vidt ses oplyses det ikke, hvorledes
dette er muligt.
Departementet bemærker hertil:
”FDM’s bilbudget giver et skønsmæssigt overblik over udgifter ved køb af ny bil
fordelt på blandt andet forskellige prisklasser. I specifikationen af udgifterne frem-
går udgifter til dæk, vedligeholdelse, vask samt forsikring mfl. I momsopgørelsen
er der taget den tilgang, at de i FDM’s bilbudget specificerede udgifter til dæk,
vedligeholdelse og vask afspejler udgifterne til reparation og vedligeholdelse, der
ikke er dækket af en forsikring.
På baggrund af SIRs bemærkninger vil det blive undersøgt, hvorvidt denne til-
gang kan gøres mere præcis/forbedres. Eksempelvis i forhold til hvordan selvri-
siko i forsikringssager behandles, idet denne udgift må indeholde moms.”
j. Velgørende foreninger
genbrugsbutikker.
Ved kontrolbesøget i efteråret 2014 behandledes et eksisterende forbehold, som
beroede på, at Kommissionen har anset de danske regler om fritagelse for velgø-
rende organisationer for for vidtgående i forhold til momssystemdirektivet. Af
kommissionens kontrolrapport for 2011
2013 fremgår, at et forbeholdet blev op-
hævet, da beregninger af kompensationen er blevet godkendt af Kommissionen.
Kompensationen er beregnet på basis af oplysninger fra en brancheforening for
velgørende foreninger. Beregning af inputdelen udgør et særligt problem. Det
fremgår af momsredegørelsen, at kompensationen er beregnet med udgangs-
punkt i, at momsen fuldt ud overvæltes i forbrugerpriserne. Kompensationsbereg-
ningen for 2014 er baseret på en opgørelse i 2008 af input/output på baggrund af
data for en stor medlemsorganisation (der anses for repræsentativ) og nye oplys-
ninger vedrørende omsætningen i 2014.
SIR har ingen bemærkninger til beregningen af kompensationen.
Momsredegørelsen 2014
13 af 13