Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962718_0001.png
18. maj 2016
J. nr. 15-1963013
Plannr. 114-140
Intern Revision
Rapport 2015
Økonomi - Regnskab
Revision af SKATs opgørelse af
momsindbetalingerne for finansåret 2014
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962718_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 20. februar 2015, revideret
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2014 og SKATs
opgørelse af momsindbetalingerne fra DR og TV2. Den udførte revision er en del
af den samlede revision af SKATs afregning til EU for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 18. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Dorthe Jensen
Revisor
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2014
2 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962718_0003.png
1. Formål
Danmark og de øvrige medlemsstater betaler
ud over EU’s egne indtægter (Told-
og sukkerafgifter) følgende bidrag
til EU’s egne indtægter:
1. bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for merværdiafgiften
(momsbidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra b i Rådets afgørelse 436/07
2. bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for bruttonationalindkomsten (BNI-
bidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra c i Rådets afgørelse 436/07.
Afregning af
bidrag til EU’s egne indtægter
sker iht. Rådets forordning 1150/2000
(ændret ved forordningerne 2028/2004, 105/2009, 1377/2014, 609/2014
1
) og
Rådets forordning 1553/1989 samt Rådets afgørelse 436/2007
2
.
Afregning
af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter (moms-
og BNI-bidrag)
varetages af SKAT, mens selve udgiften opføres i Statsregnskabet under
Finansministeriet § 7.51.11.
Danmark skal betale bidrag til EU efter det fælles beregningsgrundlag for
merværdiafgiften (momsbidraget).
Medlemsstaternes betaling af momsbidrag i løbet af et budgetår er en form for a
conto-bidrag, der bliver reguleret, når der efter budgetårets udløb foreligger en
egentlig opgørelse af medlemsstaternes momsberegningsgrundlag for det
pågældende år. Til brug for denne regulering skal medlemsstaterne inden den 31.
juli i det efterfølgende budgetår indsende en momsredegørelse med oplysning om
bl.a. foregående års mellemliggende momsgrundlag (momsindbetalingerne),
kompensationer og det harmoniserede momsberegningsgrundlag, jf. Rådets
forordning 1553/1989 art. 7, stk. 1.
Skatteministeriets departement har ansvaret for udfærdigelse og fremsendelse af
momsredegørelsen. SKAT har ansvaret for opgørelsen af det mellemliggende
grundlag (momsindbetalingerne). Opgørelsen skal i henhold til Rådets forordning
nr. 1553/89 udarbejdes efter kontantprincippet (faktiske betalinger).
Denne revision omfatter en gennemgang af SKATs opgørelse af
momsindbetalingerne for 2014 og momsindbetalingerne fra DR og TV2
(teleydelser) for 2014. Momsindbetalingerne udgør et delelement af ovennævnte
momsberegningsgrundlag. Det mellemliggende grundlag udgjorde kr. 690,3 mia.
kr. i 2014.
Rådets forordning 609/2014 er endnu ikke trådt i kraft, idet Rådets afgørelse 336/2014 endnu ikke
er ratificeret. Der henvises derfor fortsat til 1150/2000.
2
Rådets afgørelse 336/2014 afløser Rådets afgørelse 436/2007, når den er ratificeret.
1
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2014
3 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962718_0004.png
Revisionen skal resultere i, at IR kan udtrykke en konklusion om hvorvidt SKATs
opgørelse af momsindbetalingerne for 2014 er rigtig.
2. Omfang
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision
revideret funktionsområdet ”Opgørelse”.
(Det reviderede funktionsområde
er fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Revisionen omfatter SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2014
og SKATs opgørelse af momsindbetalingerne fra DR og TV2 (teleydelser) for
2014.
SKATs opgørelse af de samlede momsindbetalinger for finansåret 2014
Intern Revision har afstemt opgørelsen af momsindbetalingerne
momsindtægterne i SAP bogholderiet samt Statsregnskabet.
med
Revisionen er foretaget med udgangspunkt i SKATs opgørelse af
momsindbetalinger for 2014, afstemning for 2014 og SKATs interne
arbejdsbeskrivelse for 2014.
Vi har gennemført analyse af udviklingen over årene og foretaget afstemninger i
relation til momsopgørelsen. Spørgsmål til momsopgørelsen og afstemningerne er
gennemgået og drøftet med § 38 - Regnskab (Regnskab
Skatter og Afgifter).
Vi har ligeledes påset, at der er foretaget afstemning af systemer og bankkonti,
herunder at relevante SAP-konti i forhold til momsopgørelsen kan afstemmes til
konto 38.21.01 i statsregnskabet (SKS).
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2014
4 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962718_0005.png
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne fra DR og TV2
Revisionen er foretaget med udgangspunkt i SKATs opgørelse, og det er i den
forbindelse påset at:
Opgørelsen indeholder månedsangivelsen for december 2013, samt
angivelserne fra og med januar til og med november for 2014 for begge
virksomheder.
3 tilfældigt udvalgte månedsangivelser i DR-systemet stemmer til
opgørelsen, både hvad angår beløb og periode.
Eventuelle yderligere momsindbetalinger på baggrund af rettede
angivelser er medtaget i opgørelsen, samt at rettede angivelser, angivet
efter 31.12.2014, ikke er medtaget i opgørelsen.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
intet behov er
for ændringer i de reviderede
processer vedr. opgørelse af momsindbetalingerne.
Det er vores vurdering, at der
behov for mindre
ændringer i de reviderede
processer vedr. opgørelse af momsindbetalingerne for DR og TV2.
Det er vores opfattelse, at SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for 2014 er
opgjort rigtigt, det vil sige at den ikke indeholder væsentlige fejl og mangler.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
SKATs opgørelse af de samlede
momsindbetalinger for finansåret
2014
SKATs opgørelse af momsindbe-
talingerne fra DR og TV2
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
Prioritet 2
Middel risiko
0
Prioritet 3/4
Lille risiko
1
I
alt
1
0
0
1
1
1
1
2
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2014
5 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962718_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
§ 38 - Regnskab rettede fejlen, før opgørelsen
blev sendt til departementet.
Den afledte periodiseringsfejl i perioden 2006-
2014 er drøftet med Departementet, der vil tage
forholdet op med EU.
EU-Kommissionen foretog revision i 2014,
hvorfor departementet vurderer at det er
usandsynligt at der skal foretages reguleringer,
men at kommissionen muligvis ønsker at
ændre de statistiske oplysninger.
SKATs opgørelse af de samlede momsindbetalinger for finansåret 2014
2015
Fejl i den opgjorte debitorsaldo
Der er i debitorsaldoen fejlagtigt medregnet
Prio.
3.143.334,60 kr., der vedrører krav, der
3
tidligere er afskrevet.
Fejlen stammer fra en omlægning af
restanceinddrivelsen tilbage i 2006, hvor
den valgte bogføringsmetode bevirkede, at
afskrevne bokrav ved en fejl påvirkede
momsopgørelsens debitorsaldo ultimo med
17 mio. kr. Differencen er reduceret over tid
i takt med, at kravene er indfriet.
Konsekvensen af fejlen er, at debito-
rerne i 2014 er opgjort 3.143.334,60
kr. for højt.
Dette bevirker, at momsindbeta-
lingerne, der danner grundlag for
beregning af momsbidraget til EU, er
opgjort 3.143.334,60 kr. for lavt.
Fejlen har bevirket, at der er sket en
fejlagtig periodisering af godt 14 mio.
kr. i perioden 2006 til 2014.
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det anbefales, at der i opgørelsen af
momsindbetalinger indgår en dokumenteret
undersøgelse af, om der i opgørelsesåret er
angivet
rettelser
til
angivelser
vedr.
opgørelsesåret eller foregående år.
SKATs opgørelse af momsindbetalinger for DR og TV2
Konsekvensen af er, at moms-
indbetalingerne for DR og TV2 kan
være opgjort forkert, idet opgørelsen
ikke indeholder eventuelle rettelser
foretaget i opgørelsesåret.
2015
Manglende oplysning om indbetalinger
SKATs
opgørelse
indeholder
alene
Prio.
oplysning og dokumentation for ordinære
2
angivelser fra DR systemet. Opgørelsen af
momsindbetalinger fra DR og TV2
indeholder
ingen
dokumenteret
undersøgelse af, om der i opgørelsesåret er
angivet rettelser til momsangivelser for 2014
eller foregående år.
Handleplan fra Regnskab
Skatter og Afgifter
Kontaktperson
Jakob Hauge
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2014
6 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962718_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
I forbindelse med SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for DR og TV2 for finansåret 2015 er der foretaget kontrol af
efterangivelser for tidligere år. Der er udarbejdet notat om hvilke arbejder, der skal udføres fremover til sikring denne kontrol.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2014
7 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962718_0008.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
SKATs opgørelse af momsindbetalingerne for finansåret 2014
8 af 8