Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962716_0001.png
4. maj 2016
J. nr. 16-0263303
Plan nr. 115-212
Intern Revision
Revisionsberetning 2015
Finanslovens § 9 SKAT
Modtager
Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
Revisionsberetning 2015
1 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0002.png
Forord
Revisionen af Finanslovens § 9, SKAT, varetages af Rigsrevisionen samt Intern
Revision. Skatteministeren og rigsrevisor har med udgangspunkt i Rigsrevisor-
lovens § 9 indgået en såkaldt § 9-aftale. § 9-aftalen indeholder en identifikation af
de revisionsopgaver, der skal varetages af Intern Revision.
Nærværende revisionsberetning indeholder en redegørelse for den af Intern
Revision udførte revision vedrørende regnskabsåret 2015. Nærværende
beretning indeholder således ikke en redegørelse for den af Rigsrevisionen
udførte revision. Der henvises til Rigsrevisionens særskilte rapportering.
Beretningen er udarbejdet med udgangspunkt i fremsendte revisionsrapporter
omhandlende regnskabsåret 2015. Beretningen er således at betragte som en
rekapitulation af de væsentligste forhold, der er fremført i den løbende
rapportering. I tillæg hertil har vi opsummeret de væsentligste forhold vedrørende
tidligere regnskabsår, som endnu ikke er lukket.
København, den 4. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Revisionsberetning 2015
2 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0003.png
1. Læsevejledning
Denne læsevejledning giver et overblik over indholdet i beretningens kapitler.
Kapitel 2 indeholder en oversigt over og en beskrivelse af de funktionsområder,
der anvendes i kapitel 5 i beretningen.
I kapitel 3 har vi gengivet konklusionen og vores udtalelse om forvaltningen fra
vores revisorerklæring for 2015 vedrørende revisionen af årsregnskabet.
I kapitel 4 er vist en oversigt over de anbefalinger, som revisionen for 2015 har
givet anledning til.
Kapitel 5 indeholder for rammevilkår og for hvert funktionsområde, jf. kapitel 2:
En oversigt over revisionsrapporter og den samlede konklusion i rapporten
En grafisk præsentation af antallet af revisionsanbefalinger fordelt på
prioriteter
En sammenfatning af de væsentlige svagheder, der er omtalt i
revisionsrapporterne
En vurdering af de risici, som kan henføres til de observerede forhold
En tilkendegivelse af, i hvilket omfang der bør gennemføres ændringer inden
for det enkelte funktionsområde.
Det skal bemærkes, at tekstafsnittene ikke kan betragtes som en egentlig
konklusion for det enkelte funktionsområde, men i stedet er at betragte som en
sammenfatning af de revisioner, der er gennemført på området.
Det skal tillige bemærkes, at den udførte revision har været rettet mod risiko-
betonede områder i SKAT. Dette forhold påvirker naturligvis indholdet i sammen-
fatningerne.
Kapitel 6 indeholder en oversigt omfattende alle åbentstående handleplaner ved-
rørende prioritet 1 og 2 anbefalinger fra revisionsrapporter fra 2014.
Kapitel 7 indeholder en beskrivelse af øvrige forhold i forbindelse med års-
afslutningen.
Revisionsberetning 2015
3 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0004.png
2. Omfang
Nærværende beretning er struktureret i overensstemmelse med den model, som
Intern Revision anvender til en operationel beskrivelse og kategorisering af
aktiviteterne i SKAT, jf. skemaet nedenfor. Modellen opdeler indtægts- og
udgiftsprocesserne i en række funktionsområder. Det skal dog bemærkes, at
samtlige indtægts- og udgiftsprocesser ikke nødvendigvis omfatter samtlige
funktionsområder, ligesom rækkefølgen i funktionsområderne ikke er ens på
tværs af samtlige indtægts og udgiftsprocesser.
Revisionsberetning 2015
4 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0005.png
Rammevilkår for funktionsområderne
Rammevilkårene udgør de grundlæggede vilkår for, at aktiviteterne i funktions-
områderne kan afvikles. Rammevilkårene omfatter:
Den regnskabsmæssige ramme, som udgør grundlaget for tilrettelæggelsen
og udførelsen af aktiviteter i regnskabsforvaltningen. Vilkårene er beskrevet i
Ministerieinstruksen, Virksomhedsinstruksen og i Regnskabsinstruksen for §
9 med tilhørende underliggende vejledninger.
Den it-mæssige ramme, som sikrer, at forvaltningen kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Datafangst
Funktionsområdet omfatter den basale
begivenheder og økonomiske transaktioner.
datafangst
i
forbindelse
med
Registrering
Funktionsområdet omfatter registrering af regnskabsdata i underliggende regn-
skabssystemer.
Bogføring
Funktionsområdet omfatter bogføring af regnskabsdata i finanssystemerne SAP
Intern og SAP 38.
Opkrævning
Funktionsområdet omfatter løbende administration af regnskabsdata i form af
opfølgning på og afstemning af løn, debitorer, kreditorer, anlæg mv.
Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger vedrørende henholdsvis
debitorer, kreditorer, løn mv.
Regnskabsaflæggelse
Funktionsområdet omfatter regnskabsmæssige foranstaltninger i forbindelse med
regnskabsaflæggelse, herunder forberedende handlinger, kvalitetssikring af regn-
skabsdata mv.
Revisionsberetning 2015
5 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0006.png
3. Erklæring
Følgende konklusion på den udførte revision fremgår af vores revisorerklæring
på regnskabet:
3.1 Grundlag for konklusion med forbehold
Forbehold for sammenligningstal for 2014
Efter vores vurdering mangler SKAT at indregne en netto forpligtelse på 125,7
mio. vedrørende rådighedsløn til fratrådte tjenestemænd samt reetablerings-
forpligtelser i årsrapporten for 2014. Hensatte forpligtelser skulle have været
indregnet med 249,2 mio. kr. i stedet for 123,5 mio. kr. Som følge af den
manglende indregning af disse beløb tager vi forbehold for værdiansættelsen af
hensatte forpligtelser i sammenligninstallet for 2014. Effekten på resultat-
opgørelsen i 2014 er, at Andre ordinære driftsomkostninger skulle have været
forøget med 125,7 mio. kr. højere Årets resultat skulle dermed have været et
underskud på 114,1 mio. kr. i stedet for et overskud på 11,6 mio. kr. Der tages
forbehold for, at årets resultat i 2014 dermed er væsentligt forkert.
Der tages endvidere forbehold for forholdenes mulige indvirkning på sammen-
ligneligheden mellem tallene for 2015 og sammenligningstallene for 2014.
Forbehold for præsentationen af tilgodehavender fra salg af
varer og tjenesteydelser
Under regnskabsposten tilgodehavender fra salg af varer og tjenesteydelser er
indregnet et beløb 55,7 mio. kr., som skulle have været klassificeret og
præsenteret under andre tilgodehavender. Vi tager forbehold for denne
fejlklassifikation, der medfører, at tilgodehavender fra salg af varer og tjeneste-
ydelser udgør 71,3 mio. kr. i stedet for de korrekte 15,6 mio. kr.
Forbehold for manglende oplysninger om usikkerhed
vedrørende nedskrivning af EFI/DMI
SKAT har foretaget nedskrivning af EFI/DMI med 207 mio. kr. og 43,3 mio. kr., i
alt 250,3 mio. kr. De beløbsmæssige konsekvenser i forbindelse med
nedskrivningen er beskrevet i årsrapportens note 1 og note 4.
Den med nedskrivningen forbundne usikkerhed er ikke beskrevet i årsrapporten.
Det er vores vurdering, at omtale af usikkerheden i forbindelse med fuld
nedskrivning af EFI/DMI er væsentlig for forståelsen af regnskabet og vi tager
derfor forbehold for den manglende beskrivelse af usikkerheden i årsrapporten.
Usikkerheden burde have været beskrevet i en note i årsrapporten, herunder at
det ikke har været muligt at opgøre en pålidelig værdi af de funktionaliteter i
EFI/DMI, som fortsat skal anvendes i nedlukningsfasen og som derfor ikke skulle
have været nedskrevet i 2015, men i stedet indregnet med en regnskabsmæssig
værdi i balancen og afskrevet over nedlukningsperioden.
Revisionsberetning 2015
6 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0007.png
3.2 Konklusion med forbehold
Bortset fra virkningerne af de ovennævnte forbehold er det Intern Revisions op-
fattelse, at:
Årsrapporten i alle væsentlige henseender er rigtig
overensstemmelse
med
regnskabsbekendtgørelsen
Moderniseringsstyrelsens regnskabs-vejledninger.
og
i
og
SKATs forretningsgange og interne kontroller i alle væsentlige
henseender er i overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsen og
Moder-niseringsstyrelsens regnskabsvejledninger og understøtter, at
SKAT aflægger en rigtig årsrapport og overholder disponeringsreglerne.
3.3 Supplerende oplysninger
Uden at modificere vores konklusion, skal vi supplerende oplyse, at:
Budgettal for 2016 i resultatopgørelsen og noterne er ikke omfattet af
vores revision.
3.4 Udtalelse om forvaltningen
3.4.1 Forvaltningsrevision
På grundlag af den udførte revision skal vi afgive følgende kritiske
bemærkninger:
I perioden 01.01-08.09.2015 har SKAT efter vores vurdering ikke foretaget en
effektiv inddrivelsesforvaltning ved løbende at udsende rykkerskrivelser og
opkræve rykkergebyrer. Gebyrerne indgår i regnskabet for § 09.21.03 gebyrer fra
inddrivelse. I perioden 01.01-08.09.2015 har SKAT efter vores vurdering
endvidere ikke foretaget en effektiv inddrivelsesforvaltning ved løbende at
opkræve personlige fordringer. Personlige fordringer indgår i regnskabet for §
09.22.15 personlige fordringer. Begge forhold har endvidere medført en forøget
risiko for, at en andel af restancemassen må afskrives sammenlignet med, at
SKAT havde udført en effektiv inddrivelsesforvaltning ved løbende at udsende
rykkerskrivelser og opkræve personlige fordringer. SKAT har ikke været i stand til
at opgøre værdien af andelen af restancemassen, som påvirkes af den
manglende effektive inddrivelsesforvaltning.
3.4.2 Juridisk kritisk revision
På grundlag af den udførte revision skal vi afgive følgende kritiske
bemærkninger:
Der er risiko for, at der i indtægterne i regnskabet for § 09.21.03 gebyrer fra
inddrivelse og i regnskabet for § 09.22.15 personlige fordringer er indtægtsført
fordringer i perioden 01.01-08.09.2015, som ikke har været retskraftige og hvor
Revisionsberetning 2015
7 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0008.png
SKAT således ikke har haft lovhjemmel til at foretage opkrævning hos
debitorerne. Endvidere er der risiko for, at SKAT for så vidt angår personlige
fordringer ikke har foretaget de nødvendige forældelsesafbrydende handlinger i
perioden 01.01-18.11.2015.
4. Oversigt over anbefalinger for 2015
Resultatet af den udførte revision er løbende rapporteret til SKAT. Vi har
prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Rammevilkår for
funktionsområderne
Datafangst
Registrering
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Regnskabsaflæggelse
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
26
0
1
1
0
0
5
33
Prioritet 2
Middel risiko
45
2
3
5
0
0
7
62
Prioritet 3/4
Lille risiko
10
2
6
0
0
0
1
19
I alt
81
4
10
6
0
0
13
114
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 1.
Revisionsberetning 2015
8 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0009.png
5. Funktionsområder i SKAT
5.1 Rammevilkår for funktionsområderne
Vi har ved revision af funktionsområdet ”Rammevilkår” vurderet, at der i
større
omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne overordnede
konklusion baserer vi på følgende delkonklusioner:
Opgave nr. Rapport
115-001
115-002
115-003
115-004
Personalesikkerhed
It-revision af adgangsstyring
It-revision af anskaffelse, udvikling
og vedligeholdelse af systemer
It-revision af driftssikkerhed
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i væsentligt
omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
inddrivelses-
personlige
Behov for proces-
ændringer i væsentligt
omfang
Behov for proces-
ændringer i væsentligt
omfang
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i væsentligt
omfang
115-006
It-revision af SAP Intern basis
115-007
115-010
It-revision af ændringsstyring
Revisorerklæring for it-systemer
outsourcet til serviceleverandører
Lønprocessen
Undersøgelse af
processen
for
fordringer
115-160
115-170
115-181
Investeringsprocessen vedrørende
it-projekter
Besvigelser og svig
115-190
115-200
Økonomistyring i SKAT
Revisionsberetning 2015
9 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0010.png
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 81 forhold
vedrørende
”Rammevilkår”.
Observationerne fordeler sig således:
45
40
35
30
26
25
20
15
10
10
5
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
45
Blandt de væsentligste observationer kan følgende fremhæves:
Forhold der er fælles for § 9 og § 38:
SKAT rekvirerer ikke revisorerklæringer, som giver specifik sikkerhed for
driftsafviklingen af alle væsentlige og risikofyldte it-systemer, der er
outsourcet til it-service-leverandører.
”Rammekontrakten om it-konsulentbistand” med tilhørende bilag inde-
holder ikke afsnit, som omtaler eventuelle konsekvenser, hvis konsulen-
terne og medarbejderne hos it-leverandørerne ikke efterlever SKATs
informationssikkerhedspolitik.
SKAT følger ikke sin egen Change Management proces. I stedet benyttes
værktøjer og processer, der er stillet til rådighed af it-leverandørerne. Det
giver forøget risiko for, at SKATs ledelse mangler tilstrækkeligt grundlag
for at kunne prioritere it ressourcebehov.
SKAT modtager månedligt driftsrapporter og årligt generelle revisor-
erklæringer for ”CSC Classic” systemerne.
Driftsrapporterne og de
generelle revisorerklæringer er for generelle til at det kan udledes, om
driftssikkerheden er tilfredsstillende.
Adgangsrettigheder til it-systemer inddrages ikke altid for medarbejdere,
der flytter mellem afdelinger eller styrelser. Dette medfører risiko for
uautoriseret adgang til fortrolige oplysninger.
Revisionsberetning 2015
10 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0011.png
Forhold der er specifikke for § 9:
FKR har i 2014 udarbejdet en generel revisorerklæring til alle SAM’s
kunder. Erklæringen er ikke udarbejdet i overensstemmelse med ISAE
3402. Erklæringen er endvidere ikke udarbejdet specifikt til SKAT. FKR
har oplyst, at erklæringen er udarbejdet i henhold til aftale med RR.
SKAT styrer it-projekter alene efter senest gældende projektbudget.
Manglende fokus på ankerbudget kan medføre, at incitamentet til at
udarbejde retvisende budgetter samt overholde budgetter bliver
reduceret.
SKATs business case for eKapital er ikke retvisende, idet benefit for
projektet ikke er medtaget i costbenefit opgørelsen. SKAT følger ikke
Digitaliseringsstyrelsens vejledning, hvoraf det fremgår, at samfunds-
økonomiske gevinster skal gøres målbare i monetære enheder i business
casen.
SKAT sondrer ved it-projekter ikke korrekt mellem bevillingsfinansiering
og lånefinansiering for projekter. SKAT har aktiveret transaktioner på et
projekt som retligt burde have været driftsført.
SKAT har en større mængde fordringer registreret i EFI med forældelses-
dato tidligere end år 2015. Derudover findes der også fordringer i EFI med
forældelsesdato efter år 2025.
Datakvaliteten af ”nye” fordringer, som tilgår SKAT fra andre myndigheder
har fortsat ikke en kvalitet, hvor fordringernes stamdata fremstår som
værende korrekte.
Den økonomiske driftsstyring i SKAT understøttes af dashboards og
nøgletal (KPI’er). Der findes ca. 250 kildesystemer, som leverer data til
datawarehouse. Kvalitetssikring og styring af data samt dataejerskab er
ikke etableret. Der er som følge heraf forøget risiko for, at datakvaliteten
og rapporteringen i SKAT er fejlbehæftet.
Det primære formål med dashboards er at give direktører og under-
direktører et overblik over den løbende produktion. SKAT er ansvarlig for
opkrævning af told, skatter og afgifter for omtrent 1.000 mia. kr. årligt. På
dashboards er der imidlertid ikke opstillet KPI’er,
der understøtter løbende
målinger på kritiske forhold vedrørende indtægtsprocessen.
Hovedparten af de ca. 400 KPI’er i SKAT er reelt nøgletal, der udtrykker
forhold vedrørende forretningsområdernes og afdelingernes operationelle
opgaver. Fastsættelsen af KPI’er sker ikke med udgangspunkt i risiko-
afdækningen (risikobilledet for SKAT).
Ledelsen i SKAT har ikke etableret en formaliseret politik til forebyggelse
af uregelmæssigheder og svig. Derudover har ledelsen i SKAT ikke
etableret en systematisk vurdering af risikoen for besvigelser og svig i
Revisionsberetning 2015
11 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0012.png
SKATs processer som en del af risikostyringen. Eksempelvis er der ikke
etableret den fornødne funktionsadskillelse og interne kontroller, der
sigter mod at forhindre og afdække uregelmæssigheder og svig.
SKAT har oplyst, at man ikke har kendskab til, at ovenstående svagheder har
haft betydning for aflæggelse af en rigtig årsrapport. I forbindelse med vores
revision har vi endvidere ikke konstateret, at ovenstående svagheder har medført
væsentlige fejl i årsrapporten.
5.2 Datafangst
Vi har ved revision af funktionsområdet ”Datafangst” vurderet, at der i større
omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne overordnede
konklusion baserer vi på følgende delkonklusioner:
Opgave nr. Rapport
115-150
Indkøbs- og fakturahåndtering
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 4 forhold
vedrørende
”Datafangst”.
Observationerne fordeler sig således:
4
3
2
2
2
1
0
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Den væsentligste observation vedrørende datafangst:
SKATs regnskabsinstruks indeholder ikke klare definitioner og klar
ansvarsplacering af rollerne opretter af leverandørdata og godkendt
bestiller. Det betyder blandt andet, at alle medarbejdere i SKAT kan
bestille visse varer og tjenesteydelser.
Revisionsberetning 2015
12 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0013.png
5.3 Registrering
Vi har ved revision af funktionsområdet ”Registrering” vurderet, at der i større
omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne overordnede
konklusion baserer vi på følgende delkonklusioner:
Opgave nr. Rapport
115-150
115-160
Indkøbs- og fakturahåndtering
Lønprocessen
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 10 forhold
vedrørende
”Registrering”.
Observationerne fordeler sig således:
7
6
6
5
4
3
3
2
1
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Blandt de væsentligste observationer kan følgende fremhæves:
I
SKATs
regnskabsinstruks
er
varemodtagelse
og
varemodtagelseskontrol ikke beskrevet som en proces. Rollen som
varemodtager er endvidere ikke defineret og ansvarsplaceret, således
sikres det ikke, at der gennemføres en kontrol af, om de modtagne varer
og tjenesteydelser også er dem, der er betalt for.
Skatteministeriets regnskabsinstruks § 9 indeholder ikke en samlet
beskrivelse af de forskellige roller i forbindelse med gennemførelsen af et
indkøb. Regnskabsinstruksen beskriver ikke, hvorledes rollerne bør
fordeles på de involverede medarbejdere samt hvilke roller, der ikke må
varetages af en og samme medarbejder.
Revisionsberetning 2015
13 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0014.png
5.4 Bogføring
Vi har ved revision
af funktionsområdet ”Bogføring” vurderet, at der i større
omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne overordnede
konklusion baserer vi på følgende delkonklusion:
Opgave nr. Rapport
115-160
Lønprocessen
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 6 forhold
vedrørende
”Bogføring”.
Observationerne fordeler sig således:
6
5
5
4
3
2
1
1
0
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Blandt de væsentligste observationer kan følgende fremhæves:
Personale 1+2 foretager en række kvalitetssikringshandlinger af de løndata,
som overføres til Statens Administration (SAM). Ifølge EPI-centrets
forretningsgangsbeskrivelser foretager SAM afstemning mellem inddata
modtaget fra Personale 1+2 og uddata, som overføres til Intern Regnskab 1.
Intern Regnskab 1 foretager afstemning mellem lønoversigter modtaget fra
SAM og bogføring i SAP Intern. Som følge af, at der ikke foretages
afstemning mellem løndata overført fra Personale 1+2 til SAM og bogføringen
af løn i Intern Regnskab 1, er der risiko for, at fejl eller mangler i forbindelse
med løn-behandlingen hos SAM ikke opdages og korrigeres rettidigt.
5.5 Opkrævning
Funktionsområdet omfatter løbende administration af regnskabsdata i form af
opfølgning på og afstemning af løn, debitorer, kreditorer, anlæg mv.
Intern Revision har ved de gennemførte revisioner ikke haft observationer
vedrørende ”Opkrævning”.
Revisionsberetning 2015
14 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0015.png
5.6 Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger fra henholdsvis debitorer,
kreditorer, løn mv.
Intern Revision har ved de gennemførte revisioner ikke haft observationer
vedrørende
”Betaling”.
5.7 Regnskabsaflæggelse
Vi har ved revision af funktionsområdet
”Regnskabsaflæggelse” vurderet, at der i
større omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne
overordnede konklusion baserer vi på følgende delkonklusioner:
Opgave nr. Rapport
115-211
Revision af årsafslutnings-
processen for SKATs § 9
årsrapport
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 13 forhold
vedrørende
”Regnskabsaflæggelse”.
Observationerne fordeler sig således:
8
7
7
6
5
5
4
3
2
1
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Blandt de væsentligste observationer kan følgende fremhæves:
SKAT har ved udarbejdelse af årsrapport ikke beskrevet usikkerheden i
forbindelse med nedskrivning af EFI/DMI, desuden er der fejlklassificeret
væsentlige beløb.
SKATs engagementer med Danske Bank indeholder bankkonti, som vedrører
både Domstolsstyrelsen, § 38 og § 9.
Oplysninger om sikkerhedsstillelser i tidligere årsrapporter har ikke givet et
fuldstændigt billede af SKATs samlede sikkerhedsstillelser ligesom udvik-
Revisionsberetning 2015
15 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0016.png
lingen fra 2014 til 2015 ikke viser den reelle udvikling i sikkerhedsstillelser i
årsrapporten for 2015.
Af SKATs årsafslutningsmateriale fremgår det ikke konsekvent, hvorvidt der
er foretaget kvalitetssikring, samt af hvem og hvornår. Der har endvidere ikke
været en systematisereret proces for dokumentation af det bagvedliggende
materiale til SKATs årsrapport.
§ 09.21.03 Gebyrer på inddrivelsesområdet var i finansloven budgetteret til
210 mio. kr. Der er i 2015 indregnet 25,1 mio. kr., hvilket er et fald i forhold til
2014 på 48,2 mio. kr., hvor indtægten udgjorde 73,3 mio. kr. Reduktionen i
indtægterne i 2014 og 2015 kan i væsentlig omfang tilskrives en reduceret
inddrivelsesindsats som følge af, at EFI/DMI kun har fungeret i meget
begrænset omfang i 2014 og frem til nedlukning af EFI/DMI den 08.09.2015.
Efter den 08.09.2015 har der ikke været foretaget inddrivelse.
6. Åbentstående observationer /
handleplaner fra 2014
SKAT har fortsat åbenstående observationer fra 2014 for prioritet 1 og 2. Blandt
de væsentligste handleplaner kan følgende fremhæves:
Immaterielle anlægsaktiver
Godkendelse af anlægsløn og IPO samt
omkostningsgrundlaget for IPO (videreført i 2015).
Immaterielle anlægsaktiver
Nedskrivningstest (videreført i 2015).
Proces for opgørelse og oplysning om eventualposter mv. i regnskabet
(videreført i 2015).
Kvalitetssikring ved årsafslutningen, herunder systematisk fremsendelse
af dokumentation (videreført i 2015).
§ 09.21.03 Gebyrer på inddrivelsesområdet - Reduktionen i indtægterne
(videreført i 2015).
SAP Intern funktioner og funktionsadskillelse. Funktionsadskillelse mellem
disponering og godkendelse.
Tværorganisatorisk beredskabsstyring, SAP-systemerne og administrativ
it.
Definition af sikkerhedshændelser og svagheder.
Administrativ IT - Opdatering af administrative systemer.
Ledelsesmæssige kontroller og opfølgning, revurdering af rettigheder
uden for BRAS.
Revisionsberetning 2015
16 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0017.png
Ledelsesmæssige kontroller og opfølgning, funktionsadskillelse mellem
udvikling og produktion.
IR følger løbende op på, om SKAT har gennemført handleplanerne, og om obser-
vationen kan lukkes som følge af, at risici er reduceret eller elimineret.
7. Øvrige forhold i forbindelse med
årsafslutningen
Ledelsens regnskabserklæring
I forbindelse med regnskabsaflæggelsen har vi indhentet en skriftlig erklæring fra
ledelsen om forhold af væsentlig betydning for årsregnskabet, ledelses-
beretningen, målrapporteringen samt hoved- og nøgletal.
Den skriftlige erklæring omfatter årsregnskabets indhold, herunder oplysninger
om pantsætninger og sikkerhedsstillelser, garantistillelser, retssager, besvigelser,
transaktioner med nærtstående parter og begivenheder efter balancedagen og
andre områder, hvor det er vanskeligt at indhente et revisionsbevis.
Den modtagne regnskabserklæring har ikke givet anledning til bemærkninger.
I henhold til revisionsstandarderne skal vi informere ledelsen om forhold, som
ikke er korrigeret i regnskabet som følge af, at ledelsen vurderer, at de ikke
korrigerede forhold er uvæsentlige både enkeltvis og sammenlagt for
årsregnskabet som helhed.
Denne oplysning gives for at sikre, at ledelsen er orienteret om og kan tilslutte sig
de forhold, som ikke er rettet.
I forbindelse med regnskabsaflæggelsen er der ikke ud over de forhold, som er
omtalt i rapporten ”Revision af årsafslutningsprocessen for SKATs § 9
årsrapport”, konstateret forhold, som ikke er indarbejdet i årsregnskabet.
De ikke
rettede fejl fremgår ligeledes af regnskabserklæringens bilag A.
Besvigelser
Som revisorer har vi pligt til med professionel skepsis at overveje muligheden for
fejlinformationer i årsregnskabet, uanset om fejlinformationen skyldes besvigelser
eller fejl.
Ledelsen har oplyst, at SKATs forretningsgange og interne kontroller inden for de
væsentligste områder efter dens opfattelse anses for dækkende og
velfungerende til imødegåelse af risikoen for besvigelser, herunder at der
eksisterer passende funktionsadskillelse.
Ledelsen har over for os bekræftet:
Revisionsberetning 2015
17 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0018.png
sit ansvar for udformning, implementering og opretholdelse af intern kon-
trol med henblik på at forebygge og opdage besvigelser og fejl, og
at den ikke har kendskab til eller formodning om besvigelser hos SKAT.
Vi er ikke i forbindelse med vores revision blevet bekendt med forhold, der
indikerer eller vækker mistanke om besvigelser af betydning for regnskabet.
Overholdelse af lovgivningen
Vi har endvidere forespurgt ledelsen, om alle kendte aktuelle eller potentielle
overtrædelser af lovgivningen, der kan have væsentlig påvirkning på års-
regnskabet, er oplyst under revisionen og er tilstrækkelig indregnet og oplyst i
årsregnskabet. Ledelsen har over for os bekræftet, at ledelsen ikke er bekendt
med forhold, der har betydning for årsregnskabet.
Som nævnt i kritiske bemærkninger i vores revisorerklæring på årsrapporten har
vi i forbindelse med revisionen konstateret, at der er risiko for, at der i
indtægterne i regnskabet for § 09.21.03 gebyrer fra inddrivelse og i regnskabet
for § 09.22.15 personlige fordringer er indtægtsført fordringer i perioden 01.01-
08.09.2015, som ikke har været retskraftige og hvor SKAT således ikke har haft
lovhjemmel til at foretage opkrævning hos debitorerne.
Derudover er vi ikke i forbindelse med revisionen blevet bekendt med mulige
overtrædelser af lovgivningen.
Efterfølgende begivenheder
Til sikring af, at væsentlige begivenheder efter regnskabsårets udløb er præsen-
teret korrekt i årsregnskabet har ledelsen gennemgået og vurderet begivenheder
indtruffet efter balancedagen.
Ledelsen har oplyst, at der efter dens opfattelse ikke er indtruffet begivenheder
efter balancedagen, som ikke er indarbejdet og tilstrækkeligt oplyst i års-
regnskabet.
Afslutning
Vi er ikke under vores revision blevet bekendt med begivenheder, som i
væsentlig grad påvirker årsregnskabet og som ikke er tilstrækkeligt oplyst i
årsregnskabet.
Revisionsberetning 2015
18 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0019.png
Bilag 1: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes
foranstaltninger med henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan
dog designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil
dog være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil
være til stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være
omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Revisionsberetning 2015
19 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962716_0020.png
Revisionsberetning 2015
20 af 20