Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962714_0001.png
21. april 2016
J. nr. 15-3239802
Opgav enr. 115-211
Intern Revision
Erklæring
Erklæring om revision af SKATs § 9
årsrapport for 2015
Modtager
Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962714_0002.png
1. Formål med erklæringen
Formålet med nærværende erklæring er, at Intern Revision over for SKAT og
departementet erklærer sig om virksomhedens regnskabsaflæggelse og
økonomiske forvaltning med udgangspunkt i den af Intern Revision udførte
revision.
Rigsrevisionen kan tillige anvende nærværende erklæring ved udarbejdelse af
egen rapportering. Rigsrevisionens afsluttende rapportering kan således
indeholde forhold, der ikke er omfattet af nærværende erklæring.
Vores revision udføres i henhold til en § 9-aftale mellem Skatteministeren og
Rigsrevisionen.
Årsrapporten for SKAT for 2015 aflægges efter bekendtgørelse nr. 70 af 27.
januar 2011 om statens regnskabsvæsen (regnskabsbekendtgørelsen) og
Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger.
2. Ledelsens ansvar
Ledelsen har ansvaret for at udarbejde en årsrapport i overensstemmelse med
regnskabsbekendtgørelsen og Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger.
Ledelsen har endvidere ansvaret for etableringen af den interne kontrol, som
ledelsen anser for nødvendig for at udarbejde en årsrapport uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, samt valg og
anvendelse af en hensigtsmæssig regnskabspraksis og udøvelse af
regnskabsmæssige skøn, som er rimelige efter omstændighederne.
Endvidere har ledelsen ansvaret for, at de dispositioner, der er omfattet af
årsrapporten, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Ledelsen har endvidere ansvaret for, at der er etableret forretningsgange og
interne kontroller, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de
midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
3. Intern Revisions ansvar
Vores ansvar er at udtrykke en konklusion om årsrapporten på grundlag af vores
revision.
Erklæring om revision af SKATs § 9 årsrapport for 2015
1 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962714_0003.png
4. Den udførte revision
Vi har udført revisionen i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, jf.
rigsrevisorloven. God offentlig revisionsskik er baseret på de grundlæggende
revisionsprincipper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).
Dette kræver, at vi planlægger og udfører revisionen for at opnå høj grad af
sikkerhed for, om årsrapporten er uden væsentlig fejlinformation.
En revision omfatter udførelse af revisionshandlinger for at opnå revisionsbevis
for beløb og oplysninger i årsrapporten. De valgte revisionshandlinger afhænger
af revisors vurdering, herunder vurdering af risici for væsentlig fejlinformation i
årsrapporten, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl. Ved
risikovurderingen overvejer revisor intern kontrol, der er relevant for
udarbejdelsen af en rigtig årsrapport. Formålet hermed er at udforme
revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke at
udtrykke en konklusion om effektiviteten af virksomhedens interne kontrol. En
revision omfatter endvidere vurdering af, om ledelsens valg af regnskabspraksis
er passende, om ledelsens regnskabsmæssige skøn er rimelige samt den
samlede præsentation af årsrapporten.
Revisionen omfatter desuden en vurdering af, om der er etableret
forretningsgange og interne kontroller, der understøtter, at de dispositioner, der
er omfattet af årsrapporten, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger,
love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Endvidere omfatter revisionen en vurdering af, om der for udvalgte områder er
etableret forretningsgange og interne kontroller, der sikrer en økonomisk
hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er
omfattet af årsrapporten.
Vores revision omfatter ikke en sammenholdelse af bevillings- og regnskabstal,
idet kontrollen af bevillingsoverholdelse i henhold til § 9-aftalen varetages af
Rigsrevisionen.
Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet
som grundlag for vores konklusion.
5. Forbehold
5.1 Grundlag for konklusion med forbehold
Forbehold for sammenligningstal for 2014
Efter vores vurdering mangler SKAT at indregne en netto forpligtelse på 125,7
mio. vedrørende rådighedsløn til fratrådte tjenestemænd samt reetablerings-
forpligtelser i årsrapporten for 2014. Hensatte forpligtelser skulle have været
Erklæring om revision af SKATs § 9 årsrapport for 2015
2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962714_0004.png
indregnet med 249,2 mio. kr. i stedet for 123,5 mio. kr. Som følge af den
manglende indregning af disse beløb tager vi forbehold for værdiansættelsen af
hensatte forpligtelser i sammenligninstallet for 2014. Effekten på resultat-
opgørelsen i 2014 er, at Andre ordinære driftsomkostninger skulle have været
forøget med 125,7 mio. kr. Årets resultat skulle dermed have været et underskud
på 114,1 mio. kr. i stedet for et overskud på 11,6 mio. kr. Der tages forbehold for,
at årets resultat i 2014 dermed er væsentligt forkert.
Der tages endvidere forbehold for forholdenes mulige indvirkning på sammen-
ligneligheden mellem tallene for 2015 og sammenligningstallene for 2014.
Forbehold for præsentationen af tilgodehavender fra salg af varer og
tjenesteydelser
Under regnskabsposten tilgodehavender fra salg af varer og tjenesteydelser er
indregnet et beløb 55,7 mio. kr., som skulle have været klassificeret og
præsenteret under andre tilgodehavender. Vi tager forbehold for denne
fejlklassifikation, der medfører, at tilgodehavender fra salg af varer og
tjenesteydelser udgør 71,3 mio. kr. i stedet for de korrekte 15,6 mio. kr.
Forbehold for manglende oplysninger om usikkerhed vedrørende
nedskrivning af EFI/DMI
SKAT har foretaget fuld nedskrivning af EFI/DMI med 207 mio. kr. og 43,3 mio.
kr., i alt 250,3 mio. kr. De beløbsmæssige konsekvenser i forbindelse med ned-
skrivningen er beskrevet i årsrapportens note 1 og note 4.
Den med nedskrivningen forbundne usikkerhed er ikke beskrevet i årsrapporten.
Det er vores vurdering, at omtale af usikkerheden i forbindelse med fuld
nedskrivning af EFI/DMI er væsentlig for forståelsen af regnskabet og vi tager
derfor forbehold for den manglende beskrivelse af usikkerheden i årsrapporten.
Usikkerheden burde have været beskrevet i en note i årsrapporten, herunder at
det ikke har været muligt at opgøre en pålidelig værdi af de funktionaliteter i
EFI/DMI, som fortsat skal anvendes i nedlukningsfasen og som derfor ikke skulle
have været nedskrevet i 2015, men i stedet indregnet med en regnskabsmæssig
værdi i balancen og afskrevet over nedlukningsperioden.
6. Konklusion med forbehold
6.1 Konklusion med forbehold
Bortset fra virkningerne af de ovennævnte forbehold er det Intern Revisions
opfattelse, at:
Årsrapporten i alle væsentlige henseender er rigtig og i overens-
stemmelse med regnskabsbekendtgørelsen og Moderniseringsstyrelsens
regnskabsvejledninger.
SKATs forretningsgange og interne kontroller i alle væsentlige
henseender er i overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsen og
Erklæring om revision af SKATs § 9 årsrapport for 2015
3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962714_0005.png
Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger og understøtter, at
SKAT aflægger en rigtig årsrapport og overholder disponeringsreglerne.
7. Supplerende oplysninger om andre
forhold
7.1 Supplerende oplysninger om andre forhold
Uden at modificere vores konklusion, skal vi supplerende oplyse, at:
Budgettal for 2016 i resultatopgørelsen og noterne er ikke omfattet af
vores revision.
8. Udtalelse om forvaltningen
8.1 Forvaltningsrevision
På grundlag af den udførte revision
bemærkninger:
skal vi afgive følgende kritiske
I perioden 01.01-08.09.2015 har SKAT efter vores vurdering ikke
foretaget en effektiv inddrivelsesforvaltning ved løbende at udsende
rykkerskrivelser og opkræve rykkergebyrer. Gebyrerne indgår i
regnskabet for § 09.21.03 gebyrer fra inddrivelse. I perioden 01.01-
08.09.2015 har SKAT efter vores vurdering endvidere ikke foretaget en
effektiv inddrivelsesforvaltning ved løbende at opkræve personlige
fordringer. Personlige fordringer indgår i regnskabet for § 09.22.15
personlige fordringer. Begge forhold har endvidere medført en forøget
risiko for, at en andel af restancemassen må afskrives sammenlignet
med, at SKAT havde udført en effektiv inddrivelsesforvaltning ved
løbende at udsende rykkerskrivelser og opkræve personlige fordringer.
SKAT har ikke været i stand til at opgøre værdien af andelen af
restancemassen, som påvirkes af den manglende effektive
inddrivelsesforvaltning.
8.2 Juridisk kritisk revision
På grundlag af den udførte revision skal vi afgive følgende kritiske
bemærkninger:
Erklæring om revision af SKATs § 9 årsrapport for 2015
4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962714_0006.png
Der er risiko for, at der i indtægterne i regnskabet for § 09.21.03 gebyrer
fra inddrivelse og i regnskabet for § 09.22.15 personlige fordringer er
indtægtsført fordringer i perioden 01.01-08.09.2015, som ikke har været
retskraftige og hvor SKAT således ikke har haft lovhjemmel til at foretage
opkrævning hos debitorerne. Endvidere er der risiko for, at SKAT for så
vidt angår personlige fordringer ikke har foretaget de nødvendige
forældelsesafbrydende handlinger i perioden 01.01-18.11.2015.
København, den 21. april 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Erklæring om revision af SKATs § 9 årsrapport for 2015
5 af 5