Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962704_0001.png
21. juni 2016
J. nr. 15-3055154
Plannr. 115-181
Intern Revision
Rapport 2015
Direktørområderne IT og Økonomi
Investeringsprocessen vedrørende it-
projekter
Modtager
Direktøren Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktøren Karsten Juncher, IT og Økonomi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 27. oktober 2015, revideret
investeringsprocessen vedrørende it-projekter. Den udførte revision er en del af
den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 21. juni 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Lars Kørvell
Manager
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
2 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at vurdere, om SKAT har etableret hensigtsmæssige
forretningsgange og interne kontroller for investeringsprocessen omfattende it-
projekter. Revisionen omfatter derudover en vurdering af de overordnede
styringsprincipper for it-investeringsprocessen i SKAT. Som en del af revisionen
har Intern Revision udvalgt to større investeringsprojekter (DIAS og eKapital), hvor
vi har foretaget substanstest samt efterprøvet de etablerede forretningsgange og
interne kontroller.
2. Omfang
Vi har gennemgået processerne for budgettildeling, løbende økonomisk opfølgning
og styring af projekter, registrering på projekter, disponering/ godkendelse samt
leverandørstyring.
I forbindelse med revisionen har vi holdt møde med Controlling og Service, IT-
Udvikling samt Styring og Analyse. Derudover har vi gennemgået materiale for
forretningsgange og interne kontroller.
Som en del af revisionen har vi gennemgået to større investeringsprojekter (DIAS
og eKapital). For de to projekter har vi interviewet projektchef og medarbejdere. Vi
har efterprøvet de etablerede forretningsgange og interne kontroller. Materiale for
budgettildeling, budgetopfølgning og rapportering er blevet gennemgået. Vi har
stikprøvevis sammenholdt regnskabsmæssige registreringer til underliggende
kontraktmateriale. Derudover har vi gennemgået og kontrolleret underliggende
materiale, der danner grundlag for de månedlige og kvartalsvise
regnskabsgodkendelser.
I forbindelse med revisionen har vi gennemgået procedurer, som sikrer korrekt
klassifikation. Vi har efterprøvet, at bogføringen på alle PSP-elementer, der skal
anlægsføres (LF løn og LF faktura) er blevet
overført til regnskabsposten ”anlæg
under opførelse”.
Vi har efterprøvet SKATs opgørelse af anlægsløn og Interne
Produktionsomkostninger (IPO). SKAT rapporterer og registrerer anlægsløn og
IPO på projekter med et samlet budget på over 8 mio. kr. For 2015 har SKAT
bogført anlægsløn og IPO på i alt 5 projekter under udvikling, som har haft et
budget over 8 mio. kr. For alle 5 projekter har vi gennemgået opgørelse over
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
3 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0004.png
medgåede interne timer til bogføringen i SAP. Det er blevet kontrolleret at
anlægsløn og IPO er bogført under anlæg og SKAT har anvendt de opgjorte
timesatser for 2015.
Derudover har vi foretaget revision af afskrivninger og nedskrivninger for
immaterielle anlægsaktiver. Rapporteringen herfor er fortaget i den afsluttende
revision.
Revisionen er gennemført i perioden november 2015 til februar 2016 og vedrører
finansåret 2015.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
regnskabsprocessen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med
revisionen vurderet funktionsområderne Rammevilkår for funktionsområderne,
datafangst, registrering, bogføring, betaling og regnskabsaflæggelse.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Regnskabsaflæggelse
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
SKAT styrer alene efter senest gældende projektbudget. Manglende fokus på
ankerbudget kan medføre, at incitamentet til at udarbejde retvisende
budgetter samt overholde budgetter bliver reduceret.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
4 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0005.png
SKAT sondrer ikke korrekt mellem bevillingsfinansiering og lånefinansiering
for projekter. SKAT har aktiveret et beløb på et projekt som retligt burde have
været driftsført.
Der er ikke sammenhæng mellem de enkelte
styringsredskaber/rapporteringer i SKAT, ligesom der ikke er sammenhæng
mellem tal i regnskabet og ledelsesrapporteringen i SKAT. Der er dermed
risiko for, at informationerne der tilgår ledelsen er fejlbehæftet og styringen af
SKAT bliver uensartet.
SKAT har over for Intern Revision ikke kunne dokumentere, at
udbudsreglerne har været overholdt ved indgåelse af to tillægskontrakter til et
projekt.
SKAT har afregnet faktura med for høj timepris i forhold til indgået kontrakt.
Adgangen til at tidsregistrere på projekter er ikke systemunderstøttet.
Således har alle medarbejdere i SKAT adgang til at tidsregistrere på de
enkelte projekter.
Timesedler bliver ikke godkendt en gang om måneden.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1. Budgetopfølgning og Styring
2. Kontroller
3. Love/regler
4. Faktura
5. Godkendelse
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
0
1
0
0
1
Prioritet 2
Middel risiko
3
1
0
1
1
6
Prioritet 3/4
Lille risiko
1
0
0
0
0
1
I
alt
4
1
1
1
1
8
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har for 6 af de 8 observationer modtaget handleplaner fra det reviderede
direktørområde. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede
handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici. For 2 observationer
(observation 2.1 og 5.1) har SKAT valgt ikke at udarbejde handleplaner. Intern
Revision fastholder de vurderede risici for de 2 observationer. Vi vil derfor
fremadrettet tilrettelægge revisionen på området ud fra denne vurdering.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
5 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Budgetopfølgning og Styring
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår for
funktionsområderne
1.1 Styringsgrundlag for SKATs opfølgning
2015 på projekter
Prio.
projektbudget. Rapporteringen sker i forhold til
2
senest gældende aftalegrundlag og
udviklingen i forhold til dette. Såfremt et projekt
følger den fremdrift, der senest er aftalt med
Direktionen, vil fremdriften vurderes som
værende ”grøn”. Dette uanset, at projektet er
forsinket i forhold til den oprindelige
projektplan. På tilsvarende vis vil et projekt,
der følger det risikobillede, der senest er aftalt
med Direktionen være ”grøn” uanset, at
risiciene for projektet er øget i forhold til den
oprindelige projektplan.
Budgetopfølgningen bliver foretaget på
baggrund af senest godkendte projektbudget
og kan således afvige i forhold til det
ankerbudget, der oprindeligt er lagt for
projektet.
Hvis det bliver nødvendigt at udvide den
økonomiske ramme for et projekt skal der
udarbejdes en ny indstilling til
”Change
Board”,
om udvidelse af budgettet. Ændres økonomien
eller forudsætningerne for større projekter skal
SKAT derudover udarbejde et nyt aktstykke,
SKAT styrer alene efter senest gældende
Manglende efterfølgende vurdering af
det oprindelige budget (ankerbudget)
kan medføre, at incitamentet til at
udarbejde retvisende budgetter samt
overholde budgetter bliver reduceret.
Den manglende efterfølgende
vurdering af ankerbudget kan tillige
medføre, at SKAT ikke forsøger at
klarlægge årsager til manglende
opfyldelse af budgetforudsætninger og
derved ikke anvender viden om
bristede budgetforudsætninger ved
udarbejdelse af fremtidige budgetter.
Intern Revision anbefaler, at
projektrapporteringen til SKATs ledelse tillige
indeholder den oprindelige budgetversion.
Vi anbefaler, at SKAT evaluerer samt anvender
viden om bristede budgetforudsætninger ved den
fremadrettede budgettering.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
6 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0007.png
Nr.
Observationer
som skal forelægges Finansudvalget til
godkendelse.
SKAT har oplyst, at der er procedurer, hvor
der skal redegøres for ændringer i forhold til
mandatet fra direktionen
herunder
budgetændringer.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Center for Økonomistyring og Finanslov, Jens Madsen
SKAT vil definere, hvilket budgetestimat, der fremadrettet skal figurere som ankerbudget for et projekt
herunder hvilke regler, der gør sig
gældende i forhold til en revurdering af ankerbudgettet.
SKAT tilpasser den løbende ProjektStatusRapport så ankerbudgettet fremadrettet fremgår. ProjektStatusRapporten er tilpasset senest d.
31.12.2016– ansvaret herfor er placeret hos René Svendsen.
Frist: 31.12.2016
1.2 Indregning af benefit i Business case
2015
Intern Revision har konstateret, at costbenefit
opgørelsen i Business casen for eKapital ikke
Prio.
er retvisende, idet benefit for projektet ikke er
medtaget i costbenefit opgørelsen. Vi har
3
således konstateret, at projektet påregnes at
kunne reducere skattegabet. Det skal dog
bemærkes, at denne benefit er henført til ikke
økonomiske gevinster og således ikke
fremstår som en benefit for projektet. I
Digitaliseringsstyrelsens vejledning til statens
business case-model
fremgår: ”Gevinster
opdeles i fire typer. Budgetmæssige,
produktivitetsmæssige, samfundsøkonomiske
og ikke økonomiske gevinster
Intern Revision anbefaler, at SKAT implementerer
en procedure, som sikrer, at SKAT opgør benefit i
Business casen for alle projekter i SKAT.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
7 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0008.png
Nr.
Observationer
(kvalitetsløftgevinster). For de tre første typer
gælder, at de skal optræde i Business casen
og er gjort målbare i monetære enheder”.
SKAT har oplyst, at den generelle praksis er,
at SKAT indregner benefit for projekter,
herunder samfundsøkonomiske gevinster. Der
er for det konkrete projekt sket en beklagelige
fejl ved udfyldelse af Business casen, hvor
benefit ved en fejl ikke er blevet medregnet
ved opgørelse af costbenefit.
SKAT har oplyst, at benefit fremgår af de
aktstykker, som er tiltrådt af Finansudvalget.
Benefits indgår således i
beslutningsgrundlaget, selvom de ikke har
været indregnet i Business casen.
Af Digitaliseringsstyrelsens vejledning
”Vejledning til gevinstrealiseringsplan” fremgår,
at Gevinstrealiseringsplanen sammen med
Gevinstdiagrammet og Programplanen er et
centralt ledelsesprodukt for programledelsen,
idet dokumentet sætter rammen for opfølgning
og måling af gevinster, som programmet skal
opnå. Klart definerede gevinster hjælper
programstyregruppe og programbestyrelsen til
at vurdere programmets værdi, og prioritere
dette ift. andre initiativer, som organisationen
ønsker at iværksætte.
Risici
Anbefalinger
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
8 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0009.png
Nr.
Observationer
Ingen handleplan
Risici
Anbefalinger
SKAT vurderer ikke, at der er behov for handleplan, da samfundsmæssige benefits i forvejen medtages.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
9 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0010.png
1.3 Sondring mellem bevillingsfinansiering
2015 og lånefinansiering
Prio.
vedr. uddannelse. Det aktiverede beløb
2
vedrører betaling til leverandør for ændret
uddannelsesforløb samt midlertidigt
uddannelsesmiljø.
SKAT har oplyst, at fakturabeløbet vedrører
både uddannelse og udvikling. Det er vores
vurdering, at uddannelse ikke indgår som en
del af udviklingsfasen på et projekt uanset om
det er en ekstern leverandør eller SKAT, der
afholder omkostningen. En andel af
fakturabeløbet burde således have været
driftsført.
SKAT har oplyst, at flere projekter i SKAT vil
blive udviklet agilt. Flere projekter vil således
på et givent tidspunkt omfatte transaktioner,
der skal aktiveres henholdsvis driftsføres.
Vi har konstateret, at SKAT har aktiveret beløb
Risiko for at regnskabet ikke bliver
retvisende, såfremt SKAT ikke sondrer
korrekt mellem bevillingsfinansiering
og lånefinansiering.
Vi anbefaler, at SKAT ved indgåelse af kontrakter
sikrer, at der foretages en opdeling mellem de
leverancer, der skal aktiveres og de leverancer,
der skal driftsføres.
Vi anbefaler, at SKAT anmoder leverandører om,
at fremsende fakturaer, hvor fakturabeløbet bliver
opdelt på leverancer, der skal aktiveres
henholdsvis driftsføres.
Vi anbefaler, at SKAT implementerer
tilstrækkelige procedurer, der sikrer, at der ved
budgetlægning og bogføring af it-projekter bliver
sondret korrekt mellem bevillingsfinansiering og
lånefinansiering.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
10 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0011.png
Handleplan fra Center for Økonomistyring og Finanslov, Jens Madsen
SKAT vurderer ikke, at spørgsmålet kan løses i forhold til leverandøren og kontraktindgåelse, idet det dog kan overvejes om det er muligt, at man i
aftalen om betalingsmilepæle mv kunne håndtere at man fakturerede opdelt på LF og BF så ville man hjælpe projekterne og controllerne en hel del.
I det nuværende setup kontrolleres aktiverbarheden af projektstyringskonsulenten, projektlederen, projektcontrolleren samt den
økonomimedarbejder, der foretager afregningen til anlægget.
SKAT vil indarbejde det beskrevne forslag fremadrettet i det omfang det er muligt.
Frist 31.10.2016.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
11 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0012.png
1.4 Projektrapporteringen som
2015 ledelsesmæssigt styringsgrundlag
Prio.
følgende styringsredskaber og rapporteringer:
2
SkmØk, Porteføljestatus- Projektportefølje,
Projekt Status Rapportering,
Budgetkonsolidering samt Business case.
Vi har konstateret, at der ikke er
sammenhæng mellem de enkelte
styringsredskaber og rapporteringer i SKAT.
Vi har konstateret, at der i ledelsesrapportering
benævnt
”Porteføljestatus” for eKapital
bliver
rapporteret et væsentligt lavere
investeringsbeløb for januar 2016 end
kvartalet før.
I ledelsesrapporteringen benævnt
”Projektportefølje” ”Status januar 2016” er
i
eKapital rapporteret et afkast i forhold til
Business casen, som ikke umiddelbart kan
afstemmes til den grundlæggende Business
case for projektet (rapporteret til
Finansudvalget og IT-projektrådet). I
”Porteføljestatus” kan de opgjorte gevinster
ikke umiddelbart afstemmes til gevinster i
”Projektportefølje”.
SKAT har oplyst, at der er
retningslinjer for indholdet i de enkelte tabeller.
Derudover har vi konstateret, at SKAT
aktiverer anlægsløn i regnskabet med en
I styringen af projekter anvender SKAT
Risiko for, at informationen, der tilgår
SKATs ledelse er fejlbehæftet, såfremt
der ikke er sammenhæng mellem de
enkelte styringsredskaber.
Risiko for, at styringen i SKAT bliver
uensartet, når der ikke er
sammenhæng mellem tal i regnskab
og ledelsesrapporteringen.
Vi anbefaler, at SKAT etablerer sammenhæng
mellem de enkelte styringsredskaber og
rapporteringer i SKAT.
Vi anbefaler, at SKAT etablerer et
transaktionsspor, så der er sammenhæng mellem
tal i regnskabet og ledelsesrapporteringen. Vi
anbefaler, at den anvendte timesats for intern løn
harmoniseres.
Vi anbefaler endvidere, at SKAT etablerer
kvalitetssikringsprocedurer, der skal sikre
sammenhæng mellem de enkelte
styringsredskaber og rapporteringer i SKAT.
Vi anbefaler, at SKAT i højere grad redegør for
beregningen af de oplyste tal i
ledelsesrapporteringen
eksempelvis ”Afkast
i
forhold til
Business case” og ”Akk. Drifts-
og ÅV
effekter”.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
12 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0013.png
timesats, som ikke er i overensstemmelse med
den i SkmØk anvendte timesats.
SKAT har oplyst, at da SkmØk’en er en
budgetmodel, har SKAT valgt at tage
udgangspunkt i de timesatser, der anvendes
efter aftale med Finansministeriet og ikke den
beregnede timesats tillagt IPO.
Handleplan fra Center for Økonomistyring og Finanslov, Jens Madsen
SKAT vurderer, at der er sammenhæng mellem de enkelte styringsredskaber
og at der alene er tale om menneskelig fejl bag de
divergerende tal. SKAT vurderer ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at foretage sig yderligere på nuværende tidspunkt, da
porteføljestyringen og porteføljerapporteringen netop står for at blive ændret i regi af Styringsprogrammet.
SKAT vurderer ikke umiddelbart, at det vil være hensigtsmæssigt at anvende den regnskabsmæssigt fastlagte timesats for anlægsaktivering
ved estimering af ressourcetrækket generelt i projekterne. Den nuværende sats, der anvendes, er den sats, der generelt anvendes i
forbindelse med budgettering over for finansudvalget mv.
– og eftersom SkmØk’en (hvori ressourceberegningen foretages) er et
budgetredskab, der skal kunne afstemmes over for aktstykker mv., vurderer SKAT det mest hensigtsmæssigt at bibeholde det nuværende
princip. SKAT vil dog genoverveje muligheden for harmonisering af timesatsen og redegøre for løsningen ved fristens udløb.
SKAT vil revurdere den eksisterende afkastberegning og vil i forbindelse med implementeringen udarbejde passende dokumentation for
metoden
herunder eksplicit forklaring i en note i rapporteringsmaterialet.
Frist: 31.12.2016
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
13 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0014.png
Nr.
2
Observationer
Kontroller
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår for
funktionsområderne
2.1 Tidregistrering på PSP-elementer
2015
Økonomistyring, Økonomi opretter PSP-
elementer, som de interne medarbejdere, der
Prio.
er tilknyttet de enkelte projekter skal anvende.
Aktiviteter i udviklingsfasen skal registreres på
2
lovfinansierede PSP-elementer og vil blive
aktiveret på projektet. Under revisionen
konstaterede Intern Revision, at alle
medarbejdere i SKAT har mulighed for, at
registrere tid på alle oprettede PSP-elementer.
Der er således ikke opsat begrænsninger i
SAP, så kun de medarbejdere, som er
tilknyttet det enkelte projekt, kan registrere tid
på projektet. Under revisionen har Intern
Revision fået oplyst, at Projektchefen løbende
følger op på registreret forbrug, ligesom
projektchefen og projektstyringskonsulenten
kontrollerer forbrug i forbindelse med
budgetopfølgning og regnskabsgodkendelse af
det enkelte projekt.
SKAT har oplyst, at omkostningerne ved at
implementere en systemunderstøttet adgang
til at registrere tid på PSP-elementer ikke vil
stå mål med gevinsten.
SKAT har oplyst, at det er personalelederens
ansvar at sikre, at medarbejderne kun
anvender et givet projekts PSP-elementer i
den udstrækning de pågældende er allokeret
Risiko for, at medarbejdere, der ikke
har været involveret i udviklingsfasen
af et projekt, fejlagtigt registrerer tid på
projektet.
Intern Revision anbefaler, at adgangen til at
registrere tid på PSP-elementer bliver
systemunderstøttet, således at det kun er
medarbejdere, som er involveret i et projekt, der
har adgang til at registrere tid på projektet.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
14 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0015.png
Nr.
Observationer
til og arbejder på projektet. Dette sikres i
dialog med den pågældende projektleder.
SKAT har oplyst, at eftersom projektarbejde
ofte involverer medarbejdere ad-hoc, vil en
systemunderstøttelse der låser PSP-elementet
forhindre de enkelte ad-hoc tilknyttede
medarbejdere i at foretage den daglige
timefordeling.
Ingen handleplan
Risici
Anbefalinger
SKAT vurderer, at omkostningerne ved at implementere en systemunderstøttet adgang til at registrere tid på PSP-elementer ikke vil stå mål
med gevinsten. Den enkelte projektleder har stor interesse i, at det kun er de rette medarbejdere, der opgavefordeler på deres projekt, da
forkert tidsforbrug vil mindske deres råderum. Herudover skal man være opmærksom på, at eftersom projektarbejde ofte involverer
medarbejdere ad-hoc, vil en systemunderstøttelse der låser PSP-elementet forhindre de enkelte ad-hoc tilknyttede medarbejdere i at foretage
den daglige timefordeling.
På ovenstående baggrund vil SKAT ikke foretage sig yderligere.
IR´s supplerende kommentarer:
Intern Revision fastholder den vurderede risiko.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
15 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0016.png
Nr.
3
Observationer
Love/regler
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår for
funktionsområderne
3.1 Overholdelse af udbudsregler
2015
Intern Revision konstaterede under revisionen,
Prio.
hovedkontrakten for de to projekter, som var
1
omfattet af Intern Revisions gennemgang.
Det er bl.a. projektleders opgave at sikre, at
udbudsreglerne er overholdt.
Intern Revision har bedt SKAT dokumentere, at
udbudsreglerne har været overholdt for to
tillægskontrakter/ændringsanmodninger på
henholdsvis 11 og 14 mio. kr. SKAT har oplyst,
at tillægskontrakterne ikke har været
genudbudt.
SKAT har oplyst, at der generelt er etableret en
gældende proces, der involverer høring af den
Contract Manager, der er tilknyttet projektet, for
rådgivning om udbudsretlige regler. Ansvaret for
efterlevelse af dennes rådgivning/anbefalinger
ligger hos projektchef/projektleder for det
pågældende projekt.
Det er Intern Revisions vurdering, at den af
SKAT etablerede proces for kontrol af, om
udbudsreglerne overholdes, ikke har været
iagttaget i forbindelse med indgåelse af de to
tillægskontrakter.
at der var udarbejdet tillægskontrakter til
Risiko for, at SKAT ikke overholder
udbudsreglerne ved indgåelse af
tillægskontrakter til hovedkontrakt
Intern Revision anbefaler, at SKAT etablerer en
procedure, der sikre, at udbudsreglerne bliver
overholdt ved indgåelse af
tillægskontrakter/ændringsanmodninger til
projekter.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
16 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0017.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra IT jura og leverandørstyring, Lone Munch Thorsen:
SKAT vil indskærpe den gældende proces over for projektledere og formænd for styregrupper.
SKAT vil derudover gennemgå processen og overveje om det er nødvendigt at iværksætte yderligere tiltag.
Frist: 30.09.2016.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
17 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0018.png
Nr.
4
Observationer
Faktura
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Bogføring
4.1 Fejlfakturering
2015
Intern Revision konstaterede, at en faktura for
Prio.
faktureret med for høj timepris i forhold til
2
indgået kontrakt. SKAT gav udtryk for, at der
var problemer med specielt et konsulenthus,
som fakturerede med for høj timepris. Det er
Intern Revisions opfattelse, at SKAT ikke har
lovhjemmel til at afholde meromkostninger for
konsulentarbejde ud over de omkostninger
som SKAT har aftalt med leverandør i henhold
til den indgået kontrakt.
SKAT har oplyst, at SKAT har procedurer,
hvor leverandøren anmodes om en ny faktura,
såfremt fakturaen ikke stemmer overens med
den aftalte pris i henhold til kontrakt.
Konsulenthusenes fakturaer bliver løbende
kontrolleret af den
projektchef/projektleder/projektstyringskonsule
nt, der er tilknyttet det projekt fakturaen
vedrører, og der bliver forlangt kreditnota,
såfremt SKAT har betalt et for højt beløb i
forhold til kontrakten.
afregning af eksterne konsulenttimer var
SKAT afholder en meromkostning som
SKAT ikke har hjemmel til at afholde.
Intern Revision anbefaler, at SKAT gennemgår
alle betalte fakturaer fra det konkrete
konsulenthus og beder leverandør udstede
kreditnota, for de fakturaer, hvor SKAT har betalt
et højt honorar i forhold til kontrakt.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
18 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0019.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra: Center for Økonomistyring og Finanslov, Jens Madsen
SKAT vil gennemgå alle betalte fakturaer fra det konkrete konsulenthus og bede leverandør udstede kreditnota, for de fakturaer, hvor SKAT
har betalt et højt honorar i forhold til kontrakt.
SKAT vil udarbejde
en vejledning til projektledere/PSK’er, der pålægger dem at lave en oversigt over samtlige konsulenttimepriser på deres
projekter og anvende den ved fakturakontroller
samt indskærpe en regel om kreditering og ny faktura ved alle fejlfaktureringer.
Frist: 31.10.2016
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
19 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0020.png
Nr.
5
Observationer
Godkendelse
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Bogføring
5.1 Godkendelse af timesedler
2015
Under gennemgang af anlægsførte timer, som
Prio.
Intern Revision, at tidsregistreringen ikke bliver
2
kontrolleret af medarbejdernes chef. SKAT har
oplyst, at projekterne trækker på interne
medarbejdere i SKAT via en intern
ressourcebank i SKAT. Det er projektchefen,
som har kendskab til arbejdsopgaverne samt
hvilke medarbejdere, der er tilknyttet projektet.
Under revisionen har Intern Revision fået
oplyst, at Projektchefen løbende følger op på
registeret forbrug, ligesom projektchefen og
projektstyringskonsulenten overordnet
kontrollerer forbrug i forbindelse med
budgetopfølgning og regnskabsgodkendelse af
det enkelte projekt.
Opgørelse af medgåede interne timer bliver en
gang om måneden opgjort af sagsbehandler i
Økonomi, Controlling og Service.
Projektchefen godkender projektregnskabet
hvert kvartal, som indbefatter en overordnet
godkendelse af registreringerne i regnskabet.
Ingen handleplan
bliver aktiveret på projekterne konstaterede
Forøget risiko for fejl i timeregnskabet,
såfremt dette ikke løbende
kvalitetssikres.
Intern Revision anbefaler, at SKAT etablerer en
procedure, hvor det fremgår, at de timer fra
timeregnskabet/timesedlerne, som bliver konteret
på det enkelte projekt er blevet kvalitetssikret
samt godkendt af projektchefen. Kontrollen bør
udføres minimum en gang om måneden.
Projekterne ser i dag hver måned de medgående timer. Kvartalsvist er der en formel godkendelse fra projektlederen. SKAT vurderer ikke, at
der vil være væsentlige styringsmæssige gevinster ved at indføre en formel månedlig godkendelsesproces. I det omfang, at der er
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
20 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0021.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
fejlregistreringer på et projekt, vil projektlederen have en stor interesse i at dette rettes til, så det bliver retvisende, da der ellers vil være tale
om indskrænkelse af projektets råderum.
På ovenstående baggrund vil SKAT ikke foretage sig yderligere.
IR´s supplerende kommentarer:
Intern Revision fastholder den vurderede risiko.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
21 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962704_0022.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Investeringsprocessen vedrørende it-projekter
22 af 22