Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962702_0001.png
8. april 2016
J. nr.
15-2866973
Plannr. 115-160
Intern Revision
Rapport 2015
Økonomi
Revision af Lønprocessen
Modtager
Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 9. oktober 2015, revideret
lønprocessen herunder gennemgået og vurdereret de dele af lønprocessen, som
varetages af Statens Administration (SAM). Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 8. april 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Heidi Eriksen
Manager
Revision af lønprocessen
2 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at vurdere, om der på alle væsentlige og risikofyldte
områder i lønprocessen er etableret betryggende procedurer (manuelle og
automatiserede forretningsgange og interne kontroller) samt at efterprøve, hvorvidt
procedurerne fungerer effektivt. Procedurer fungerer effektivt, når de sikrer en
fuldstændig og nøjagtig behandling af løntransaktioner, et rigtigt regnskab mv.
I henhold til § 9-aftalen mellem Rigsrevisionen (RR) og Skatteministeriet er
revisionen af lønområdet delt mellem RR og IR. RR varetager revisionen af
lønninger og pensioner ved undersøgelse af forretningsgange og gennemgang af
konkrete løn-, personale- og pensionssager for at sikre, at de udbetalte ydelser er
i overensstemmelse med love, overenskomster og andre aftaler. IR varetager
revisionen af afstemninger og regnskabsaflæggelse.
I forbindelse med revisionen af afstemninger og regnskabsaflæggelsen skal IR
ligeledes vurdere, hvorvidt der er etableret betryggende procedurer i de øvrige dele
af lønprocessen (fra datafangst til bogføring) samt sikre, at disse fungerer effektivt.
Dette omfatter ligeledes de dele af lønprocessen, som varetages af SAM.
SKAT er forpligtet til at modtage ydelser fra SAM på en række områder inden for
lønprocessen. På disse områder er SKAT således afhængig af, at der er etableret
betryggende procedurer hos SAM og at disse fungerer effektivt. SAM revideres af
Finansministeriets Koncernrevision (FKR) og RR.
Den overordnede lønproces i forbindelse med gennemførelse af en løntransaktion
er skitseret herunder. Forud for denne proces ligger ansættelsesprocessen.
Revision af lønprocessen
3 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0004.png
Som det fremgår af oversigten varetages de enkelte opgaver i lønprocessen af
forskellige enheder i SKAT og af SAM:
Personale 1+2 opretter lønordrer og overfører disse til SAM via lønportalen
og HR-Løn
SAM forestår behandlingen af SKATs lønordrer, herunder tilbagesøgning af
refusioner hos kommunerne
Intern Regnskab 1 påser udbetaling af løn, afregning af skatter og pensioner,
bogføring af løn samt afstemning af bogføringssaldi til SLS.
Controlling og Service foretager opfølgning på den bogførte og udbetalte løn pr.
medarbejder ved sammenholdelse med oplysninger i HR-løn mv.
Vi har udført revisionen med udgangspunkt i ovenstående oversigt.
Revision af lønprocessen
4 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0005.png
2. Omfang
Vi har interviewet nøglemedarbejdere hos Personale 1+2, Intern Regnskab 1 og
Controlling og Service samt gennemgået dele af den dokumentation, som
udarbejdes af de enkelte enheder.
Vi har gennemgået processen i forbindelse med gennemførelse af løn-
transaktioner, herunder de etablerede procedurer ved behandlingen af lønordrer i
Personale 1+2. Vi har endvidere gennemgået grænsefladerne mellem SKAT og
SAM samt vurderet de processer, som varetages af SAM. Vi har gennemgået
afstemningsprocedurer i Intern Regnskab 1. Vi har endvidere gennemgået
controlling af løn hos Controlling og Service samt den ledelsesinformation, som
udarbejdes på grundlag heraf.
I forbindelse med revisionen har vi afholdt møder med RR’s lønrevisionsteam. Som
nævnt indledningsvist varetager RR i henhold til § 9-aftalen revisionen af
lønprocessen fra oprettelse og registrering af nye medarbejdere til bogføring af
løn. I forbindelse med vores revision og vurdering af den samlede lønproces har vi
inddraget RR’s
observationer og vurderinger fra den del af lønprocessen, som RR
reviderer. RR har i 2015 revideret løn hos Spillemyndigheden og SKAT.
Derudover har vi afholdt møde med medarbejdere hos Finansministeriets Koncern
Revision (FKR), som varetager revisionen af lønprocessen hos SAM. Vi har
gennemgået det eksisterende aftalegrundlag mellem SKAT og SAM samt
gennemgået den i 2014 modtagne revisorerklæring fra SAM’s revisor FKR
vedrørende revisionen af de dele af SKATs lønproces, som varetages af SAM.
SKAT har på baggrund af den nye vejledning om lønkontrol fra Moderniserings-
styrelsen udarbejdet en lønkontrolplan. SKAT har implementeret den nye
kontrolplan pr. 1. januar 2016. Vi har overordnet gennemgået SKATs nye
kontrolplan.
Revisionen blev foretaget i perioden oktober 2015 til januar 2016 og vedrører
finansåret 2015.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
regnskabsprocessen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med
nærværende revision vurderet alle funktionsområder fra datafangst til
regnskabsaflæggelse på lønområdet samt stikprøvevist testet registreringer og
afstemninger til underliggende dokumentation i Personale 1+2 og Intern Regnskab
1. Rammevilkår omfatter såvel interne som eksterne regler, retningslinjer og
instrukser. Vi har i den forbindelse gennemgået relevante afsnit om lønområdet i
de interne instrukser og vejledninger samt gennemgået lønkontrolplanen. (De
gennemgåede funktionsområder er fremhævet med gråt i figuren).
Revision af lønprocessen
5 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0006.png
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Regnskabsaflæggelse
I forbindelse med gennemførelse af løntransaktioner er følgende enheder ansvar-
lige for de enkelte funktionsområder:
Personale 1+2
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Registrering
SAM
Registrering
Opgørelse
Opkrævning
Intern Regnskab 1+2
Rammevilkår for funktionsområderne
Bogføring
Betaling
Regnskabsaflæggelse
Controlling og Service
Rammevilkår for funktionsområderne
Revision af lønprocessen
6 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0007.png
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Revisorerklæringen for 2014 fra FKR giver ikke sikkerhed for, at de manuelle
og automatiserede forretningsgange og interne kontroller, som varetages af
SAM, har fungeret effektivt i hele året.
Procesejerskabet for lønprocessen er delt mellem en række enheder. Som
følge heraf mangler der et samlet overblik over kontrollerne i hele
lønprocessen end-to-end, herunder identifikation af manglende-, overflødige-
eller dobbeltkontroller.
Der foretages ikke systematiske og løbende afstemninger mellem løndata,
som overføres fra Personale 1+2 til SAM og løndata som overføres fra SAM til
Intern Regnskab 1. Der er derfor ikke sikkerhed for, at de bogførte løndata i
Intern Regnskab 1 stemmer overens med løndata i Personale 1+2.
Der anvendes mange ressourcer på interne kontroller, som i visse tilfælde
udføres dobbelt.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Revisionserklæring
Interne Kontroller og
lønkontrolplan
Afstemninger
Bogføring og afstemning af
refusioner
Registrering i HR-løn
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
1
0
1
0
0
2
Prioritet 2
Middel risiko
0
1
2
1
0
4
Prioritet 3/4
Lille risiko
0
0
0
0
1
1
I
alt
1
1
3
1
1
7
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har for tre af de syv observationer modtaget handleplaner fra de reviderede
direktørområder. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede
handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici. For fire obser-
vationer har vi ved dateringen af nærværende rapport endnu ikke modtaget
handleplaner fra de ansvarlige direktørområder. Vi har således ikke kunnet
vurdere, hvorvidt påtænkte ændringer vil reducere de identificerede risici. For
yderligere se bemærkninger under de enkelte observationer.
Revision af lønprocessen
7 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0008.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Revisionsemne: Revisorerklæringer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområder
Med henblik på at sikre, at væsentlige kontroller i den
del af SKATs lønproces, som varetages af SAM,
fungerer effektivt i hele regnskabsåret, skal vi
anbefale, at SKAT fremover indhenter en specifik
revisorerklæring til SKAT fra SAM udarbejdet i
overensstemmelse med ISAE 3402. Revisor-
erklæringen kan hensigtsmæssigt udarbejdes af
SAM’s revisorer FKR
og RR. Revisor-erklæringen
skal indhentes hvert år. Revisor-erklæringerne vil
endvidere give SKAT sikkerhed for, at oplysninger i
driftsstatusrapporter mv. er korrekte.
Endvidere skal vi anbefale, at SKAT hvert år
indhenter en revisorerklæring om revisionen af SLS.
1.1
FKR har i 2014 udarbejdet en generel Da den modtagne revisorerklæring fra
2015
revisorerklæring
til alle SAM’s kunder.
FKR i 2014 ikke er udarbejdet specifikt
Erklæringen er ikke udarbejdet i overens-
Prio.
stemmelse med ISAE 3402. Erklæringen er
endvidere ikke udarbejdet specifikt til SKAT.
1
FKR har oplyst, at erklæringen er udarbejdet i
henhold til aftale med RR.
Ifølge oplysninger fra FKR er SAM organiseret i
en række lønteams. Hvert lønteam betjener en
række kunder hos SAM. FKR reviderer alle
lønteams hvert år. Kunderne i de enkelte
lønteams revideres efter en rotationsplan over
en årrække. SKATs lønproces hos SAM
revideres således ikke hvert år.
til SKAT, er der risiko for, at SKATs
lønproces
hos
SAM,
herunder
behandlingen af SKATs løndata, ikke i
tilstrækkeligt omfang dækkes af den af
FKR udførte revision. Endvidere er der
risiko for, at SKAT ikke rettidigt
modtager oplysninger om specifikke
risikofyldte forhold vedrørende SKATs
lønproces
hos
SAM,
herunder
kontrolsvagheder, idet erklæringen kun
omtaler generelle forhold for alle
kunder hos SAM. Der er endvidere
risiko for, at erklæringen ikke afdækker
det forhold, at SKATs opgaver afviger
fra opgavesplittet hos SAM.
De opgaver, som SAM varetager for SKAT,
afviger fra standardopgavesplittet hos SAM, idet
SKAT varetager bogføring, opkræver tilgode-
SKAT har ingen sikkerhed for, at SAM
havender hos fratrådte medarbejdere mv.
efterlever bestemmelserne i SKATs
SKAT afholder løbende statusmøder med SAM, regnskabsinstruks.
hvor forhold vedrørende samarbejdet og
services drøftes. På møderne gennemgås drifts- Da
SKAT
ikke
indhenter
en
statusrapporterne.
revisorerklæring om SLS, er der risiko
for, at SKAT ikke rettidigt modtager
I henhold til SLA’en pkt. 7 skal SKAT sikre, at
oplysninger om risikofyldte forhold og
SAM overholder bestemmelserne i SKATs kontrolsvagheder i SLS. Manglende
regnskabsinstruks.
indhentelse af en revisorerklæring om
SLS er endvidere ikke i overens-
Revision af lønprocessen
8 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKAT anvender statens lønsystem (SLS). SLS stemmelse med regnskabsinstruksens
revideres af RR. RR har oplyst, at RR ikke pkt. 3.5.
afgiver revisorerklæringer til SKAT eller andre
statslige virksomheder om revisionen af SLS.
Ifølge regnskabsinstruksen pkt. 3.5 skal
enheder, der modtager materiale fra data-
behandlere fastlægge procedurer til kontrol af
indholdets rigtighed, omfang og form samt fuld-
stændighed. Den udførte kontrol skal doku-
menteres.
Handleplan
SIR anbefaler under observationen, at der, for at sikre at alle væsentlige kontroller er foretaget af Statens Administration, skal indhentes en
revisorerklæringen, jf. regnskabsinstruksens pkt. 3.5.
Det skal hertil bemærkes, at regnskabsinstruksens pkt. 3.5 alene omfatter driftsafvikling hos it-leverandører, hvormed der er indgået en
kontrakt om drift og eventuel systemudvikling. Regnskabsinstruksens pkt. 3.5 omhandler således ikke aftalen med Statens Administration.
Moderniseringsstyrelsen har tidligere over for SKAT oplyst, at der ikke er fastsat regler om, at der skal udarbejdes revisorerklæring, da der er
tale om statslige institutioner, der alle revideres af Rigsrevisionen, eller der er indgået en §9 aftale med Rigsrevisionen.
SKAT vil videresende en beskrivelse af problematikken, herunder Intern Revisions anbefaling, til Moderniseringsstyrelsen til videre drøftelse
og afklaring med Rigsrevisionen.
Ansvarlig:
Mette Herner
Tidsfrist:
Senest 1. juni 2016
IR’s supplerende kommentarer:
Som følge af, at SKAT afventer svar fra Moderniseringsstyrelsen, foreligger der ikke på tidspunktet for afslutningen af rapporten konkrete
handleplaner fra SKAT. Vi har derfor ikke haft mulighed for at vurdere, hvorvidt de identificerede risici vil blive reduceret.
Revision af lønprocessen
9 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0010.png
2
Revisionsemne: Interne kontroller og lønkontrolplan
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområder
Med henblik på at identificere manglende,
overflødige eller dobbeltkontroller i lønprocessen
skal vi anbefale, at der etableres et samlet overblik
over hvilke kontroller, som udføres, herunder hvem
der udfører kontrollerne.
Dette overblik kan f.eks. etableres ved at
udarbejde oversigter (Flow charts) med tilhørende
beskrivelser af forretningsgange og kontroller i
lønprocessen, end-to-end.
Nødvendigheden af at skabe et overblik over
manuelle og automatiserede forretningsgange og
kontroller forøges som følge af, at væsentlige dele
af lønprocessen varetages af SAM og som følge
af, at der anvendes et eksternt lønsystem (SLS).
SKAT bør endvidere overveje at etablere en
funktion med ansvar for hele lønprocessen. Denne
funktion skal blandt andet koordinere kontroller
end-to-end i lønprocessen samt stille krav til
kontrollers implementering og effektivitet.
2.1
SKAT har ikke etableret et samlet overblik over
2015
de interne kontroller, som udføres i løn-proces-
sen.
Prio.
2
Manuelle og automatiserede forretningsgange
og interne kontroller i forbindelse med
gennemførelse af løntransaktioner er fordelt
mellem Personale 1+2, SAM, Intern Regnskab
1+2 samt Controlling og Service. De enkelte
afdelinger har ansvaret for den del af løn-
processen, hvori deres opgaver udføres.
Vi har konstateret, at der udføres dobbelt-
kontroller i Personale 1+2 og hos SAM.
Eksempelvis foretages der begge steder 100%
kontrol i forbindelse med ansættelser,
oprykninger, udnævnelser, afskedigelser m.m.
SKAT har oplyst, at SKAT udfører kontroller ud
fra en risikovurdering, herunder har SKAT
vurderet, at der er behov for supplerende
kontroller som følge af en forøget risiko for fejl i
lønbehandlingen hos SAM i forbindelse med
SAM’s udflytning
og udskiftning af med-
arbejdere.
SKAT har ultimo 2015 udarbejdet en løn-
kontrolplan, som skal implementeres pr. 1/1
2016. Lønkontrolplanen omfatter ikke den del af
lønprocessen, som varetages af SAM. Den del
af lønprocessen, som varetages af SAM, er
beskrevet i Statens Administrations EPI
Centret.
Som følge af, at SKAT ikke har
etableret et samlet overblik over de
kontroller, som udføres i lønprocessen,
er der risiko for, at der mangler
implementering af væsentlige kontroller
samt risiko for, at der udføres over-
flødige eller dobbeltkontroller.
Når der udføres dobbeltkontroller er der
risiko for, at ressourcerne ikke
anvendes optimalt.
Den nye lønkontrolplan skaber ikke et
samlet overblik over lønprocessen end-
to-end hos SKAT.
Revision af lønprocessen
10 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0011.png
Handleplan
SKAT vil følge Intern Revisions anbefaling om, at etablere et samlet oveblik over lønkontrolprocessen end-to-end. Overblikket vil skabes via
flow-charts og tilhørende beskrivelser af forretningsgange og kontroller i løn-processen. For så vidt angår anbefalingen om at etablere en
funktion med ansvar for hele lønprocessen, vil SKAT overveje at etablere en funktion med ansvar for kontrollerne i den del af lønprocessen,
der varetages af SKAT.
Ansvarlig:
Mette Herner
Tidsfrist:
Senest 1. september 2016
Handleplan modtaget
Revision af lønprocessen
11 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0012.png
3
Revisionsemne: Afstemninger og kvalitetssikring af løndata
Funktionsområde: Bogføring
Vi skal anbefale, at der etableres systematiske og
løbende afstemninger mellem ind- og uddata,
således at der kontinuerligt foretages afstemninger
mellem løndata, der overføres til SAM og løndata,
der modtages fra SAM. Kontrollerne kan udføres
ved, at der foretages afstemning mellem løntotaler
i lønordrer fremsendt fra Personale 1+2 og
løntotaler i bogføringen i SAPIntern. Løntotaler er
f.eks. samlet bruttoløn, samlede udbetalinger,
samlede antal medarbejdere mv. Herved sikres
fuldstændighed og nøjagtighed mellem løndata i
Personale 1+2 og Intern Regnskab 1, herunder at
der følges op på unøjagtigheder, fejl eller mangler
mv. i forbindelse med lønbehandlingen hos SAM.
Såfremt det ikke er muligt at etablere ovenstående
afstemning, skal vi anbefale, at der i forbindelse
med hver lønkørsel indhentes dokumentation fra
SAM, som bekræfter, at SAM har foretaget
afstemning mellem inddata og uddata.
3.1
Personale 1+2 foretager en række kvalitets- Som følge af, at der ikke foretages
2015
sikringshandlinger af de løndata, som overføres afstemning mellem løndata overført fra
til SAM. Ifølge EPI-centrets forretningsgangs-
Prio.
beskrivelser foretager SAM afstemning mellem
inddata modtaget fra Personale 1+2 og uddata,
1
som overføres til Intern Regnskab 1. Intern
Regnskab 1 foretager afstemning mellem
lønoversigter iflg. SLS og bogføring i SAPIntern.
SKAT har oplyst, at det ikke er muligt at foretage
afstemning mellem inddata fra Personale 1+2 og
de data, som indlæses i SAP Intern fra SLS og
som Intern Regnskab 1 foretager afstemning af.
Personale 1+2 til SAM og bogføringen
af løn i Intern Regnskab 1, er der risiko
for, at fejl eller mangler i forbindelse
med lønbehandlingen hos SAM ikke
opdages og korrigeres rettidigt.
Revision af lønprocessen
12 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0013.png
Handleplan
Personale 1 og Personale 2 foretager inddatakontrol på alle lønordrer, der behandles i SAM. Efter vores oplysninger foretager SAM ind- og
uddatakontrol på alle transaktioner.
Som nævnt under punkt 3.3, findes der ikke uddata fra SLS, der muliggør en afstemning som anført af Intern Revision. Der foretages afstemning
mellem SLS og SAP ved hver lønkørsel.
På baggrund af disse processer, er det SKATs opfattelse, at der er sikkerhed for, at der er overensstemmelse med data ifølge lønordre til SAM,
lønudbetalingerne og den løn, der fremgår af regnskabet.
SKAT vil undersøge muligheden for, at der i forbindelse med hver lønkørsel kan indhentes dokumentation fra SAM, som bekræfter, at SAM har
foretaget afstemning af ind- og uddata.
Ansvarlig:
Mette Herner
Tidsfrist:
Senest 1. juli 2016
IR’s supplerende kommentarer:
Som følge af, at SKAT afventer svar fra SAM, foreligger der ikke på tidspunktet for afslutningen af rapporten konkrete handleplaner fra SKAT.
Vi har derfor ikke haft mulighed for at vurdere, hvorvidt de identificerede risici vil blive reduceret.
Revision af lønprocessen
13 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0014.png
Revisionsemne: Afstemning mellem SAPIntern og eIndkomst
3.2
Der foretages ikke afstemning mellem bogført Som følge af, at SKAT ikke foretager
2015
løn i SAPIntern og indberettet løn i eIndkomst. afstemning mellem bogført løn i
Funktionsområde: Bogføring
Vi skal anbefale, at der etableres systematiske og
løbende afstemninger mellem bogført løn i
SAPIntern og indberetningen i eIndkomst. Det er
vores vurdering, at det ikke er tilstrækkeligt, at SAM
foretager afstemning mellem SLS og eIndkomst,
idet dette ikke sikrer, at f.eks. acontoløn samt øvrige
manuelle lønposteringer i SAPIntern indberettes
korrekt i eIndkomst. Afstemningen mellem løndata
ifølge SLS og indberetning i eIndkomst udgør en
væsentlig del af afstemningen mellem bogført løn og
indberetning i eIndkomst, men kan efter vores
opfattelse ikke stå alene.
Ifølge beskrivelser i EPI-centret foretager SAM SAPIntern og indberetning i eIndkomst,
Prio.
afstemning mellem SLS og indberetning i er der risiko for, at løn ikke indberettes
eIndkomst.
1
korrekt.
Handleplan
SKAT har indgået aftale med SAM, der foretager denne afstemning. SAM orienterer SKAT, såfremt der konstateres uoverensstemmelser.
For så vidt angår aconto løn og øvrige manuelle lønposter sker der ingen indberetning fra SAP til e-indkomst. Indberetningen til e-indkomst
foretages altid fra SLS, idet udbetaling af aconto løn mv altid afløses af en lønordre til SLS.
På baggrund heraf vurderes det, at den med SAM aftalte proces giver den nødvendige sikkerhed for, at der foretages korrekt indberetning til
e-indkomst.
Ansvarlig:
Betty Solgaard
IR’s supplerende kommentarer:
IR er ikke enig. En lønafstemning udført af SKAT giver efter IR’s vurdering SKATs ledelse sikkerhed for, at alle lønposteringer
i SAP Intern er
indberettet fuldstændigt og nøjagtigt i eIndkomst. En lønafstemning udført af SAM er afhængig af, at SKAT har indberettet alle lønposteringer
til SAM og opdager ikke såfremt, der mangler indberetninger. Dette vil en lønafstemning udført af SKAT gøre. En lønafstemning er en
efterfølgende kontrolforanstaltning, en opdagende kontrol, som giver ledelsen sikkerhed for, at alle lønposteringer bogført i SAP Intern er
indberettet fuldstændigt og nøjagtigt i eIndkomst. IR vil i 2016 foretage opfølgning på lønkonti i SAP Intern, herunder vurdere, om der eksisterer
den fornødne sikkerhed for, at alle manuelle lønposteringer efterfølgende registreres fuldstændigt og nøjagtigt i SLS og indberettes i eIndkomst.
Revision af lønprocessen
14 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0015.png
Revisionsemne: Afstemning mellem SAPIntern og SLS
3.3
I forbindelse med en lønkørsel indlæses en lønfil Der er risiko for, at akkumulerede saldi
2015
i SAPIntern. Der foretages efterfølgende på lønkonti i SAPIntern ikke stemmer til
Funktionsområde: Bogføring
Vi skal anbefale, at der i forbindelse med hver
lønkørsel
foretages
afstemning
mellem
akkumulerede saldi på lønkonti i SAPIntern og
akkumulerede saldi iflg. SLS.
afstemning mellem den bogførte løn på lønkonti akkumulerede saldi iflg. SLS og at
Prio.
i SAPIntern og udskrift fra SLS. I forbindelse med lønnen derfor ikke bogføres fuld-
afstemningen foretages ikke afstemning af stændigt og nøjagtigt.
2
akkumulerede saldi på lønkonti i SAPIntern og
akkumulerede saldi iflg. SLS.
Handleplan
Revisionen anbefaler, at der foretages afstemning mellem akkumulerede saldi i SAP-intern og SLS, således det sikres, at der er
overensstemmelse mellem lønnen i SLS og den bogførte løn i SAP-intern.
Der findes ikke uddata fra SLS, der muliggør en sådan afstemning. Der foretages afstemning mellem SAP og SLS ved hver lønkørsel, og da
der ikke kan ændres i disse totaler, er det vurderingen, at risikoen for, at der ikke er overensstemmelse mellem SLS og SAP er elimineret.
Ansvarlig:
Betty Solgaard
IR’s supplerende kommentarer:
Efter vores vurdering er det ikke et argument, at der systemteknisk ikke forefindes uddata, som muliggør en afstemning af akkumulerede saldi.
Hos SAM må der forefindes akkumulerede saldi i SLS, da SAM ellers ikke kan sikre en fuldstændig og nøjagtig indberetning af løn fra SLS til
eIndkomst. I alle lønsystemer forefindes akkumulerede saldi (løntotaler) for alle lønarter, ligesom der forefindes akkumulerede lønsaldi på alle
medarbejderes lønsedler. Akkumulerede lønsaldi i SLS er jo blot en sammenlægning af alle medarbejderes lønsedler. IR vil foretage opfølgning
herpå i 2016.
Revision af lønprocessen
15 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0016.png
4
Revisionsemne: Bogføring og afstemning af sygedagpenge
Funktionsområde: Bogføring
Vi skal anbefale, at sygedagpenge indregnes som
tilgodehavender i takt med, at medarbejderne
afholder sygedage. Tilgodehavender afstemmes
herefter med indbetalinger fra kommunerne.
Endvidere skal vi anbefale, at det løbende sikres,
at SAM tilbagesøger sygedagpengerefusioner
inden for tidsfristerne herfor.
registrerer
sygdom
i Indregningen af sygedagpengere-
4.1
Medarbejdere
2015
tidsregistreringssystemet. Registreringen sker fusioner sker ikke i takt med SKATs
dels løbende og dels, når medarbejderen optjening heraf. Indregningen sker
Prio.
genoptager arbejdet.
dermed ikke i overensstemmelse med
2
regnskabsbekendtgørelsen.
På grundlag af registrering af sygedage i
tidsregistreringssystemet fremsender Personale
2 oplysninger til SAM om medarbejdere, som Som følge af, at SKAT kun foretager
SAM skal tilbagesøge sygedagpenge for. SAM stikprøvevis kontrol af, at SAM tilbage-
foretager
herefter
tilbagesøgning
af søger alle refusionsberettigede syge-
sygedagpenge hos medarbejdernes bopæls- dage, har SKAT ingen sikkerhed for, at
kommuner.
Tilbagesøgningerne
indgår
i alle refusionsberettigede sygedage
lønordrer i SLS og fremsendes til bogføring i refunderes.
Intern Regnskab 1. Der udarbejdes og bogføres
lønordrer hver 14. dag.
Der er endvidere risiko for, at SKAT
I forbindelse med bogføring af sygedagpenge
modtager Intern Regnskab 1 en oversigt over de
medarbejdere, som der er tilbagesøgt
sygedagpenge for. Oversigten er specificeret på
medarbejdernes CPR-nr. Oversigten anvendes
som grundlag til opfølgning på indbetalinger fra
de enkelte kommuner.
Personale 1+2 foretager stikprøvevis opfølgning
på, at SAM foretager tilbagesøgning af alle
refusionsberettigede sygedage.
I henhold til regnskabsbekendtgørelsen skal
indregningen (bogføringen) af sygedagpenge-
refusioner foretages i takt med, at refusioner
optjenes, det vil sige i takt med, at
medarbejderne afholder refusionsberettigede
sygedage. Af regnskabsinstruksen fremgår det
endvidere, at refusioner skal indregnes, når der
ikke modtager de refusioner, som
SKAT er berettiget til, hvis SAM ikke
overholder tidsfristerne for tilbage-
søgning
af
sygedagpenge
hos
kommunerne.
Revision af lønprocessen
16 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0017.png
opstår et retsligt krav og i den periode, hvor de
skabes.
Vi har konstateret, at indregningen af
sygedagpenge ikke sker i takt med, at
sygedagpenge optjenes, idet der kun foretages
bogføring af sygedagpenge i forbindelse med
de lønordrer, som modtages fra SAM hver 14.
dag.
Vi har endvidere fået oplyst, at SAMs
tilbagesøgning af refusioner hos kommunerne
kan være forsinket. I henhold til SLA’en mellem
SKAT og SAM er SAM ansvarlig for korrekt og
rettidig behandling af det modtagne materiale
ud fra fastsatte tidsfrister. SAM har dog ikke
hjemmel til at erstatte udgifter uanset, om det er
SAM, som har fejlet.
Handleplan
Der er i første omgang ikke udarbejdet handlingsplan for observationen her, idet det mellem SKAT og Intern Revision er aftalt at der afholdes
møde med henblik på nærmere at drøfte, hvor tidligt tilgodehavenderne kan registreres, jf. tillige regnskabsbekendtgørelsen § 25, stk. 1.
For så vidt angår bemærkningen om, at det løbende skal sikres, at SAM tilbagesøger refusionerne inden for fristerne, skal det bemærkes, at
der foretages en stikprøvevis kontrol heraf. Stikprøven fastsættes ud fra væsentlighed og risiko.
Det betyder, at stikprøven vil blive udvidet, såfremt forholdene tilsiger dette. Der er således i en periode i 2015 konstateret et stigende antal fejl
på området for søgning af refusion i forbindelse med barsel. På baggrund heraf, blev der i en periode foretaget 100 % kontrol af alle søgte
barselsrefusioner.
Såfremt der konstateres fejl, underrettes SAM straks herom.
Såfremt der konstateres forsinkelser i forbindelse med søgningen af refusioner, er der en løbende dialog med SAM herom.
Kontaktperson:
Mette Herner
Tidsfrist:
1. maj 2016
Handleplan modtaget
Revision af lønprocessen
17 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0018.png
Nr.
5
Observationer
Revisionsemne: Registreringer i HR-Løn
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Registrering
5.1
Vi har konstateret at der i forbindelse med
2015
registrering af engangsydelser (tillæg, over- og
merarbejde mm.) i HR-løn kan ske lønkørsel
Prio.
uden en ordre er godkendt i systemet, det vil
sige, at alle lønordrer køres igennem uanset om
3
de er godkendte eller ej.
SKAT foretager overvågning af HR-løn således,
at ikke godkendte lønkørsler kontrolleres
umiddelbart før og umiddelbart efter den
endelig fremsendelse til SAM. Det er således
muligt at stoppe lønudbetalinger, som ikke er
godkendte.
Der sker derudover logning af alle aktiviteter i
HR-løn ligesom Controlling og Service hver
måned foretager kontrol af godkendelser.
Der er er risiko for at der anvendes
unødigt mange ressourcer på manuelle
kontroller, som kan afhjælpes ved at
etablere en systemunderstøttet løs-
ning.
IR anbefaler, at der etableres en system-
understøttet løsning, som sikrer, at der kun kan
gennemføres en lønkørsel, når der foreligger en
godkendt lønordre. SKAT bør stille krav om
etablering af systemunderstøttelsen hos SAM.
Handleplan:
SKAT vil gøre Moderniseringsstyrelsen
som ejer HR-løn
opmærksom på Intern Revisions anbefaling om etablering af denne
systemunderstøttelse.
Kontaktperson:
Mette Herner
Tidsfrist:
1. maj 2016
Handleplan modtaget
Revision af lønprocessen
18 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962702_0019.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revision af lønprocessen
19 af 19