Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962697_0001.png
4. maj 2016
J. nr. 16-0368938
Plannr. 115-122
Intern Revision
Revisionsberetning 2015
Finanslovens § 9 Skatteankestyrelsen
Modtager
Anette Hummelshøj
Kopi
Niels Frode-Jensen
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
Revisionsberetning 2014
1 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0002.png
Forord
Revisionen af Finanslovens § 9, Skatteankestyrelsen, varetages af Rigs-
revisionen samt Intern Revision. Skatteministeren og rigsrevisor har med
udgangspunkt i Rigsrevisorlovens § 9 indgået en såkaldt § 9-aftale. § 9-aftalen
indeholder en identifikation af de revisionsopgaver, der skal varetages af Intern
Revision.
Nærværende revisionsberetning indeholder en redegørelse for den af Intern
Revision udførte revision vedrørende regnskabsåret 2015. Nærværende
beretning indeholder således ikke en redegørelse for den af Rigsrevisionen
udførte revision. Der henvises til Rigsrevisionens særskilte rapportering.
Beretningen er udarbejdet med udgangspunkt i fremsendte revisionsrapporter
omhandlende regnskabsåret 2015. Beretningen er således at betragte som en
rekapitulation af de væsentligste forhold, der er fremført i den løbende
rapportering. I tillæg hertil har vi opsummeret de væsentligste forhold vedrørende
tidligere regnskabsår, som endnu ikke er lukket.
København, den 4. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Revisionsberetning 2015
2 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0003.png
1. Læsevejledning
Denne læsevejledning giver et overblik over indholdet i beretningens kapitler.
Kapitel 2 indeholder en oversigt over og en beskrivelse af de funktionsområder,
der anvendes i kapitel 5 i beretningen.
I kapitel 3 har vi gengivet konklusionen og vores udtalelse om forvaltningen fra
vores revisorerklæring for 2015 vedrørende revisionen af årsregnskabet.
I kapitel 4 er vist en oversigt over de anbefalinger, som revisionen for 2015 har
givet anledning til.
Kapitel 5 indeholder for rammevilkår og for hvert funktionsområde, jf. kapitel 2:
En oversigt over revisionsrapporter og den samlede konklusion i rapporten
En grafisk præsentation af antallet af revisionsanbefalinger fordelt på
prioriteter
En sammenfatning af de væsentlige svagheder, der er omtalt i
revisionsrapporterne
En vurdering af de risici, som kan henføres til de observerede forhold
En tilkendegivelse af, i hvilket omfang der bør gennemføres ændringer inden
for det enkelte funktionsområde.
Det skal bemærkes, at tekstafsnittene ikke kan betragtes som en egentlig
konklusion for det enkelte funktionsområde, men i stedet er at betragte som en
sammenfatning af de revisioner, der er gennemført på området.
Det skal tillige bemærkes, at den udførte revision har været rettet mod risiko-
betonede områder i Skatteankestyrelsen. Dette forhold påvirker naturligvis
indholdet i sammenfatningerne.
Kapitel 6 indeholder en oversigt omfattende alle åbentstående handleplaner
vedrørende prioritet 1 og 2 anbefalinger fra revisionsrapporter fra 2014.
Kapitel 7 indeholder en beskrivelse af øvrige forhold i forbindelse med års-
afslutningen.
Revisionsberetning 2015
3 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0004.png
2. Omfang
Nærværende beretning er struktureret i overensstemmelse med den model, som
Intern Revision anvender til en operationel beskrivelse og kategorisering af
aktiviteterne i Skatteankestyrelsen, jf. skemaet nedenfor. Modellen opdeler
indtægts- og udgiftsprocesserne i en række funktionsområder. Det skal dog
bemærkes, at samtlige indtægts- og udgiftsprocesser ikke nødvendigvis omfatter
samtlige funktionsområder, ligesom rækkefølgen i funktionsområderne ikke er
ens på tværs af samtlige indtægts og udgiftsprocesser.
Revisionsberetning 2015
4 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0005.png
Rammevilkår for funktionsområderne
Rammevilkårene udgør de grundlæggede vilkår for, at aktiviteterne i funktions-
områderne kan afvikles. Rammevilkårene omfatter:
Den regnskabsmæssige ramme, som udgør grundlaget for tilrettelæggelsen
og udførelsen af aktiviteter i regnskabsforvaltningen. Vilkårene er beskrevet i
Ministerieinstruksen, Virksomhedsinstruksen og i Regnskabsinstruksen for
Skatteankestyrelsen med tilhørende underliggende vejledninger.
Den it-mæssige ramme, som sikrer, at forvaltningen kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Datafangst
Funktionsområdet omfatter den basale
begivenheder og økonomiske transaktioner.
datafangst
i
forbindelse
med
Registrering
Funktionsområdet omfatter registrering af regnskabsdata i underliggende regn-
skabssystemer.
Bogføring
Funktionsområdet omfatter bogføring af regnskabsdata i finanssystemerne SAP
Intern.
Opkrævning
Funktionsområdet omfatter løbende administration af regnskabsdata i form af
opfølgning på og afstemning af løn, debitorer, kreditorer, anlæg mv.
Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger vedrørende henholdsvis
debitorer, kreditorer, løn mv.
Regnskabsaflæggelse
Funktionsområdet omfatter regnskabsmæssige foranstaltninger i forbindelse med
regnskabsaflæggelse, herunder forberedende handlinger, kvalitetssikring af
regnskabsdata mv.
Revisionsberetning 2015
5 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0006.png
3. Erklæring
Følgende konklusion på den udførte revision fremgår af vores revisorerklæring
på regnskabet:
3.1 Konklusion
På baggrund af den udførte revision skal Intern Revision udtrykke at:
Årsrapporten i alle væsentlige henseender er rigtig
overensstemmelse
med
regnskabsbekendtgørelsen
Moderniseringsstyrelsens regnskabs-vejledninger.
og
i
og
Skatteankestyrelsens forretningsgange og interne kontroller i alle
væsentlige henseender er i overensstemmelse med regnskabs-
bekendtgørelsen og Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger og
understøtter, at Skatteankestyrelsen aflægger en rigtig årsrapport og
overholder disponeringsreglerne.
3.2 Supplerende oplysninger om andre forhold
Uden at modificere vores konklusion, skal vi supplerende oplyse, at:
Budgettal for 2016 i resultatopgørelsen og noterne er ikke omfattet af
vores revision.
4. Oversigt over anbefalinger for 2015
Resultatet af den udførte revision er løbende rapporteret til SKAT. Vi har
prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Rammevilkår for
funktionsområderne
Datafangst
Registrering
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Regnskabsaflæggelse
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
7
0
1
1
0
0
0
9
Prioritet 2
Middel risiko
34
2
3
3
0
0
2
44
Prioritet 3/4
Lille risiko
9
2
6
0
0
0
0
17
I alt
50
4
10
4
0
0
2
70
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 1.
Revisionsberetning 2015
6 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0007.png
5. Funktionsområder i Skatteanke-
styrelsen
5.1 Rammevilkår for funktionsområderne
Vi har ved revision af
funktionsområdet ”Rammevilkår” vurderet, at der i større
omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne overordnede
konklusion baserer vi på følgende delkonklusioner:
Opgave nr. Rapport
115-001
115-002
115-003
115-004
Personalesikkerhed
It-revision af adgangsstyring
It-revision af anskaffelse, udvikling
og vedligeholdelse af systemer
It-revision af driftssikkerhed
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i væsentligt
omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
115-006
It-revision af SAP Intern basis
115-007
115-010
It-revision af ændringsstyring
Revisorerklæring for it-systemer
outsourcet til serviceleverandører
Lønprocessen
115-160
Vores kommentarer vedrører de administrative it-systemer mv., som Skatteanke-
styrelsen anvender hos SKAT, jf. aftale med SKAT herom. Vores anbefalinger er
derfor en gengivelse af de anbefalinger, som vi har fremsendt til SKAT, og som vi
skal anbefale, at Skatteankestyrelsen via aftalen med SKAT sikrer, at der bliver
fulgt op på.
Revisionsberetning 2015
7 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0008.png
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 50 forhold
vedrørende ”Rammevilkår”. De prioriterede observationer fordeler sig således:
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
9
7
34
Blandt de væsentligste observationer kan følgende fremhæves:
Forhold der er fælles for § 9 og § 38:
SKAT rekvirerer ikke revisorerklæringer, som giver specifik sikkerhed for
driftsafviklingen af alle væsentlige og risikofyldte it-systemer, der er
outsourcet til it-service-leverandører.
”Rammekontrakten om it-konsulentbistand” med tilhørende bilag
inde-
holder ikke afsnit, som omtaler eventuelle konsekvenser, hvis konsulen-
terne og medarbejderne hos it-leverandørerne ikke efterlever SKATs
informationssikkerhedspolitik.
SKAT følger ikke sin egen Change Management proces. I stedet benyttes
værktøjer og processer, der er stillet til rådighed af it-leverandørerne. Det
giver forøget risiko for at SKATs ledelse mangler tilstrækkeligt grundlag
for at kunne prioritere it ressourcebehov.
SKAT modtager månedligt driftsrapporter og årligt generelle revisor-
erklæringer for ”CSC Classic” systemerne.
Driftsrapporterne og de
generelle revisorerklæringer er for generelle til at det kan udledes, om
driftssikkerheden er tilfredsstillende.
Adgangsrettigheder til it-systemer inddrages ikke altid for medarbejdere,
der flytter mellem afdelinger eller styrelser. Dette medfører risiko for
uautoriseret adgang til fortrolige oplysninger.
Revisionsberetning 2015
8 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0009.png
Forhold der er specifikke for § 9:
Finansministeriet Koncern Revision (FKR) har i 2014 udarbejdet en
generel revisorerklæring til alle SAM’s kunder. Erklæringen er ikke
udarbejdet i overensstemmelse med ISAE 3402. Erklæringen er
endvidere ikke udarbejdet specifikt til SKAT. FKR har oplyst, at
erklæringen er udarbejdet i henhold til aftale med RR.
SKAT og Skatteankestyrelsen har oplyst, at man ikke har kendskab til, at
ovenstående svagheder har haft betydning for aflæggelse af en rigtig årsrapport.
I forbindelse med vores revision har vi endvidere ikke konstateret, at
ovenstående svagheder har medført væsentlige fejl i årsrapporten.
5.2 Datafangst
Vi har ved revision af funktionsområdet ”Datafangst” vurderet, at der i større
omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne overordnede
konklusion baserer vi på følgende delkonklusioner:
Opgave nr. Rapport
115-150
Indkøbs- og fakturahåndtering
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 4 forhold
vedrørende registrering. Observationerne fordeler sig således:
4
3
2
2
2
1
0
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Den væsentligste observation vedrørende datafangst:
SKATs regnskabsinstruks indeholder ikke klare definitioner og klar
ansvarsplacering af rollerne opretter af leverandørdata og godkendt
bestiller: Det betyder blandt andet, at alle medarbejdere i SKAT kan
bestille visse varer og tjenesteydelser.
Revisionsberetning 2015
9 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0010.png
5.3 Registrering
Vi har ved revision af funktionsområdet ”Registrering” vurderet, at der i større
omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne overordnede
konklusion baserer vi på følgende delkonklusioner:
Opgave nr. Rapport
115-150
115-160
Indkøbs- og fakturahåndtering
Lønprocessen
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 10 forhold
vedrørende registrering. Observationerne fordeler sig således:
7
6
6
5
4
3
3
2
1
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Blandt de væsentligste observationer kan følgende fremhæves:
I
SKATs
regnskabsinstruks
er
varemodtagelse
og
varemodtagelseskontrol ikke beskrevet som en proces. Rollen som
varemodtager er endvidere ikke defineret og ansvarsplaceret, således
sikres det ikke, at der gennemføres en kontrol af om de modtagende
varer og tjenesteydelser også er dem, der er betalt for.
Skatteministeriets regnskabsinstruks § 9 indeholder ikke en samlet
beskrivelse af de forskellige roller i forbindelse med gennemførelsen af et
indkøb. Regnskabsinstruksen beskriver ikke hvorledes rollerne bør
fordeles på de involverede medarbejdere samt hvilke roller, der ikke må
varetages af en og samme medarbejder.
Revisionsberetning 2015
10 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0011.png
5.4 Bogføring
Vi har ved revision af funktionsområdet ”Bogføring” vurderet, at der i større
omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne overordnede
konklusion baserer vi på følgende delkonklusion:
Opgave nr. Rapport
115-160
Lønprocessen
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 4 forhold
vedrørende Bogføring. Observationerne fordeler sig således:
4
3
3
2
1
1
0
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Blandt de væsentligste observationer kan følgende fremhæves:
Personale 1+2 foretager en række kvalitetssikringshandlinger af de
løndata, som overføres til Statens Administration (SAM). Ifølge EPI-
centrets forretningsgangsbeskrivelser foretager SAM afstemning mellem
inddata modtaget fra Personale 1+2 og uddata, som overføres til Intern
Regnskab 1. Intern Regnskab 1 foretager afstemning mellem
lønoversigter modtaget fra SAM og bogføring i SAP Intern. Som følge af,
at der ikke foretages afstemning mellem løndata overført fra Personale
1+2 til SAM og bogføringen af løn i Intern Regnskab 1, er der risiko for, at
fejl eller mangler i forbindelse med lønbehandlingen hos SAM ikke
opdages og korrigeres rettidigt.
5.5 Opkrævning
Funktionsområdet omfatter løbende administration af regnskabsdata i form af
opfølgning på og afstemning af løn, debitorer, kreditorer, anlæg mv.
Intern Revision har ved de gennemførte revisioner ikke haft observationer
vedrørende
”Opkrævning”.
Revisionsberetning 2015
11 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0012.png
5.6 Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger fra henholdsvis debitorer,
kreditorer, løn mv.
Intern Revision har ved de gennemførte revisioner ikke haft observationer ved-
rørende
”Betaling”.
5.7 Regnskabsaflæggelse
Vi har ved revision af
funktionsområdet ”Regnskabsaflæggelse” vurderet, at der i
mindre omfang er behov for ændringer i de reviderede processer. Denne
overordnede konklusion baserer vi på følgende delkonklusioner:
Opgave nr. Rapport
115-121
Revision af
årsafslutningsprocessen for
Skatteankestyrelsens årsrapport
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 2 forhold
vedrørende Regnskabsaflæggelse. Observationerne fordeler sig således:
4
3
2
2
1
0
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
0
Observationer nævnes nedenfor:
Skatteankestyrelsen udarbejder på nuværende tidspunkt ikke en
momssandsynliggørelse, jf. årsafslutningsinstruksen for 2015. Formålet
med en momssandsynliggørelse er at sikre korrekt afløftning og afregning
af moms. Hvis der i Skatteankestyrelsen ikke udarbejdes
momssandsynlig-gørelse på statustidspunktet, er der risiko for, at der ikke
afløftes og dermed ikke afregnes korrekt moms over for
Moderniseringsstyrelsen.
Revisionsberetning 2015
12 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0013.png
Skatteankestyrelsen har i forbindelse med udarbejdelse af årsrapporten,
ikke haft en systematisereret proces for dokumentation af det bagved-
liggende materiale (eksempelvis dokumentation af nøgletal og udsagn,
der indgår i ledelsesberetningen). Desuden fremgår det ikke konsekvent
af årsafslutningsmaterialet, hvorvidt der er foretaget kvalitetssikring, samt
af hvem og hvornår.
6. Åbenstående observationer/
handleplaner fra 2014
Skatteankestyrelsen har fortsat åbenstående observationer fra 2014 for prioritet 1
og 2. Blandt de væsentligste handleplaner kan følgende fremhæves:
SAP Intern funktioner og funktionsadskillelse. Funktionsadskillelse mellem
disponering og godkendelse.
Tværorganisatorisk beredskabsstyring. SAP-systemerne og administrativ
it.
Definition af sikkerhedshændelser og svagheder.
Administrativ IT - Opdatering af administrative systemer.
Ledelsesmæssige kontroller og opfølgning, revurdering af rettigheder
uden for BRAS.
Ledelsesmæssige kontroller og opfølgning, funktionsadskillelse mellem
udvikling og produktion.
IR følger løbende op på, om SKAT har gennemført handleplanerne, og om
observationen kan lukkes som følge af, at risici er reduceret eller elimineret.
7. Øvrige forhold i forbindelse med
årsafslutningen
Ledelsens regnskabserklæring
I forbindelse med regnskabsaflæggelsen har vi indhentet en skriftlig erklæring fra
ledelsen om forhold af væsentlig betydning for årsregnskabet, ledelses-
beretningen, målrapporteringen samt hoved- og nøgletal.
Den skriftlige erklæring omfatter årsregnskabets indhold, oplysninger om
pantsætninger og sikkerhedsstillelser, garantistillelser, retssager, besvigelser,
transaktioner med nærtstående parter og begivenheder efter balancedagen og
andre områder, hvor det er vanskeligt at indhente et revisionsbevis.
Den modtagne regnskabserklæring har ikke givet anledning til bemærkninger.
Revisionsberetning 2015
13 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0014.png
I henhold til revisionsstandarderne skal vi informere ledelsen om forhold, som
ikke er korrigeret i regnskabet som følge af, at ledelsen vurderer, at de ikke-
korrigerede forhold er uvæsentlige både enkeltvis og sammenlagt for
årsregnskabet som helhed.
Denne oplysning gives for at sikre, at ledelsen er orienteret om og kan tilslutte sig
de forhold, som ikke er rettet.
I forbindelse med regnskabsaflæggelsen er der ikke ud over de forhold, som er
omtalt i rapporten ”
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsens
årsrapport”,
konstateret forhold, som ikke er indarbejdet i årsregnskabet.
De ikke
rettede fejl fremgår ligeledes af regnskabserklæringens bilag A.
Besvigelser
Som revisorer har vi pligt til med professionel skepsis at overveje muligheden for
fejlinformationer i årsregnskabet, uanset om fejlinformationen skyldes besvigelser
eller fejl.
Ledelsen har oplyst, at Skatteankestyrelsens forretningsgange og interne kon-
troller inden for de væsentligste områder efter dens opfattelse anses for
dækkende og velfungerende til imødegåelse af risikoen for besvigelser, herunder
at der eksisterer passende funktionsadskillelse.
Ledelsen har over for os bekræftet:
sit ansvar for udformning, implementering og opretholdelse af intern
kontrol med henblik på at forebygge og opdage besvigelser og fejl, og
at den ikke har kendskab til eller formodning om besvigelser hos Skatte-
ankestyrelsen.
Vi er ikke i forbindelse med vores revision blevet bekendt med forhold, der
indikerer eller vækker mistanke om besvigelser af betydning for regnskabet.
Overholdelse af lovgivningen
Vi har endvidere forespurgt ledelsen, om alle kendte aktuelle eller potentielle
overtrædelser af lovgivningen, der kan have væsentlig påvirkning på års-
regnskabet, er oplyst under revisionen og er tilstrækkelig indregnet og oplyst i
årsregnskabet. Ledelsen har over for os bekræftet, at ledelsen ikke er bekendt
med forhold, der har betydning for årsregnskabet.
Vi er ikke i forbindelse med vores revision blevet bekendt med overtrædelser af
lovgivningen, der kan have væsentlig indvirkning på årsregnskabet.
Efterfølgende begivenheder
Til sikring af, at væsentlige begivenheder efter regnskabsårets udløb er
præsenteret korrekt i årsregnskabet har ledelsen gennemgået og vurderet
begivenheder indtruffet efter balancedagen.
Revisionsberetning 2015
14 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0015.png
Ledelsen har oplyst, at der efter dens opfattelse ikke er indtruffet begivenheder
efter balancedagen, som ikke er indarbejdet og tilstrækkeligt oplyst i års-
regnskabet.
Afslutning
Vi er ikke under vores revision blevet bekendt med begivenheder, som i
væsentlig grad påvirker årsregnskabet og som ikke er tilstrækkeligt oplyst i
årsregnskabet.
Revisionsberetning 2015
15 af 16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962697_0016.png
Bilag 1: Anvendte skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for, at
processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil have store
konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte manglende
interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil have
store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med henblik på
at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke en
øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog være
omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke en
øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet af den
risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revisionsberetning 2015
16 af 16