Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962696_0001.png
17. maj 2016
J. nr. 16-0262552
Plannr. 115-121
Intern Revision
Rapport 2015
Skatteankestyrelsen
Revision af årsafslutningsprocessen for
Skatteankestyrelsens årsrapport
Modtager
Anette Hummelshøj
Kopi
Niels Frode-Jensen
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har revideret årsafslutningsprocessen for Skatteanke-
styrelsens årsrapport. Den udførte revision er en del af den samlede revision for
2015.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
Skatteankestyrelsen udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de
vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af Skatteankestyrelsens
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. Skatteankestyrelsen har efterfølgende udarbejdet
handleplaner.
København, den 17. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Susanne Eskildsen
Revisor
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
2 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0003.png
1.
Indledning
Intern Revision har revideret årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsens
årsrapport for 2015.
Omfanget af regnskabsaflæggelsen
Skatteankestyrelsens årsrapport omfatter de hovedkonti på finansloven, som
Skatteankestyrelsen, cvr-nummer 10242894, er ansvarlig for:
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen
§ 09.11.21. Klagegebyr
Hovedtallene for Skatteankestyrelsens årsrapport udviser følgende:
2014
AKTIVER
(mio. kr.)
Immaterielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver
Anlægsaktiver
Iflg.
årsrapport
0,0
0,5
3,1
3,6
0,0
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
0,0
0,5
3,1
3,6
Iflg.
årsrapport
0,0
0,9
3,1
4,0
2015
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
0,0
0,9
3,1
4,0
1
Note
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
2,6
0,0
2,6
2,0
2,0
4,6
0,0
4,6
2,0
0,3
2,3
2,1
2,1
4,1
0,3
4,4
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver
Aktiver i alt
38,6
41,2
44,8
2,0
2,0
38,6
43,2
46,8
56,5
58,8
62,8
2,1
2,1
56,5
60,9
64,9
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
3 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0004.png
2014
PASSIVER
(mio. kr.)
Egenkapital primo
Årets bevægelser
Egenkapital ultimo
Hensatte forpligtelser
Langfristede
gældsforpligtelser
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Periodeafgrænsningsposter
Øvrige kortfristede
gældsforpligtelser
Kortfristede
gældsforpligtelser
Gældsforpligtelser
Passiver i alt
Eventualforpligtelser
Iflg.
årsrapport
3,1
4,8
7,9
6,3
-0,7
-0,7
1,4
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
3,1
4,1
7,2
7,7
Iflg.
årsrapport
3,1
22,2
25,3
7,6
2015
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
3,1
0,0
22,2
25,3
7,6
2
Note
0,5
0,5
0,9
0,9
8,6
0,5
21,0
30,1
30,6
44,8
0,4
-0,4
1,3
1,3
1,3
2,0
9,0
0,1
22,3
31,4
31,9
46,8
0,0
5,5
0,0
23,5
29,0
29,9
62,8
2,1
2,1
2,1
2,1
5,5
0,0
25,6
31,1
32,0
64,9
0,0
1
2014
RESULTATOPGØRELSE
(mio. kr.)
Indtægter i alt
Forbrugsomkostninger
Personaleomkostninger
Andre ordinære
driftsomkostninger
Af- og nedskrivninger
Resultat af ordinær drift
Driftsindtægter- og
omkostninger
Resultat før finansielle
poster
Finansielle poster
Resultat før ekstraordinære
poster
Ekstraordinære poster
Årets resultat
Iflg.
årsrapport
-160,8
10,3
137,5
15,2
0,4
2,5
0,7
0,7
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
-160,8
10,3
137,5
15,9
0,4
3,2
Iflg.
årsrapport
-220,2
10,1
169,0
23,4
0,4
-17,3
2015
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
-220,2
10,1
169,0
-0,7
-0,7
22,7
0,4
-18,0
2
Note
0,0
2,5
0,1
2,6
0,0
2,6
0,7
0,7
0,7
0,0
3,2
0,1
3,3
0,0
3,3
0,0
-17,3
0,0
-17,3
0,0
-17,3
-0,7
0,0
-0,7
-0,7
0,0
-18,0
0,0
-18,0
0,0
-18,0
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
4 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0005.png
Klagegebyrindtægter - § 09.11.21
Klagegebyrindtægter
(mio. kr.)
Resultat
Bevilling
2012
1,7
1,0
2013
2,2
1,2
2014
2,9
1,2
2015
3,6
1,5
Oversigt over korrektioner i 2015
Note
1) Reklassifikation af SLS-
interimskonto
Regnskabspost, mio. kr.
Debet
Kredit
Anden kortfristet gæld
Andre tilgodehavender
2,1
2,1
2) Tilbageførsel af ikke-rettede fejl
vedrørende 2014
Andre ordinære driftsomkostninger
/Overført overskud
Egenkapital
0,7
0,7
2. Ansvarsfordeling og formål
Skatteankestyrelsens ledelse har ansvaret for:
1. At årsrapporten er rigtig, det vil sige, at årsrapporten ikke indeholder
væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen
og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende.
2. At de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
3. At der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk
hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner,
der er omfattet af årsrapporten.
Formålet med årsafslutningsrevisionen er at tilvejebringe en overbevisning om, at
årsrapporten er rigtig, dvs. uden væsentlige fejl og mangler.
Årsafslutningsrevisionen omfatter en efterprøvning af, at den anvendte regn-
skabspraksis er i overensstemmelse med de regnskabsregler og principper, som
fremgår af bekendtgørelse nr. 70 af 27. januar 2011 om statens regnskabsvæsen
mv. (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Moderniseringsstyrelsens
regnskabsvejledninger. Revisionen omfatter tillige en vurdering af udvalgte poster
i balancen, og om årsrapporten er udarbejdet i overensstemmelse med
Moderniseringsstyrelsens ”Vejledning om udarbejdelse af årsrapport for statslige
institutioner” fra
januar 2016.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
5 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0006.png
Formålet med gennemgang af årsrapportens målrapportering er at undersøge og
vurdere, om årsrapporten oplyser om målopfyldelsen, om de faglige og økono-
miske resultater er rapporteret i sammenhæng samt, om der for de væsentligste
mål er tilfredsstillende dokumentation.
Resultatet af revisionen af årsafslutningsprocessen vil sammen med resultaterne
af alle revisioner vedrørende regnskabsåret 2015 indgå i den endelige og samlede
konklusion i erklæring og beretning om revisionen af Skatteankestyrelsens
årsrapport.
3. Omfang
Revisionen af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen omfatter de
processer, hvorigennem årsrapporten afsluttes, kvalitetssikres og afleveres til
SKS.
Revisionen omfatter alle regnskabstal, som er afleveret fra Skatteankestyrelsens
regnskabssystemer til SKS.
Revisionen omfatter en efterprøvning af, hvorvidt Skatteankestyrelsens ledelse har
sikret, at grundlæggende kvalitetssikringshandlinger i form af regnskabsmæssige
afstemninger og kontroller er gennemført. Vi har udvalgt regnskabsposter til
revision ud fra væsentlighed og risiko. De udvalgte regnskabsposter er revideret
ved bl.a. forespørgsler, gennemgang af afstemninger, specifikationer og under-
liggende dokumentation, ligesom vi har gennemført regnskabsanalyser og udført
andre nødvendige revisionshandlinger.
4. Resultat af den udførte revision
4.1 Bemærkninger til årsrapporten for 2015
Nærværende kapitel redegør for revisionen af de væsentligste regnskabsposter
samt de regnskabsposter, hvor revisionen har givet anledning til bemærkninger.
De anførte beløb i forbindelse med de enkelte regnskabsposter er ”Korrigeret
saldo”, dvs. regnskabstallene i den
aflagte årsrapport med tillæg af korrektioner,
dvs. ikke rettede fejl, jf. oversigterne side 3-5 ovenfor.
4.1.1 Aktiver: 64,9 mio. kr. (2014: 46,8 mio. kr.)
4.1.1.1 Materielle anlægsaktiver: 0,9 mio. kr. (2014: 0,5 mio. kr.)
De materielle anlægsaktiver består alene
af ”Grunde, arealer og bygninger”
på i alt
944 tkr.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
6 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0007.png
Det aktiverede beløb under ”Grunde,
arealer og bygninger” vedrører indretning af
lejede lokaler, ombygning af Vesterport, installering af netværksanlæg, og alarm-
anlæg.
Vi har gennemgået afstemning af anlægskartoteket til bogføringen, herunder
afstemning af årets afskrivninger til resultatopgørelsen.
Det er stikprøvevist kontrolleret, at afskrivningsperioden følger statens regnskabs-
regler samt, at værdiansættelsen tager udgangspunkt i kostpris.
Det er vores vurdering, at de materielle anlægsaktiver er bogført i de rigtige
perioder, på de rigtige konti samt, at de materielle anlægsaktiver er tilfredsstillende
værdiansat i regnskabet.
4.1.1.2 Finansielle anlægsaktiver: 3,1 mio. kr. (2014: 3,1 mio. kr.)
De finansielle anlægsaktiver består af Statsforskrivning. For virksomheder, der
modtager omkostningsbaserede bevillinger, udtrykker værdien af statsforskrivnin-
gen udsvingsgrænsen for virksomhedens akkumulerede underskud.
Der har ikke været bevægelser på kontoen i 2015.
Vi vurderer, at Statsforskrivningen er tilfredsstillende optaget i regnskabet.
4.1.1.3 Tilgodehavender: 4,1 mio. kr. (2014: 4,6 mio. kr.)
Tilgodehavender er sammensat af deposita, periodeafgrænsningsposter og
refusionsbeløb vedrørende lønområdet. Der er sket fraflytning fra lejemål, og
depositum afregning på 0,2 mio. kr.
I regnskabsposten indgår tilgodehavende moms på 0,6 mio. kr. Skatteanke-
styrelsen udarbejder på nuværende tidspunkt ikke en momssandsynliggørelse, jf.
årsafslutningsinstruksen for 2015.
Formålet med en momssandsynliggørelse er at sikre korrekt afløftning og
afregning af moms. Sandsynliggørelsen foregår i praksis ved, at der med
udgangspunkt i en balance for den pågældende periode beregnes moms af de
konti, der indeholder køb og salg, og som forventes at indeholde moms. Resultatet
af den foretagne beregning skal ligge inden for +/- 5 % af den faktisk opgjorte købs-
og salgsmoms for perioden. Ved større afvigelser foretages nærmere under-
søgelser af årsagen. Det kan evt. skyldes køb/salg, som sker uden moms, eller
hvor der beregnes moms med en lavere pct.-sats (12,5 % eller 6,25 %).
Det anbefales, at der fremover udarbejdes en momssandsynliggørelse i forbin-
delse med årsafslutningsprocessen samt, at årsafslutningsinstruksen tilføjes et
afsnit omkring dette.
Det er samlet vores vurdering, at tilgodehavender er medtaget korrekt i regn-
skabet.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
7 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0008.png
4.1.1.3.1 Periodeafgrænsningsposter, aktiver: 0,3 mio. kr. (2014: 0 mio. kr.)
Regnskabsposten anvendes til at periodisere omkostninger korrekt mellem regn-
skabsår ud fra de periodiseringsprincipper og væsentlighedskriterier, som Skat-
teankestyrelsen anvender i sin regnskabsføring.
Vi vurderer, at periodeafgrænsningsposter, aktiver, er medtaget korrekt i regn-
skabet.
4.1.1.4 Likvide beholdninger: 56,5 mio. kr. (2014: 38,6 mio. kr.)
Likvide beholdninger består af følgende konti:
Konto 621101 SKB FF5 Uforrentet konto, 33,7 mio. kr.
Konto 623101 SKB FF7 Finansieringskonto, 22,8 mio.kr.
Disse regnskabskonti har fået tildelt særlige standardkontonumre, fordi de udgør
et vigtigt element i statens likviditetsstyringsmodel for de omkostningsbaserede
bevillinger. I den daglige administration svarer disse konti til de øvrige bankkonti i
Statens Koncern Betalingssystem (SKB). FF5-kontoen er en uforrentet likvid konto
(opbevaring af midler) til afregning af ændringer i nettoomsætningsformuen.
Kontoen anvendes som kassekredit til effektuering af alle almindelige betalinger,
herunder lønudgifter, varekøb og køb af tjenesteydelser, der ikke skal aktiveres.
Vi har påset, at der er overensstemmelse mellem bogførte saldi og kontoudtog fra
banken pr. 31.12.2015.
Den uforrentede konto skal ved årets afslutning afstemmes således, at summen af
posterne på den uforrentede konto er lig med:
Hensatte forpligtelser
Kortfristede gældsforpligtelser
Reserveret bevilling.
Vi har revideret Skatteankestyrelsens engagement med Danske Bank. Desuden
er fuldmagtsforhold hos SKAT kontrolleret som følge af, at en del af Skatteanke-
styrelsens administration i henhold til aftale varetages af SKAT.
På vegne af Skatteankestyrelsen har tre medarbejdere i Intern Regnskab 1 hos
SKAT fuldmagt i forhold til tilknyttede bankkonti i virksomheden. Medarbejderne i
Intern Regnskab 1 hos SKAT skal blandt andet i forbindelse med likviditetsflytning
være to medarbejdere i forening for at kunne flytte likviditet.
Det skal bemærkes, at likvide midler for Skatteankestyrelsen ikke er indeståender
i pengeinstitutter, men mellemregninger med Moderniseringsstyrelsen som led i
statens cash-pool-ordning. I henhold til Moderniseringsstyrelsens regnskabsvej-
ledninger skal disse mellemregninger desuagtet præsenteres som likvide midler.
Vi har henholdt os til Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
8 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0009.png
4.1.2 Passiver
4.1.2.1 Egenkapital: 25,3 mio. kr. (2014: 7,2 mio. kr.)
Egenkapitalen omfatter følgende poster: Reguleret egenkapital, opskrivninger over
egenkapital, reserveret egenkapital, udbytte, bortfald af årets resultat samt fri
egenkapital. Den store stigning i egenkapitalen skyldes overført overskud på 17,3
mio. kr. og er forklaret i regnskabet.
Regnskabets oplysninger om egenkapitalforhold er afstemt til finansbogholderiet.
4.1.2.2 Hensatte forpligtelser: 7,6 mio. kr. (2014: 7,7 mio. kr.)
Hensættelserne er sammensat af følgende konti:
Konto 761601 Resultatløn/åremål mv. 3,6 mio. kr.
Kontoen anvendes som modkonto til registrering af forventede udgifter til
resultatløn og åremålsforpligtelser.
Konto 761709 (ny) Hensættelser reetablering (lejemål) 2,8 mio. kr.
Kontoen anvendes til hensættelser til reetablering af Skatteankestyrelsens
lejemål ved evt. opsigelse/fraflytning mv.
Konto 761710 Hensættelser Rådighedsløn 1,2 mio. kr.
Kontoen anvendes til hensættelser til rådighedsløn til opsagte tjenestemænd.
Af hensættelserne på konto 761601 Hensættelser til resultatløn/åremål mv. på 3,6
mio. kr. udgør 1,1 mio. kr. åremålsforpligtelser pr. 31.12.2015. Beløbet er afstemt
til den af HR Løn og Personalejura udarbejdede opgørelse over åremåls-
forpligtelser.
Vi har gennemgået oversigten over åremålsforpligtelser pr. 31.12.2015, herunder
udtaget en række stikprøver til kontrol af korrekt opgørelse og beregning af
åremålsforpligtelsen. Det er på grundlag af den foretagne gennemgang vores
vurdering, at opgørelsen følger reglerne i Moderniseringsstyrelsens beskrivelse af
”Hensættelser generelt”
og cirkulære om åremålsansættelse i ministerier. De
angivne antal måneder med efterfølgende beregning af optjente måneders
fratrædelsesbeløb er ligeledes efterregnet stikprøvevist. Vi vurderer, at åremåls-
forpligtelser pr. 31.12.2015 er tilfredsstillende værdiansat i regnskabet.
På konto 761601 Hensættelser til resultatløn/åremål mv. er endvidere indregnet
2,5 mio. kr. vedrørende chefhonoreringer og resultat af lønforhandlinger med
medarbejderne i 2015. Vi har indhentet dokumentation på beløbene og har ingen
bemærkninger hertil.
Vedrørende konto 761709 har vi stikprøvevist efterprøvet den af Skatteanke-
styrelsen beregnede reetableringsforpligtelse pr. 31.12.2015, herunder ved
afstemning til underliggende huslejekontrakter. Gennemgangen har ikke givet
anledning til bemærkninger.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
9 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0010.png
4.1.2.4 Langfristet gæld: 0,9 mio. kr. (2014: 0,5 mio. kr.)
Den langfristede gældskonto med finansieringsform 4 i Statens Koncern
Betalingssystem (SKB) FF4 langfristet gæld anvendes til finansiering af
langfristede anlægsaktiver, dvs. henholdsvis de materielle og immaterielle
anlægsaktiver.
Vi har afstemt saldoen pr. 31.12.2015 til kontoudtog fra banken. Saldoen er
endvidere bekræftet af Danske Bank via engagementsforespørgsel.
Vi har endvidere påset, at gælden på FF4-bankkontoen i SKB er lig med summen
af anlægsaktiverne, jf. Moderniseringsstyrelsens kontoplan.
Det vurderes, at den langfristede gæld er tilfredsstillende medtaget i regnskabet.
4.1.2.5 Kortfristet gæld: 31,1 mio. kr. (2014: 31,4 mio. kr.)
De kortfristede gældsforpligtelser er sammensat af gæld til leverandører af varer
og tjenesteydelser, anden kortfristet gæld, skyldige feriepenge, igangværende
arbejder og periodeafgrænsningsposter.
Vi har revideret området med henblik på at undersøge, om alle relevante
gældsforpligtelser er medtaget, og at det kun er den aktuelle gæld pr. 31.12.2015,
der er medtaget i regnskabet.
Det vurderes, at den kortfristede gæld er tilfredsstillende medtaget i regnskabet.
4.1.2.5.1 Leverandører af varer og tjenesteydelser: 5,5 mio. kr. (2014: 9,0
mio. kr.)
Reduktionen i kreditorsaldoen fra 9 mio. kr. i 2014 til 5,5 mio. kr. i 2015 kan blandt
andet henføres til en reduktion af mellemværende med SKAT på 2,6 mio. kr.
Vi har gennemgået aldersfordelingen af kreditorerne og konstateret, at ingen
kreditorer er overforfaldne pr. 31.12.2015. Vi har endvidere stikprøvevist kontrol-
leret kreditorsaldi til underliggende fakturaer. Endvidere er bilag bogført i 2016
gennemgået med henblik på at kontrollere korrekt periodisering og fuldstændighed
af kreditorerne pr. 31.12.2015. Gennemgangen har ikke givet anledning til
bemærkninger
I forbindelse med revisionen har vi konstateret, at der i regnskabsposten er
indregnet kreditorer med debetsaldi på 135 tkr., som burde have været indregnet
under tilgodehavender. Beløbet anses for uvæsentligt.
Det vurderes, at leverandører af varer og tjenesteydelser er tilfredsstillende med-
taget i regnskabet.
4.1.2.5.2 Anden kortfristet gæld: 3,1 mio. kr. (2014: 3,1 mio. kr.)
Anden kortfristet gæld består i det væsentligste af SLS-Interimskontoen, skyldig
overarbejde samt automatiske SLS-posteringer.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
10 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0011.png
SLS interimskonto til SE-nr.-afregning: 0,0 mio. kr.
(2014: 0,0 mio. kr.)
Denne specielle SLS-interimskonto på 2,1 mio. kr. (2014: 2,0 mio. kr.) anvendes
udelukkende til en systemmæssig afstemning mellem betalingsdata og konterings-
data. Efter hver månedskørsel skal indeværende og ny regnskabsperiode
tilsammen give en saldo på nul. En saldo, som er forskellig fra nul på denne konto,
er således udtryk for en systemmæssig fejl. Skatteankestyrelsen skal ikke selv
udligne beløbet, men rette henvendelse til Moderniseringsstyrelsen. Gennemgang
af afstemningen har ikke givet anledning til bemærkninger.
I henhold til Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger skal regnskabs-
poster med debetsaldi klassificeres som aktiver. Vi skal anbefale, at Skatteanke-
styrelsen følger Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger. Vi har korrigeret
klassifikationen af SLS-interimskontoen fra gæld til tilgodehavender i vores
oversigt over ikke rettede fejl, idet der er tale om et tilgodehavende og ikke en
gældspost.
Skyldig flekstid, overarbejde mv.: 3,1 mio. kr.
(2014: 3,1 mio. kr.)
I regnskabsposten er indregnet skyldig flekstid, overarbejde og ATN-dage for i alt
0,7 mio. kr. Den anvendte timeløn er beregnet på grundlag af udgiften pr. feriedag
fra opgørelsen af feriepengeforpligtelsen. Beregninger er foretaget i overens-
stemmelse med tidligere år.
Gennemgang af beregninger og opgørelser har ikke givet anledning til bemærk-
ninger.
Øvrige beløb på kontoen består af automatiske SLS-posteringer i form af skyldig
A-skat, AM-bidrag mv., som er afstemt til udskrift fra SLS.
4.1.2.5.3 Skyldige feriepenge: 22,5 mio. kr. (2014: 19,2 mio. kr.)
Med virkning fra 01.01.2014 er Skatteankestyrelsen overgået til at anvende en
beregningsmetode for feriepenge, der baserer sig på en gennemsnitsbetragtning
for antal feriedage og skyldig udgift pr. feriedag.
Metoden er i overensstemmelse med Moderniseringsstyrelsens regler og vejled-
ninger for beregning af feriepengeforpligtelser.
Opgørelsen er gennemgået i forhold til Moderniseringsstyrelsens regelsæt samt
indre sammenhænge. Vores gennemgang har ikke givet anledning til bemærk-
ninger.
4.1.2.5.4 Periodeafgrænsningsposter, passiver: 0,0 mio. kr. (2014: 0,1 mio.
kr.)
Vi har konstateret, at periodeafgrænsningsposter, passiver indregnes i overens-
stemmelse med Moderniseringsstyrelsens vejledning.
Vi vurderer, at periodeafgrænsningsposter, passiver, er korrekt medtaget i regn-
skabet.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
11 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0012.png
4.1.3 Resultatopgørelsen
4.1.3.1 Ordinære driftsindtægter: 220,2 mio. kr. (2014: 160,8 mio. kr.)
Regnskabsposten er sammensat af årets finanslovsbevilling inklusiv tillægs-
bevilling samt reservationer og anvendelse af tidligere års reservationer. Vi har
afstemt bevillingerne til finansloven samt kontrolleret de modtagne indbetalinger.
4.1.3.2 Personaleomkostninger: 169,0 mio. kr. (2014: 137,5 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder lønninger til enkeltpersoner og betaling for
personlige arbejdsydelser som led i et tjeneste- eller ansættelsesforhold, herunder
også korte og sporadiske tjeneste- og ansættelsesforhold ved Skatteanke-
styrelsen. Under egentlig løn med årsværk bogføres lønninger til personale ansat
ved Skatteankestyrelsen under lønsumsrammestyring.
På løn- og pensionsområdet påser vi, at løn og pension registreres i bogholderiet,
og at der løbende foretages afstemning af drifts- og balancekonti. Vi påser
endvidere, at løn og pension indregnes, måles, præsenteres og oplyses tilfreds-
stillende i regnskabet ud fra den af os foretagne revision. Rigsrevisionen varetager
den øvrige del af revisionen af løn og pensionsområdet, jf. bilag 5 i Ministerie-
instruks for Skatteministeriet (§ 9-aftale mellem Skatteministeriet og Rigs-
revisionen).
Skatteankestyrelsen har udgiftsført hensættelser til fratrædelsesordninger (rådig-
hedsløn) på 1,2 mio. kr. på konto 22.05, som indgår under regnskabsposten
”Andre ordinære driftsomkostninger”. Dette er i overensstemmelse med
be-
skrivelsen i statens kontoplan.
Efter vores vurdering medfører postering på konto 22.05 en forøgelse af andre
personaleomkostninger og en formindskelse af andre ordinære driftsomkost-
ninger, som ikke svarer til de faktiske forhold. Da Skatteankestyrelsen har fulgt
Moderniseringsstyrelsens vejledninger, har vi accepteret forholdet.
Vi skal anbefale, at der rekvireres en årsopgørelse fra SLS med henblik på at
kunne afstemme samtlige lønkonti i årsrapporten pr. statustidspunkt til de ind-
berettede saldi i eIndkomst (lønafstemning). Statens Administration varetager
indberetning af beløb fra SLS til eIndkomst.
4.1.3.3 Andre ordinære driftsomkostninger: 22,7 mio. kr. (2014: 15,9 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder en række omkostninger under standardkonto 22, der
hovedsagelig vedrører den løbende drift, ekskl. Forbrugs- og Personale-
omkostninger.
Andre ordinære driftsomkostninger er sammensat af udgifter til it på 4,8 mio. kr.
(standardkonto 22.65), samt øvrige driftsposter, 17,9 mio. kr., herunder en stigning
på standardkonto 22.70 fra 6,2 mio. kr. i 2014 til 9,6 mio. kr. i 2015. Stigningen
skyldes hovedsagligt, konsulentbistand i forbindelse med projekt
”Driftsledelse”
og
FFF-sagerne.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
12 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0013.png
I forbindelse med vores revision har vi foretaget analyser og stikprøvevist revideret
forekomst, periodisering og klassifikation. Gennemgangen har ikke givet anledning
til yderligere bemærkninger.
4.1.3.4 Klagegebyr: 3,6 mio. kr. (2014: 2,9 mio. kr.)
Kontoen indeholder indtægter vedr. klagegebyr, der opkræves i henhold til Skatte-
forvaltningsloven, jf. finanslovens § 09.11.21.
Vi har foretaget en analyse samt stikprøvevis gennemgang af konto for klageafgift.
Gennemgangen har ikke givet anledning til bemærkninger.
4.1.4 Gennemgang af Skatteankestyrelsens årsrapport 2015,
Vi har ved gennemgang af Skatteankestyrelsens årsrapport for 2015 sammenholdt
årsrapportens opbygning med Moderniseringsstyrelsens vejledning omkring ud-
arbejdelse af årsrapport for statslige virksomheder samt afstemt årsrapportens
oplysninger om regnskabsmæssige forhold til SAP Intern. Vi har endvidere fore-
taget en gennemgang af Skatteankestyrelsens målrapportering med udgangs-
punkt i de modtagne udkast til årsrapport samt resultatkontrakten mellem
Skatteankestyrelsen og Departementet. Vi har gennemgået målrapporteringen og
har ud fra væsentlighed og risiko indhentet dokumentation for målrapporteringen.
4.1.4.1 Generelle observationer
Regnskabsoplysningerne i årsrapporten er gennemgået og sammenholdt med
registreringer i SAP Intern. Afstemningen har ikke givet anledning til be-
mærkninger.
Årsrapportens opbygning og indhold er sammenholdt med Moderniserings-
styrelsens vejledning omkring udarbejdelse af årsrapport for statslige virksom-
heder pr. 16. januar 2016. Vi vurderer, at årsrapporten i al væsentlighed er
udarbejdet efter anvisningerne i vejledningen.
4.1.4.2 Målrapportering
Redegørelsen i Skatteankestyrelsens årsrapport 2015 med skematisk oversigt
over Produktionsmål og Forandringsmål følger Moderniseringsstyrelsens Vej-
ledning om årsrapport for statslige institutioner for så vidt angår opstilling samt
oplysninger om graden af målopfyldelse for de enkelte målsætninger.
Målsætningerne fremgår af resultatkontrakten mellem Skatteankestyrelsen og
Departementet med en vægtet fordeling mellem Produktionsmål (vægt 60 pct.) og
Forandringsmål (vægt 40 pct.). Vi har gennemgået dokumentationen for målrap-
portering vedrørende Produktionsmålene og Forandringsmålene.
Vi har desuden gennemgået den underliggende dokumentation for oplysninger i
beretningen i årsrapporten 2015. Vores gennemgang omfatter både de finansielle
og ikke finansielle nøgletal. Vi har konstateret, at der ikke har været en
systematiseret proces for dokumentation af det bagvedliggende materiale
(eksempelvis dokumentation af nøgletal og udsagn, der indgår i
ledelsesberetningen). Forholdet er anført som en observation i bilag 1.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
13 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0014.png
5. Konklusion
Vi har afsluttet revisionen af Skatteankestyrelsens årsrapport for 2015. I
forbindelse med årsafslutningsprocessen har Skatteankestyrelsen på en række
områder etableret strukturerede og systematiske afstemninger af regnskabs-
poster, herunder er der udarbejdet tilfredsstillende underliggende dokumentation
og specifikation af de enkelte regnskabsposter.
Det er vores vurdering, at den samlede årsafslutningsproces er styrket i forbindelse
med etableringen af Årsafslutningsinstruksen som en samlet, struktureret og
systematisk proces. Det bør imidlertid konsekvent fremgå af årsafslutnings-
materialet, hvorvidt der er foretaget kvalitetssikring, samt af hvem og hvornår.
Det er vores vurdering, at der i kontrolmiljøet ved gennemførelse af processen for
årsafslutning af Skatteankestyrelsens årsrapport er behov for procesændringer i
mindre omfang. Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretnings-
gange og processer, der understøtter det reviderede område.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
0
0
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
0
0
2
2
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
0
0
0
0
Revisionsemne
1. Balance
2. Resultatop-
gørelse
3. Årsafslutning
I alt
I alt
0
0
2
2
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra Skatteankestyrelsen. Det er vores vurdering, at
den udarbejdede handleplan for observation 1 ikke i væsentligt omfang vil
medvirke til en reduktion af den vurderede risiko, se IRs bemærkning under
observationen. Det er vores vurdering, at implementeringen af den udarbejdede
handleplan for observation 2 vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Revision af årsafslutningsprocessen for Skatteankestyrelsen
14 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0015.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Momssandsynliggørelse
Risici
Anbefalinger
2015
Skatteankestyrelsen udarbejder på nuværende tidspunkt ikke
en momssandsynliggørelse, jf. årsafslutningsinstruksen for
P2
2015.
Formålet med en momssandsynliggørelse er at sikre korrekt
afløftning og afregning af moms. Sandsynliggørelsen foregår i
praksis ved, at der med udgangspunkt i en balance for den
pågældende periode beregnes moms af de konti, der inde-
holder køb og salg, og som forventes at indeholde moms.
Resultatet af den foretagne beregning skal ligge inden for +/-
5 % af den faktisk opgjorte købs- og salgsmoms for perioden.
Ved større afvigelser foretages nærmere undersøgelser af
årsagen. Det kan evt. skyldes køb/salg inden for virksom-
heden, som sker uden moms, eller hvor der beregnes moms
med en lavere pct.-sats (12,5 % eller 6,25 %).
Refusionen fra Moderniseringsstyrelsen vil svare til summen
af periodetilgangen på kontiene for refusionsberettiget moms.
Beløbet indsættes på Skatteankestyrelsens SKB-konto.
Momssandsynliggørelsen er derfor vigtig i forhold til korrekt
afregning.
Når der i Skatteankestyrelsen ikke ud-
arbejdes en momssandsynliggørelse
på statustidspunktet, er der risiko for,
at der ikke afløftes og dermed ikke
afregnes korrekt moms over for
Moderniseringsstyrelsen.
Vi anbefaler, at Skatteankestyrelsen
fremover udarbejder en moms-
sandsynliggørelse i forbindelse med
årsafslutningsprocessen, samt at års-
afslutningsinstruksen tilføjes et afsnit
omkring dette.
15 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0016.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra virksomheden:
Skatteankestyrelsen har ikke i forbindelse med årsafslutningsprocessen for 2014 og 2015 anmodet SKAT regnskab 1 om at udarbejde en
”momssandsynliggørelse”, som den af Intern
Revision anbefalede. De øvrige virksomheder i Skatteministeriets Koncern har efter det oplyste
heller ikke udarbejdet en sådan opgørelse.
Betty Solgaard fra SKAT regnskab 1 har drøftet problemstillingen med Intern Revision i forbindelse med flere årsafslutninger. SKAT regnskab 1
har afvist revisionens anmodning under henvisning til, at Moderniseringsstyrelsen ikke direkte kræver, at der gennemføres
momssandsynliggørelse, og at Moderniseringsstyrelsen ikke har anført, at udarbejdelse af en momssandsynliggørelse skulle være god praksis
på området. Intern Regnskab 1 er således af den opfattelse, at den interne risikostyring må kunne sidestilles med en momssandsynliggørelse.
Intern Regnskab 1 foretager før lukning af regnskabsperioden for alle firmakoder en gennemgang af alle poster der er større end 5.000 kr. på
konto 612102 (Refusionsberettiget moms, manuel) for at sikre, at momsen ikke bliver afløftet dobbelt.
Skatteankestyrelsen vil på den baggrund ikke umiddelbart følge Intern Revisions anbefaling og vil afvente, at Skatteministeriets Koncern får
afklaret, om der generelt for virksomhederne er behov for at gennemføre
en ”momssandsynliggørelse”, som
den af Intern Revision anbefalede.
IRs bemærkninger:
Det er fortsat vores vurdering, at der bør udarbejdes en momssandsynliggørelse. Moderniseringsstyrelsen har oplyst, at der ikke eksisterer et
krav om udarbejdelse af en momssandsynliggørelse inden for staten. Moderniseringsstyrelsen har dog samtidigt oplyst, at Statens Administration
udarbejder en momssandsynliggørelse for deres kunder. Efter vores opfattelse underbygger dette, at udarbejdelse af en momssandsynliggørelse
er god praksis inden for staten.
IR har i forbindelse med revisionen udarbejdet en momssandsynliggørelse, som har sandsynliggjort, at Skatteankestyrelsen har afløftet og
afregnet korrekt udgående og indgående moms i 2015.
Det er vores vurdering, at de anførte kompenserende kontroller på transaktionsniveau ikke afdækker de risici, som en helt overordnet
sandsynliggørelse af momsen bibringer. Vi vil derfor fremadrettet tilrettelægge revisionen på området ud fra denne vurdering.
16 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0017.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Kvalitetssikring ved årsafslutningen, herunder proces for dokumentation
Manglende kvalitetssikring af
årsafslutningsmateriale
med-
fører større risiko for fejl i
årsrapporten.
Manglende systematisk proces
for
dokumentation
af
det
bagvedliggende
materiale
(eksempelvis dokumentation af
nøgletal og udsagn, der indgår i
ledelsesberetningen) medfører
risiko for fejlagtige informationer
i årsrapporten.
Vi anbefaler, at Skatteankestyrelsen som led i den interne
kvalitetssikring sikrer dokumentation og godkendelse i hen-
hold til årsafslutningsinstruks. Vi anbefaler, at proceduren
ligeledes beskrives i regnskabsinstruksen.
Vi anbefaler, at der etableres en systematiseret proces, hvori
det bagvedliggende materiale (eksempelvis for beregninger,
dokumentation af udsagn) er dokumenteret.
2015
Vi har i forbindelse med revisionen af regn-
skabsmateriale udarbejdet af Skatteanke-
P2
styrelsen konstateret, at det ikke konsekvent
fremgår af årsafslutningsmaterialet, hvorvidt
der er foretaget kvalitetssikring, samt af hvem
og hvornår.
Vi har desuden gennemgået den underliggende
dokumentation for beretningen for årsrapporten
for 2015. Vores gennemgang omfatter både de
finansielle og ikke finansielle nøgletal (ek-
sempelvis validering af udsagn). I den
forbindelse har vi konstateret, at der ikke har
været en systematisereret proces for
dokumentation af det bagvedliggende materiale
(eksempelvis dokumentation af nøgletal og
udsagn, der indgår i ledelsesberetningen).
Handleplan fra virksomheden:
Skatteankestyrelsen vil ved næste opdatering (maj/juni) af regnskabsinstruksen beskrive processen vedrørende dokumentation og kvalitetssikring
af det årsafslutningsmateriale, herunder nøgletal og udsagn, der anvendes ved udarbejdelsen af årsrapporten for 2016. Årsafslutningsinstruksen
for 2016 vil få tilføjet et afsnit omkring dokumentationen af årsafslutningsprocesserne. Det vil fremover direkte af årsafslutningsmaterialerne
fremgå, hvem der har udarbejdet materialet, og hvem der har foretaget kvalitetssikring heraf.
Tidsfrist:
Årsafslutningsinstruksen for 2016 udarbejdes medio december 2016 af Michael Ehlers Hansen.
I forbindelse med Intern Revisions gennemgang af udkastene til Skatteankestyrelsens årsrapport for 2015 blev dokumentationen for
årsafslutningsmaterialet som udgangspunkt fremsendt af de medarbejdere, der havde udarbejdet materialet. Materialet blev fremsendt løbende
til Intern Revision i takt med, at revisionen havde gennemgået de enkelte afsnit. Tidsplanen for årsrapporten var ekstremt stram og Intern Revision
17 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0018.png
fik derfor foreløbige rapportudkast i tidlige versioner
parallelt med at de blev sendt til departementet til godkendelse. Der var således tale om
beretningsudkast, som endnu ikke var godkendt af departementet. Formålet var at give Intern Revision mest mulig tid til gennemgangen.
Fremadrettet vil Styrelsens dokumentation for beregninger af nøgletal og udsagn mv. som led i årsafslutningsprocessen blive samlet i en fælles
mappe, således at dokumentationen samlet kan fremsendes til Intern Revision sammen med de enkelte udkast til årsrapporten for 2016.
18 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962696_0019.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
19 af 19