Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962689_0001.png
10. marts 2016
J. nr. 15-2544816
Plannr. 115-098
Intern Revision
Rapport 2015
Kundeservice og IT
Digital vejledning til selvangivelsen
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør for Kundeservice Karin Bergen
Direktør for IT Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
Digital vejledning til selvangivelsen
1 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 25. november 2015, revideret
den til selvangivelsen tilknyttede vejledning på skat.dk og TastSelv Borger. Den
udførte revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici. Observationerne er vurderet som prioritet 3, og vi har derfor
ikke anmodet SKAT om at udarbejde handleplaner til imødegåelse af de vurderede
risici. Vores anbefalinger har karakter af gode råd, der kan anvendes som
inspiration til at formindske de vurderede risici.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den
10. marts 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Søren Kristensen
Revisor
Digital vejledning til selvangivelsen
2 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0003.png
1. Formål
SKATs administration af indkomstskat beror på en digital indgang til SKAT for
borgere og virksomheder med en meget høj grad af systemunderstøttelse i de
videre processer.
Digitaliseringen af selvangivelsesprocessen, hvor målet er, at flest mulige borgere
skal selvangive udelukkende ved hjælp af den digitale løsning på skat.dk og
TastSelv Borger, er afhængig af, at den vejledning, som stilles til rådighed for
borgerne, er brugervenlig og målrettet.
Denne revision har til formål at vurdere den digitale vejledning, der stilles til
rådighed for borgerne på skat.dk og i TastSelv Borger, når de skal kontrollere de
fortrykte beløb og selvangive yderligere beløb i forbindelse med
årsopgørelsesprocessen. Vurderingen omfatter den basale beskrivelse i
rubrikkerne i selvangivelsen og den vejledning, der fremgår af hjælpeteksterne til
rubrikkerne. En god og effektiv vejledning mindsker risikoen for, at borgernes
selvangivelse/årsopgørelse er fejlbehæftet.
2. Omfang
Revisionen omfatter det umiddelbart tilgængelige vejledningssetup på
skat.dk/TastSelv Borger, rubrikteksterne og den vejledning, der fremgår af
hjælpeteksterne til rubrikkerne i selvangivelsen.
Ved revisionens begyndelse fremsendte Intern Revision en materialeliste. Vi
foreslog, at det efterspurgte materiale kunne udveksles i forbindelse med risiko- og
kontrolanalyseprojektet for personskat. Gennemførelsen af projektet er forløbet
anderledes end forventet, og vi har besluttet, at revisionen gennemføres ud fra de
oplysninger, som er tilgængelige i skat.dk/TastSelv. Gennemgang af
forretningsgange for ændring og vedligeholdelse af tekster m.v. er således ikke
omfattet af revisionen.
Ved revisionen er der ikke foretaget test og vurdering af de svar m.v., som
borgeren får på baggrund af indtastninger i skat.dk/TastSelv.
Revisionen har ikke omfattet den vejledning, der er til rådighed for borgere, der
ikke har adgang til internettet. Gennemgangen af rubriktekster og hjælpetekster
har ikke omfattet de virksomhedsrelaterede felter.
Digital vejledning til selvangivelsen
3 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0004.png
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret funktionsområdet datafangst. (Det reviderede funktionsområde
er fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Revisionen er gennemført af Jytte Bjørn og Søren Kristensen i perioden fra august
2015 til januar 2016. Revisionen er gennemført med udgangspunkt i de
tilgængelige rubriktekster og hjælpetekster primo august 2015.
3. Konklusion
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de etablerede vejledninger, der
medfører en forøget finansiel risiko for SKAT. Vi har vurderet det digitale
vejledningssetup og konstateret, at det er nemt at tilgå den generelle vejledning og
den konkrete vejledning til rubrikkerne. Der er flere tilgangsmuligheder til
selvangivelsens rubrikker og den tilknyttede vejledning. Vi har således vurderet, at
der ikke er behov for ændringer i det digitale vejledningssetup.
Vi baserer vores konklusion på følgende forhold:
Hjælpeteksterne er generelt let tilgængelige, informative og let forståelige.
Vi har dog konstateret nogle mindre uhensigtsmæssigheder.
Det kan være svært og tidskrævende at afgøre i hvilken rubrik en indtægt
eller et fradrag skal selvangives, hvis indtægts- eller fradragstypen ikke
konkret er nævnt i rubrikteksten. I flere tilfælde er der ikke sammenhæng
mellem teksten og det der skal anføres i rubrikken, og det kan være
nødvendigt at inddrage hjælpeteksten til andre rubrikker.
Digital vejledning til selvangivelsen
4 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0005.png
Vi har dog anført nogle forslag som inspiration til forbedring af teksterne i
rubrikkerne og hjælpeteksterne til de enkelte rubrikker.
Observationerne fremgår nedenfor i bilag 1.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Rubrikkernes tekst
(selvangivelsesrubrikkerne)
Hjælpetekster til rubrikkernes
indhold
Ensartethed/sammenhæng
mellem hjælpetekster
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
0
0
0
Prioritet 2
Middel risiko
0
0
0
0
Prioritet 3/4
Lille risiko
1
1
1
3
I
alt
1
1
1
3
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Digital vejledning til selvangivelsen
5 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Det anbefales, at SKAT gennemgår teksten til
selvangivelsesrubrikkerne og overvejer, om en
eller flere af følgende forbedringsforslag skal
implementeres:
1. Udvidelse af teksten i nogle af rubrikkerne
2. Flere rubrikker
3. En søgefunktion/ordliste
Ad. 1 + 2. Flere rubrikker eller udvidelse af
nogle tekster vil gøre det nemmere for
borgeren af finde den rigtige rubrik
Ad. 3. En særskilt/afgrænset søgefunktion,
hvor borgerne kan indtaste en indtægtstype/
fradragstype og direkte få oplyst, i hvilken
rubrik, der skal selvangives. Alternativt kan der
udarbejdes en ordliste i alfabetisk orden, hvor
de forskellige indtægts- og fradragstyper
nævnes med anvisning om, i hvilken rubrik,
der skal selvangives.
Revisionsemne: Rubrikkernes tekst (selvangivelsesrubrikkerne)
3.1
Uhensigtsmæssig/uklar tekst til
2015
selvangivelsesrubrikkerne.
Mangelfulde/uklare tekster til
selvangivelsesrubrikkerne øger
risikoen for,
Prio.
Det er IR´s vurdering, at teksten til
at borgeren undlader at
3
selvangivelsesrubrikkerne i nogle tilfælde
selvangive indtægter og fradrag
ikke bidrager til, at borgeren nemt og hurtigt
at borgeren selvangiver i forkert
kan finde den rubrik, hvor en indtægt eller
rubrik
et fradrag skal anføres, eller kontrollere om
en indtægt eller fradrag er fortrykt korrekt.
Eksempler:
Teksten til rubrik 54:
”Fradrag
for fiskere,
DIS begrænset fart m.v.”
Ud over fradrag til disse to persongrupper
skal følgende fradrag også anføres i
rubrikken:
Rigsfællesskabsfradraget til færøske og
grønlandske studerende
Udgifter til fredede ejendomme med
fradrag
Digital vejledning til selvangivelsen
6 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0007.png
Nr.
Observationer
Handicappede og kronisk syges udgifter
til befordring
Udgifter i forbindelse med hverv som
nævning, domsmand eller lignende
Bidrag til en privattegnet
arbejdsløshedsforsikring, hvis
forsikringsselskabet ikke skal indberette
indbetalte bidrag.
Dagplejefradrag til private dagplejere og
kommunalt ansatte dagplejere, som
ikke er med i rubrik 466. (af indtægt, der
skal selvangives i rubrik 15)
Risici
Anbefalinger
Teksten til rubrik 20:
”Anden
personlig
indkomst”.
I rubrikken skal værdien af visse
personalegoder selvangives. I teksten til
rubrikkerne 12 og 17 nævnes
personalegoder direkte. Borgerne kan
således ikke umiddelbart se, at nogle
personalegoder skal selvangives i rubrik 20
(rubrik 12 og 17 er låste).
I rubrik 20 skal mange andre indtægter og
fortjenester selvangives, herunder legater,
lejeindtægter, fortjeneste ved salg af visse
aktiver og ædelmetaller, indtægt fra
solcelleanlæg, vindmøller samt
nettoindkomst fra hobbyvirksomhed.
Digital vejledning til selvangivelsen
7 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0008.png
Nr.
Observationer
I rubrikkerne 31 og 42 anføres
indberetninger fra pengeinstitutter om
henholdsvis renteindtægter og
renteudgifter. I rubrik 41 anføres
indberetninger fra realkreditinstitutter om
renteudgifter.
Felterne er låst og omfatter alene
konti/gæld med en eller to ejere.
Når der er tre eller flere ejere/skyldnere,
kan borgerne ikke ud fra rubrikteksterne se,
at de selv skal anføre renterne i rubrikkerne
39 eller 44.
Risici
Anbefalinger
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Det anbefales, at SKAT gennemgår
hjælpeteksterne og overvejer, om en eller flere
af følgende forbedringsforslag skal
implementeres:
1. Uddybning/tydeliggørelse af de gældende
regler, så borgeren får kendskab til disse uden
at skulle ”klikke” på et link
for at få
informationen.
Revisionsemne: Hjælpetekster til rubrikkernes indhold
Mangelfulde hjælpetekster øger
risikoen for,
at borgeren ikke får kendskab til
reglerne og derved
indtægtsfører et forkert beløb
eller fratrækker en ikke
fradragsberettiget udgift
at borgeren selvangiver i forkert
rubrik
3.2
Uhensigtsmæssigheder/svagheder i
2015
hjælpeteksterne
Det er
IR’s
vurdering, at hjælpeteksterne
Prio.
generelt er tilstrækkeligt informative.
3
Nedenfor er anført eksempler på, at nogle
hjælpetekster efter vores opfattelse dog
ikke er helt dækkende eller tilstrækkeligt
informativ.
Rubrik 14: I hjælpeteksten informeres der
ikke om, at der af jubilæumsgratiale alene
Digital vejledning til selvangivelsen
8 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0009.png
Nr.
Observationer
skal betales indkomstskat af beløb over
8.000 kr. efter AM-bidrag. Borgeren skal
”klikke” på et link under ”Mere information”
for at få denne oplysning.
Vejledningen er ikke helt fyldestgørende,
idet borgeren ikke umiddelbart kan se
bundgrænsen.
Rubrik 18: I hjælpeteksten informeres der
ikke om, at beløb over 25.000 kr.
vedrørende hædersgaver kun medregnes
med 85%. Der informeres endvidere ikke
om, at der er en skattefri bundgrænse på
25.000 kr.
Borgeren skal ”klikke” på et link for at få
disse oplysninger.
Vejledningen er ikke helt fyldestgørende,
idet borgeren ikke umiddelbart kan se
bundgrænsen og de 85%.
Rubrik 20: Af hjælpeteksten fremgår blandt
andet, at der i rubrikken skal selvangives:
- Nettoindkomst fra ikke-
erhvervsmæssig virksomhed, der ikke
er arbejdsmarkedsbidragspligtig
(hobbvirksomhed).
Risici
Anbefalinger
2. Definere nogle begreber inden for
værdipapirområdet.
3.
Mulighed for ”fluebens afkrydsninger” for
tilkendegivelse af hvilke indkomst-
/fradragstype, der selvangives i de rubrikker,
hvor der kan selvangives flere forskellige
indkomst- og fradragstyper.
4. Når borgeren har mulighed for at ændre et
fortrykt beløb, bør det tydelig fremgå, om
borgeren skal oplyse det manglende beløb
eller anføre det samlede beløb, der skal være i
rubrikken.
Digital vejledning til selvangivelsen
9 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0010.png
Nr.
Observationer
I hjælpeteksten er der intet link til
yderligere informationer om
hobbyvirksomhed. I hjælpeteksten får
borgeren ingen informationer om de
skattemæssige regler i tilfælde af, at
nettoindkomsten er negativ. Beløbet i
rubrik 20 kan ikke være negativt (jævnfør
vejledningen til SLUT-systemet), hvorfor
borgeren måske vil forsøge at fratrække
underskuddet i en anden rubrik. Har
borgeren en anden indtægt, der
selvangives i rubrik 20, kan underskud af
hobbyvirksomhed modregnes heri.
Rubrik 44: Af hjælpeteksten fremgår det, at
udgifter til stiftelsesprovisioner er
fradragsberettigede.
Borgeren skal ”klikke”
på et link for at få information om, at der
kun er fradrag, hvis lånet har en løbetid på
højest 2 år.
Hjælpeteksten er ikke helt dækkende, idet
borgeren ikke umiddelbart informeres om,
at lånets løbetid har betydning for, om
udgiften kan fratrækkes.
Rubrik 53: Af hjælpeteksten om fradrag for
rejseudgifter fremgår det blandt andet, hvad
satserne til kost og småfornødenheder
udgør pr. døgn.
Risici
Anbefalinger
Digital vejledning til selvangivelsen
10 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0011.png
Nr.
Observationer
Hvis borgeren ”klikker” på et link,
får
borgeren oplyst, at rejsen skal vare i mindst
24 timer.
Hjælpeteksten er ikke helt dækkende, idet
borgeren af teksten
”… pr. døgn”
skal
forstå/udlede, at rejsens varighed skal
udgøre mindst 24 timer, før der er fradrag.
Generelt i forhold til
”aktierubrikkerne”:
Der nævnes en række begreber, såsom
investeringsselskaber, investeringsin-
stitutter, investeringsforeninger,
reguleret/ikke reguleret marked.
Begreberne er ikke umiddelbart defineret.
Det kunne styrke borgerens forståelse
(specielt ”nye
investorer”),
hvis der var en
kort definition af de mest anvendte
begreber.
I hjælpeteksterne til flere
”aktierubrikker” er
det beskrevet, hvordan borgeren kan
ændre et fortrykt beløb, f.eks. på grund af
manglende indberetning. Det ville være
formålstjeneligt at præcisere, om det er
bruttobeløbet for alle handler eller
nettobeløbet for den enkelte handel, som
borgeren skal anføre i rubrikken.
Risici
Anbefalinger
Digital vejledning til selvangivelsen
11 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0012.png
Nr.
Observationer
I flere ”aktierubrikker”,
men også i flere
andre rubrikker som f.eks. rubrik 39,
”Anden
kapitalindkomst”, skal der
selvangives et nettobeløb, som er summen
af flere forskellige typer indtægter, gevinster
og tab, ligesom der kan være en
bundgrænse på 2.000 kr. for en
indkomsttype. Det er IR´s vurdering, at flere
rubrikker eller muligheder for at tilkendegive
ved ”fluebens-afkrydsning”,
hvilke typer
indtægter og fradrag, der selvangives i
rubrikken, vil give borgerne bedre mulighed
for at overskue, om alle indtægter og
fradrag er selvangivet. Den yderligere
specifikation vil tillige give SKAT mulighed
for kunne yde mere målrettet vejledning.
Risici
Anbefalinger
Digital vejledning til selvangivelsen
12 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0013.png
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Det anbefales, at SKAT gennemgår
hjælpeteksterne og overvejer behovet for at
skabe bedre sammenhæng mellem
oplysningerne i hjælpeteksterne
Revisionsemne: Ensartethed/sammenhæng mellem hjælpetekster
Manglende sammenhæng mellem
hjælpetekster øger risikoen for,
at borgeren kommer i tvivl om
reglerne eller ikke får kendskab
til reglerne og derved ikke
selvangiver korrekt
at borgeren selvangiver i forkert
rubrik
3.3
Manglende sammenhæng mellem
2015
hjælpeteksterne
Det er IR’s vurdering, at der i nogle
Prio.
tilfælde ikke er den fornødne
3
sammenhæng mellem de oplysninger, der
anføres i hjælpeteksterne.
Rubrik 39,
”Anden
kapital indkomst”: Det
fremgår hverken af hjælpeteksten eller
teksten til rubrik 39, at borgeren selv skal
anføre renteindtægter i rubrikken af konti
med flere end 2 ejere, selvom dette fremgår
i hjælpeteksten til rubrik 31.
Rubrik 41 og 42, renteudgifter til
realkreditinstitutter og pengeinstitutter: I
hjælpeteksterne til de to rubrikker er der
forskellige oplysninger om renteudgifter ved
lån med flere end 2 ejere. Der anføres intet
i rubrikken eller hjælpeteksten til rubrik 41,
mens der i hjælpeteksten til rubrik 42 er
anført, at renteudgifter af lån med flere end
2 ejere skal selvangives i rubrik 44.
I rubrik 44, ”Renteudgifter
af anden gæld”,
er der i hjælpeteksten anført, at
Digital vejledning til selvangivelsen
13 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0014.png
Nr.
Observationer
renteudgifter af lån med flere end 2 ejere
skal anføres i rubrik 44.
Rubrik 44,
”Renteudgifter
af anden gæld
mv.”: I hjælpeteksten til rubrik 31
”Renteindtægt
af indestående” er det
anført, at renteudgift ved køb af obligationer
kan fratrækkes, selvom renteindtægterne
først forfalder året efter. Renteudgifterne
skal borgeren anføre i rubrik 44. Dette er
der ikke anført/oplyst noget om i
hjælpeteksten til rubrik 44.
Rubrik 61,
”Udbytte
af danske aktier
optaget til handel på reguleret marked i
dansk depot mv.”: I rubrik 34 fremgår det,
at nogle udlodningsandele skal
selvangives i rubrik 61. I rubrik 61 under
”Rubrikken omfatter” fremgår
ikke en
enslydende tekst.
Risici
Anbefalinger
Digital vejledning til selvangivelsen
14 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962689_0015.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Digital vejledning til selvangivelsen
15 af 15