Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962688_0001.png
7. juni 2016
J. nr. 16-0332362
Plannr. 115-087
Intern Revision
Rapport 2015
§ 38-regnskabet
Regnskabsmæssig opgørelse af ikke-
retskraftige krav i SAP
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Merete Agergaard
Direktør Lizzi Krarup Jacobsen
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 1. oktober 2015, revideret
SKATs debitorbeholdning med henblik på en vurdering af omfanget af ikke-
retskraftige fordringer. Den udførte revision er en del af den samlede revision af §
38-regnskabet for 2015. Resultatet fra denne fremgår af revisionsrapporten
”Den
regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige
fordringer” og vedrører
inddrivelsesfordringer i EFI.
I nærværende revision har IR tillige vurderet de fordringer, som er bogført direkte
i SAP.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de faktuelle forhold vedrørende
den gennemførte revision.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 7. juni 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Henrik Fruelund Møller
Revisor
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
2
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0003.png
1. Formål
Revisionen har til formål at vurdere, hvorvidt debitorkravene registreret i SAP 38
er retskraftige. Vi vil desuden afdække, hvorvidt der er etableret processer til brug
ved styringen af de fordringer, som er registreret i SAP 38 under firmakode 6171,
6176 og 6191.
SAP-krav skal, til forskel fra øvrige krav i DMO, håndteres manuelt. Der kan derfor
være risiko for, at krav i SAP ikke inddrives eller forældelsesafbrydes som forudsat.
I forbindelse med tidligere revisioner har IR konstateret, at der er risiko for at SAP-
krav forælder utilsigtet og at forældede krav ikke afskrives.
2. Omfang
Revisionen omfatter interview med ledere og medarbejdere, gennemgang af
finansielle rapporter og regnskabsgodkendelser samt rapporter, som IR har
genereret fra SAP. Herudover har IR gennemgået og vurderet et antal stikprøver.
IR har rekvireret debitorlister i SAP for firmakoderne 6171, 6176, 6191 på konto
3000-3003, vedrørende de debitorer der har gæld og hvor sidste rettidige betaling
er passeret pr. 31.12.15 (Tabel 1).
Tabel 1
Debitorer med passeret
betalingsfrist pr. 31.12.15
Firmakode
Beløb
Mia kr.
6171
7,595
6176
3,674
6191
0,031
I alt
11,300
Tabel 2
Stikprøve
Firmakode
6171
6176
6191
I alt
Stikprøve
Antal
20
20
15
55
Beløb
Mia kr.
2,319
1,549
0,016
3,885
Stikprøve
Beløb i %
30,5
42,2
51,6
34,3
Der er udtaget en stikprøve på de10 største debitorer fra hver af de tre firmakoder,
samt henholdsvis 10 tilfældige fra hver af firmakoderne 6171 og 6176 og 5 fra 6191
i alt 55 debitorer som tilsammen udgør 3,885 mia. kr. (Tabel 2).
Stikprøven dækker beløbsmæssigt 34 % af debitorerne hvor sidste rettidige
betaling er passeret pr. 31.12.15 og 55 % af den samlede regnskabsmæssige
saldo pr. 31.12.15 (Tabel 3).
Den samlede regnskabsmæssige saldo på de tre firmakoder udgør pr. 31.12.15
(Tabel 3):
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
3
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0004.png
Tabel 3
Saldo på 6171,6176 og
6191 pr. 31.12.15
Firmakode
Beløb
Mia kr.
6171
3,488
6176
3,587
6191
-0,040
I alt
7,035
Den samlede regnskabsmæssige saldo er ikke et reelt udtryk for kundernes gæld
til SKAT pr. 31.12.15, Den samlede regnskabemæssige saldo er udelukkende et
udtryk for det samlede beløb, som de tre firmakoder udgør pr. 31.12.15. I saldoen
er ikke medregnet de beløb, som har sidste rettidige betaling efter 01.01.16.
Revisionen er gennemført i marts måned 2016 af Henrik Møller og Tove Dubgård.
3. Konklusion
Det er Intern Revisions vurdering, at der er behov for procesændringer i større
omfang i forbindelse med håndteringen af SAP-krav. Dette begrundes med, at
der forekommer ikke retskraftige krav i den gennemgåede population,
håndteringen af debitorerne ikke foregår ensartet og konsekvent på tværs af
de forskellige debitorbeholdninger,
renteberegning og efterfølgende rykning er sat ud af kraft, hvilket medfører at
de processer, der er etableret for at sikrer rykning, renteberegning og
overdragelse til inddrivelse ikke bliver anvendt,
den eksisterende procedure ikke sikre, at Regnskab og Inddrivelse straks
modtager besked i forbindelse med bevilling- eller ophør af henstand,
der ikke sker modregning til SAP fordringer (Der modregnes udelukkende
internt i SAP).
De manglende processer medfører risiko for, at krav utilsigtet forælder, at
forældede krav ikke afskrives, at der ikke rykkes og renteberegnes på alle krav og
at krav ikke overgår til Inddrivelse.
Vi har prioriteret de observerede forhold således (Tabel 4):
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
4
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0005.png
Tabel 4
Revisionsemne
Forekomsten af ikke-
retskraftige krav i
populationen
Ensartet og konsekvent
håndtering af SAP
debitorerne
Processer der sikrer
rykning, renteberegning og
overdragelse til Inddrivelse
anvendes ikke
Sager med henstand
Modregning af krav til SAP
38
I alt
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
1
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
0
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
0
I
alt
1
0
1
0
1
1
0
0
1
0
0
2
1
1
3
0
0
0
1
1
5
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 3.
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/
direktørområder. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede
handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
5
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Regnskab
Intern Revision anbefaler, at der etableres en
systematisk overvågning af SAP-debitorernes
retskraft.
Revisionsemne:
Forekomsten af ikke-retskraftige krav i populationen
1.1
I forbindelse med gennemgangen af
2015
stikprøverne har IR konstateret, at der
1
Der er en forøget risiko for, at der
forekommer ikke retskraftige fordringer
forekommer ikke- retskraftige fordringer i ca. 6% pr. 31.12.15 på de undersøgte
firmakoder.
Prio.
af de gennemgåede stikprøver.
Handleplan fra:
Preben Gammeljord Nielsen
SAP38/Selskabsskat. 2. halvår 2016
Enheden SAP38/Selskabsskat flyttes løbende henover 2016 fra Horsens til Ringkøbing. Ifbm. Opgaverullet vil der bliver kigget på de
nuværende SAP processer. I forhold til den konkrete anbefaling vil vi ved procesgennemgangen kigge på mulighederne for overvågning af
SAP-debitorernes retskraft.
06.06.2016 Intern Revisions supplerende bemærkning til handleplanen:
Intern Revision anbefaler at arbejdet med systematisk overvågning af SAP-debitorerne etableres hurtigst muligt.
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Regnskab
Intern Revision anbefaler, at der udarbejdes
processer, der sikrer at debitorerne behandles
ensartet og konsekvent således, at det sikres at
debitorerne enten forældelsesafbrydes i tide eller
oversendes til inddrivelse med henblik på at få
Revisionsemne:
Ensartet og konsekvent håndtering af SAP debitorerne
2.1
I forbindelse med revisionen har Intern Revision Forskellen i håndteringen af SAP
2015
konstateret, at ansvaret for opkrævning og
debitorerne øger risikoen for, at
inddrivelse af de SAP debitorer, der ikke er
oversendt til inddrivelsen er placeret hos
driftsenheden SAP38/Selskabsskat. Men
værdiansættelsen af fordringerne ikke
sker korrekt, idet der ikke rykkes for
alle krav, ikke sker konsekvent
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
6
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
overdragelse til inddrivelse, ikke
forældelsesafbrydes i tide mv. Hvilket
øger risikoren for, at der forekommer
ikke retskraftige fordringer og at
debitormassen dermed opgøres
forkert.
Anbefalinger
forældelsesfristen forlænget som følge af lov nr.
1253 om udskydelse af forældelsen. Derved kan
risikoen for forkert værdiansættelse minimeres.
Prio.
håndteringen af SAP debitorerne foregår vidt
forskellig, alt efter hvilke type debitorer, der er
2
tale om.
Eksempelvis følges B-regnskabssagerne (Told,
moms mv. der skal tilfalde EU) og In-solidum
sagerne tæt med hurtig rykning og
oversendelse til fogederne med henblik på
udlæg, medens andre typer af SAP fordringer
ikke fremmes på samme konsekvente måde.
Handleplan fra:
Preben Gammeljord Nielsen, SAP38/Selskabsskat. 2. halvår 2016
Enheden SAP38/Selskabsskat flyttes løbende henover 2016 fra Horsens til Ringkøbing. Ifbm. Opgaverullet vil der bliver kigget på de
nuværende SAP processer. I forhold til den konkrete anbefaling, vil vi straks genoptage rykkerkørslerne, således debitorerne
forældesafbrydes i tide eller oversendes til EFI, hvorved de anførte risici for ikke retskraftige fordringer minimeres mest muligt.
Arbejdet vil være en videreførsel af det arbejde - med at få genoptaget en systematisk rykning, som allerede har været/er igangsat i en
arbejdsgruppe i Horsens enheden. Den systematiske maskinelle rykkerproces har som bekendt været sat i bero af §38 Kontoret pga. bl.a.
manglende systemmæssig understøttelse.
Nr.
3
Observationer
Inddrivelse anvendes ikke
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Regnskab
IR anbefaler, at der etableres ensartede
processer for rykning, renteberegning og
overdragelse af krav til Inddrivelse.
Revisionsemne:
processer der sikrer rykning, renteberegning og overdragelse til
Manglende rykning, renteberegning og
overførsel til videre behandling i
Inddrivelse giver risiko for tab i form af
3.1
IR har konstateret, at der ikke i alle tilfælde
2015
rykkes og/eller renteberegnes på SAP-krav.
Dette skyldes ifølge det oplyste manglende
systemunderstøttelse idet renteberegning og
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
7
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Prio.
dermed rykkerprocedurer ikke kan gennemføres manglende inddrivelse og utilsigtet
forældelse.
korrekt. Manglende rykning/renteberegning
1
medfører, at ikke alle overforfaldne krav
overføres til Inddrivelse.
Vi har desuden konstateret, at rykning og
renteberegning i nogle tilfælde sker manuelt for
udvalgte krav.
Uensartede procedurer er en trussel
mod retssikkerheden.
Handleplan fra:
Preben Gammeljord Nielsen, SAP38/Selskabsskat.
2. halvår 2016
Enheden SAP38/Selskabsskat flyttes løbende henover 2016 fra Horsens til Ringkøbing. Ifbm. Opgaverullet vil der bliver kigget på de
nuværende SAP processer. I forhold til den konkrete anbefaling, vil vi straks genoptage rykkerkørslerne, således debitorerne
forældesafbrydes i tide eller oversendes til EFI, hvorved de anførte risici for ikke retskraftige fordringer minimeres mest muligt. Der vil
ligeledes blive taget initiativ til, at der fremadrettet etableres ensartede processer for rykning, renteberegning og overdragelse af krav til
inddrivelse for alle firmakoder i SAP38.
Arbejdet vil være en videreførsel af det arbejde - med at få genoptaget en systematisk rykning, som allerede har været/er igangsat i en
arbejdsgruppe i Horsens enheden. Den systematiske maskinelle rykkerproces har som bekendt været sat i bero af §38 Kontoret pga. bl.a.
manglende systemmæssig understøttelse.
Nr.
4
Observationer
Revisionsemne:
Sager med henstand
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Regnskab
4.1
I forbindelse med en klage til højere instans
2015
(eksempelvis klage til Landskatteretten eller
domstolene) kan SKAT give henstand med
Prio.
betaling. SKAT giver henstand for det tidsrum,
hvor klagesagen er under behandling. Det er
2
væsentligt at Regnskab og Inddrivelse
Der er risiko for, at der forekommer
krav i SAP, hvor
opkrævning/inddrivelse burde være
genoptaget efter endt henstand. Hvis
ikke opkrævning/inddrivelse straks
De eksisterende procedurer bør Indskærpes/evt.
ændres, så det sikres at både Regnskab og
Inddrivelse straks underrettes i forbindelse med
bevilling af henstand og ved ophør af henstand.
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
8
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
iværksættes efter ophør af henstand er
underrettes om henstand og når henstanden
der risiko for at kravene forælder.
ophører.
IR har i forbindelse med revisionen modtaget en
procesbeskrivelse dateret 19. juni 2014 hvori
processen for afgørelse og ophævelse af
henstand er præciseret.
Et af punkterne i denne proces lyder:
”Når sagsbehandlere i Klageproces
har særlige
beskeder vedr. konkrete henstandssager, som
Inddrivelsen har brug for, kan besked herom
sendes til JP-Inddriv-Erhverv-MJ, hvorfra de vil
blive sendt til rette fogedenhed.”
IR har konstateret, at dette ikke altid sker.
Den situation som Skat og særdeles
Inddrivelsen er i, i øjeblikket, bevirker, at det er
vigtig at både Regnskab og Inddrivelsen hurtigt
får besked om ændringer af henstandsstatus.
Handleplan fra:
Preben Gammeljord Nielsen
SAP38/Selskabsskat. 2. halvår 2016
Enheden SAP38/Selskabsskat flyttes løbende henover 2016 fra Horsens til Ringkøbing. Ifbm. Opgaverullet vil der bliver kigget på de
nuværende SAP processer. I forhold til den konkrete anbefaling vil vi ifbm. Gennemgang af processen, indskærpe over for Klageproces og
Inddrivelsen at der i alle tilfælde gives besked. Vi vil straks lave udsøgninger af alle henstandssager, med henblik på at sikre, at der ikke er
sager, hvor opkrævning/inddrivelse allerede burde være igangsat.
Nr.
5
Observationer
Revisionsemne:
Modregning af krav til SAP 38
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Regnskab
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
9
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for at SKAT udbetaler
overskydende beløb, selvom der er
restancer i SAP
Anbefalinger
IR anbefaler, at der etableres processer til brug
ved modregning til dækning af SAP-krav
5.1
Der sker ikke modregning til dækning af SAP-
2015
krav. Det vil sige, at beløb der kommer til
udbetaling fra f.eks. overskydende skat, moms
Prio.
mv. ikke modregnes til dækning af en eventuel
SAP-restance. Dog skal oplyses, at der sker
2
modregning intern i SAP, således at
overskydende beløb i SAP benyttes til
modregning til SAP restancer.
Handleplan fra:
Preben Gammeljord Nielsen SAP38/Selskabsskat
]
2. halvår 2016
Enheden SAP38/Selskabsskat flyttes løbende henover 2016 fra Horsens til Ringkøbing. Ifbm. Opgaverullet vil der bliver kigget på de
nuværende SAP processer. I forhold til den konkrete anbefaling vil vi sikre at de fordringshaver, som foretager udbetalinger, gøres
opmærksom på at deres procesbeskrivelse for udbetaling, sikre at der sker modregning til evt. krav i SAP.
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
10
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Bilag 2: Observationer/sammenfatning vedrørende debitorer i SAP
Indledning
Dette bilag omhandler hovedsageligt faktuelle forhold vedrørende den
gennemførte revision. Bilaget indeholder dog også i mindre omfang vurderinger.
Vurdering af retskraft
IR har udtaget et antal stikprøver under firmakoderne 6171, 6176 og 6191. Alle
med SAP artskonto 3000-3003.
Vurderingen af stikprøverne viser, at der forekommer ikke-retskraftige krav i
beholdningen af SAP-krav.
Håndtering af fordringerne, herunder overdragelse til inddrivelse mv.
Der er stor forskel på hvordan fordringerne i SAP håndteres alt efter hvilke type
debitorer, der er tale om. Eksempelvis følges B-regnskabssagerne (Told, moms
mv. der skal tilfalde EU) og In-solidum sagerne tæt med hurtig rykning og
oversendelse til fogederne med henblik på udlæg, medens andre typer af SAP
fordringer ikke fremmes på samme konsekvente måde.
IR har konstateret:
Etablering af rykkerprocedurer vedrørende alle krav. IR har konstateret, at
der ikke systematisk bliver rykket på alle typer af krav. Dette skyldes, ifølge
oplysninger fra Regnskab, manglende systemunderstøttelse
Der er ikke generelt foretaget renteberegning på alle krav. Dette skyldes
ifølge SAP 38 manglende udvikling af renteprogram for visse krav
En del af de overforfaldne fordringer er ikke overgivet til EFI/inddrivelse. Det
skyldes, at der ikke, som nævnt ovenfor, i alle tilfælde sker rykning og/eller
renteberegning
Fejl ved konverteringen til EFI. IR har konstateret, at en række krav er
overført til EFI med en anden artsbetegnelse end den, som kravene er
bogført med i SAP
Ensartethed i forhold til overførsel til EFI og hermed også til videre
behandling i inddrivelsen. IR har konstateret, at en række fordringer manuelt
overføres til EFI. Dette sker angiveligt ud fra beløbsstørrelser. Ud fra et
retssikkerhedsmæssigt synspunkt er dette ikke optimalt
Der er risiko for forældede krav, som ikke er afskrevet.
SAP 38 oplyser, at de er i færd med at etablere en manuel løsning således at de
kan overføre ældre krav til EFI (krav som snarligt vil forælde). Planen er at
udsøge disse krav, rykke for hovedstolen og herefter overføre kravene til EFI ved
manglende betaling.
Sager med henstand
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
11
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
I forbindelse med en klage til højere instans (eksempelvis klage til
Landskatteretten eller domstolene) kan SKAT give henstand på betaling af skat
(begrebet skat skal defineres bredt). SKAT giver henstand for det tidsrum, hvor
klagesagen er under behandling i det administrative system. IR har konstateret,
at de udstukne processer vedrørende henstand ikke altid efterleves, dvs. at SAP
38 ikke altid modtager besked ved bevilling/ophør af henstand. Det er vigtigt, at
der sendes meddelelse til Regnskab og Inddrivelse når der gives henstand i en
sag og når en henstand ophører. Processerne er beskrevet i en meddelelse af
19. juni 2014, ”Procesbeskrivelse –
sager om henstand i forbindelse med
klage”.
dette.
Der er dermed risiko for, at der forekommer krav i SAP, hvor inddrivelse burde
være genoptaget.
Modregning
IR har konstateret, at der ikke er etableret processer vedrørende modregning fra
andre systemer til dækning af SAP-krav. Det vil sige, at der ikke, ved udbetaling
af overskyldende beløb, modregnes til eventuelle SAP-krav. Der sker kun
modregning af overskydende SAP-krav til dækning internt i SAP.
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
12
af
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962688_0013.png
Bilag 3: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige krav i SAP
13
af
13