Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962687_0001.png
8. maj 2016
J. nr. 16-0094322
Plannr. 115083
Intern Revision
Revisionsberetning 2015
Finanslovens § 38 (Indtægtsområdet)
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0002.png
Forord
Revisionen af Finanslovens § 38, SKATs indtægtsområde, varetages af
Rigsrevisionen samt Intern Revision. Skatteministeren og Rigsrevisor har med
udgangspunkt i Rigsrevisorlovens § 9 indgået en såkaldt § 9-aftale. § 9-aftalen
indeholder en identifikation af de revisionsopgaver, der skal varetages af Intern
Revision.
Nærværende revisionsberetning indeholder en redegørelse for den af Intern
Revision udførte revision vedrørende regnskabsåret 2015. Beretningen indeholder
således ikke en redegørelse for den af Rigsrevisionen udførte revision. Der
henvises til Rigsrevisionens særskilte rapportering.
Beretningen er udarbejdet med udgangspunkt i fremsendte revisionsrapporter
omhandlende regnskabsåret 2015. Beretningen er således at betragte som en
rekapitulation af de væsentligste forhold, der er fremført i den løbende
rapportering.
København, den 8. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
2 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0003.png
1.
Læsevejledning
Denne læsevejledning giver et overblik over indholdet i beretningens kapitler.
Kapitel 2 indeholder en oversigt over og en beskrivelse af de funktionsområder,
der anvendes i kapitel 5 i beretningen.
I kapitel 3 har vi gengivet konklusionen og vores udtalelse om forvaltningen fra
vores revisorerklæring for 2015 vedrørende revisionen af § 38 regnskabet.
I kapitel 4 er vist en oversigt over de anbefalinger som revisionen for 2015 har givet
anledning til.
Kapitel 5 indeholder for rammevilkår og for hvert funktionsområde, jf. kapitel 2:
En oversigt over revisionsrapporter og den samlede konklusion i rapporten
En grafisk præsentation af antallet af revisionsanbefalinger fordelt på
prioriteter
En sammenfatning af de væsentlige svagheder, der er omtalt i
revisionsrapporterne
En vurdering af de risici, som kan henføres til de observerede forhold
En tilkendegivelse af, i hvilket omfang der bør gennemføres ændringer inden
for det enkelte funktionsområde.
Det skal bemærkes, at tekstafsnittene ikke kan betragtes som en egentlig
konklusion for det enkelte funktionsområde, men i stedet er at betragte som en
sammenfatning af de revisioner, der er gennemført på området.
Det skal tillige bemærkes, at den udførte revision har været rettet mod
risikobetonede områder i SKAT. Dette forhold påvirker naturligvis indholdet i
sammenfatningerne.
Kapitel 6 indeholder en oversigt omfattende alle åbentstående handleplaner
vedrørende prioritet 1 anbefalinger fra revisionsrapporter fra 2014.
Kapitel 7 indeholder en beskrivelse af øvrige forhold i forbindelse med
årsafslutningen.
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
3 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0004.png
2. Omfang
Nærværende beretning er struktureret i overensstemmelse med den model, som
Intern Revision anvender til en operationel beskrivelse og kategorisering af
aktiviteterne i SKAT, jf. skemaet nedenfor. Modellen opdeler indtægts- og
udgiftsprocesserne i en række funktionsområder. Det skal dog bemærkes, at
samtlige indtægts- og udgiftsprocesser ikke nødvendigvis omfatter samtlige
funktionsområder, ligesom rækkefølgen i funktionsområderne ikke er ens på tværs
af samtlige indtægts- og udgiftsprocesser.
Rammevilkår for funktionsområderne
Rammevilkårene udgør de grundlæggede vilkår for, at
funktionsområderne kan afvikles. Rammevilkårene omfatter:
aktiviteterne
i
Den regnskabsmæssige ramme, som udgør grundlaget for tilrettelæggelsen
og udførelsen af aktiviteter i regnskabsforvaltningen. Vilkårene er beskrevet i
Ministerieinstruksen, Virksomhedsinstruksen og i regnskabsinstruksen for § 38
med tilhørende underliggende vejledninger.
Den it-mæssige ramme, som sikrer, at forvaltningen kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Datafangst
Funktionsområdet omfatter den basale datafangst. Hovedparten af datafangsten
varetages elektronisk ved indtastning i tast selv-løsningerne. I funktionsområdet
indgår SKATs kontrol af, at de indtastede data er i overensstemmelse med det
pågældende lovgrundlag (Indsats). SKATs indsatsaktiviteter udgør en del af den
interne kontrol rettet mod datafangsten.
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
4 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0005.png
Kvittering
Funktionsområdet omfatter generering af en kvittering for modtagne data.
Kvittering understøtter, at afsenderen har mulighed for at kontrollere, at afsendte
data er modtaget korrekt. Kvitteringen udgør en del af den interne kontrol.
Registrering
Funktionsområdet omfatter registrering af modtagne data i SKATs produktions-
systemer. I produktionssystemerne behandles data og diverse opgørelser
genereres.
Opgørelse
Funktionsområdet omfatter udarbejdelse af opgørelsen på baggrund af modtagne
data. Opgørelsen gøres tilgængelig for modtager eller fremsendes. Ofte genereres
opgørelsen i umiddelbar tilknytning til, at der er sket registrering af data i
produktionssystemerne.
Bogføring
Funktionsområdet opfatter bogføring i økonomisystemerne. Bogføringen sker ofte
i direkte tilknytning til opgørelse eller registrering.
Opkrævning
Funktionsområdet omfatter anmodning om betaling i henhold til opgørelsen. Ofte
dannes betalingsanmodningen i direkte forlængelse af registreringen. Såfremt
opkrævningen ikke medfører en betaling, overgives kravet til inddrivelse.
Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger. Hovedparten af indbetalingerne
sker som en integreret del af registreringen og er fuldstændig systemgeneret via
det fælles indbetalingssystem (OCR-linje). Hovedparten af udbetalingerne sker
fuldstændig systemgeneret via det fælles offentlige udbetalingssystem (Nem
konto).
Inddrivelse
Funktionsområdet omfatter de etablerede rutiner, som er rettet mod de krav, der
ikke frivilligt betales.
Regnskabsaflæggelse
Funktionsområdet omfatter de efterfølgende regnskabsmæssige foranstaltninger
såsom kvalitetssikring af regnskabsdata, afstemning af data m.v.
3. Erklæring
Intern Revision har udarbejdet en erklæring om revision af SKATs § 38-regnskab
for regnskabsåret 2015.
Erklæringen indeholder en konklusion på §38 regnskabet og en udtalelse om
forvaltningen. Begge dele er baseret på den udførte revision i årets løb, samt på
revisionen i forbindelse med årsafslutningen.
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
5 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0006.png
Fra erklæringen skal vi fremhæve følgende væsentlige forhold:
3.1 Konklusion
Det er Intern Revisions opfattelse, at:
§38 regnskabet i alle væsentlige henseender er rigtigt og i
overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsen og Moderniserings-
styrelsens regnskabsvejledninger.
SKATs forretningsgange og interne kontroller i alle væsentlige henseender
er
i
overensstemmelse
med
regnskabsbekendtgørelsen
og
Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger og understøtter, at SKAT
aflægger et rigtigt årsregnskab og overholder disponeringsreglerne.
3.2 Udtalelse om forvaltningen
3.2.1 Forvaltningsrevision
På grundlag af den udførte revision skal vi afgive følgende kritiske bemærkninger:
Kontrol med anmodninger om refusion af udbytteskat
SKATs kontrol med anmodninger om udbetaling af refusion af udbytteskat har ikke
været gennemført i overensstemmelse med kravene om en effektiv økonomisk
forvaltning. Den manglende effektivitet i udbetalingskontrollen har medført
formodet svig mod den Danske statskasse på 9,1 mia.kr. Tabet er opstået over en
årrække.
Proces for inddrivelse af inddrivelsesfordringer
SKATs inddrivelsesforvaltning har ikke været effektiv i 2015. Processerne for den
løbende forældelseshåndtering har ikke fungeret tilfredsstillende i 2015 og de
foregående år. Dette har medført, at et større antal fordringer har mistet juridisk
gyldighed (retskraft). SKAT har estimeret, at fordringer med en samlet værdi på 8
mia. kr. har mistet juridisk gyldighed. Nævnte beløb er udgiftsført i §38 regnskabet
for 2015. Det skal bemærkes, at beløbet er akkumuleret over en årrække.
SKAT har i 2015 valgt at sætte den løbende inddrivelse i bero, da der var rejst tvivl
om lovligheden i inddrivelsesprocesserne. Lovgivningsmæssigt er der draget
omsorg for, at den løbende berostillelse af inddrivelsesrutinerne ikke medfører en
yderligere forældelse. Der er dog risiko for, at den tidsmæssige udsættelse af
inddrivelsesrutinerne i sig selv medfører en forøget risiko for manglende
indbetalinger fra de enkelte skyldnere.
3.2.2 Juridisk kritisk revision
På grundlag af den udførte revision skal vi afgive følgende kritiske bemærkninger:
Lovmedholdelighed af inddrivelse
Det er vores opfattelse, at SKATs proces for håndtering af forældelsesafbrydelse
har medført, at SKAT i en periode har foretaget inddrivelse af fordringer på et ikke
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
6 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0007.png
retskraftigt grundlag. Endvidere er der risiko for, at SKAT ikke har foretaget de
nødvendige forældelsesafbrydende handlinger i perioden 1.1-18.11.15.
4. Oversigt over anbefalinger for 2015
Resultatet af den udførte revision er løbende rapporteret til SKAT. Vi har
prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Rammevilkår for
funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
I alt
2
19
68
1
4
1
14
114
4
38
1
4
3
37
220
5
7
6
18
Prioritet 1
Høj risiko
27
14
Prioritet 2
Middel risiko
51
37
Prioritet 3/4
Lille risiko
13
15
I alt
91
66
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 1.
5. Funktionsområder i SKAT
5.1 Rammevilkår for funktionsområderne
Rammevilkårene udgør de grundlæggede vilkår for, at
funktionsområderne kan afvikles. Rammevilkårene omfatter:
aktiviteterne
i
Den regnskabsmæssige ramme, som udgør grundlaget for tilrettelæggelsen
og udførelsen af aktiviteter i regnskabsforvaltningen. Vilkårene er beskrevet i
Ministerieinstruksen, Virksomhedsinstruksen og i regnskabsinstruksen for § 38
med tilhørende underliggende vejledninger.
Den it-mæssige ramme, som sikrer, at forvaltningen kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori rammevilkår for
funktionsområderne er behandlet. Udarbejdede rapporter samt konklusionen på
det reviderede emne fremgår af nedenstående oversigt:
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
7 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0008.png
Opgave nr.
115-001
Rapport
Personalesikkerhed
Konklusion
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
115-002
It- revision af adgangsstyring
115-003
It- revision af anskaffelse, udvikling og Behov for proces-
vedligeholdelse af systemer
ændringer i større
omfang
It-revision af driftssikkerhed
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for ændringer i
væsentligt omfang
115-004
115-007
It-revision af ændringsstyring
115-009
It-revision af SAP 38 basis
115-010
115-032
115-033
Revisorerklæringer for it-systemer
outsourcet til serviceleverandører
Den regnskabsmæssige infrastruktur for Behov for ændringer i
§38 regnskabet
væsentligt omfang
Væsentlige grænsefalder og kontroller i Behov for proces-
systemunderstøttelsen for virksomheds- ændringer i større
relaterede skatter og afgifter
omfang
SKATs opfølgning på sager om svig og Behov for ændringer i
uregelmæssigheder (Told)
væsentligt omfang
It-revision af SAP PS basis
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
115-049
115-055
115-072
Administration af DMO og DMI
115-082
Årsafslutningsprocessen for §38 regn- Behov for proces-
skabet
ændringer i større
omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision rapporteret 91 observationer
vedrørende Rammevilkår for funktionsområderne. Observationerne fordeler sig
således:
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
8 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0009.png
60
50
40
30
20
10
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Med udgangspunkt i de fremsatte prioritet 1 anbefalinger har vi opsummeret
følgende svagheder:
Forhold, der er fælles for §9 og §38:
SKAT rekvirerer ikke revisorerklæringer, som giver specifik sikkerhed for
driftsafviklingen af alle væsentlige og risikofyldte it-systemer, der er outsourcet
til it-service-leverandører.
”Rammekontrakten om it-konsulentbistand” med tilhørende bilag indeholder
ikke afsnit, som omtaler eventuelle konsekvenser, hvis konsulenterne og
medarbejderne hos it-leverandørerne ikke efterlever SKATs informations-
sikkerhedspolitik.
SKAT følger ikke sin egen Change Management proces. I stedet benyttes
værktøjer og processer, der er stillet til rådighed af it-leverandørerne. Det giver
forøget risiko for at SKATs ledelse mangler tilstrækkeligt grundlag for at kunne
prioritere it ressourcebehov.
SKAT modtager månedligt driftsrapporter og årligt generelle revisorerklæringer
for ”CSC Classic” systemerne.
Driftsrapporterne og de generelle
revisorerklæringer er for generelle til, at det kan udledes om driftssikkerheden
er tilfredsstillende.
Adgangsrettigheder til it-systemer inddrages ikke altid for medarbejdere, der
flytter mellem afdelinger eller styrelser. Dette medfører risiko for uautoriseret
adgang til fortrolige oplysninger.
Forhold, der er specifikke for §38:
Med udgangspunkt i de fremsatte prioritet 1 anbefalinger har vi opsummeret
følgende svagheder:
Manglende formalisering af, at Økonomi har beføjelse til at stille krav ved
systemudviklingen, øger risikoen for at processerne ikke understøtter en
korrekt regnskabsaflæggelse.
Manglende systematisk afstemning af angivne skatter og afgifter ved
dataoverførsler mellem it systemer øger risikoen for, at processerne ikke
understøtter en korrekt regnskabsaflæggelse.
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
9 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0010.png
Regnskabsinstruksen kræver ikke anvendelse af gængse kontrolmål ved
kvalitetssikring af §38 regnskabet, hvilket øger risikoen for at et manglende
overblik over hvilke regnskabsposter der er korrekte.
Regnskabsinstruksen indeholder ikke krav om at regnskabsgodkendelserne
skal relateres til regnskabsposterne i §38 regnskabet, hvilket øger risikoen for
utilstrækkelig kvalitetssikring af regnskabsposter.
Manglende samlet beskrivelse af anvendt regnskabspraksis for §38
regnskabet medfører forøget risiko for fejl i §38 regnskabet.
Manglende proces for korrekt regnskabsmæssig håndtering af væsentlige og
verserende skattesager medfører en forøget risiko for at disse ikke afspejles
korrekt i §38 regnskabet.
Manglende overblik over den beløbsmæssige konsekvens af væsentlige
verserende og afgjort skattesager, medfører forøget risiko for, at disse ikke
afspejles korrekt i §38 regnskabet.
Manglende overblik over sammenhængen mellem turnusanalysens (for
Betaling og Regnskab) forslag og projektets aktiviteter, samt manglende
overblik over projektets indbyrdes afhængigheder medfører øget risiko for, at
turnusanalysens målbilleder ikke opnås og risiko for, at arbejdet hermed ikke
er effektivt.
Da deadline for det samlede projekt (arbejdet med implementeringen af
turnusanalysen for Betaling og Regnskab) er sat til 2020, og der for
størstedelen af turnusanalysens (for Betaling og regnskab) forslag ikke er
fastsat en deadline, er det vanskeligt at vurdere, om SKAT i 2020 realiserer
målbillederne i turnusanalysen.
Da Regnskab i forvejen arbejder med forbedringer af processen for
årsafslutningen, er der risiko for, at ledelseskraften jf. turnusanalysen for
Betaling og Regnskab, ikke er tilstrækkelig robust til at sikre opnåelse af
turnusanalysens målbilleder.
Da SKAT, jf. turnusanalysen for Betaling og Regnskab fra 2015, har fravalgt at
udarbejde et samlet budget for projektet, er der en forøget risiko for, at de i
turnusanalysen omtalte benefits ikke opnås, ligesom opgørelsen af de i
turnusanalysen omtalte benefits ikke længere er valide.
Da der i SAP ikke i tilstrækkeligt omfang er defineret rapporter, der kan
understøtte den løbende debitoradministration, er der risiko for, at SKAT ikke
har et fuldstændigt billede af fordringer opdelt på fordringsarter, og der er
dermed en forøget risiko for utilsigtet forældelse af fordringer.
I DIAS har brugere med læseadgang reelt også opdateringsadgang.
Sammenblandingen bevirker, at systemejer har adgang til forretnings-
funktionalitet og kan indberette en selvangivelse eller ændre andre
registreringer for selskaber.
De observerede svagheder i rammevilkårene for funktionsområderne vurderes at
være kritiske for SKAT, og der bør efter Intern Revisions vurdering straks
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre svaghederne.
5.2 Datafangst
Funktionsområdet omfatter den basale datafangst. Hovedparten af datafangsten
varetages elektronisk ved indtastning i tast selv løsningerne. I funktionsområdet
indgår SKATs kontrol af, at de indtastede data er i overensstemmelse med det
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
10 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0011.png
pågældende lovgrundlag (Indsats). SKATs indsatsaktiviteter er en del af den
interne kontrol rettet mod datafangsten.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori datafangst er behandlet.
Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Opgave nr.
115-041
Rapport
Konklusion
Udvalgte kontroller og funktionalitet i
Behov for proces-
applikationen NTSE (Ny tast selv erhverv) ændringer i
mindre omfang
Udvalgte kontroller og funktionalitet i
applikationen DIAS (Digitalisering af
selskabsskat)
Kontroller og funktionalitet i
TastselvBorger
Kontroller og funktionalitet i eindkomst
Behov for
ændringer i
væsentligt
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for proces-
ændringer i
mindre omfang
115-043
115-044
115-045
115-047
Kontrolaktivitetsplan 2015
115-048
Juridisk/kritisk revision af projekt ”Rapport
Behov for proces-
om processen for afgørelser i et
ændringer i
indsatsprojekt”.
mindre omfang
SKATs opfølgning på sager om svig og
uregelmæssigheder (Told)
Behov for
ændringer i
væsentligt
omfang
Behov for proces-
ændringer i
mindre omfang
Intet behov for
procesændringer
115-049
115-097
Beregning af skattegabet
115-098
Digital vejledning til selvangivelsen
Intern Revision har ved den gennemførte revision rapporteret 66 observationer
vedrørende Datafangst. Observationerne fordeler sig således:
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
11 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0012.png
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Med udgangspunkt i de fremsatte prioritet 1 anbefalinger har vi opsummeret
følgende svagheder:
Vedr. DIAS (release 4.1), er der ikke afsat ressourcer til test inden
implementering, hvilket øger risikoen for misbrug af systemet.
I TSB er der, grundet manglende kontroller og funktionalitet, risiko for misbrug
af fradragsfelter i forskuds- og årsopgørelser.
I eIndkomst kan der indberettes for høje indeholdte A-skattebeløb, hvilket kan
misbruges til at udløse for store overskydende skattebeløb.
Indkomstoplysningerne i
”eIndkomst-indberetning”
er ikke altid i overens-
stemmelse med de tilsvarende oplysninger i
”eIndkomst-udstilling”,
som er
grundlag for beregning af sociale ydelser for borgere.
Krav fra EU-kommisionen, baseret på RIF meddelelser, er ikke håndteret som
krævet, hvilket øger risikoen for svig m.m. mod EU.
Manglende dokumentation for, at SKAT har gennemført EU krævede CPCA
kontroller, medfører manglende gennemsigtighed i SKAT forvaltning heraf.
Da der ikke foretages en måling af hvor stor effekt den samlede kontrolindsats
har på skattegabet, er der forøget risiko for, at risici for kontrolhandlingerne
ikke udføres effektivt og fuldstændigt.
De observerede svagheder i funktionsområdet Datafangst vurderes væsentlige for
SKAT, og der bør efter Intern Revisions vurdering iværksættes foranstaltninger
med henblik på at reducere de identificerede risici.
5.3 Kvittering
Funktionsområdet omfatter generering af en kvittering for modtagne data.
Kvittering understøtter, at afsenderen har mulighed for at kontrollere, at afsendte
data er modtaget korrekt. Kvitteringen udgør en del af den interne kontrol.
Intern Revision har i 2015 ikke udarbejdet revisionsrapporter, hvori Kvittering er
behandlet.
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
12 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0013.png
5.4 Registrering
Funktionsområdet omfatter registrering af modtagne data i SKATs produktions-
systemer. I produktionssystemerne behandles data og diverse opgørelser
genereres.
Intern Revision har i 2015 ikke udarbejdet revisionsrapporter, hvori Registrering er
behandlet.
5.5 Opgørelse
Funktionsområdet omfatter udarbejdelse af opgørelsen på baggrund af modtagne
data. Opgørelsen gøres tilgængelig for modtager, eller fremsendes. Ofte
genereres opgørelsen i umiddelbar tilknytning til, at der er sket registrering af data
i produktionssystemerne.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori opgørelse er behandlet.
Den udarbejdede rapport samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Opgave nr.
115-049
115-051
Rapport
SKATs opfølgning på sager om svig og
uregelmæssigheder (Told)
Processen for den ordinære forskuds-
opgørelse og Forskudssystemets
funktionalitet.
Processen
for
årsopgørelse
og
funktionalitet.
den
ordinære
SLUT-systemets
Konklusion
Behov for ændringer i
væsentligt omfang
Behov for
procesændringer i
større omfang
Behov for
procesændringer i
større omfang
Behov for ændringer i
væsentligt omfang
115-053
115-062
SKATs administration af opkrævnings-
debitorer på Skattekontoen
Intern Revision har ved den gennemførte revision rapporteret 18 observationer
vedrørende Opgørelse. Observationerne fordeler sig således:
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
13 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0014.png
Med udgangspunkt i de fremsatte prioritet 1 anbefalinger har vi opsummeret
følgende svagheder:
Manglende rettidig opgørelse og opkrævning af toldbeløb medfører forældelse
af en del af toldkravene, hvorfor der opkræves for lidt i told.
Manglende oversigt over
risici og nøglekontroller ”end-to-end” i Forskuds-
systemet/SLUT-systemet medfører øget risiko for manglende eller ineffektive
kontroller.
Manglende samordning af forældelsesafbrydende aktiviteter på tværs af
opkrævnings- og inddrivelsesfordringerne medfører en forøget risiko for, at
opkrævningsfordringerne mister retskraft.
De observerede svagheder i funktionsområdet Opgørelse vurderes væsentlige for
SKAT, og der bør efter Intern Revisions vurdering iværksættes foranstaltninger
med henblik på at reducere de identificerede risici.
5.6 Bogføring
Funktionsområdet opfatter bogføring i økonomisystemerne. Bogføringen sker ofte
i direkte tilknytning til opgørelse eller registrering.
Intern Revision har i 2015 ikke udarbejdet revisionsrapporter, hvori Bogføring er
behandlet.
5.7 Opkrævning
Funktionsområdet omfatter anmodning om betaling i henhold til opgørelsen. Ofte
dannes betalingsanmodningen i direkte forlængelse af registreringen. Såfremt
opkrævningen ikke medfører en betaling, overgives kravet til inddrivelse.
Intern Revision har udarbejdet én rapport, hvori opgørelse er behandlet. Den
udarbejdede rapport samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Opgave nr.
115-062
Rapport
SKATs administration af
opkrævningsdebitorer på Skattekontoen
Konklusion
Behov for
procesændringer
i større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision rapporteret 1 observation
vedrørende Opgørelse. Observationen kan vises således:
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
14 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0015.png
1,2
1
0,8
0,6
0,4
0,2
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Med udgangspunkt i de fremsatte prioritet 1 anbefalinger har vi opsummeret
følgende svagheder:
En lav andel af opkrævningsfordringer pr. 31.12.15 overført til inddrivelse i
perioden 15. 1.16-11.3.16 medfører en forøget risiko for, at fordringerne ikke
er overdraget til inddrivelse i det fornødne tempo.
Med udgangspunkt i de registrerede data er det ikke muligt i alle tilfælde, at
vurdere retskraften for visse opkrævningsdebitorer på skattekontoen. Dette
medfører forøget risiko for at fordringerne mister retskraft.
De observerede svagheder i funktionsområdet Opgørelse vurderes væsentlige for
SKAT, og der bør efter Intern Revisions vurdering iværksættes foranstaltninger
med henblik på at reducere de identificerede risici.
5.8 Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger. Hovedparten af indbetalingerne
sker som en integreret del af registreringen og er fuldstændig systemgeneret via
det fælles indbetalingssystem (OCR-linje). Hovedparten af udbetalingerne sker
fuldstændig systemgeneret via det fælles offentlige udbetalingssystem (Nem
konto).
Intern Revision har udarbejdet én rapport, hvori Betaling er behandlet. Den
udarbejdede rapport samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Opgave nr.
115-072
Rapport
Processen for manuelle betalinger §38
Konklusion
Behov for
procesændringer
i større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision rapporteret 4 observationer
vedrørende Betaling. Observationerne fordeler sig således:
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
15 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0016.png
4,5
4
3,5
3
2,5
2
1,5
1
0,5
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
5.9 Inddrivelse
Funktionsområdet omfatter de etablerede rutiner, som er rettet mod de krav, der
ikke frivilligt betales.
Intern Revision har udarbejdet én rapport, hvori Inddrivelse er behandlet. Den
udarbejdede rapport samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Opgave nr.
115-061
Rapport
Den regnskabsmæssige opgørelse af
ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
Konklusion
Behov for
procesændringer i
større omfang
Intern Revision har ved den gennemførte revision rapporteret 3 observationer
vedrørende Opgørelse. Observationerne fordeler sig således:
2,5
2
1,5
1
0,5
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Med udgangspunkt i de fremsatte prioritet 1 anbefalinger har vi opsummeret
følgende svagheder:
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
16 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0017.png
Manglende ansvarsplacering af den samlede proces for forskudsregistrering
hhv. restskat/overskydende skat øger risikoen for at kontrollerne ikke er
effektive.
På stikprøvebasis er det konstateret at 6 % af SAP fordringerne mangler
retskraft.
De observerede svagheder i funktionsområdet Inddrivelse vurderes væsentlige for
SKAT, og der bør efter Intern Revisions vurdering iværksættes foranstaltninger
med henblik på at reducere de identificerede risici.
5.10 Regnskabsaflæggelse
Funktionsområdet omfatter de efterfølgende regnskabsmæssige foranstaltninger
såsom kvalitetssikring af regnskabsdata, afstemning af data m.v.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori regnskabsaflæggelse er
behandlet. Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne
fremgår af nedenstående oversigt:
Opgave nr.
115-031
Rapport
Anvendt regnskabspraksis
Konklusion
Behov for
ændringer i
væsentligt omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for
ændringer i
væsentligt omfang
Behov for
ændringer i
væsentligt omfang
Behov for
ændringer i
væsentligt omfang
Fremsendt som
inspiration
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
115-061
Den regnskabsmæssige opgørelse af
ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
SKATs administration af
opkrævningsdebitorer på
Skattekontoen
Udarbejdelse af
pengestrømsopgørelse
Årsafslutningsprocessen for 2015 for
§38 regnskabet
Regnskabsanalyse
Regnskabsmæssig opgørelse af ikke-
retskraftige krav i SAP
115-062
115-071
115-082
115-084
115-087
Intern Revision har ved den gennemførte revision rapporteret 37 observationer
vedrørende funktionsområdet Regnskabsaflæggelse. Observationerne fordeler sig
således:
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
17 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0018.png
20
18
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Med udgangspunkt i de fremsatte prioritet 1 anbefalinger har vi opsummeret
følgende svagheder:
Manglende metodik for værdiansættelsen af inddrivelsesfordringer medfører
forøget risiko for at inddrivelsesfordringer ikke værdiansættes på et korrekt
grundlag.
Manglende tids- og aktivitetsplan for årsafslutningsprocessen medfører en
forøget risiko for at processen ikke omfatter en systematisk stillingtagen til
samtlige væsentlige forhold.
Manglende juridisk og regnskabsmæssigt grundlag for præsentation af Penge
undervejs i §38 regnskabet øger risiko for, at regnskabsposten debitorer
undervurderes væsentligt.
Manglende konteringsvejledning inkl. beskrivelse af regnskabsmæssige
sammenhænge i §38 regnskabet medfører en forøget risiko for, at
planlægningen af kvalitetssikringen af §38 regnskabet sker på et ufuldstændigt
og ikke kvalitativt grundlag.
De gennemførte kvalitetssikringsarbejder er ikke henførbare til §38
regnskabets poster i statsregnskabet hvilket medfører forøget risiko for, at alle
væsentlige forhold vedr. de enkelte regnskabsposter ikke er afdækket.
Manglende samlet overblik over de væsentlige forhold af betydning for
årsafslutningsprocessen medfører forøget risiko for, at disse forhold ikke
håndteres efter væsentlighed og risiko i §38 regnskabet.
Manglende beskrivelse af formålet med kontodelene i SAP og SKS medfører
forøget risiko for, at kontodelene ikke understøtter en effektiv
regnskabsaflæggelse.
Manglende regnskabsanalytisk dokumentation for de regnskabsmæssige
sammenhænge medfører forøget risiko for et manglende overblik og
tilgængelighed til grundlaget for et korrekt statsregnskab.
Manglende entydig ansvarsfordeling vedr. opkrævning og inddrivelse af SAP
debitorer medfører forøget risiko for, at værdiansættelsen af fordringerne ikke
sker korrekt.
Manglende procedurer for modregning af SAP fordringer i f.eks. overskydende
skat, medfører en forøget risiko for udbetaling af beløb uden der foretages
modregning af tilgodehavende fordringer.
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
18 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0019.png
Indtægtsføring af forskellige skattearter på forskellige tidspunkter i forhold til
optjeningsperioden medfører en forøget risiko for fejl i §38 regnskabet og en
forøget risiko for fejl i regnskabsanalyser og opfølgning på skattearter.
Relativt lange betalingsterminer sammenholdt med opkrævningsfordringernes
aldersmæssige sammensætning medfører risiko for at disse fordringer ikke vil
blive betalt til SKAT.
Manglende udarbejdelse af en pengestrømsopgørelse medfører en forøget
risiko for, at regnskabet indeholder væsentlige fejl.
Det er vores vurdering, at regnskabsfunktionen for §38 regnskabet i løbet af 2015
er styrket. Styrkelsen indebærer bl.a. ansættelse af en regnskabschef for §38
regnskabet, rekruttering til en opnormeret regnskabsfunktion i 2016, forbedrede
centrale regnskabsgodkendelser, og en række konkrete forbedringer.
De observerede svagheder i funktionsområdet Regnskabsaflæggelse vurderes
væsentlige for SKAT, og der bør efter Intern Revisions vurdering iværksættes
foranstaltninger med henblik på at reducere de identificerede risici.
6. Åbentstående observationer/
handleplaner fra 2014
Beretningen for §38 regnskabet for 2014 indeholdt 56
åbne ”prioritet 1”
anbefalinger, opgjort pr. 1. april 2015.
SKAT har den 3. maj 2016 informeret Intern Revision om status på
implementeringen af handleplaner for anbefalingerne:
Af de 56 anbefalinger er 6 lukket inden den af SKAT oplyste deadline. Af de
resterende 50 anbefalinger har SKAT i 1. kvt. 2016 implementeret handleplanen
for 31 af de 50 anbefalinger, mens implementeringen af handleplaner for de
resterende 19 anbefalinger fortsat udestår.
SKAT har videre oplyst, at der arbejdes med etablering af processer for opfølgning
på anbefalinger i revisionsrapporter.
7.
Øvrige forhold i forbindelse med
årsafslutningen
Ledelsens regnskabserklæring
I forbindelse med regnskabsaflæggelsen har vi, indhentet en skriftlig erklæring fra
ledelsen om forhold af væsentlig betydning for §38 regnskabet.
Den skriftlige erklæring omfatter §38 regnskabets indhold, herunder oplysninger
om pantsætninger og sikkerhedsstillelser, garantistillelser, retssager, besvigelser,
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
19 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0020.png
transaktioner med nærtstående parter og begivenheder efter balancedagen og
andre områder, hvor det er vanskeligt at indhente et revisionsbevis.
Den modtagne regnskabserklæring har ikke givet anledning til bemærkninger, da
de heri omtalte væsentlige forhold i forvejen er kendt og er omtalt i kapitel 3.
I henhold til revisionsstandarderne skal vi informere ledelsen om forhold, som ikke
er korrigeret i regnskabet som følge af, at ledelsen vurderer, at de ikke- korrigerede
forhold er uvæsentlige både enkeltvis og sammenlagt for §38 regnskabet som
helhed.
Denne oplysning gives for at sikre, at ledelsen er orienteret om og kan tilslutte sig
de forhold, som ikke er rettet.
I forbindelse med regnskabsaflæggelsen er der ikke ud over de forhold, som er
omtalt i rapporten ”Revision af årsafslutningsprocessen for
2015 for §38
regnskabet, konstateret forhold, som ikke er indarbejdet i §38 regnskabet.
Besvigelser
Som revisorer har vi pligt til med professionel skepsis at overveje muligheden for
fejlinformationer i §38 regnskabet, uanset om fejlinformationen skyldes besvigelser
eller fejl.
Ledelsen har oplyst, at SKATs forretningsgange og interne kontroller inden for de
væsentligste områder efter dens opfattelse anses for dækkende og velfungerende
til imødegåelse af risikoen for besvigelser, herunder at der eksisterer passende
funktionsadskillelse.
Ledelsen har over for os bekræftet:
sit ansvar for udformning, implementering og opretholdelse af intern kontrol
med henblik på at forebygge og opdage besvigelser og fejl, og
at den ikke har kendskab til eller formodning om besvigelser hos SKAT.
Vi er ikke i forbindelse med vores revision blevet bekendt med forhold, der indikerer
eller vækker mistanke om besvigelser af betydning for regnskabet.
Økonomisk forsvarlig forvaltning
Vi har forespurgt ledelsen, om alle kendte aktuelle eller potentielle afvigelser fra
en forsvarlig økonomisk forvaltning, der kan have væsentlig påvirkning på §38
regnskabet, er oplyst under revisionen og er tilstrækkelig indregnet i §38
regnskabet. Ledelsen har over for os bekræftet, at ledelsen ikke er bekendt med
forhold, der har betydning for §38 regnskabet, bortset fra det forhold, der er omtalt
i afsnit 3.2.1.
Derudover er vi ikke i forbindelse med revisionen blevet bekendt med væsentlige
afvigelser fra den økonomiske forsvarlige forvaltning.
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
20 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0021.png
Overholdelse af lovgivningen
Vi har forespurgt ledelsen, om alle kendte aktuelle eller potentielle overtrædelser
af lovgivningen, der kan have væsentlig påvirkning på §38 regnskabet, er oplyst
under revisionen og er tilstrækkelig indregnet og oplyst i §38 regnskabet. Ledelsen
har over for os bekræftet, at ledelsen ikke er bekendt med forhold, der har
betydning for §38 regnskabet, bortset fra det forhold, der er omtalt i afsnit 3.2.2.
Derudover er vi ikke i forbindelse med revisionen blevet bekendt med mulige
overtrædelser af lovgivningen.
Efterfølgende begivenheder
Til sikring af, at væsentlige begivenheder efter regnskabsårets udløb er
præsenteret korrekt i §38 regnskabet har ledelsen gennemgået og vurderet
begivenheder indtruffet efter balancedagen.
Ledelsen har oplyst, at der efter dens opfattelse ikke er indtruffet begivenheder
efter balancedagen, som ikke er indarbejdet og tilstrækkeligt oplyst i §38
regnskabet.
Afslutning
Vi er ikke under vores revision blevet bekendt med begivenheder, som i væsentlig
grad påvirker §38 regnskabet og som ikke er tilstrækkeligt oplyst i §38 regnskabet.
Revisionsberetning 2015 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
21 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962687_0022.png
Bilag 1: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
22 af 22