Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962686_0001.png
27. april 2016
J. nr. 16-0094322
Plannr. 115-082b
Intern Revision
Rapport 2015
Økonomi
Regnskabsposten
Penge undervejs”
i
§38 regnskabet
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher Økonomi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962686_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, som led i revisionen af processen for afslutningen af §38
regnskabet pr. 31.12.15, revideret
regnskabsposten ”Penge
undervejs”. Den
udførte revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 27. april 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Henrik Friis-Pedersen
Senior manager
Regnskabsposten Penge undervejs i §38 regnskabet
2 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962686_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen har været, at vurdere og teste
om aktivposten ”Penge
undervejs” i §38 regnskabet for 2015:
Er opgjort og bogført i §38 regnskabet for 2015 i overensstemmelse med
regnskabsregler fra Moderniseringsstyrelsen
Er baseret på et reelt juridisk og regnskabsmæssigt grundlag
”Penge undervejs”, er en aktivpost i §38 regnskabets balance. Regnskabsposten
er opgjort som de skatter og afgifter der fra skatteyderne er overført til SKATs
pengeinstitut den sidste bankdag i regnskabsåret, og som først fremkommer på
SKATs bankkonto den
første bankdag i det nye år. Når ”Penge undervejs”
bogføres, reduceres regnskabsposten ”Debitorer” i §38 regnskabet tilsvarende, da
indbetalingerne vedrører fordringer tilhørende SKAT.
2. Omfang
Revisionen har omfattet følgende:
Vi har vurderet
om den regnskabsmæssige håndtering af ”Penge undervejs”
overholder de anerkendte juridiske og regnskabsmæssige regelsæt, for
bogføring af transaktioner og aktiver i regnskabet
Medio januar 2016 har vi været i dialog med Økonomi om opgørelse og
indregning af
”Penge
undervejs” i §38 regnskabet
Medio januar 2016 har vi været i dialog med Rigsrevisionen om indregning af
”Penge undervejs”
Vi har gennemgået det it-udtræk,
som opgørelsen af ”Penge undervejs”
er
baseret på, og har påset at der er sammenhæng mellem dette udtræk og
bogføringen i regnskabet.
Revisionen er foretaget i januar
april 2016.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret Rammevilkår for funktionsområderne. (De reviderede
funktionsområder er fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Regnskabsposten Penge undervejs i §38 regnskabet
3 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962686_0004.png
3. Konklusion
Moderniseringsstyrelsen har den 13. januar 2016 i mail til SKAT oplyst, at der
fortsat (i §38 regnskabet pr. 31.12.15, red.) skal foretages en reklassificering, hvor
penge undervejs” bliver omkonteret fra debitorbeholdningen til en del af de
samlede likvider.
Vi har konstateret, at denne praksis i §38 regnskabet er fortsat pr. 31.12.15,
hvorefter SKAT pr. 31.12.15 har efterlevet bestemmelsen i Moderniserings-
styrelsens mail af 13. januar 2016.
Det er dog vores vurdering, at der i væsentligt omfang er behov for ændringer i de
reviderede processer. Årsagen hertil er, at Moderniseringsstyrelsens bestemmelse
ikke er i overensstemmelse med gængse kriterier for hvornår et aktiv kan
indregnes i balancen.
Et aktiv, kan indregnes i balancen, såfremt følgende forhold er opfyldt på
balancedagen:
1. SKAT har kontrol over aktivet
2. SKAT har fuld ejendomsret over aktivet
3. SKAT har fuld dispositionsret over aktivet
Disse kriterier er ikke opfyldt
for regnskabsposten ”Penge undervejs”. ”Penge
undervejs”, som udgøres af indbetalinger fra skatteyderne den sidste bankdag i
2015, er ikke til disposition for SKAT på balancedagen, men først den 1. bankdag
i det nye år, 2016. Det er vores vurdering, at der ikke reelt er juridisk og
regnskabsmæssigt grundlag for at bogføre ”Penge undervejs”
i §38 regnskabet.
I §25 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., af 27. januar 2011
fremgår bl.a.,
at ”Registreringerne
skal omfatte indtrufne økonomiske hændelser,
der er af betydning for eller en konsekvens af institutionens aktivitet. De
økonomiske hændelser skal registreres nøjagtigt og snarest muligt efter, at
hændelserne er indtruffet og en økonomisk opgørelse kan finde sted.
Det er vores
vurdering, at der ikke er grundlag for at bogføre ”Penge undervejs”, da
hændelsen
der ligger til grund for registreringen først indtræffer hos SKAT i det øjeblik pengene
indgår på SKATs bankkonto den 1. bankdag i det nye år.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Opgørelse og bogføring af Penge
undervejs
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
1
1
Prioritet 2
Middel risiko
0
0
Prioritet 3/4
Lille risiko
0
0
I
alt
0
0
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Regnskabsposten Penge undervejs i §38 regnskabet
4 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962686_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Regnskabsaflæggelse
Vi anbefaler, at SKAT, i samarbejde med
Moderniseringsstyrelsen (og sammen med
Rigsrevisionen og Intern Revision), afklarer den
mest holdbare regnskabspraksis baseret på de
givne juridiske og regnskabsmæssige grundlag.
Opgørelse og bogføring af ”Penge undervejs”
§38 regnskabets aktivpost ”Debitorer”
undervurderes væsentligt, ligesom
Penge undervejs overvurderes med
det fulde beløb.
SKAT anvender ekstra ressourcer på
at opgøre og reklassificere beløbet
”Penge undervejs”.
1.1
Vi har konstateret, at SKAT efterlever
2015
Moderniseringsstyrelsens bestemmelse om
reklassifikation af midler fra Debitorer til
Prio.
”Penge undervejs” jf. Moderniserings-
styrelsens mail af 13. januar 2016 til SKAT.
1
Det er dog vores vurdering:
At der ikke reelt er juridisk grundlag for at
bogføre ”Penge undervejs”
i §38
regnskabet, da SKAT ikke kan disponere
over beløbet på balancedagen.
At der ikke er regnskabsmæssigt grundlag
for at bogføre ”Penge undervejs”, da
transaktionen der ligger til grund for
registreringen først opstår hos SKAT i det
øjeblik pengene indgår på SKATs
bankkonto den 1. bankdag i det nye år.
At grundlaget for præsentation af ”Penge
undervejs” i 38-regnskabet
hviler på en mail
af 13. januar 2016 fra Moderniserings-
styrelsen til SKAT, mens Moderniserings-
styrelsens offentliggjorte vejledninger ikke
indeholder bestemmelser herom.
Vi har betragtet Moderniseringsstyrelsens
mail af 13. januar 2016 til SKAT som udtryk
for en del af Moderniseringsstyrelsens
regelsæt. På dette grundlag vil vi ikke
rapportere et forbehold for regnskabsposten
”Penge undervejs”.
Regnskabsposten Penge undervejs i §38 regnskabet
5 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962686_0006.png
Nr.
Observationer
Handleplan fra Regnskab. Lars Jepsen
Risici
Anbefalinger
SKAT vil her gerne understrege, at SKAT klart har givet udtryk for, at SKAT ikke er enige med SIR i den i denne rapports rejste problemstilling.
Det følger af Lov om statens regnskabsvæsen m.v., § 3, at ”Finansministeren fastsætter regler om statens regnskabsvæsen”. De
nærmere
regler er fastsat i ”Bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv.” og i § 6, stk. 2, fremgår det, at ”Økonomistyrelsen forestår
udmøntningen
af reglerne om statens regnskabsvæsen”. Økonomistyrelsen er i dag Moderniseringsstyrelsen. Det vil sige, at det er Moderniseringsstyrelsen,
der fastsætter reglerne, og den nugældende praksis er godkendt/bestemt af Moderniserings-styrelsen. SKAT følger herved statens
regnskabsregler. Regnskab henleder i øvrigt til det faktum, at §38 er
Statens
Indtægtsregnskab. Pr. 31.12.2015 var pengene indbetalt på
skyldners clearingkonto i Nationalbanken, hvor debitor ikke længere har adgang. Staten havde derved kontrol over aktivet pr. 31.12.2015.
Da SKAT er af den opfattelse, at SKAT opfylder de fastsatte regler, anses det ikke for relevant at udarbejde handleplaner.
SKAT er imidlertid imødekommende i forhold til en fornyet faglig drøftelse, såfremt Moderniseringsstyrelsen og Rigsrevisionen finder anledning
til at ændre de udmeldte regler.
Regnskabsposten Penge undervejs i §38 regnskabet
6 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962686_0007.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Regnskabsposten Penge undervejs i §38 regnskabet
7 af 7