Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962683_0001.png
29. april 2016
J. nr. 16-0094322
Opgavenr. 115-080
Intern Revision
Erklæring
§ 38 regnskabet for regnskabsåret 2015
Modtager
Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962683_0002.png
1. Formål med erklæringen
Formålet med nærværende erklæring er, at Intern Revision over for SKAT og
departementet erklærer sig om virksomhedens regnskabsaflæggelse og
økonomiske forvaltning med udgangspunkt i den af Intern Revision udførte
revision.
Rigsrevisionen kan tillige anvende nærværende erklæring ved udarbejdelse af
egen rapportering. Rigsrevisionens afsluttende rapportering kan således
indeholde forhold, der ikke er omfattet af nærværende erklæring.
Vores revision udføres i henhold til en § 9-aftale mellem Skatteministeren og
Rigsrevisor.
§38 regnskabet for SKAT for regnskabsåret 2015 aflægges efter bekendtgørelse
nr. 70 af 27. januar 2011 om statens regnskabsvæsen (regnskabs-
bekendtgørelsen) og Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger.
2. Ledelsens ansvar
Ledelsen har ansvaret for at udarbejde et årsregnskab i overensstemmelse med
regnskabsbekendtgørelsen og Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger.
Ledelsen har endvidere ansvaret for etableringen af den interne kontrol, som
ledelsen anser for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig
fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, samt valg og
anvendelse af en hensigtsmæssig regnskabspraksis og udøvelse af
regnskabsmæssige skøn, som er rimelige efter omstændighederne.
Endvidere har ledelsen ansvaret for, at de dispositioner, der er omfattet af
årsregnskabet, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Ledelsen har endvidere ansvaret for, at der er etableret forretningsgange og
interne kontroller, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler
og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsregnskabet.
3. Intern Revisions ansvar
Vores ansvar er at udtrykke en konklusion om årsregnskabet på grundlag af vores
revision.
Erklæring om revision af SKATs § 38 regnskab for 2015
1 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962683_0003.png
4. Den udførte revision
Vi har udført revisionen i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, jf.
rigsrevisorloven. God offentlig revisionsskik er baseret på de grundlæggende
revisionsprincipper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).
Dette kræver, at vi planlægger og udfører revisionen for at opnå høj grad af
sikkerhed for, om årsregnskabet er uden væsentlig fejlinformation.
En revision omfatter udførelse af revisionshandlinger for at opnå revisionsbevis for
beløb og oplysninger i årsregnskabet. De valgte revisionshandlinger afhænger af
revisors vurdering, herunder vurdering af risici for væsentlig fejlinformation i
årsregnskabet, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl. Ved
risikovurderingen overvejer revisor intern kontrol, der er relevant for udarbejdelsen
af et rigtig årsregnskab. Formålet hermed er at udforme revisionshandlinger, der
er passende efter omstændighederne, men ikke at udtrykke en konklusion om
effektiviteten af virksomhedens interne kontrol. En revision omfatter endvidere
vurdering af, om ledelsens valg af regnskabspraksis er passende, om ledelsens
regnskabsmæssige skøn er rimelige samt den samlede præsentation af
årsregnskabet.
Revisionen omfatter desuden en vurdering af, om der er etableret forretningsgange
og interne kontroller, der understøtter, at de dispositioner, der er omfattet af
årsregnskabet, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre
forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Endvidere omfatter revisionen en vurdering af, om der for udvalgte områder er
etableret forretningsgange og interne kontroller, der sikrer en økonomisk
hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er
omfattet af årsregnskabet.
Vores revision omfatter ikke en sammenholdelse af bevillings- og regnskabstal,
idet kontrollen af bevillingsoverholdelse i henhold til § 9-aftalen varetages af
Rigsrevisionen.
Det er vores opfattelse, at det opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet
som grundlag for vores konklusion.
Erklæring om revision af SKATs § 38 regnskab for 2015
2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962683_0004.png
5. Konklusion
5.1 Konklusion
Det er Intern Revisions opfattelse, at:
§38 regnskabet i alle væsentlige henseender er rigtigt og i overens-
stemmelse med regnskabsbekendtgørelsen og Moderniseringsstyrelsens
regnskabsvejledninger.
SKATs forretningsgange og interne kontroller i alle væsentlige henseender
er
i
overensstemmelse
med
regnskabsbekendtgørelsen
og
Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger og understøtter, at SKAT
aflægger et rigtigt årsregnskab og overholder disponeringsreglerne.
6. Udtalelse om forvaltningen
6.1 Forvaltningsrevision
På grundlag af den udførte revision skal vi afgive følgende kritiske bemærkninger:
Kontrol med anmodninger om refusion af udbytteskat
SKATs kontrol med anmodninger om udbetaling af refusion af udbytteskat har ikke
været gennemført i overensstemmelse med kravene om en effektiv økonomisk
forvaltning. Den manglende effektivitet i udbetalingskontrollen har medført
formodet svig mod den Danske statskasse på 9,1 mia.kr. Tabet er opstået over en
årrække.
Proces for inddrivelse af inddrivelsesfordringer
SKATs inddrivelsesforvaltning har ikke været effektiv i 2015. Processerne for den
løbende forældelseshåndtering har ikke fungeret tilfredsstillende i 2015 og de
foregående år. Dette har medført, at et større antal fordringer har mistet juridisk
gyldighed (retskraft). SKAT har estimeret, at fordringer med en samlet værdi på 8
mia. kr. har mistet juridisk gyldighed. Nævnte beløb er udgiftsført i årsregnskabet
for 2015. Det skal bemærkes, at beløbet er akkumuleret over en årrække.
SKAT har i 2015 valgt at sætte den løbende inddrivelse i bero, da der var rejst tvivl
om lovligheden i inddrivelsesprocesserne. Lovgivningsmæssigt er der draget
omsorg for, at den løbende berostillelse af inddrivelsesrutinerne ikke medfører en
yderligere forældelse. Der er dog risiko for, at den tidsmæssige udsættelse af
inddrivelsesrutinerne i sig selv medfører en forøget risiko for manglende
indbetalinger fra de enkelte skyldnere.
Erklæring om revision af SKATs § 38 regnskab for 2015
3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962683_0005.png
6.2 Juridisk kritisk revision
På grundlag af den udførte revision skal vi afgive følgende kritiske bemærkninger:
Lovmedholdelighed af inddrivelse
Det er vores opfattelse, at SKATs proces for håndtering af forældelsesafbrydelse
har medført, at SKAT i en periode har foretaget inddrivelse af fordringer på et ikke
retskraftigt grundlag. Endvidere er der risiko for, at SKAT ikke har foretaget de
nødvendige forældelsesafbrydende handlinger i perioden 1.1-18.11.15.
København, den 29. april 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Erklæring om revision af SKATs § 38 regnskab for 2015
4 af 4