Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962682_0001.png
19. maj 2016
J. nr. 16-0131183
Plannr. 115-072
Intern Revision
Rapport 2015
Kundeservice
Økonomi
Processen for manuelle udbetalinger § 38
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Merete Agergaard, Kundeservice
Direktør Karsten Juncher, Økonomi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 5. februar 2016, revideret
processen for manuelle udbetalinger for § 38. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 19. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Sayed Sulaiman Masoomi
Revisor
Processen for manuelle udbetalinger § 38
2 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er, at vurdere processen for manuelle udbetalinger for §
38, samt hvorvidt der er etableret en funktions- og personmæssig adskillelse
mellem den regnskabsmæssige registrering og betaling.
Hovedvægten i vores revision er lagt på den iboende risiko på området for
manuelle udbetalinger, samt på hvordan de eksisterende kontroller, der foretages
i forbindelse med udbetalinger er risikovurderede.
I forbindelse med vores revision af manuelle udbetalinger, har vi undersøgt og
vurderet, om SKAT efterlever kravene i regnskabsbekendtgørelsen, samt hvorvidt
den interne kvalitetssikring overholdes.
2. Omfang
Revisionen har omfattet en gennemgang og vurdering af, om processen for
manuelle udbetalinger for § 38 er hensigtsmæssigt tilrettelagt i forhold til de
iboende risici på området.
Revisionen er foregået via interviews med funktionsledere og medarbejdere,
gennemgang af udleverede procesbeskrivelser samt regnskabsinstruksen og
omfatter en vurdering af:
Funktionsadskillelse, roller og ansvar i forbindelse med oprettelse og
frigivelse af udbetalinger
Allerede etablerede interne kontroller på området
Styrken af dokumentation og kontrol af dokumentation
Prokuraforhold fra anmodende enheder
Revisionen omfatter processerne for udbetalinger i perioden januar 2015 - marts
2016.
Desuden er processerne for manuelle udbetalinger påset ved sidemands
observation inden for firmakoderne: 6176, 6171 og 6004 i Horsens, samt
firmakoden 6191 i Ringkøbing.
Processen for manuelle udbetalinger § 38
3 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0004.png
Revisionen er tilrettelagt ud fra arbejdsgangenes praktiske funktionsadskillelse på:
tildelte roller, fordelt på Opretter, Udbetaler og Frigiver indenfor SAP38.
Den tekniske funktionsadskillelse mellem Udbetaler og Frigiver er tidligere blevet
revideret af IR.
Anmodninger om manuel udbetaling foregår enten manuelt på opfordring fra andre
enheder i SKAT via journalpostkasser mv., eller på baggrund af data digitalt
overført og automatisk bogført i SAP38 via grænsefladesystemer, direkte fra
debitorerne eller lokalt hos udbetaler på baggrund af udsøgninger i SAP38, efter
for meget indbetalte beløb.
Sammenfald mellem de primære firmakoder i SAP38 og udbetalingsmåde er
illustreret i nedenstående udbetalingsmatrix.
Processen for manuelle udbetalinger § 38
4 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0005.png
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret funktionsområdet betaling. (De reviderede funktionsområder er
fremhævet med gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision er det
IR’s vurdering, at
der for processen for
manuelle udbetalinger § 38
i mindre omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer. Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Manglende funktionsadskillelse samt bevidsthed omkring ansvar og roller i
udbetalingsfunktionen
Kontroller foretages efter frigivelse af udbetalinger i firmakode 6191
Manglende kontrol af 3. parts dokumentation i firmakoderne 6171, 6176 og
6004
Svage prokuraforhold fra anmodende enheder
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Processen for manuelle udbetalinger § 38
5 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0006.png
Revisionsemne
Funktionsadskillelse, roller og
ansvar i forbindelse med
oprettelse og frigivelse af
udbetalinger
Etablerede interne kontroller på
området
Styrken af dokumentation og
kontrol af dokumentation
Prokuraforhold fra anmodende
enheder
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
Prioritet 2
Middel risiko
1
Prioritet 3/4
Lille risiko
0
I
alt
1
0
0
0
0
1
1
1
4
0
0
0
0
1
1
1
4
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Processen for manuelle udbetalinger § 38
6 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Betaling
IR anbefaler, at den allerede eksisterende IT
understøttede funktionsadskillelse udnyttes fuldt
ud ved at konsolidere to roller til én, hvilket
umuliggør medarbejdersammenfald af i
udbetalingsfunktionen.
Revisionsemne: Funktionsadskillelse, roller og ansvar
Risikoen for tilsigtede og utilsigtede
fejludbetalinger øges generelt såfremt
der blandt de involverede
medarbejdere (rolleindehavere) er tvivl
om placeringen af kontrollerne i de
enkelte roller.
Risikoen forøges i tilfælde af, at
medarbejderen der frigiver, har en
forventning om, at udbetaler har
ansvaret for at kontrollere
dokumentation. Såfremt
medarbejderen der frigiver, ikke er
opmærksom på, at en og samme
medarbejder har oprettet og
udarbejdet udbetalingsforslag, kan der
ske frigivelse, uden at der er
gennemført kontrol af dokumentation.
(pkt. 2).
Såfremt rollerne er fordelt blandt de
involverede
medarbejdere
som
beskrevet under pkt. 3, vil en
manglende
præcisering
af
kontrolansvaret hos medarbejderen,
der varetager rollen som ”udbetaler”
medføre, at der er en forøget risiko for,
at medarbejderen, der varetager rollen
som ”frigiver” reelt både udarbejder
1.1
Funktionsadskillelse i processen for manuelle
2015
udbetalinger samt roller og ansvar
Prio.
De definerede roller (jf. omfang) i
2
udbetalingsfunktionen kan fordeles blandt
medarbejderne jf. nedenstående:
1. Rollerne som opretter, udbetaler og
frigiver er tildelt tre forskellige
medarbejdere.
2. Rollerne som opretter og udbetaler er
tildelt én og samme medarbejder,
medens rollen som frigiver er tildelt en
anden medarbejder.
3. Rollerne som opretter og frigiver er
tildelt én og samme medarbejder,
mens rollen som udbetaler er tildelt en
anden medarbejder.
SAP understøtter som standard muligheden for at
tildele begge roller til en enkelt medarbejder, med
en indbygget kontrol der sikrer at en medarbejder
ikke kan godkende egne betalingsforslag.
Medarbejdere der er blevet tildelt en
godkenderrolle vil derfor samtidig kunne agere
som opretter på sager vedkommende ikke selv
godkender/frigiver til betaling.
Den nuværende opretterrolle og udbetalerrolle
konsolideres til én rolle, således at
medarbejderen, der opretter grundlaget for
udbetalingen samtidig lægger udbetalingen ind i
et udbetalingsforslag. Den samlede
dokumentation overdrages til godkender
(nuværende frigiver).
Medarbejderen, med rollen som godkender, vil
have ansvaret for at foretage kontrol af
udbetalingen ud fra en
risiko/væsentlighedsbetragtning på baggrund af
Alene adskillelsen mellem funktionen at
udbetale og funktionen at frigive er
systemunderstøttet, da det ikke er muligt for
Processen for manuelle udbetalinger § 38
7 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0008.png
Nr.
Observationer
en medarbejder at foretage begge dele i
SAP38.
IR har konstateret, at ikke alle medarbejdere
er bevidste omkring hvilket ansvar, der
påhviler den enkelte rolle i forbindelse med en
manuel udbetaling, herunder i hvilken rolle
ansvaret for kontrol af dokumentation er
placeret.
Risici
udbetalingsdokumentation samt frigiver
beløbet.
Den manglende bevidsthed omkring
hvilket ansvar, der påhviler de enkelte
roller i en udbetalingsfunktion kan
medføre risici for, at planlagte interne
kontroller ikke udføres.
I værste fald kan medarbejdere, der er
bevidste om den manglende forankring
af kontrollen udnytte dette.
Anbefalinger
udbetalingsmåden (jf. udbetalingsmatrix) og kan
derefter frigive/godkende udbetalingen.
Ovenstående rollefordeling vil give en klarere
opdeling af kontrollerne i udbetalingsfunktionen
og samtidig formindske muligheden for at
udbetaling sker på et grundlag, medarbejderen
selv har udarbejdet.
Handleplan fra DMR/SAP, FK 6004
Processen for manuelle udbetalinger i FK 6004 er gennemgået primo 2016 og implementering af ændringer var iværksat. Revisionens
observationer er taget til efterretning og anbefalingerne vil indgå i en fornyet gennemgang af de allerede etablerede processer.
Observationerne om, at ikke alle medarbejdere er bevidste om ansvarsfordelingen i de enkelte roller betyder, at vi vil gennemgå
processerne og styrke bevidstheden om, hvad den enkelte medarbejder har ansvar for i de tre processer, som indgår i den samlede
udbetalingsproces. Rollen som godkender har udelukkende været tildelt rutinerede medarbejdere, og det er vores indtryk, at godkender har
foretaget de nødvendige kontroller i forbindelse med godkendelse af udbetalingsforslagene. Grundet observationerne, vil handlingerne i
processen blive yderligere præciseret.
Anbefalingerne i forhold til samling af opretter- og udbetaler rollerne vil betyder, at der i enheden vil skulle oprettes et forholdsmæssigt stort
antal udbetalingsforslag hver dag
1 for hver medarbejder, som bogfører, dvs. hvis 40 medarbejdere = 40 udbetalingsforslag.
Vi har vurderet, at det ikke er alle medarbejdere, der skal have autorisationen til at kunne danne udbetalingsforslag (nye vikarer, elever mv)
og vi vurderer, at kontrollen af udbetalingsgrundlaget
i ”opretter-rollen” har mulighed for at fange evt.
uoverensstemmelser/mangler i
grundlaget for udbetaling. Bevidstheden i ansvaret for oprettelse af udbetalingsforslag vil blive styrket.
Anbefalingen om, at der ikke bør være sammenfald
mellem de medarbejdere, som kan ”oprette” udbetalingsgrundlaget og ”frigive” får den
konsekvens, at ”frigivere” ikke kan foretage bogføring i firmakoden, dvs.
reelt ikke kan arbejde med de opgaver, der løses i enheden.
Processen for manuelle udbetalinger § 38
8 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Anbefalingen kan I givet fald løses ved, at udbetalingsforslag skal frigives af medarbejdere i en anden enhed.
Vi vil gennemgå processen og anbefalingen i forbindelse med, at udbetalingsopgaven for FK 6004 ”ruller” til Ringkøbing.
Tidsfrist: 2. halvår 2016
Kontaktperson: Ellen Bach + ny leder for DMR/SAP-Ringkøbing (endnu ikke udpeget).
Handleplan fra SAP38/Selskabsskat, FK 6171 og FK 6176, Sonja Ek
Proces for manuelle udbetalinger er gennemgået i februar 2016, og ændringer er sat i værk. Det, revisionen har påpeget, er taget til
efterretning. Revisionens anbefalinger vil blive tænkt ind ved ny gennemgang af de processer, der foreligger i dag. Det er indtrykket, at
Udbetaler og Frigiver har foretaget de nødvendige kontroller i forbindelse med godkendelse af udbetalingsforslagene, men på grund af
revisionens observationer, er disse kontroller i processen blevet yderligere præciseret.
Der er allerede foretaget ændringer i kredsen af medarbejdere, der er tildelt godkender rollen. Opgaven er flyttet til de mest erfarne
medarbejdere, og samtidig er det indskærpet, hvilket ansvar der påhviler såvel Opretter, Udbetaler som Frigiver. Arbejdsbeskrivelsen er
forbedret og gennemgået på et enhedsmøde i februar 2016.
Anbefalingerne i forhold til samling af opretter- og udbetaler rollerne vil betyder, at der i enheden vil skulle oprettes et forholdsmæssigt stort
antal udbetalingsforslag hver dag
1 for hver medarbejder, som bogfører, dvs. hvis 20 medarbejdere = 20 udbetalingsforslag.
Det er vurderet, at det ikke er alle medarbejdere, der skal have autorisationen til at kunne danne udbetalingsforslag (nye vikarer, elever mv)
og vi vurderer, at kontrollen af udbetalingsgrundlaget i ”Udbetaler-rollen” har mulighed for at fange evt. uoverensstemmelser/mangler i
grundlaget for udbetaling. Bevidstheden i ansvaret for at danne udbetalingsforslag vil blive styrket.
Anbefalingen om, at der ikke bør være sammenfald mellem de medarbejdere, som kan ”oprette” udbetalingsgrundlaget og ”frigive”
får den
konsekvens, at ”frigivere” ikke kan foretage bogføring i
firmakoden, dvs. reelt ikke kan arbejde med de opgaver, der løses i enheden.
Anbefalingen kan I givet fald løses ved, at udbetalingsforslag skal frigives af medarbejdere i en anden enhed.
Processen og anbefalingen vil blive gennemgået i forbindelse med, at udbetalingsopgaven for FK 6171 og FK 6176 overgår til Ringkøbing.
Tidsfrist: 2. halvår 2016
Kontaktperson: Sonja Ek, SAP38/Selskabsskat
Horsens og Preben Gammeljord Nielsen, SAP38/Selskabsskat - Ringkøbing.
Processen for manuelle udbetalinger § 38
9 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0010.png
Nr.
Observationer
Handleplan fra Kobra/Kl, FK 6191
Risici
Anbefalinger
For så vidt angår FK 6191, hvor udbetaling håndteres i Ringkøbing. Her sikrer den nuværende proces at der er funktionsadskillelse mellem
opretter/udbetaler og frigiver. Frigivelsen er placeret i enheden Datafangst, som ikke opretter og danner udbetalingsforslag. Hvis anbefaling
med at opretter rolle og udbetaler rolle konsolideres til én rolle, vil dette medføre at der skal oprettes et forholdsmæssigt stort antal
udbetalingsforslag hver dag
1 for hver medarbejder som bogføre.
Den proces som i dag benyttes i Ringkøbing, mener vi sikrer at udbetaling ikke sker på grundlag som en medarbejder selv har udarbejdet.
Når de øvrige FK flyttes til Ringkøbing mener vi således også de skal underlægges den proces som benyttes for FK 6191 i dag.
Vi vil gennemgå den nuværende proces og sikre os at de personer som frigiver ikke opretter og danner udbetalingsforslag.
Tidsfrist 2. halvår 2016
Kontaktperson: Mona V. Kristensen og Preben Gammeljord Nielsen leder for Kobra Kr-l
Nr.
2
Observationer
Revisionsemne: Interne kontroller
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Betaling
2.1
Kontrol af manuelle udbetalinger
2015
Kontrollen for manuelle udbetalinger i
Prio.
frigiver kontrollerer, om det der skal frigives i
2
SAP 38 stemmer overens med
firmakode 6191 er i dag etableret således, at
Kontrol foretaget efter frigivelse af
udbetalingen medfører en risiko for, at
fejl eller svig under sagsbehandlingen
først opdages efter frigivelsen er
foretaget.
Generelt bemærkes det, at der altid tages stilling
til den tidsmæssige placering af interne kontroller.
IR anbefaler derfor, at SKAT altid kontrollerer
udbetalingsforslag inden frigivelse og ikke efter.
betalingsforslagslisten fra sagsbehandleren,
der har dannet udbetalingsforslag.
IR har konstateret, at frigiver foretager kontrol i
form af 5 stikprøver på udbetalinger efter
udbetalingerne er frigivet. De udtagne
stikprøver kontrolles, om hvorvidt der er gyldig
dokumentation for, at udbetalingen er sket til
den pågældende konto, CPR-nr. eller CVR-nr.
Processen for manuelle udbetalinger § 38
10 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0011.png
Nr.
Observationer
Handleplan fra Kobra/Kl, FK 6191
Risici
Anbefalinger
Udbetalinger for FK 6191 foretages i Ringkøbing. Ansvaret for udbetalingsprocessen for FK 6191 er overdraget fra Horsens til Ringkøbing
den 1. marts 2016. Bogføring af udbetalinger kan ske fra forskellige enheder. Efterfølgende dannelse af udbetalingsforslag foretages i
enheden Kobra Kr-l. Frigivelsen af udbetalingsforslaget og efterfølgende kontrol foretages af enheden Datafangst.
Anbefalingen vil betyde en tidsmæssig forsinkelse i forhold til udbetalings tidspunktet.
Vi tager anbefalingen til efterretning og vil gå i dialog med enheden Datafangst, som har ansvar for frigivelse og kontrol af
udbetalingsoplysninger, for at finde en fremadrettet løsning som vil sikre at kontrol foretages før frigivelse.
Tidsfrist: 2. halvår 2016
Kontaktperson: Mona V. Kristensen og Preben Gammeljord Nielsen, leder for Kobra Kr-l
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Betaling
IR anbefaler, at der altid om muligt skal foreligge
3. parts dokumentation til grund for en udbetaling,
eksempelvis i form af mails fra borgeren eller
journalpostkasser, sagsdokumenter fra Remedy
eller debitorkontoudtog, der utvetydigt viser, at
debitor har penge til gode.
Det anbefales desuden, at medarbejdere med
rollerne som udbetaler og frigiver (fremadrettet
godkender) instrueres i, hvad der er godkendt
dokumentation, samt i at afvise/udskyde
udbetalinger, hvor der ikke ligger tilstrækkelig
dokumentation fra 3. mand til grundlag for en
udbetaling.
Revisionsemne: Interne kontroller og dokumentation
En mangelfuld dokumentation forøger
risikoen for utilsigtede udbetalinger og
mindsker samtidig opdagelsesrisikoen
hos godkender, da udbetaler og
frigiver i mange tilfælde alene
modtager en bogføringsjournal som
grundlag.
3.1
Dokumentation og kontrol af dokumentation
2015
Primært foretages manuelle udbetalinger
Prio.
indtægtsgrundlag eller som resultat af
2
overskydende indbetalinger.
IR har konstateret, at dokumentationen i
forbindelse med udbetalinger foranlediget af
ændret indtægtsgrundlag i firmakode 6004,
6171 og 6176 i flere tilfælde udgøres af internt
udarbejdet materiale, samt at godkendelse
alene beror på attestationer fra opretter, på
hhv. at der er udsøgt restancer i EFI og
SAP38, samt at opretter har noteret navn og
medarbejdernummer på bilaget. Der tages
enten på baggrund af ændret
Processen for manuelle udbetalinger § 38
11 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0012.png
Nr.
Observationer
foretages ikke systematisk kontrol til 3.mands
dokumentation.
I tilfælde af udbetalinger foranlediget af
overskydende indbetalinger vil udbetalinger
ske via udsøgninger og ikke nødvendigvis på
opfordring fra debitor. Her vil der alene ligge
udsøgninger til grundlag for udbetalingerne.
Handleplan fra DMR/SAP, FK 6004
Risici
Anbefalinger
Vi modtager i DMR/SAP besked fra bemyndigede sagsbehandlere om ændringer i krav, som
efter bogføring - kan resultere i en udbetaling.
Der vil/bør i disse tilfælde altid være en dokumentation, som danner grundlag for rettelse af kravet
og dermed også for evt. udbetaling.
Dokumentationen vil, i de tilfælde hvor det kan lade sig gøre, være hæftet op på bogføringen i SAP eller fremgå af en evt Remedy- eller
Captia-sag.
Der kan forekomme rettelser af krav, som medfører udbetalinger, uden at der foreligger dokumentation fra 3. mand, fx i forbindelse med
systemfejl (dobbelt oprettede fordringer etc.) I disse tilfælde skal rettelserne dokumenteres i et sådant tilstrækkelig omfang, at revisionsspor
kan følges. Det er vores strategi, at vi i SKAT
så vidt muligt
skal kunne agere og udbetale evt overskydende beløb uopfordret fra debitor.
Der vil kunne forekomme udbetalinger fra ”masserettelser” af krav samt udtrukne overskydende beløb, hvor dokumentationen vil
være de
behandlede ”lister”/udsøgninger fra SAP.
Vi vil skærpe opmærksomheden på kontrol af dokumentationen af udbetaling, og særligt i forbindelse med, at opgaverne på udbetalinger
”rulles” til Ringkøbing skal vi være skarpe på processen i forbindelse med oplæring af nye.
Tidsfrist: 2. halvår 2016
Kontaktperson: Ellen Bach + ny leder for DMR/SAP-Ringkøbing (endnu ikke udpeget).
Handleplan fra SAP38/Selskabsskat, FK 6171 og FK 6176, Sonja Ek
Vi modtager i SAP38/Selskabsskat
Horsens besked fra sagsbehandlere om oprettelser af og ændringer i krav, som efter bogføring kan
resultere i en udbetaling. Der vil/bør i disse tilfælde altid være en dokumentation, som danner grundlag for rettelse af kravet
og dermed
Processen for manuelle udbetalinger § 38
12 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
også for evt. udbetaling. Dokumentationen vil, i de tilfælde hvor det kan lade sig gøre, være hæftet op på bogføringen i SAP eller fremgå af
en evt Remedy- eller Captia-sag.
Ved jævnlige tjek af ”åbne poster” undersøger vi og udbetaler evt.
overskydende beløb uopfordret fra debitor.
Der forekommer således udbetalinger fra udtrukne overskydende beløb, hvor dokumentationen vil være de behandlede ”lister”/udsøgninger
fra SAP38.
Der er i forbindelse med gennemgang af standard og præcisering af Opretter, Udbetaler og Frigivers rolle også påpeget, at
opmærksomheden på kontrol af dokumentationen af udbetaling skal skærpes.
Tidsfrist: 2. halvår 2016
Kontaktperson: Sonja Ek, SAP38/Selskabsskat
Horsens og Preben Gammeljord Nielsen, SAP38/Selskabsskat - Ringkøbing
Nr.
4
Observationer
Revisionsemne: Prokura
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Betaling
4.1
Liste over autoriserede afsendere
2015
Anmodning om udbetalinger fra andre enheder
Prio.
forbindelse med sagsbehandling og udbetaling
2
foretages en manuel kontrol af, om afsender er
bemyndiget til at foretage anmodningen.
Kontrollen foregår via navnelister modtaget fra
anmodende enheder.
IR har konstateret, at der ikke foreligger
opdaterede lister fra alle anmodende enheder.
i SKAT foregår primært via journalpostkasser. I
Forældede, eller ikke eksisterende
lister over autoriserede anmoder om
udbetalinger kan medføre, at der
foretages utilsigtede udbetalinger.
IR anbefaler, at der ikke foretages
sagsbehandling og udbetaling på interne
anmodninger, hvor afsender ikke er at finde på de
modtagne lister over bemyndigede afsendere.
Det anbefales, at der om muligt etableres en
delvis automatisk kontrol af om afsender er
autoriseret,
ved at udnytte funktionen ”Opsæt
regel” i Outlook til
at fordele mails fra godkendte
og ikke godkendte afsendere i
journalpostkasserne.
Ved kontinuerlig vedligeholdelse af
autorisationerne, vil SAP38 medarbejderne alene
Processen for manuelle udbetalinger § 38
13 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
skulle kontrollere prokura for afsendere der lander
i ”ikke godkendte” afsendere
journalpostkasserne.
Handleplan fra Betaling og Angivelse
Det skal sikres, at vi i Betaling og Angivelse altid har tilgang til opdaterede prokuralister (autoriserede/bemyndigede medarbejdere i
forretningsområderne). Problemet med de manglende opdateringer/adgange til listerne, er rejst for Regnskab
Skatter og afgifter, som har
taget ansvar for opfølgning på området.
Vi afventer en systematiseret opgørelse/ajourføring over gyldige bemyndigelser.
Indtil da, udfører vi stikprøvekontroller, i forhold til de udbetalte poster.
Vi vil samtidig forfølge anbefalingen om at ajourførte autorisationer sammenkører med de modtagne sager i Journalpostkassen. SAP38
Tidsfrist: 2. halvår 2016
Kontaktperson: ?? Betaling og Angivelse
Processen for manuelle udbetalinger § 38
14 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962682_0015.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flest observationer
Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Processen for manuelle udbetalinger § 38
15 af 15