Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962679_0001.png
15. marts 2016 version 1
20. april 2016 version 2
J. nr. 15-2907272
Plannr. 115-061
Intern Revision
Rapport 2015
§ 38-regnskabet
Den regnskabsmæssige opgørelse af
ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
Version 2
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher
Direktør Lizzi Krarup Jacobsen
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 1. oktober 2015, revideret
SKATs debitorbeholdning med henblik på en vurdering af omfanget af ikke-
retskraftige fordringer. Den udførte revision er en del af den samlede revision af §
38 regnskabet for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold.
København, den 15. marts 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Tove Dubgård
Revisor
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
2
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0003.png
1. Formål
Revisionen har til formål at vurdere, hvorvidt der er etableret processer til brug ved
værdiansættelsen af inddrivelsesfordringerne.
Der er risiko for, at regnskabet inkl. noter og regnskabserklæringer ikke udtrykker
et dækkende og pålideligt billede af arten og omfanget af tilgodehavender fra
skatter og afgifter. Der er endvidere risiko for, at den regnskabsmæssige
dokumentation ikke udgør et tilfredsstillende grundlag for parlamentarisk kontrol.
Endelig er der risiko for, at rapporteringer om tilgodehavender fra skatter og
afgifter, som eksempelvis restanceopgørelsen, ikke sker på et korrekt grundlag,
hvilket kan føre til fejlinformering af folketinget og andre.
I forbindelse med tidligere årsafslutningsrevisioner har IR konstateret, at
årsafslutningsprocessen ikke indeholder kvalitetssikringshandlinger, som i
tilstrækkeligt omfang kan sikre, at kun retskraftige tilgodehavender
regnskabsaflægges. En del revisioner har desuden vist, at der i
debitorbeholdningen indgår ikke-retskraftige fordringer. Herudover har vi
konstateret, at processen med forældelsesafbrydelse/-håndtering ikke har
fungeret tilfredsstillende. Undersøgelser af datagrundlaget i EFI foretaget af
eksterne konsulentfirmaer har endvidere vist, at der er problemer med blandt andet
manglende retskraft hos en stor del af SKATs fordringer.
2. Omfang
Revisionen tager udgangspunkt i de interne og eksterne rapporter, som er
udfærdiget i 2015 vedrørende datagrundlaget i EFI samt i det materiale, som IR
har anmodet SKAT om at udlevere til brug for revisionen.
Revisionen er gennemført i perioden november 2015
februar 2016 af Henrik
Møller og Tove Dubgård.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der ved regnskabsafslutningen af § 38-regnskabet i
større omfang er behov for procesændringer for så vidt angår værdiansættelsen af
ikke retskraftige inddrivelsesfordringer. Denne konklusion baserer vi på følgende
forhold:
SKAT har ikke forinden gennemførelsen af regnskabsafslutningen forankret
værdiansættelsesprocessen organisatorisk. Dette har medført, at de
kontorer/afdelinger i SKAT, der naturligt skal inddrages i værdiansættelsen af
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
3
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0004.png
inddrivelsesfordringer, ikke har været opmærksomme på værdiansættelsen af
fordringerne samt de ændringer, der skal gennemføres ved udarbejdelsen af
2015-regnskabet i forhold til 2014-regnskabet.
SKAT har ikke forinden gennemførelsen af årsafslutningen vurderet og fastsat
en metodik for værdiansættelsen af inddrivelsesfordringerne. Dette har
medført, at bogføringsgrundlaget for de afsluttende posteringer har været
usikkert.
I løbet af 2015 har flere forskellige konsulentfirmaer været involveret i
vurderingen af inddrivelsesfordringernes værdi. Resultatet af disse vurderinger
er dokumenteret i en række rapporter, der indeholder opgørelser af den
finansielle effekt af manglende retskraft/betalingsevne. SKAT har ikke forinden
regnskabsafslutningen taget stilling til hvorledes og i hvilket omfang resultatet
af
konsulentfirmaernes
vurderingsaktiviteter
skal
inddrages
ved
værdiansættelsen pr. 31. december 2015.
SKAT satte den 8. september 2015 al forældelsesafbrydelse i bero. Pr. 19.
november 2015 trådte en lov i kraft, der generelt udskyder forældelsesfristerne
for samtlige pr. 19. november 2015 registrerede inddrivelsesfordringer. En del
fordringer har efter al sandsynlighed mistet retskraft i perioden 8. september
2015 til 19. november 2015. Vi har konstateret, at der ikke fra SKAT foreligger
en vurdering af, i hvilket omfang inddrivelsesfordringer har mistet retskraft i
denne periode.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
1
1
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
0
0
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
0
0
I
alt
1
1
Revisionsemne
Manglende fokus på
værdiansættelsen
Manglende metode til
værdiansættelsen af
inddrivelsesfordringer i
forbindelse med
årsafslutningen
Anvendelse af materiale fra
diverse konsulentfirmaer
mv.
Opgørelse af forældelse i
perioden 8. september 2015
19. november 2015
I alt
0
1
0
1
0
1
0
1
2
2
0
4
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 1.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
4
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Under henvisning til ovenstående har Intern Revision udarbejdet et forslag til
værdiansættelsen af inddrivelsesfordringerne pr. 31. december 2015. Forslaget
kan anvendes som inspiration for SKAT ved værdiansættelsen af fordringerne. Det
skal dog pointeres, at det udarbejdede forslag ikke friholder SKAT for at udføre en
vurdering af fordringerne. Fremsættelsen af forslaget ændrer ikke ved SKATs
ansvar for værdiansættelsen af fordringerne.
Intern Revision fremsendte den 15. marts 2016 version 1 af denne rapport uden
handleplaner. Vi har nu modtaget handleplaner fra SKAT, og disse er indarbejdet
i denne version af rapporten, derfor fremsendes version 2 dateret 20. april 2016.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
5
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Revisionsemne:
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Intern Revision anbefaler, at der udarbejdes
processer, således at ansvaret for
værdiansættelsen bliver placeret organisatorisk,
og således at den samlede viden, der er i SKAT,
bliver inddraget.
1.1
Manglende fokus på værdiansættelsen
2015
SKAT har ikke forinden gennemførelsen af
Den manglende organisatoriske
forankring af
værdiansættelsesprocessen medfører
regnskabsafslutningen forankret
en forøget risiko for, at
Prio.
værdiansættelsesprocessen organisatorisk.
værdiansættelsesprocessen ikke
1
Dette har medført, at de kontorer/afdelinger i
tildeles den fornødne opmærksomhed,
SKAT, der naturligt skal inddrages i
samt at kvalitetssikringen ikke kan
værdiansættelsen af inddrivelsesfordringer, ikke
gennemføres forinden afslutningen af
har været opmærksomme på værdiansættelsen
regnskabet. Dette medfører en forøget
af fordringerne samt de ændringer, der skal
risiko for, at inddrivelsesfordringer ikke
gennemføres ved udarbejdelsen af 2015-
værdiansættes på et sikkert grundlag.
regnskabet i forhold til 2014-regnskabet.
Handleplan fra Regnskab, Lars Jepsen:
Regnskab er enig i, at der i 2015 ikke var tilstrækkelig fokus på den regnskabsmæssige behandling af hensættelser til tab på debitorer.
Regnskab er også enig i, at værdiansættelsesprocessen ikke har været til strækkeligt organisatorisk forankret. Regnskab er af den opfattelse,
at regnskabet som følge af mangelfuld regnskabsmæssig fokus og som følge af mangelfuld organisatorisk forankring ikke blev godkendt af
Rigsrevisionen i 2014. Regnskab er nu bevidst om, at der skal styrket fokus på området.
Pr.1. januar 2016 overtog Regnskab procesejerskabet for §38 regnskabet. I dette procesejerskab ligger muligheden for at definere de krav,
der skal til for at sikre at §38 regnskab aflægges korrekt. Herudover blev der pr. 1. februar 2016 ansat en person i Regnskab, der i løbet af
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
6
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
2016 skal udarbejde retningslinjer og krav til de underliggende data, der er nødvendige for at opgøre en regnskabsmæssig hensættelse til
ikke retskraftige debitorer pr. 31.12.2016.
Regnskab kan opstille krav til organisationen, men data kan kun leveres af de udførende enheder, her Inddrivelsen, hvorfor det er planen, at
Regnskab og Inddrivelsen starter månedlige møder.
Frist for opstart af månedlige møder: Maj 2016.
Handleplan fra Inddrivelsen, Ronnie Eriksen:
Inddrivelse er enig i, at værdiansættelsesprocessen tidligere ikke var tilstrækkeligt organisatorisk forankret. Ved omorganisering af Inddrivelse
i november 2015 blev procesejerskabet for fordringer, pengestrømme og regnskabsaflæggelse derfor tydeligt forankret i Analyse og
Forretningsdatakontoret i Inddrivelse.
Inddrivelse er enig i Regnskabs forslag om, at der fremover holdes månedlige møder mellem Regnskab og Inddrivelse. Det bør i den
forbindelse nævnes, at der allerede i september 2015 blev nedsat en fælles styregruppe på underdirektør-niveau mellem Regnskab og
Inddrivelse for forvaltningsstrategi-projektet, som bl.a. omhandlede regnskabsaflæggelsen 2015 for DMO- og KOBRA-fordringerne i DMI.
Denne styregruppe blev i december 2015 omdannet til en styregruppe for KOBRA-projekterne i Inddrivelse med deltagelse på underdirektør-
niveau af Regnskab, IT, Kundeservice og Inddrivelse, som bl.a. løbende vil forholde sig til det kontrolmiljø, der eksisterer omkring KOBRA-
DMI bl.a. med henblik på regnskabsaflæggelsen.
Nr.
2
Observationer
Revisionsemne:
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
7
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
2.1
Manglende metode til værdiansættelsen af
2015
inddrivelsesfordringer i forbindelse med
årsafslutningen
Prio.
SKAT har ikke, forinden gennemførelsen af
1
årsafslutningen, vurderet og fastsat en metodik
for værdiansættelsen af inddrivelses-
fordringerne. Dette har medført, at
bogføringsgrundlaget for de afsluttende
posteringer har været usikkert.
Den manglende metodefastsættelse i
Intern Revision anbefaler, at der udarbejdes en
forbindelse med værdiansættelsen
metode til brug for værdiansættelsen af
medfører en forøget risiko for, at
inddrivelsesdebitorerne.
værdiansættelsen gennemføres på
baggrund af et mere eller mindre
tilfældigt princip og ikke med
udgangspunkt i en velovervejet model
(praksis). Dette medfører en afledt risiko
for, at inddrivelsesfordringer ikke
værdiansættes på et korrekt grundlag.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
8
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Regnskab, Lars Jepsen;
Regnskab er enig i, at der har manglet en metode til løbende opgørelsen af værdiansættelsen af inddrivelsesdebitorer, herunder specielt
debitorer, der har mistet retskraft, men som ikke er afskrevet.
Regnskab ser to muligheder i forhold til en metode til værdiansættelsen af debitorer pr. årsafslutningen.
1) Enten er alle fordringer og restancer, der er ikke retskraftige, afskrevet pr. 31.12.2016 eller
2) Der udarbejdes en metode, der kompenserer for at ikke retskraftige fordringer netop ikke er afskrevet systemmæssigt.
For 2015 var det en mulighed at anvende de analyser og stikprøver velanskrevne konsulenter havde udarbejdet, men disse analyser
forventes ikke gentaget i 2016, hvorfor der skal udvikles en metode, der ville kunne anvendes fremadrettet. Metoden skal udarbejdes i tæt
samarbejde mellem Regnskab, der kender regnskabsreglerne, og Inddrivelsen, der kan levere data.
Metoden er ikke udviklet pr. 1.4.2016. Mulighederne er stærkt begrænset af, at forældelsesfeltet i EFI ikke er validt.
Regnskab og Inddrivelsen vil drøfte muligheden for, at alle ikke retskraftige fordringer er afskrevet systemmæssigt pr. 31.12.2016; Såfremt
dette ikke er tilfældet, skal der i et samarbejde udvikles en metode inden 31.12.2016.
Regnskab kan opstille krav til organisationen, men data kan kun leveres af de udførende enheder, her Inddrivelsen, hvorfor det er planen, at
Regnskab og Inddrivelsen starter månedlige møder.
Frist for opstart af månedlige møder: Maj 2016.
Handleplan fra Inddrivelsen, Ronnie Eriksen:
Inddrivelse er enig i, at der i et samarbejde mellem Regnskab og Inddrivelse og inden årsafslutningen skal udarbejdes en metode for
værdiansættelsen af inddrivelses-fordringerne.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
9
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0010.png
Nr.
3
Observationer
Revisionsemne:
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Intern Revision anbefaler, at SKAT anvender
resultaterne af de forskellige metoder og
resultater i forbindelse med værdiansættelsen af
inddrivelsesdebitorerne.
3.1
Anvendelse af materiale fra diverse
2015
konsulentfirmaer mv.
Såfremt SKAT ikke systematisk
anvender den tilvejebragte viden ved
værdiansættelsen af
I løbet af 2015 har flere forskellige
Prio.
konsulentfirmaer været involveret i vurderingen inddrivelsesfordringerne, er der en
forøget risiko for, at forhold, der kan øve
2
af inddrivelsesfordringernes værdi. Resultatet af
væsentlig indflydelse på
disse vurderinger er dokumenteret i en række
værdiansættelsen, ikke er medtaget.
rapporter, der indeholder opgørelser af den
Dette medfører en forøget risiko for, at
finansielle effekt af manglende
værdiansættelsen ikke gennemføres på
retskraft/betalingsevne. SKAT har ikke forinden
et fuldstændigt grundlag.
regnskabsafslutningen taget stilling til,
hvorledes og i hvilket omfang resultatet af
konsulentfirmaernes vurderingsaktiviteter skal
inddrages ved værdiansættelsen pr. 31.
december 2015.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
10
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan Regnskab, Lars Jepsen:
Regnskab er enig i, at konsulentrapporter udarbejdet på et meget sikkert grundlag og med en tilstrækkelig stikprøve, selvfølgelig skal
anvendes til regnskabsudarbejdelsen. Værdiansættelsen pr. 31.12.2015 var netop baseret på konsulentrapporter og valide metoder, hvorfor
punktet anses for
lukket.
Frist: Lukket
Handleplan Inddrivelsen, Ronnie Eriksen:
Inddrivelse er enig med Regnskab i, at værdiansættelsen pr. 31.12.2015 netop var baseret på konsulentrapporter og valide metoder, hvorfor
punktet anses for lukket.
Afsluttende Bemærkning, Intern Revision:
Intern Revisions anbefaling gælder ikke kun værdiansættelsen og regnskabsafslutningen for 2015, men at SKAT fremadrettet anvender al
generel viden i forbindelse med regnskabsafslutningen.
Nr.
4
Observationer
Revisionsemne:
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
4.1
Opgørelse af forældelse i perioden 8.
2015
september
19. november 2015
SKAT satte den 8. september 2015 al
forældelsesafbrydelse i bero. Pr. 19. november
2015 trådte en lov i kraft, der generelt udskyder
Såfremt finansielle hændelser ikke
medtages for hele regnskabsperioden,
er der en forøget risiko for, at forhold,
der kan øve væsentlig indflydelse på
værdiansættelsen, ikke medtages ved
Intern Revision anbefaler, at SKAT vurderer i
hvilket omfang inddrivelsesfordringer har mistet
retskraft i den pågældende periode.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
11
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Prio.
forældelsesfristerne for samtlige pr. 19.
november 2015 registrerede
2
værdiansættelsen. Dette medfører en
forøget risiko for, at
inddrivelsesfordringer. En del fordringer har
inddrivelsesfordringer ikke
efter al sandsynlighed mistet retskraft i perioden værdiansættes på et fuldstændigt
8. september 2015 til 19. november 2015. Vi
grundlag.
har konstateret, at der ikke fra SKAT foreligger
en vurdering af, i hvilket omfang
inddrivelsesfordringer har mistet retskraft i
denne periode.
Handleplan Regnskab, Lars Jepsen:
Regnskab: §38 regnskabet aflægges efter et princip om at ikke retskraftige fordringer, skal afskrives. Såfremt dette ikke er sket
systemmæssigt, skal det alligevel ske regnskabsmæssigt. Det skal derfor håndteres i en efterpostering i forbindelse med
regnskabsafslutningen. For at Regnskab kan foretage denne efterpostering skal Regnskab have valide informationer fra Inddrivelsen og det
kræver at Inddrivelsen er bekendt med at Regnskab efterspørger disse informationer.
Anbefalingen går konkret på opgørelsen af retskraft i efteråret 2015. Punktet anses for lukket, idet Inddrivelsen leverede disse data i
forbindelse med årsafslutningen 2015.
Lukket
For så vidt angår den fremadrettede proces, kan Regnskab opstille krav til organisationen, men data kan kun leveres af de udførende
enheder, her Inddrivelsen, hvorfor det er planen, at Regnskab og Inddrivelsen starter månedlige møder.
Frist for opstart af månedlige møder: Maj 2016.
Handleplan Inddrivelsen, Ronnie Eriksen:
Inddrivelse er enig med Regnskab i, at Inddrivelse har leveret de nødvendige data i forbindelse med årsafslutningen 2015, og at punktet
derfor anses for lukket.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
12
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
13
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Bilag 2: Forslag til værdiansættelsen af inddrivelsesdebitorerne
Som en service over for Regnskab har IR i år deltaget aktivt i vurderingen af SKATs
debitorbeholdning i forhold til retskraft. Vi har udarbejdet en metode til opgørelse
af de ikke-retskraftige fordringer, som indgår i debitorbeholdningen, og som ikke
er identificerede. Herefter har vi ved hjælp af denne metode opgjort vores bud på
omfanget af ikke-retskraftige fordringer. Regnskab skal selv gennemgå metoden
og foretage en verificering af beløbet. Desuden er det aftalt, at Regnskab
konfererer tallene i forhold til regnskabet, idet dette af tidsmæssige årsager ikke
har været muligt for IR. Det gælder især de oplysninger, som vi har modtaget fra
Inddrivelse vedrørende afskrevne og efterposterede fordringer.
I vores undersøgelse har vi valgt at anvende de opgørelser/undersøgelser, som er
foretaget i løbet af 2015, selvom disse ikke oprindeligeligt var tænkt beregnet hertil.
Det drejer sig om følgende:
Kammeradvokaten og Skatteministeriet (Intern Revision): ”Rapport om
stikprøvevis gennemgang af fordringer i EFI”
af 17. juli 2015
Kammeradvokaten: ”Foreløbig rapport om stikprøvevis gennemgang af
fordringer i EFI” af 23. august 2015
Kammeradvokaten: ”Supplerende rapport om stikprøvevis gennemgang af
fordringer i EFI” af 4. september 2015
Kammeradvokaten: ”Rapport om
juridisk bistand til Retraceranalysen af
fordringer i EFI/DMI” af 4.september 2015
Skatteministeriets Interne Revision: Rapport ”Dataanalyse af restancer i EFI”
af 9. september 2015
Kammeradvokaten: ”Notat om undersøgelser af retskraftigheden af fordringer,
der er overdraget til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden (SKAT)”
af 24. september 2015
Herudover har vi anvendt afskrivnings- og efterposteringslister m.v., som vi har
modtaget fra SKAT/Inddrivelse i forbindelse med revisionen.
Stikprøvevis gennemgang af fordringer i EFI
SIR og Kammeradvokaten
Intern Revision gennemførte i foråret 2015 i samarbejde med Kammeradvokaten
en stikprøvevis gennemgang af 404 tilfældigt udvalgte fordringer i EFI. Ved
udvælgelsen af stikprøverne frasorterede vi dels de fordringer, som var registreret
som værende betalt/afskrevet og dels fordringer, som var mindre end 3 år gamle.
Vi antog, at der ikke var risiko for forældelse på de nyere fordringer. Formålet med
gennemgangen var at foretage en efterprøvning af fordringsmassens kvalitet, dels
i forhold til retskraft og dels i relation til den i EFI registrerede forældelsesdato.
Resultatet af undersøgelsen fremgår af en rapport af 17. juli 2015, ”Rapport om
stikprøvevis gennemgang af fordringer i EFI”.
Med hensyn til manglende retskraft
viste undersøgelsen, at SKAT ikke var i stand til at dokumentere retskraft i ca. 18,8
% af de gennemgåede fordringer. Desuden viste undersøgelsen, at
forældelsesdatoen vurderes at være forkert i 50,0 % af de gennemgåede sager.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
14
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0015.png
Resultatet er i rapporten skematisk illustreret således:
Ja
Nej
Oplysninger
Antal
mangler stikprøver
antal
pct.
antal
pct.
antal
antal
404
404
404
404
404
Fejl i basisoplysninger
193 47,8
211 52,2
1
Skriftlig skylderkendelse
97 24,0
307 76,0
1
Dokumentation for retskraft
ad 1)
328 81,2
76 18,8
1
Forudsætter saldo opløsning *)
113 28,0
291 72,0
1
Fejl i forældelsesdato
ad 2)
202 50,0
202 50,0
1
*) 113 af de retskraftige fordringer forudsætter at der efterfølgende kan saldoopløses.
ad 1)
Dokumentation for retskraft Intet forældel-
mangler for 76 fordringer:
sesafbrydende
skridt
48
Fejl i
forældelses-
afbrydende
skridt
13
Mangler
dokumentation for
forældelses-
afbrydende skridt
15
I alt
76
ad 2)
Fejl i forældelsesdato for
202
fordringer er fordelt med:
For sen dato
For tidlig
dato
85
I alt
117
202
Kilde: Udarbejdet af Intern Revision til brug i Kammeradvokatens og Intern Revisions
rapport ”Rapport om
stikprøvevis gennemgang af fordringer i EFI”, dateret 17. juli 2015.
Som yderligere oplysning til ovenstående skema kan IR oplyse følgende:
Fejl i basisoplysninger.
En række fordringer er indsat i EFI med åbenlys
forkerte basisoplysninger. Det kan eksempelvis være, at
”sidste rettidige
indbetalingsdag” er forkert,
eller at de anførte fordringstyper ikke er retvisende.
Skriftlig skyldserkendelse.
I sager med skriftlig skyldserkendelse (underskrift af
en skyldserkendelse er forældelsesafbrydende) har det været nødvendigt med
en bevisvurdering for at afgøre, om SKAT under en retssag ville kunne føre
bevis for, at fordringen er omfattet af skyldserkendelsen. Vi har optalt antallet
af sager med skriftlig skyldserkendelse.
Dokumentation for retskraft.
Er der svaret ”ja” i denne rubrik,
har vi vurderet, at
SKAT under en retssag vil kunne dokumentere, at fordringen er retskraftig.
Forudsætter saldoopløsning.
I en del af de gennemgåede sager indeholder
eksempelvis fogedbogen ingen nærmere specifikation af de skyldige beløb, og
der er ikke vedlagt yderligere specifikation. Et ”ja” her betyder,
at retskraft er
betinget af, at SKAT efterfølgende kan fremskaffe en entydig identifikation af
fordringen.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
15
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0016.png
Stikprøvepopulationen og resultatet af stikprøven kan illustreres som følgende:
Stikprøvepopulation
Interval
[0-10]
[10-100]
[100-1.000]
[1.000-10.000]
[10.000-
100.1000]
[100.000-
1.000.000]
[1.000.000-
10.000.000]
[10.000.000-
100.000.000]
[100.000.000-
1.000.000.000]
Stikprøve
Retskraftig
Ikke retskraftig
Beløb i
kr.
16
462
20.390
71.146
172.491
253.083
0
0
0
517.588
Beløb i kr.
2.467.174
66.923.535
1.379.708.696
8.960.944.907
12.000.959.582
9.965.198.941
4.769.326.712
2.969.171.890
1.289.531.100
41.404.232.538
Antal
417.572
1.311.459
2.916.712
4.091.240
444.363
43.535
2.185
114
6
9.227.186
Beløb i
kr.
92
2.403
64.963
420.328
605.410
530.845
0
0
0
1.624.041
Antal
16
48
131
186
20
3
0
0
0
404
Beløb i
kr.
76
1.940
44.573
349.182
432.919
277.762
0
0
0
1.106.452
Antal
13
37
95
166
15
2
0
0
0
328
Antal
3
11
36
20
5
1
0
0
0
76
Kilde:
Udarbejdet af Intern Revision til brug i Kammeradvokatens rapport ”Rapport om stikprøvevis gennemgang
af fordringer i EFI”, dateret 17. juli 2015.
På basis af ovennævnte resultater har IR og Kammeradvokaten beregnet, at
udfaldsrummet for summen af ikke-retskraftige fordringer, udgøres af intervallet
mellem 6,04 mia. kr.
6,15 mia. kr. jævnfør rapporten af 17. juli 2015.
Stikprøvevis gennemgang af fordringer
SKAT og Kammeradvokaten
Skatteministeriet og SKAT nedsatte i 2015 en styregruppe, som skulle afklare en
række problemstillinger omkring SKATs inddrivelse af det offentliges fordringer via
EFI. Her deltog også Kammeradvokaten, Accenture og SAS Institute. Efter råd fra
SAS Institute blev det den 2. juni 2015 besluttet, at gennemføre en stikprøvevis
gennemgang af inddrivelsesfordringerne. Stikprøven omfatter 3.000 fordringer.
Hensigten var blandt andet, at segmentere fordringsmassen baseret på forskellige
statistiske modeller. Gennemgangen af de 3.000 fordringer blev gennemført i
ugerne 26-33 i 2015 på basis af et analysedesign, som var opstillet af
Kammeradvokaten. Gennemgangen foregik i tæt samarbejde med
Kammeradvokaten. Resultaterne af gennemgangen er beskrevet i ”Foreløbig
rapport om stikprøvevis gennemgang af fordringer i EFI” af 23. august 2015 og i
”Supplerende rapport om stikprøvevis gennemgang af fordringer i EFI” af 4.
september 2015. Resultatet af undersøgelsen viste, at der var en risiko for
manglende retskraft i 9,46 % af den undersøgte population. I 46,92 % af de
gennemgåede sager blev forældelsesdatoen vurderet til at være forkert.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
16
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Af rapporten fremgår som årsager til manglende retskraft for 291 sager:
12,37 %
50,51 %
19,24 %
2,75 %
15,12 %
Ikke svaret (i de sager, hvor der ikke var svaret, blev der i forbindelse
med efterbehandlingen taget stilling til retskraft)
Forældelsen ikke afbrudt
Dokumentation for forældelsesafbrydelse mangler
Systemiske fejl i det forældelsesafbrydende skridt
Enkelstående sagsbehandlingsfejl i det forældelsesafbrydende
skridt
Sammenligning af resultaterne vedrørende de to undersøgelser
Intern Revision har foretaget en sammenligning af de to undersøgelser på
henholdsvis 404 fordringer og 3.000 fordringer.
Det er IR’s vurdering,
at forskellen
i hovedkonklusionerne til dels skyldes, at SAS Institute har medtaget fordringer
under 3 år i deres udsøgning. Endvidere har vi i vores undersøgelse udvalgt en
tilfældig stikprøve fordelt over hele populationen (eksklusiv fordringer under 3 år),
mens SAS Institute for de 3.000 fordringers vedkommende har styret udvælgelsen
ud fra nogle statistiske modeller. SAS Institute medtog blandt andet større
fordringer, hvorimod IR i udvælgelsen ikke ramte fordringer over 1 mio. kr.
I forbindelse med gennemgangen af de 404 fordringer konstaterede IR, at der var
uenighed med SKAT omkring nogle juridiske tolkninger. Det drejer sig om
nedenstående punkter, som påvirker forældelsesafbrydelsen:
Sager, hvor SKAT har givet betalingsudsættelse (af SKAT benævnt som henstand),
men hvor IR og Kammeradvokaten vurderede, at der i denne type sager ikke var tale
om en udskydelse af forfaldstidspunktet og dermed heller ikke et nyt
begyndelsestidspunkt for forældelsesfristen.
Sager vedrørende virkningerne af afbrydelse af forældelsesfristen for forskudsvis
udlagt børnebidrag,
Virkningerne af skyldners erkendelse af gælden,
Virkningerne af lønindeholdelse,
Beregningen af den oprindelige forældelsesfrist
Specifikations- og identifikationskrav.
SKAT har ikke villet anerkende flere af disse forhold. I den store undersøgelse af de 3.000
fordringer har Kammeradvokaten lagt SKATs praksis til grund i bedømmelsen af
retskraften. Det må antages, at ovennævnte problemstillinger har påvirket resultaterne af
undersøgelserne.
Under hensyntagen til de forskellige forudsætninger, der lå til grund, er det IR’s
overordnede vurdering at de to undersøgelser peger i samme retning.
Jævnfør Kammeradvokatens rapport af 4. september 2015 (”Supplerende
rapport
om stikprøvevis
gennemgang af fordringer fra EFI”),
har SAS Institute ud fra
stikprøven på de 3.000 fordringer foretaget nedenstående gruppering på baggrund
af den prædiktive model. Undersøgelsen er baseret på fordringer i EFI den 23.
august 2015.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
17
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0018.png
Gruppe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Total
NodeID
10
15
14
12
61
53
40
31
60
52
17
35
24
16
30
19
20
Antal
59.531
6.031.060
1.706.098
3.957.454
1.444.783
630.711
434.536
4.330.602
73.836
501.726
62.952
350.087
94.345
502.958
249.814
33.172
26.073
20.489.838
Andel
0,3%
29,4%
8,3%
19,3%
7,1%
3,1%
2,1%
21,1%
0,4%
2,4%
0,3%
1,7%
0,5%
2,5%
1,2%
0,2%
0,1%
Restgæld
207.966.356
21.786.662.171
57.802.696
5.667.606.614
5.063.537.301
2.908.295.507
2.619.794
21.855.306.243
227.785.727
1.752.450.219
3.829.507.629
313.218.691
902.483.107
1.052.988.228
659.629.084
1.963.588.861
176.329.304
68.427.777.532
Andel
0,3%
31,8%
0,1%
8,3%
7,4%
4,3%
0,0%
31,9%
0,3%
2,6%
5,6%
0,5%
1,3%
1,5%
1,0%
2,9%
0,3%
100%
P(Retskraft)
100%
100%
99%
98%
94%
88%
86%
83%
78%
76%
75%
75%
678%
46%
41%
25%
0
Ikke retskraft
0
0
578.057
113.352.132
303.812.238
348.995.461
366.771
3.715.402.061
50.112.860
420.588.052
957.376.907
78.304.673
297.819.425
568.613.643
389.181.160
1.472.691.646
176.329.304
8.893.524.390
Kilde: Kammeradvokatens rapport, ”Supplerende rapport om stikprøvevis gennemgang af fordringer i EFI”,
dateret 4. september 2015 (sidste kolonne er udregnet af Intern Revision).
Notat om undersøgelser af retskraftigheden af fordringerne
I et notat af 24. september 2015 fra Kammeradvokaten, ”Notat om undersøgelser
af retskraftigheden af fordringer, der er overdraget til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigenden (SKAT)”, beskrives en række analyser af
fordringsmassen, som er foretaget af Kammeradvokaten i samarbejde med SKAT
og konsulentfirmaerne VALCON, Accenture og SAS Institute. I notatet beskrives
blandt andet hvordan fordringerne kan segmenteres og placeres i grupper ud fra
fordringernes sandsynlighed for retskraft og/eller fejl i forældelsesdatoen
den
såkaldte prædiktive model. Resultatet af den prædiktive model er viderebehandlet
således, at der fremkommer en opdeling af fordringsmassen i segmenter, ud fra
hvor stor sandsynligheden er for retskraft. Segmenterne er benævnt:
”Hvid”,
fordringer, som er fundet retskraftige
”Potentielt hvid”,
fordringer, som er potentielt retskraftige
”Grå”,
fordringer, hvor retskraften ikke er afklaret
”Undtaget”,
fordringer undergivet bobehandling.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
18
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0019.png
SEGMENTERING AF FORDRINGSMASSEN UD FRA VURDERING AF
FORDRINGERNES RETSKRAFT
ANTAL
NOMINEL
VÆRDI
KURSVÆRDI
SAND-
SYNLIGHED
FOR
RETSKRAFT
99 pct.
IKKE
RETSKRAFT
Hvid:
Fordringer
som er fundet
retskraftige
Potentiel hvid:
Fordringer som
potentielt er
retskraftige
Grå:
Fordringer
hvor retskraften
ikke er afklaret
Undtaget:
Fordringer
undergivet
bobehandling
TOTAL
3,6 mio.
12,9 mia. kr.
7,7 mia. kr.
1 pct.
0,13 mia. kr.
2 pct.
0,34 mia. kr.
9,1 mio.
17,0 mia. kr.
9,7 mia. kr.
98 pct.
7,5 mio.
34,3 mia. kr.
14,0 mia. kr.
81 pct.
19 pct.
6,52 mia. kr.
15 pct.
1,5 mia. kr.
0,3 mio.
10,0 mia. kr.
2,1 mia. kr.
85 pct.
20,5 MIO.
74,2 MIA. KR.
33,5 MIA. KR.
12 pct.
8,54 MIA. KR.
Kilde: Kammeradvokatens
”Notat om undersøgelser
af retskraftigheden af fordringer, der er ovedraget til
inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden (SKAT)”, dateret 24. september 2015. (Kolonnen vedrørende
”ikke-retskraft” er tilføjet af Intern Revision).
Intern Revisions vurdering af sandsynligheden for retskraft
Intern Revision har som nævnt vurderet omfanget af ikke-retskraftige fordringer i
SKATs debitorbeholdning pr. 31.12.2015.
Til brug ved vurderingen af debitorernes retskraft har IR besluttet at anvende den
prædiktive model og den opgørelse, der fremgår af Kammeradvokatens notat af
24. september 2015. Vi har rådført os med Kammeradvokaten, som har udtrykt
enighed med os i, at denne model må anses for at være pålidelig. Jævnfør notatets
side 3 og 13 vurderer IR, at der, ud af SKATs samlede debitorbeholdning pr. 28.
august 2015, forekommer en ikke-retskraftig masse på ca. 6,69 mia. kr. Beløbet er
inkl. inddrivelsesrenter.
Da revisionens undersøgelse af retskraft kun vedrører SKATs egne fordringer, har
vi anvendt nedenstående skema udfærdiget af SAS Institute, hvoraf kun skatte- og
afgiftsfordringer fremgår:
Hvide
883.404
8.916
Potentielt
hvide
1.811.276
7.488
Grå
2.967.724
22.007
I alt
5.869.668
47.896
Undtaget
Antal
Skatte- og
afgiftsrestancer
Nominel værdi (mio. kr.)
207.264
9.485
Retskraft
83%
99%
98%
78%
Kilde: Departementet. Opgørelse af kursværdi og retskraft fordelt på hovedgrupper (hovedgruppe Skatte- og
afgifter).
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
19
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
IR har den 9. september 2015 udarbejdet en rapport, som præsenterer en række
dataanalyser af restancemassen i EFI, ”Dataanalyse af restancer i EFI”. Rapporten
beskriver blandt andet, at nogle fordringer, jævnfør den forældelsesdato, der er
indsat i EFI, løbende vil forælde, såfremt der ikke foretages forældelsesafbrydende
skridt. Da IR er bekendt med, at SKAT den 8. september 2015 blandt andet satte
al forældelsesafbrydelse i bero, kan vi ud fra analysen konstatere, hvor mange
fordringer, som løbende vil forælde fra den 28. august 2015 og frem til den 19.
november 2015, hvor loven om udskydelse af forældelse træder i kraft. Ifølge
forældelsesdatoerne i EFI står ca. 1,54 mia. kr. til at forælde i perioden. Dette beløb
tillægges de 6,69 mia. kr. IR er opmærksom på, at forældelsesdatoerne i ca.
halvdelen af sagerne er forkerte. Vi har dog lagt til grund, at ca. halvdelen af de
forkerte datoer er sat for tidligt, mens den anden halvdel er sat med en for sen
forældelsesdato. Da der derfor ikke er tale om en ensidig fejl, fastholder vi beløbet
på de 1,54 mia. kr.
De ikke-retskraftige fordringer, som SKAT/Inddrivelse eventuelt har afskrevet
og/eller efterposteret efter den 28. august 2015 og indtil regnskabets afslutning,
skal fratrækkes revisionens opgørelse. Vi har derfor anmodet Inddrivelse om en
specifikation over samtlige afskrivninger og efterposteringer, som de har foretaget.
I den anledning har vi modtaget og efterfølgende vurderet følgende materiale:
Liste over de afskrivninger af ikke-retskraftige fordringer, som SKAT har
foretaget i hele 2015. Listen indeholder ligeledes fordringer, som er afskrevne
i forbindelse med afslutning af diverse boer, dvs. konkursboer,
tvangsopløsninger, dødsboer mv. Til brug for opgørelsen har IR udelukkende
anvendt afskrivninger, der er foretaget efter den 28. august 2015
Liste over de afskrivninger af ikke-retskraftige fordringer, som SKAT har
foretaget i supplementsperioden fra den 1. januar 2016 og til og med den 12.
januar 2016
Liste over de afskrivninger af diverse boer, dvs. konkursboer,
tvangsopløsninger, dødsboer mv. der er afskrevet i supplementsperioden fra
1. januar 2016 til 12 januar 2016. IR har anvendt denne liste til at beregne
procentdelen af de ikke retskraftige bosager, der er afskrevet i supplements
perioden.
IR har herefter selekteret de beløb, som er afskrevet efter 28.august 2015. Det
beløb, som er afskrevet eksklusiv bosager, udgør henholdsvis 0,06 mia. kr. i
perioden fra 28. august 2015 til 31. december 2015 og 0,11 mia. kr. i
supplementsperioden fra 1. januar 2016 til 12. januar 2016, i alt 0,17 mia. kr.
Afskrivningen i forbindelse med bosager udgør i perioden 28. august 2015 til 31.
december 2015 3,12 mia. kr. Af de 3,12 mia. kr. udgør ikke-retskraftige fordringer
15 % (jævnfør Kammeradvokatens undersøgelse af retskraft fra 24. september
2015), dvs. 0,53 mia. kr. I supplementsperioden fra 1. januar 2016 til 12. januar
2016 er der afskrevet 0,09 mia. kr., heraf udgør de ikke-retskraftige fordringer 0,02
mia. kr.
De fire beløb på henholdsvis 0,06, mia. kr., 0,11 mia. kr., 0,53 mia. kr. og 0,02 mia.
kr. fratrækkes opgørelsen, idet det udgør de fordringer, som SKAT oplyser, at de
selv har afskrevet siden vores beregning pr. 28. august 2015. SKAT/Inddrivelse
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
20
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962679_0021.png
har oplyst, at de ikke har foretaget yderligere afskrivninger/efterposteringer for
2015.
I alt udgør de ikke retskraftige fordringer pr. 31. december 2015 derfor 7,51 mia.
kr.
Opgørelse af ikke retskraftige fordringer pr. 31. december 2015:
Tal fra Kammeradvokatens notat af
24. september 2015 (Alle fordringshavere)
EFI pr. 28. august 2015
Nominel
værdi
Sand-
Retskraft
synlighed værdi
for
retskraft
Pct.
Mia kr.
99
12,77
Ikke
retskraft
værdi
Mia kr.
0,13
Tal fra Departementets beregning af SKATs egne
fordringer fra undersøgelserne
EFI pr. 28. august 2015
Nominel
værdi
Sand-
synlighed
for
retskraft
Pct.
99
Retskraft
værdi
Ikke
retskraft
værdi
Mia kr.
0,09
Mia kr.
Hvid:
Fordringer som er
retskraftige
Potentiel Hvid:
fordringer som er
potentiel retskraftige
Grå:
Fordringer hvor
retskraft ikke er afklaret
Undtaget:
Fordringer
undergivet bobehandling
Total
- afskrevet Bobehandling
i perioden 28/8-31/12
2015 (Konkurs,
tvangsopløsning,
dødsboer, akkord,
gældssaneringer mv.)
- afskrevet Bobehandling
i perioden 1/1-13/1 2016
- afskrevet ikke
retskraftige krav i
perioden 28/8-31/12
2015
- afskrivning af SKATs
egne ikke retskraftige
fordringer i perioden
1/1-13/1 2016
+ beløb der forælder
hver måned fra 28/8-
19/11 2015
Estimat af ikke
retskraftige fordringer
efter afskrivninger i
2015
12,90
Mia kr.
8,92
Mia kr.
8,83
17,00
34,30
10,00
74,20
98
81
85
88,56
1)
16,66
27,78
8,50
65,71
0,34
6,52
1,50
8,49
7,49
22,01
9,49
47,90
98
78
83
86,03
2)
7,34
17,17
7,87
41,21
0,15
4,84
1,61
6,69
3,12
0,09
83
83
2,59
0,08
-0,53
-0,02
-0,06
-0,11
1,54
3)
7,51
4)
Note 1) Procentsatsen er beregnet således: 65,71x100/74,20 = 88,56, ud fra Kammeradvokatens tal.
Note 2) Procentsatsen er beregnet således: 41,21x100/47,90 = 86,03, ud fra Departementets tal.
Note 3) Tallet stammer fra IR´s udsøgning af fordringer, der forælder hver måned fra september til november
(november måned er medtaget med halvdelen, idet lov om udskydelse af forældelse har virkning fra
19.11.2015).
Note 4) IR vurderer af forsigtighedsmæssige årsager, at ikke retskraftige fordringer udgør 8 mia. kr.
SKAT har oplyst, at de tidligere har bygget deres antagelser om retskraft på den i
EFI registrerede forældelsesdato. Da denne ikke længere må anses for pålidelig,
må SKAT nu basere sig på det udgangspunkt, at fordringen ved en
domstolsprøvelse vil blive fundet gyldig, ikke forældet og derfor kan undergives
inddrivelsesskridt. Det er IR’s vurdering, at det i flere tilfælde vil være vanskeligt at
bevise retskraften, idet der ofte mangler dokumentation i form af specifikation af
fordringer, disses art og perioder mv. samt dokumentation for
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
21
af
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
forældelsesafbrydende skridt.
På grund af de usikkerheder der er, er det IR’s
vurdering, at tallet for ikke retskraftige fordringer bør forhøjes til 8 mia. kr.
Med henblik på at verificere analyseresultaterne i notatet af 24. september 2015
har IR rekvireret en liste fra SKAT over de såkaldte hvide fordringer. Listen er
gennemgået og vurderet. Vi har derudover udtaget et antal stikprøver fra listen.
Det er revisionens vurdering, at her alene er tale om retskraftige fordringer, og vi
har ingen bemærkninger hertil.
Den regnskabsmæssige opgørelse af ikke-retskraftige inddrivelsesfordringer
22
af
22