Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962677_0001.png
27. maj 2016
J. nr. 15-2544928/
15-2921887
Plan nr. 115-053/
115-054
Intern Revision
Rapport 2015
Kundeservice, Økonomi
Processen for den ordinære
årsopgørelse og SLUT-systemets
funktionalitet
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Merete Agergaard, Kundeservice
Direktør Karsten Juncher, Økonomi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør de to orienteringsbreve af 25. november 2015,
revideret processen for den ordinære årsopgørelse og kontroller og funktionalitet i
SLUT-systemet. Den udførte revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København,
den 27. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Søren Kristensen
Revisor
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
2 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0003.png
1. Formål
Hovedparten af borgerne modtager en årsopgørelse i marts måned fra SKAT.
Denne ”ordinære årsopgørelse”
viser bl.a. den skattepligtige indkomst, der er
opgjort på grundlag af indberetninger, som SKAT har modtaget fra arbejdsgivere,
pensionsselskaber, pengeinstitutter m.fl. På baggrund af indkomsten beregnes
slutskatten, og såfremt borgerne har betalt for lidt i forhold til forskudsskatten, får
de en restskat. Hvis de har betalt for meget, får de den overskyende skat udbetalt.
Årsopgørelsen betragtes som borgernes selvangivelse, og de kan inden 1. maj via
TastSelv Borger på SKATs hjemmeside tilføje manglede indtægter og fradrag,
samt ændre nogle af de fortrykte beløb, hvis disse er fejlagtige.
Opgørelse af indkomstgrundlaget og beregning af borgerens slutskat involverer
adskillige IT-systemer og bygger på komplicerede beregningsmodeller. En række
satser og beløb ændres hvert år, ligesom ny lovning skal implementeres.
Processen for at udarbejde den ordinære årsopgørelse fordrer veltilrettelagte
processer og forretningsgange samt en struktureret kontrol- og
overvågningsfunktion.
Formålet med revisionen var at undersøge og vurdere, om processer og
kontrolaktiviteter understøtter en korrekt beregning af slutskatten og registrering af
personskatterne
1
. Det blev undersøgt, om SLUT-systemets funktionalitet sikrer en
korrekt opgørelse af indkomstgrundlaget, en korrekt beregning af slutskatten og
opgørelse af rest- eller overskydende skat, samt om disse registreres korrekt. Det
blev ligeledes undersøgt, om der foretages udbetaling af overskydende skat samt
opkrævning af restskat.
2. Omfang
Revisionen omfatter ikke ændringer af den ordinære årsopgørelse og
selvangivelses/årsopgørelsesprocessen for selvstændig erhvervsdrivende, der
har selvangivelses frist den 1. juli.
I forlængelse af den turnusanalyse, der blev gennemført i SKAT, Betaling og
Regnskab i 2014/2015, blev der i efteråret 2015 påbegyndt et risikoanalyse- og
kontrolprojekt. Årsagen hertil var, at turnusanalysens resultater viste, at der bl.a.
var mangler i kontrolmiljøet omkring regnskabsprocesserne i SKAT.
1
Ved personskatter forstås i denne rapport restskat og overskydende skat inkl. renter
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
3 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Forretningsprocesserne for §38 regnskabet skal kortlægges og beskrives
”end to
end” og processerne for den ordinære årsopgørelse (og ordinære
forskudsopgørelse) er udvalgt som pilotprojekt og gennemføres parallelt med
bistand fra et konsulentfirma.
Intern Revision har ydet sparring til konsulentfirmaet i forbindelse med opstart af
projektet, og vi har deltaget i afholdte workshops. De gennemførte workshops har
resulteret i, at processen for ordinær årsopgørelse er kortlagt i et flowchart, og der
er identificeret en række risici og mulige kontroller til imødegåelse af risiciene. I
marts/april 2016 skal proces- og systemejere i samarbejde med konsulentfirmaet
og SKAT, Regnskab verificere flowchartet og de identificerede risici og kontroller.
Herefter skal der skal opstilles risikobilleder/-profil, kontrolmatrix, roller mv. samt
ansvar i forhold til kontroller.
Vi planlagde oprindelig at gennemføre revisionen dels ved deltagelse i workshops
og dels ved efterfølgende at foretage en kontrolbaseret gennemgang og vurdering
af de identificerede kontroller. Samtidig ville vi foretage en it-revision af kontroller
og SLUT-systemets funktionalitet. Revisionerne er en del af vores løbende revision
af finansåret 2015 og skal derfor være afsluttet senest ved udgangen af marts
måned. Resultat fra risikoanalyse- og kontrolprojektet ville ifølge planlægningen
foreligge ved udgangen af 2015.
Gennemførelsen af projektet er forløbet anderledes end forventet. Proces- og
systemejere har ikke deltaget i projektet endnu, men inddrages i marts/april 2016.
Endvidere har direktøren for Kundeservice i mail af 2. december 2015 oplyst, at
såfremt procesejere i Kundeservice og systemejere i IT skal bidrage til revisionen,
vil det efter direktørens opfattelse få negative konsekvenser for udvikling og
implementering af SLUT-systemet for 2015, der skal sættes i drift primo marts
2016.
Vi kan konstatere, at SKAT har påbegyndt kortlægning af risici i processen fra
udvikling af SLUT-systemet sluttende med registrering af personskatter i §38
regnskabet, og der designes kontroller til imødegåelse af de identificerede risici,
ligesom der skal udarbejdes risikoprofiler.
Vi har derfor ikke, som oprindelig planlagt, undersøgt SLUT-systemets
funktionalitet samt ved kontrolbaseret revision vurderet om kontroller i hele
processen sikrer, at personskatter opgøres korrekt og registreres fuldstændigt og
nøjagtigt i §38 regnskabet for 2015.
For at opnå en begrundet overbevisning om, at SLUT-systemet for 2014
understøtter en korrekt indkomstopgørelse, beregning af slutskatten, opgørelse af
rest- eller overskydende skat samt korrekt registrering, har vi dog stikprøvevis
gennemgået et antal årsopgørelser for indkomståret 2014.
Vi har endvidere påset, at der er henvist til relevant lovgivning, at der er givet
klageadgang, at personskatterne opkræves eller udbetales og om der foretages
modregning i eventuelle restancer.
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
4 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0005.png
Revisionen er gennemført i perioden november 2015 til februar 2016 af Aliriza
Özden, Mona Udesen, Søren Kristensen og Jytte Bjørn.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret funktionsområdet Opgørelse.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der i større omfang er behov for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende konstaterede
forhold:
De etablerede processer tilgodeser ikke, at den samlede proces for den
ordinære årsopgørelse (fra udvikling af SLUT-systemet sluttende med
regnskabsmæssig registrering i § 38-regnskabet) løbende identificeres og
dokumenteres
De etablerede processer tilgodeser ikke, at der for den samlede proces
løbende gennemføres en vurdering af risici og kompenserende kontroller
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
5 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0006.png
Revisionsemne
Kontrolmiljøet
Beskrivelse af processen for den
ordinære årsopgørelse/
personskatter
Ansvar for processen
”end-to-end”
Proces for vurdering, evaluering og
eventuel ændring af risici og
kontroller
Proces for risikostyring,
overvågning og compliance
Stikprøvegennemgang af
årsopgørelser
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
1
0
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Middel risiko Lille risiko
0
3
0
0
I alt
1
3
1
0
0
0
0
1
1
1
0
0
2
0
0
3
1
1
3
1
1
8
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
6 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Kontrolmiljøet
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det anbefales, at SKAT snarest muligt
færdiggør risikoanalyse og kontrolprojektet for
den ordinære årsopgørelse/personskatter.
1.1
Et kontrolmiljø skal sikre,
2015
en effektiv og velfungerende drift,
at relevant lovgivning overholdes,
Prio.
at der sker en pålidelig
1
regnskabsaflæggelse af personskatter.
Såfremt identifikation af risici og
kontroller til imødegåelse af
risiciene samt overvågning og
risikostyring ikke foretages samlet
for en proces ”end-to-end”, er
der
risiko for, at der mangler kontroller,
Vi har konstateret, at der i hele processen fra eller disse ikke er tilstrækkeligt
udvikling af SLUT-systemet sluttende med effektive
regnskabsmæssig registrering i §38
regnskabet ikke foreligger en samlet
beskrivelse og vurdering af identificerede
risici, og hvor risiko fyldte de er. Der er
ligeledes ikke overblik over, om der er
tilstrækkelige og effektive interne kontroller
til imødegåelse af risiciene.
Med udgangspunkt i Turnusanalysen i
Regnskab har SKAT påbegyndt en
systematisk kortlægning og analyse af risici
og kontroller af processer ”end-to-end” ud
fra en regnskabsmæssig risikovurdering.
I oktober 2015 har SKAT i samarbejde med
et konsulentfirma påbegyndt et projekt med
kortlægning af risici og kontroller for den
ordinære årsopgørelse, der er grundlaget for
registrering af personskatter i regnskabet.
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
7 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0008.png
Nr.
Observationer
Parallelt med dette projekt gennemføres et
projekt for den ordinære forskudsopgørelse.
Blandt andet som følge af arbejdspres hos
system- og procesejere blev risikoanalyse-
og kontrolprojektet ikke afsluttet som
planlagt inden 31. december 2015. Det
næste møde i projektet er aftalt til primo april
2016.
Vi har ydet sparring til konsulentfirmaet i
forbindelse med opstart af projektet, og vi
har deltaget i afholdte workshops. De
gennemførte workshops har resulteret i, at
processen for ordinær årsopgørelse er
kortlagt i et flowchart, og der er identificeret
en række risici og mulige kontroller til
imødegåelse af risiciene. I marts/april 2016
skal proces- og systemejere i samarbejde
med konsulentfirmaet og Regnskab,
Analyse
og
Rapportering
verificere
flowchartet og de identificerede risici og
kontroller. Herefter skal der skal opstilles
risikobilleder/-profil, kontrolmatrix, roller mv.
samt ansvar i forhold til kontroller.
På nuværende tidspunkt foreligger der
således ikke en endelig oversigt over risici
og
nøglekontroller
for
hele
personskatteprocessen ”end-to-end”.
Risici
Anbefalinger
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
8 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0009.png
Nr.
Observationer
Endvidere har direktøren for Kundeservice i
mail af 2. december 2015 oplyst, at såfremt
procesejere i Kundeservice og systemejere i
IT skal bidrage til revisionen, vil det, efter
direktørens
opfattelse,
negative
konsekvenser
udvikling
og
implementering af SLUT-systemet for 2015,
der skal sættes i drift primo marts 2016.
Som følge af ovenstående har vi ikke, som
planlagt, haft mulighed for at gennemføre en
kontrolbaseret revision og vurdere om
kontrollerne sikrer, at personskatterne
opgøres korrekt og registreres fuldstændigt
og nøjagtigt i §38 regnskabet.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra:
Kontorchef Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering.
SKAT er enig i anbefalingen, og det er planlagt at afslutning af pilotprojekterne sker i løbet af maj 2016, med en forventning om
afslutning samt evaluering i juni 2016, dette vil ske i samarbejde med konsulentfirmaet.
Kontaktperson: Helle Lundgaard-Madsen
Tidsfrist: Juni 2016
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
9 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0010.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det anbefales, at der, som led i det
igangværende risikoanalyse og kontrolprojekt
eller snarest mulig efter afslutning af projektet,
designes et kontrolmiljø for udbetaling og
opkrævning samt afstemning af gæld og
tilgodehavende vedrørende personskatter,
som en integreret del af årsopgørelses-
processen.
Beskrivelse af processen for den ordinære årsopgørelse/personskatter
Der er risiko for, at alle risici i hele
processen ikke afdækkes, såfremt
tilhørende
balanceposter
til
registrering
af
restskatter
og
overskydende skatter ikke er en del
af processen
2.1
Risikovurdering af tilhørende balanceposter
2015
Vi har konstateret, at der i risikoanalyse og
kontrolprojektet vedrørende den ordinære
Prio.
årsopgørelse alene identificeres risici og
2
kontroller vedrørende regnskabsmæssig
registrering af personskatter, men ikke de
tilhørende balanceposter.
Handleplan fra: Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering
Opkrævning og afstemning af gæld og tilgodehavender af personskatter er ikke en integreret del af processen for den ordinær
årsopgørelse. Opkrævning og afstemning af personskatter er omfattet af processen ”Betalinger”. Processen ”Betalinger” tegnes
og beskrives af Styrkede Forretningsprocesser i Kundeservice i samarbejde med procesejer.
Det er endnu ikke fastlagt hvornår processen er færdig tegnet. Risikovurdering af processen ”Betalinger” vil blive foretaget
i
Risikoprojektet på bagkant af den kortlægning
der foretages i ”Styrkede Forretningsprocesser”. Tidspunktet for risikoanalysen
afhænger af den prioritering der sker ved gennemgang af skattearter og procesesser, som vil ske i forbindelse med
udarbejdelsen af et nyt projektoplæg ved udgangen af 2016.
Kontaktperson: Helle Lundgaard-Madsen
Tidsfrist: 2018
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
10 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0011.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det anbefales, at der, som led i det
igangværende risikoanalyse- og kontrolprojekt,
eller snarest mulig efter afslutning af projektet,
identificeres risici og designes kontroller ved
gennemførelse af taksationer og ændring af
årsopgørelser (ændring af skatteansættelser).
Derved vil den samlede restskat og
overskydende skat i regnskabet blive
risikoafdækket.
Beskrivelse af processen for den ordinære årsopgørelse/personskatter
Den manglende risikoafdækning ved
gennemførelse af taksationer og
ændring af årsopgørelser, der
medfører ændring i størrelsen af
restskatten eller overskydende skat,
medfører risiko for, at væsentlige
risici
ved
registrering
af
Borgerne eller SKAT har mulighed for at personskatter ikke er afdækket
ændre
den
ordinære
årsopgørelse
(ansættelsesændring) efter udløbet af
selvangivelsesfristen. Dette bevirker, at der
sker ændring i borgerens restskat eller
overskydende skat. Der kan også opstå nye
restskatter eller overskydende skatter. Disse
nye/ændrede beløb registreres på samme
konti som beløbene fra den ordinære
årsopgørelse.
SKAT kan foretage en taksation af
indkomsten for borgere, der ikke har
selvangivet inden fristens udløb
Når SKAT foretager en ansættelsesændring
eller taksation, involveres tillige andre IT-
systemer.
2.2
Risikovurdering af de samlede restskatter og
2015
overskydende skatter
Risikovurderingen, der foretages af risiko-
Prio.
og kontrolanalyseprojektet med bistand fra
2
et konsulentfirma, omfatter alene den
ordinære årsopgørelse.
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
11 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra: Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering
Ændrede årsopgørelser og taksationer indgår ikke i pilotprojektet vedrørende den ordinære årsopgørelse. En risikovurdering af
ændrede årsopgørelser vil blive foretaget i Risikoprojektet på bagkant af den kortlægning af processerne, der foretages af
”Styrkede Forretningsprocesser” i Kundeservice i samarbejde med procesejer.
Proceskortlægningen vil være gennemført i medio august 2016, og risikovurderingen vil på den baggrund være gennemført
senest ved udgangen af 2018, idet tidspunktet for risikoanalysen afhænger af den prioritering der sker ved gennemgangen af
skattearter og procesesser, som vil ske i forbindelse med udarbejdelsen af et nyt projektoplæg ved udgangen af 2016.
Kontaktperson: Helle Lundgaard-Madsen
Tidsfrist: Juni 2016
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det anbefales, at der, som led i det
igangværende risikoanalyse- og kontrolprojekt
eller snarest mulig efter afslutning af projektet,
identificeres risici og designes kontroller
vedrørende frivillige indbetalinger. Derved vil
den samlede restskat og overskydende skat i
regnskabet blive risikoafdækket.
Beskrivelse af processen for den ordinære årsopgørelse/personskatter
Den manglende risikoafdækning af
frivillige indbetalinger medfører
risiko for, at væsentlige risici ved
registrering af personskatter ikke er
afdækket
2.3
Risikovurdering af frivillig indbetalinger
2015
Vi har konstateret, at risikovurderingen,
der foretages af risikoanalyse og
Prio.
kontrolprojektet for den ordinære
2
årsopgørelse, ikke omfatter de frivillige
indbetalinger.
De frivillige indbetalinger, som borgerne
foretager, indgår som en betalt skat, når
overskydende skat og restskat beregnes i
SLUT-systemet. En stor del af de frivillige
indbetalinger foretages i perioden fra
marts til juni, det vil sige fra det tidspunkt,
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
12 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0013.png
Nr.
Observationer
hvor den ordinære årsopgørelse bliver
tilgængelig for borgerne.
De frivillige indbetalinger vil derfor
medføre en ny årsopgørelse og ændring i
allerede opgjorte restskatter og eventuel
overskydende skatter.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra: Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering
Frivillige indbetalinger indgår ikke i pilotprojektet vedrørende den ordinære årsopgørelse. En risikovurdering af frivillige
indbetalinger vil blive foretaget i Risikoprojektet på bagkant af den kortlægning af processerne, der foretages af ”Styrkede
Forretningsprocesser”
i Kundeservice i samarbejde med procesejer.
Proceskortlægningen vil være gennemført i medio august 2016, og risikovurderingen vil på den baggrund være gennemført
senest ved udgangen af 2018, idet tidspunktet for risikoanalysen afhænger af den prioritering der sker ved gennemgangen af
skattearter og procesesser, som vil ske i forbindelse med udarbejdelsen af et nyt projektoplæg ved udgangen af 2016.
Kontaktperson: Helle Lundgaard-Madsen
Tidsfrist: 2018
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
13 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0014.png
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det anbefales, at ansvaret for den samlede
proces vedrørende opgørelse og registrering af
restskat og overskydende skat inkl. renter
placeres hos en forretningsprocesejer.
Ansvar for processen fra
”end-to-end”
- forretningsprocesejer
Den manglende placering af det
overordnede ansvar for den samlede
proces for opgørelse og registrering
af restskat og overskydende skat hos
en enkelt medarbejder, øger risikoen
for, at der i et led i processen kan
være risici af betydning for SKATs
virksomhed, der ikke håndteres eller
Ansvaret for den samlede proces ses ikke imødegås af kontroller.
placeret hos en enkelt medarbejder.
3.1
I processen fra udvikling af SLUT-systemet
2015
sluttende
med
regnskabsmæssig
registrering af personskatter indgår mange
Prio.
proces-
og
systemejere
fra
flere
1
forretningsområder/ direktørområder, og de
har hver især ansvar for dele af den samlede
proces.
Handleplan fra Jørgen Wissing Jensen
Kundeservice, Forretningsprocesser, Person:
I regi af God Processtyring i SKAT (GPS) skal der udpeges end-to-end koordinatorer på hovedprocesserne jf.
direktionsbeslutning i efteråret 2015.
Kundeservice har ansvaret for de fleste af SKATs hovedprocesser. Der er rekrutteret end-to-end koordinatorer på de fleste
hovedprocesser, herunder for hovedprocessen for forskuds/årsopgørelse. End-to-end koordinatorerne skal have fokus på den
samlede kunderejse, og har initiativpligt ift. at sikre koordineringen på tværs af hovedprocesser og inden for egen hovedproces,
når lovimplementering, forbedringstiltag mm. har konsekvenser for flere processer. Herudover har end-to-end koordinatoren
initiativforpligtelse i forhold til at sikre, at tværgående problemstillinger i end-to-end processen løses eller eskaleres.
Beslutningen om, at end-to-end procesejerskabet skal løses som koordinerende snarere end en ansvarshavende rolle er truffet
af SKATs direktion.
Kontaktperson: Jørgen Wissing Jensen
Tidsfrist: Maj 2016
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
14 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0015.png
Nr.
4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Der bør implementeres en proces for løbende
vurdering, evaluering og ændring af
identificerede risici og kontroller.
Proces for vurdering, evaluering og ændring af risici og kontroller
4.1
Risikoanalyse- og kontrolprojektet der
2015
gennemføres sammen med et konsulent-
firma omfatter identifikation af risici og
Prio.
kontroller til imødegåelse af disse.
3
Processer og risici kan ændre sig og
effekten af kontroller kendes ikke.
Et velfungerende kontrolmiljø fordrer, at der
løbende foretages vurdering, evaluering og
ændring af de identificerede risici og
kontroller.
Nr.
5
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Der bør implementeres en proces for
risikostyring, overvågning af kontroller i første
forsvarslinje og compliance af hele processen
Proces for risikostyring, overvågning og compliance af hele processen
5.1
Risikoanalyse- og kontrolprojektet der
2015
gennemføres sammen med et konsulent-
firma omfatter identifikation af risici og
Prio.
kontroller til imødegåelse af disse.
3
Et velfungerende kontrolmiljø fordrer, at der
løbende foretages risikostyring, overvågning
af kontroller i første forsvarslinje og
compliance af hele processen.
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
15 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0016.png
Nr.
6
Observationer
Stikprøvegennemgangen
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
6.1
Stikprøven består af forskellige typer af
2015
årsopgørelser, for såvel lønmodtagere som
selvstændig
erhvervsdrivende,
der
Prio.
resulterer i både overskydende skat og
4
restskat. Gennemgangen dækker således et
bredt udvalg af forskellige bundgrænser og
procentsatser. Der er herudover foretaget
kontrol af, at indkomsten er opgjort korrekt,
at beregning af slutskatten er foretaget
korrekt, og at beregning af restskat og
overskydende skat inkl. renter er opgjort
korrekt. Vi har påset, at der er henvisning til
relevant lovgivning, og at der er givet
klageadgang.
I stikprøverne er personskatterne desuden
fulgt til opkrævning, indregning, udbetaling
og modregning. Vi har,
ved opslag i KOBRA, der håndterer
registrering og opkrævning af restskat,
påset, at den del af restskatten, der
opkræves i rater, er registreret
i
systemet,
ved opslag i forskudssystemet påset, at
restskat
under
18.700
kr.
for
indkomståret 2014, er indregnet i
forskudsskatten for 2016,
ved opslag i NEM-konto påset, at
overskydende skat er udbetalt.
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
16 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0017.png
Nr.
Observationer
påset, at der sker overførsel til EFI af
overskydende skat til modregning i
tilfælde af, at borgeren er i restance.
Risici
Anbefalinger
Gennemgangen af stikprøverne har ikke
givet anledning til bemærkninger.
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
17 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962677_0018.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Processen for den ordinære årsopgørelse og SLUT-systemets funktionalitet
18 af 18