Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962671_0001.png
13. maj 2016
J. nr. 15-3134986
Plannr. 115-046
Intern Revision
Rapport 2015
SKAT Kundeservice & Økonomi
Rapport om kontroller og
funktionalitet i eKapital
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Kopi
Direktør Merete Agergaard, Kundeservice
Direktør Karsten Juncher, Økonomi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
1 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 13. november 2015, revideret
kontroller og funktionalitet i eKapital. Den udførte revision er en del af den samlede
revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 13. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Aliriza Özden
Manager
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
2 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen af kontroller og funktionalitet i eKapital er at vurdere,
hvorvidt den elektroniske platform til datafangst i form af eKapital sikrer, at
datafangsten sker korrekt, og at opfangede data videreføres fuldstændig og
uforvansket til øvrige funktionsområder i processen.
2. Omfang
Revisionen af kontroller og funktionalitet i eKapital, som er udført i perioden
november 2015 til februar 2016, har omhandlet følgende hovedområder:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Systemdokumentation og brugervejledninger
Adgange og adgangsrettigheder til systemet
Funktionsadskillelse
Transaktions- og kontrolspor
Logning og overvågning
Nøglekontroller
eKapital omfatter 17 forskellige systemer, og revisionen har omfattet de
væsentligste, som er:
URTE: System til indberetning af renteudgifter
IRTE: System til indberetning af renteindtægter
PANT: System til indberetning af prioritetslån
CPS: System til indberetning af pensionsordninger
AKFA: System til indberetning af A-kasse bidrag og faglige kontingenter
AKSA: System til indberetning af aktiesalg og -køb
UDBY: System til indberetning af aktieudbytte
IFPA: System til indberetning af køb, salg, beholdning og udbytte vedr.
beviser og aktier i investeringsforeninger og -selskaber
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
3 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0004.png
Intern Revision anvender følgende model til operationel beskrivelse og
kategorisering af aktiviteterne i SKAT:
I forbindelse med denne revision har vi revideret et område, som udgør en del af
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
funktionsområderne
”datafangst” og ”kvittering”.
Revisionen er udført af Aliriza Özden i henhold til gældende revisionsstandarder,
herunder vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved
interviews, og stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale i samarbejde
med medarbejdere fra Økonomi/IT og Kundeservice.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i væsentlig omfang er behov
for ændring af
kontroller og funktionalitet i eKapital. Denne vurdering baserer vi på følgende
forhold:
Adgangsrettigheder uden arbejdsbetinget behov:
Vi har konstateret, at
mange medarbejdere i SKAT har rettighed til at opdatere data i eKapital uden
at have et arbejdsbetinget behov herfor. Tildelingen af adgangsrettigheder til
medarbejdere, der ikke er tiltænkt en rolle i eKapital, medfører en forøget risiko
for, at der kan forekomme fejlindberetninger.
Forældede indberetningsmetoder:
Indberetningspligtige fremsender
generelt data ved sikker filoverførsel (FTPS). Dog anvendes forældede
indberetningsmetoder i større omfang såsom fysiske blanketter og medier (fx
CD-rom). Forældede indberetningsmetoder kræver manuel behandling hos
medarbejdere i SKAT og leverandører. Dette forøger risikoen for indlæsning af
fejloplysninger i eKapital grundet øget andel af manuelt arbejde i hele
indberetningsprocessen.
Manuel rapportering:
Leverandøren CSC sender løbende mails til SKAT
indeholdende en status på, hvilke indberetninger der har fejlet fx ved
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
4 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0005.png
indlæsning af fysiske medier. Disse mails bliver udarbejdet af
driftsmedarbejdere hos CSC og er ikke automatisk genereret af systemer, der
overvåger driften. Leverandørens manuelle rapportering af status på
indberetninger forøger risikoen for, at fejlbehæftede indberetninger bliver
overset og ikke rapporteret.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1) Systemdokumentation og
brugervejledninger
2) Adgange og adgangsrettigheder
til systemet
3) Funktionsadskillelse
4) Transaktions- og kontrolspor
5) Logning og overvågning
6) Nøglekontroller
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
1
0
0
0
2
3
Prioritet 2
Middel risiko
0
0
0
0
1
1
2
Prioritet 3/4
Lille risiko
1
1
1
1
1
1
6
I
alt
1
2
1
1
2
4
11
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Supplerende bemærkninger fra Selskaber og 3.partsindberetninger:
Vi er overordnet set enige i Intern Revisions konklusion om, at der behov for
ændringer i funktionaliteten i eKapital. Derfor er der også planlangt en
modernisering af eKapitals delsystemer, hvoraf første fase i moderniseringen er
igangsat.
eKapital omfatter, på grund af en gammel systemportefølje, mange manuelle
handlinger, der medfører øget risiko i processerne. Disse risici søges så vidt muligt
imødekommet ved kontrolforanstaltninger og kompenserende handlinger, jf.
beskrivelse i handleplanerne nedenfor. En del af de påpegede risici kan imidlertid
kun effektivt minimeres ved systemmodernisering.
I forbindelse med GPS (God processtyring i SKAT), vil der blive foretaget en
gennemgang af vores processer, bl.a. med henblik på at revurdere behov for
kontroller og overvågning i processen. Vi vil endvidere påse, at der foreligger
arbejdsgangsbeskrivelser for væsentlige manuelle processer.
Denne revisionsrapport med handleplaner vil blive drøftet på kvartalsmøde (i GPS-
regi), således at det sikres, at alle i processen (end-to-end) inddrages.
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
5 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst/kvittering
Revisionsemne: Systemdokumentation og brugervejledninger
Ingen bemærkninger til revisionsemnet.
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
En oprydning af adgangsrettigheder i eKapital-
systemerne bør foretages, og det bør sikres, at
medarbejdernes rettigheder i systemerne til enhver
tid er arbejdsbetingede.
Det bør endvidere sikres, at rettighederne, både
isoleret set og i kombination, ikke tilsidesætter
funktionsadskillelse og/eller udgør en risiko for
uautoriseret adgang til systemerne.
Revisionsemne: Adgange og adgangsrettigheder til systemet
Tildelingen af adgangsrettigheder til
medarbejdere, der ikke er tiltænkt en
rolle i processen vedrørende
administration af eKapital, medfører en
forøget risiko for, at der kan
forekomme fejlindberetninger.
2.1
Tildeling af adgangsrettigheder
2015
Vi har foretaget en stikprøvekontrol af
Prio.
mange medarbejdere i SKAT (738 stk.) har
1
rettighed til at opdatere data i systemet uden
adgangsrettigheder i URTE og konstateret, at
at have et arbejdsbetinget behov herfor. Vi er
af IT Center Høje Taastrup informeret om, at
rettighederne tidligere var tilknyttet stedkoder
(en adresse eller afdeling tilhørende SKAT),
men at interne flytninger af medarbejdere og
opgaver har medført, at rettighedsstyringen i
eKapital er blevet vanskelige at kontrollere.
Interne kontroller for gennemgang af
rettigheder bidrager ikke til at minimere
risikoen i tilstrækkelig omfang (jf. revisionen
”115002 Adgangsstyring”).
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
6 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Susanne Thorhauge
Kundeservice, Forretningsprocesser, Selskaber og 3. partsindberetninger:
Selskaber og 3.partsindberetninger er enige i den beskrevne risiko i forhold til de tildelte brugerrettigheder i URTE (indberetning
renteudgifter). Selskaber og 3.partsindberetninger er desuden enige i, at de generelle interne kontroller vedr. brugerrettigheder ikke i
tilstrækkelig grad medvirker til at sikre, at gældende autorisationer er udtryk for et arbejdsbetinget behov. Dette er dog en general
problemstilling, som ikke kan løses hos Kundeservice alene. Det er Selskaber og 3.partsindberetningers opfattelse, at der bør sættes fokus
på den problemstilling hos IT-service og Informationssikkerhed i Økonomi, der er ansvarlig for kontrolpunktet.
På baggrund af den observerede risiko, vil vi iværksætte følgende tiltag:
1. Opfølgning på nuværende rettigheder
Procesejer vil i samarbejde med systemejer foretage en gennemgang af tildelte brugerrettigheder med
opdateringsadgang til alle eKapitals systemer, med henblik på at få slettet adgange til brugere, der ikke har et
arbejdsbetinget behov.
Tidsfrist: 1.10.2016.
2. Fremadrettet overvågning
I erkendelse af at de generelle interne kontroller vedrørende tildelte brugerrettigheder ikke er tilstrækkelig, vil
Selskaber og 3. partsindberetning iværksætte en periodisk opfølgning på tildelte rettigheder til eKapitals
systemer, således at det sikres, at der ikke påny opstår samme problem med for mange tildelinger.
Tidsfrist: Procedure tilrettelagt og beskrevet 31.12.2016.
3. Analyse af brugerroller og autorisationsgrupper
Procesejer vil i samarbejde med systemejer foretage en gennemgang af brugerroller og autorisationsgrupper
vedr. eKapitals systemer, for at vurdere om roller og autorisationsgrupper bør grupperes anderledes, herunder
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
7 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
om der skal indlægges begrænsninger i adgangen til for nærmeste leder at autorisere medarbejdere til
opdateringsadgang i eKapitalsystemerne.
Tidsfrist: Analyse gennemført 31.12.2016.
Kontaktperson:
Anette Engmose
Tidsfrist:
1.10.2016 og 31.12.2016
Nr.
3
Observationer
Revisionsemne: Funktionsadskillelse
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst/kvittering
Ingen bemærkninger til revisionsemnet.
Nr.
4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Revisionsemne: Transaktions- og kontrolspor
Omfattet af observation 5.1.
Nr.
5
Observationer
Revisionsemne: Logning og overvågning
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
5.1
Overvågning af brugerhandlinger
2015
Brugerhandlinger i eKapital bliver
registreret/logget af leverandøren CSC og
opsamlet i systemet XpoLog. Vi har
Manglende overvågning af loggen
øger risikoen for, at medarbejdere, der
ikke er tiltænkt en rolle i eKapital-
systemerne, alligevel kan gennemføre
SKAT bør definere kritiske brugerhandlinger i
eKapital ud fra en risikovurdering. De kritiske
brugerhandlinger bør identificeres og overvåges
periodisk, fx ved stikprøvevis gennemgang af
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
8 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
ændringer, og uden at det kan
opdages.
Anbefalinger
loggen og/eller alarmer på bestemte
handlingsmønstre.
Prio.
konstateret, at loggen er omfattende, og at
SKAT har adgang til XpoLog, men ikke
2
overvåger loggen systematisk.
Handleplan fra Susanne Thorhauge
Kundeservice, Forretningsprocesser, Selskaber og 3. partsindberetninger:
Selskaber og 3.partsindberetninger er enige i, at den manglende overvågning af brugerloggen sammenholdt med de mange brugeradgange
udgør en risiko.
Logfilerne for eKapital er meget omfattende, og det kræver stor teknisk indsigt i den bagvedliggende kode, for at kunne sammenstille
udvalgte informationer fra de mange logfiler, til ét samlet transaktions- og kontrolspor i Xpolog. SKAT har ikke den fornødne indsigt i dette
område, og anvender derfor ikke Xpolog som mulighederne er i dag, da der vil være for stor risiko for, at de logudtræk SKAT sammenstiller,
ikke vil være retvisende.
Procesejer vil foranledige, at der igangsættes et analysearbejde med deltagere fra systemejer, arkitekt, informationssikkerhed og eventuelt
leverandøren. Analysearbejdet skal identificere og definere kritiske brugerhandlinger i eKapital, og opstille forslag til, hvordan disse
brugerhandlinger kan overvåges via standard logudtræk. På baggrund af analysen vil der blive indhentet omkostningsskøn og taget stilling til
hvilken udvikling af overvågningsmekanismer der skal igangsættes.
Kontaktperson:
Anette Engmose og Kim Løhde
Tidsfrist:
31.12.2016
Nr.
6
Observationer
Revisionsemne: Nøglekontroller
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Indberetninger via fysiske medier bør i højere grad
erstattes af FTPS (filoverførsler), NTSE
(NyTastSelvErhverv) eller tilsvarende sikrede
elektroniske overførsler.
6.1
Forældede indberetningsmetoder
2015
Indberetningspligtige fremsender generelt data
Forældede indberetningsmetoder
kræver manuel behandling hos
ved sikker filoverførsel (FTPS). Dog anvendes
medarbejdere i SKAT og leverandører.
forældede indberetningsmetoder såsom fysiske Dette forøger risikoen for indlæsning af
medier i større omfang til indberetninger i AKFA. fejloplysninger i eKapital grundet øget
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
9 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Prio.
Fysiske medier anvendes også til indlæsning af andel af manuelt arbejde i hele
data i URTE.
indberetningsprocessen, da data fx
1
Endvidere indberetter virksomhederne data via
fysiske blanketter, som medarbejdere i SKAT
taster manuelt ind i eKapital-systemerne.
Det bør ikke være muligt at indberette via fysiske
blanketter. Alternativt bør disse erstattes af
også skal konverteres af en
elektroniske blanketter, som automatisk kan
tredjepartsvirksomhed (Strålfors), før de indlæses efter godkendelse fra SKAT.
indlæses hos SKATs leverandør (CSC).
Handleplan fra Susanne Thorhauge
Kundeservice, Forretningsprocesser, Selskaber og 3. partsindberetninger:
SKAT arbejder løbende på at få indberettere til at anvende FTPS frem for fysiske medier. Således modtages nu 93,8 % af alle indberetninger
til eKapital via elektroniske kanaler. For indberetninger til AKFA (fagforeningskontingenter) og URTE (renteudgifter) kommer henholdsvis 37,8
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
10 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0011.png
% og 92% af indberetningerne via elektroniske kanaler. Indberetning via blanketter udgør under 0,01 % af indberetningerne til AKFA og
URTE.
En fuldstændig udfasning af de fysiske medier, forudsætter at alle eKapitals indberetningsløsninger moderniseres, hvilket kommer til at ske
over en årrække afhængig af SKATs prioritering af økonomi og ressourcer.
Pt. er SKAT i gang med at modernisere de 4 rentesystemer. Det moderniserede rentesystem vil blive taget i brug ved indberetningen for 1.
kvartal 2017. I det moderniserede system bliver der mulighed for indberetning via FTPS, via en system–til–systemløsning og via Webservice
med fil-upload eller enkeltindberetning.
Der er ikke lagt en endelig tidsplan for, hvornår de øvrige eKapitalsystemer er moderniseret, men Selskaber og 3.partsindberetninger vil
udarbejde en indstilling til prioritetsrækkefølge i modernisering af eKapitals systemer til Moderniseringsprogrammet.
Intern Revision har anført at de forældede indberetningskanaler, der kræver manuel håndtering, forøger risikoen for indlæsning af
fejloplysninger i eKapital.
Selskaber og 3.partsindberetninger gør opmærksom på, at indberetninger via de fysiske medier gennemgår de samme valideringer som
øvrige indberetninger. Den indberetningspligtige får en kvittering på de indberettede oplysninger, herunder en fejlliste på afviste data, og har
derved mulighed for at sikre sig, at de data der er leveret også er modtaget i SKATs systemer.
Det er Selskaber og 3. partsindberetningers opfattelse, at indberetning vi fysiske medier giver følgende risici:
1. Manglende indlæsning af data leveret på fysiske medier
2. Dobbeltindlæsning af data leveret på fysiske medier
3. Brud på integriteten af data indberettet via fysiske medier (hvis Strålfors ændrer filerne)
Med henblik på at reducere ovenstående risici har SKAT allerede iværksat følgende tiltag:
Ad 1) Indberetningspligtige, der indberettede året før, rykkes af eKapitalcentret, såfremt der ikke er modtaget data. Rykkerproceduren har
afdækket omkring 15-20 manglende eller forsinkede indlæsninger af data leveret på fysiske medier.
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
11 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Ad 2) Både CSC og SKAT (eKapitalcentret) overvåger, om der modtages 2 fuldstændig identiske filer.
Ad 3) I forbindelse med videremeldingen kontrollerer SKAT, at det antal rækker der er anført i slutindividet stemmer overens med det antal
rækker der er læst i filen. Ved uoverensstemmelse kontaktes den indberetningspligtige. Kontroller medvirker efter vores opfattelse i nogen
grad til at sikre, at der ikke er sket forvanskning af data ved indlæsning hos Strålfors.
Der er i april 2016 udarbejdet en instruks for konvertering af medier, bl.a. for at præcisere overfor Strålfors, at de ikke må ændre i fx start-
eller slutindividerne for at løse eventuelle indlæsningsproblemer med filerne. Desuden præciseres det, at Strålfors ikke må rette henvendelse
direkte til den indberetningspligtige, hvis der er problemer med filerne. Kontakten til de indberetningspligtige skal gå via SKAT. Instruks er
vedhæftet som bilag til handleplanen.
Indtil systemerne er moderniseret, ser SKAT ikke mulighed for at reducere risikoen yderligere og vælger at acceptere den residualrisiko, der
er forbundet med indberetning via fysiske medier. Med de nuværende indberetningsfaciliteter i eKapital, kan man ikke med rimelighed
påtvinge de indberetningspligtige en omstilling til indberetning via FTPS.
Kontaktperson: Susanne Thorhauge
Tidsfrist:
Skønnes til 31.12.2020
Det er hensigten at modernisere alle eKapitals delsystemer, men der kan pt. ikke oplyses en endelig tidsplan for, hvornår alle delsystemer er
moderniseret og indberetning via fysiske medier helt udfaset.
6.2
Manuel videremelding
2015
Fysiske og elektroniske indberetninger
Prio.
data valideres maskinelt. Både fejlede og ikke
2
fejlede indberetninger i indgangstesten
gennemløber en indgangstest, hvor både fil og
Den manuelle gennemgang af
indberetninger og videremelding
forøger risikoen for, at fejlbehæftede
indberetninger bliver overset og
videresendt!
Virksomheder, der indberetter fejlbehæftede
oplysninger, bør automatisk blive orienteret efter fil-
og data-validering i indgangstesten.
Indberetninger, uden fejlbehæftede oplysninger,
bør blive valideret og videresendt maskinelt.
vurderes og videremeldes manuelt af eKapital-
centret hos SKAT. Videremeldingen omfatter i
det væsentligste, at SKAT manuelt godkender
en indberetning til videresendelse eller afviser
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
12 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0013.png
Nr.
Observationer
denne, således at den indberetningspligtige får
mulighed for at lave en omlevering.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Susanne Thorhauge
Kundeservice, Forretningsprocesser, Selskaber og 3. partsindberetninger:
Selskaber og 3.partsindberetninger er enige i, at den manuelle videremelding bør afskaffes og erstattes af en automatisk valideringsfunktion.
Dette vil blive foretaget i takt med at eKapitals systemer moderniseres. Der er endnu ikke lagt en endelig tidsplan for, hvornår alle eKapitals
systemer vil være moderniseret.
I den moderniserede renteløsning, der tages i brug ved indberetningen af 1. kvartal 2017, bliver der etableret en valideringsfunktion, der
afløser den nuværende manuelle videremelding.
Som kommentar til den beskrevne risiko vil SKAT supplere med, at såfremt fejlbehæftede indberetninger videremeldes, vil fejlbehæftede
indberetninger blive rapporteret til den indberetningspligtige på en fejlliste. Den indberetningspligtige skal herefter foretage en fornyet
indberetning af fejlede indberetninger. SKAT følger op på at genindberetning foretages, både via indberetningskontrollen i eKapital-centret og
via Indsats.
Det er SKATs opfattelse, at risikoen ved manuel videremelding primært ligger i, at indberetningsprocessen bliver delt op. Det kan give et
uhensigtsmæssigt arbejdsflow hos den indberetningspligtige og øger dermed muligheden for, at genindberetning af fejlede indberetninger
nedprioriteres og dermed forsinkes. Funktionaliteten i eKapital-systemerne til fejlretning er ikke optimal, og det er derfor vanskeligt, både for
SKAT og for den indberetningspligtige, at få et samlet overblik over status på fejlrettelse. Dette vanskeliggør en effektiv opfølgningsproces
Det er Selskaber og 3.partsindberetningers vurdering, at det ikke er muligt at iværksætte handlinger, der reducerer risikoen ved manuel
videremelding, bortset fra en automatisering af processen ved systemmodernisering.
Kontaktperson: Susanne Thorhauge
Tidsfrist:
Skønnes til 31.12.2020
Det er hensigten at modernisere alle eKapitals delsystemer, men der kan pt. ikke oplyses en endelig tidsplan for, hvornår alle eKapitals
delsystemer er moderniseret, og den manuelle videremelding dermed kan erstattes af en automatisk valideringsfunktion.
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
13 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Leverandørens manuelle rapportering
af status på indberetninger forøger
risikoen for, at fejlbehæftede
indberetninger bliver overset og ikke
rapporteret!
Anbefalinger
En ændring af eKapital bør understøtte, at
virksomheder, der indberetter fejlbehæftede
oplysninger, bliver orienteret automatisk.
Endvidere bør SKAT understøtte, at den manuelle
overvågning og rapportering hos leverandøren kan
automatiseres ved fx at fjerne muligheden for, at
virksomheder kan anvende forældede
indberetningsmetoder.
6.3
Manuel rapportering
2015
Leverandøren CSC sender løbende mails til
SKAT indeholdende en status på, hvilke
Prio.
indberetninger der har fejlet fx ved indlæsning
1
af fysiske medier. Disse mails bliver
udarbejdet af driftsmedarbejdere hos CSC og
er ikke automatisk genereret af systemer, der
overvåger driften.
Handleplan fra Susanne Thorhauge
Kundeservice, Forretningsprocesser, Selskaber og 3. partsindberetninger:
Selskaber og 3.partsindberetninger er enige i, at manuelle processer bør afskaffes og erstattes af automatisk rapportering, jf. det ovenfor
anførte om afskaffelse af fysiske medier og manuel videremelding. Dette vil ske i takt med at eKapitals systemer moderniseres. Der er endnu
ikke lagt en tidsplan for hvornår alle eKapitals systemer vil være moderniseret.
Processen i dag er således, at alle indberetninger (uanset medie) bliver videresendt, både de godkendte og de afviste.
Uanset om CSC skriver en kommentar hertil eller ej, vil eKapital-centret altid se fordelingen mellem godkendte og afviste indberetninger og
tage stilling til om virksomheden skal kontaktes for omlevering, eller data skal videremeldes, så den indberetningspligtige modtager både
kvitteringsliste og fejllister.
Det er Selskaber og 3.partsindberetningers vurdering, at det ikke er muligt at iværksætte handlinger, der reducerer risikoen ved manuel
rapportering, bortset fra en automatisering af processen ved systemmodernisering.
Kontaktperson: Susanne Thorhauge
Tidsfrist:
Skønnes til 31.12.2020
Det er hensigten at modernisere alle eKapitals delsystemer, men der kan pt. ikke oplyses en endelig tidsplan for, hvornår alle eKapitals
delsystemer er moderniseret, og den manuelle videremelding dermed kan erstattes af en automatisk valideringsfunktion.
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
14 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962671_0015.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget risiko for, at
processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil have
store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes foranstaltninger
med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte manglende
interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil have
store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med henblik på
at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke en
øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog være
omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke en
øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet af den
risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Rapport om kontroller og funktionalitet i eKapital
15 af 15