Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962664_0001.png
22. februar 2016
J. nr. 15-2841741
Plannr. 115-019
Intern Revision
Rapport 2015
Direktørområdet SKAT IT
Intern audit og tilsyn med it-anvendelsen
i SKAT
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Kopi
Direktør Karsten Juncher, SKAT
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
1 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962664_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 28. september 2015, vurderet
SKATs ledelsessystem for informationssikkerhed (ISMS). Opgaven er udført, som
en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 22. februar 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Klaus Myssen
Senior manager
2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962664_0003.png
1. Formål
Kontoret for ”Sikkerhed” er ansvarlig for implementeringen af ISO27001 i SKAT.
ISO 27001 har været obligatorisk for statslige myndigheder siden starten af 2014
og skal være implementeret primo 2016. Departementet er bekendt med, at SKAT
er i proces med at implementere ISO 27001 og at implementeringen først forventes
gennemført ved udgangen af 2016. (j.nr. 15-1528730)
Intern Revision har ifølge aftale med Departementet i perioden december 2015 til
januar 2016 gennemført Intern audit og tilsyn i den underliggende styrelse ”SKAT”
for 2015, med henblik på at tilse og vurdere, om styringen af
informationssikkerheden i SKAT er tilrettelagt hensigtsmæssigt, pålideligt og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så informationers fortrolighed, integritet og
tilgængelighed sikres i overensstemmelse med det regelgrundlag, institutionen er
underlagt.
Intern audit og tilsynet er udført ved at indhente relevant dokumentation, herunder
dokumentet
”Ledelsessystem
for
informationssikkerhed”
samt
ISO
implementeringsplaner med tilhørende handlingsplan. Endvidere er indhentet
udfyldt spørgeramme i relation til implementeringen af ISO27001og udfyldt
selvevalueringsskema. Vi har foretaget en gennemgang og vurdering af indhentet
materiale ligesom der er holdt ad-hoc møder med Sikkerhed og anvendt viden fra
tidligere udførte it-revisioner.
2. Afgrænsning
Årets tilsyn omfatter ikke et selvstændigt tilsyn med it-anvendelsen i
Spillemyndigheden og Skatteankestyrelsen. Dette begrundes med, at en stor del
af it-anvendelsen i spillemyndigheden og skatteankestyrelsen i 2015 har været
fælles med SKAT, ligesom disse styrelser i mindre omfang har en selvstændig
strategisk, økonomisk eller forretningsmæssig betydning for opgavevaretagelsen
på ministerområdet.
3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962664_0004.png
3. Omfang – Intern audit
Den interne audit er udført efter kravene i ISO27001 (afsnit 9.2) og har omfattet
en vurdering af, hvorvidt ledelsessystemet for informationssikkerhed:
a) er i overensstemmelse med
1. organisationens egne krav til sit ledelsessystem for informationssikkerhed
og
2. kravene i den internationale standard
b)
er effektivt implementeret og bliver vedligeholdt
4. Konklusion – Intern audit
Vi har foretaget en gennemgang af implementeringsplanerne med tilhørende
tidsestimater og milepæle. Det er vores vurdering, at planen er anvendelig og
realistisk, hvorfor området samlet set vurderes at være
tilfredsstillende.
Med udgangspunkt i gennemgangen af det fremsendte materiale, har vi følgende
bemærkninger i relation til efterlevelse af kravene i ISO 27001:
a.1) Det er konstateret, at Sikkerhed i SKAT har udarbejdet dokumentet
”Ledelsessystem for informationssikkerhed”. Dokumentet foreligger endnu
ikke i en endelig version, men indeholder en klar og anvendelig beskrivelse af
organisationens egne krav til et ISMS.
a.2) Det er påset, at dokumentet ”Ledelsessystem for informationssikkerhed”
følger strukturen og kravene i ISO27001.
b) SKAT er fortsat i gang med at udvikle og implementere et ISMS, hvorfor
det ikke kan vurderes, om det er effektivt implementeret og vedligeholdt.
5. Omfang - Tilsyn
Tilsynets omfang og emner er tilrettelagt ud fra en vurdering af væsentlighed og
risiko. I dette tilsyn har der været fokus på følgende forhold:
a) Har ledelsen i SKAT tilrettelagt en styring, der sikrer, at
informationssikkerheden er fastlagt og håndteret hensigtsmæssigt?
b) Sikrer de generelle it-kontroller i SKAT et, efter institutionens forhold,
betryggende sikkerhedsniveau?
c) Foretager SKAT periodiske risikovurderinger af informationssikkerheden for
at identificere risiko for tab af fortrolighed, integritet og tilgængelighed?
d) Har SKAT fastlagt politikker og retningslinjer for informationssikkerheden?
e) Har SKAT taget stilling til bemærkninger og anbefalinger fra revisions-og
tilsynsmyndigheder?
4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962664_0005.png
6. Konklusion - Tilsyn
Tilsynets gennemgang har givet anledning til følgende bemærkninger til de
enkelte emner:
a) Udfyldt spørgeramme og selvevalueringsskema som dækker områderne i
ISO27001 er gennemgået. Ud fra gennemgangen er det vores vurdering,
at SKAT har tilrettelagt en hensigtsmæssig styring af
informationssikkerheden, en styring som der fortsat arbejdes med, i
forbindelse med implementeringen af ISMS. Ved gennemgangen er vi
blevet informeret om, at der endnu ikke foreligger lokale
beredskabsplaner samt at der ikke er gennemført test og evaluering af
SKATs overordnede beredskabsplan inden for de seneste 12 måneder.
Spørgerammen indeholder desuden SKATs stillingtagen til ”Cyberforsvar
der virker” hvoraf det fremgår, at SKAT har implementeret
sikringstiltagene.
b) Intern Revision foretager løbende it-revision af de generelle it-kontroller i
SKAT ud fra en 3-årig rotationsplan. Revisionerne viser, at SKAT fortsat
har udfordringer på udvalgte områder, hvor kontrolmiljøet karakteriseres
som værende ”ikke helt tilfredsstillende”. I forbindelse med revisionerne
er der udarbejdet en række anbefalinger til styrkelse af områderne.
Anbefalinger som SKAT arbejder på at følge. Det er vores vurdering, at
de generelle it-kontroller i SKAT samlet set, endnu ikke har et
betryggende sikkerhedsniveau.
c) Via spørgerammen har SKAT oplyst, at systemejere og
projektmedarbejdere udarbejder risikovurderinger og at
bevidsthedsniveauet omkring risici i SKAT er højt. SKAT mangler dog at
gennemføre en risikoanalyse, som omfatter den fulde organisation, og
som inkluderer processer og deres afhængigheder.
d) Vi er bekendt med, at SKAT har udarbejdet en række regelsæt og
procedurebeskrivelser, som understøtter sikkerhedspolitikken og
sikkerhedshåndbøger for informationssikkerheden.
e) Vi har kendskab til, at SKAT løbende arbejder med, og tager stilling til
bemærkninger og anbefalinger fra revisions- og tilsynsmyndigheder.
Tilsynet har ikke givet anledning til yderligere bemærkninger.
5 af 5